slechte hoefjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ezzie996

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: maasland

slechte hoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 17:29

hallo allemaal Lachen Lachen

Ik heb een eigen paard het is echt een schat hij heeft alleen hele slechte hoeven. Bij zijn vorige eigenaar (ik heb hem nog niet zo lang) heeft hij zijn ijzers een paar x afgetrapt. Nu brokkelen zijn hoeven heel erg makkelijk af. De hoefsmid is in 2 maanden al 3 keer geweest. Ik weet niet wat ik er aan kan doen. De hoefsmid gaf als advies ze goed nat te houden maar hij staat dag en nacht buiten dus zijn hoeven zijn als het niet regent zo weer droog. Misschien hebben jullie nog handige tips???

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 17:46

Mijn paard heeft dat ook, zonder ijzers brokkelen zn hoeven heel erg af. Hij heeft nu ijzers, ik geef m biotine en smeer zn hoeven in met hoefvocht van de paardendrogist. Over een tijdje hoop ik dat ie zonder ijzers kan..

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 18:25

Tips voor goede hoeven:

-idd goed soepel houden door genoeg vocht,
-goed elke dag uitkrabbuh (duh)
-af en toe hoevenvet, teer of olie gebruiken als jij ziet dat dit nodig is
-biotine door het voer en dus hoefvocht wat aramat zei
-laurierzalf is heel goed voor de hoeven, ook als je geen problemen hebt.
-ook bij de voorhoeven ijzers erop met 2 lipjes, net zoals de achterhoeven dit altijd krijgen.
-springschoenen als je gaat springen of crossen of.....
-lukt het niet, kijk bij www.hoofcare.nl dat is een zeer informatieve site et veel nuttige dingen
-zodra je al iets klein ziet wat je niet vertrouwd, even kenners erbij roepen en vragen

Juut

ezzie996

Berichten: 61
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: maasland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 21:15

thanks voor de goede tips. Knipoog
Ik heb ook ff op hoofcare gekeken en ik denk dat ik biotine ga proberen.

Esther

dutchy_

Berichten: 4304
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 22:03

ik had hier laats ook een topic over. Ik weet alleen niet hoe ik hem hier kan zetten.

Je kan bij de zoekfunctie zoeken bij: superslechte hoeven.
Daar staan hele goede tips op.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 23:32

Blizz staat op blote voeten en heeft ook nogal eens last van brokkelhoeven. Ik heb laatst en goedje gekocht heet EFFOL. Is fanastisch! Ik weet niet in hoe erge mate je probleem is... maar voor niet hele erge hoeven heplt dit perfect!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 15:11

Waar heb je dat EFFOL gekocht? Gewoon in een ruitersportzaak?

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 16:08

Gebruik alsjeblieft geen vet/teer. Dit sluit de hoeven af en kan er helemaal geen vocht meer bij.

Tip van mijn eigen smid: Laat de waterbak in het land flink overstromen, iedere keer als je paard water wilt staan zijn voeten even in het natte.

Biotine is een goede om bij te geven maar bedenkt wel dat het zeker 6 maanden duurt voor je resultaat ziet!
Over hoefvocht heb ik ook goede verhalen gehoord.

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:43

Rainmaker is ook heel goed om de hoeven soepel te houden. Dit heb je bij de paardendrogist.
En biotine ook maar als er ook nog zink en methionine in zit dan werkt het nog beter...
die van Lieve is dan nog een van de betaalbaarste.
succes ermee.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 09:57

Taygalover schreef:
Waar heb je dat EFFOL gekocht? Gewoon in een ruitersportzaak?




maar moet natuurlijk oko gewoon genoeg vocht in hoeven kunnen komen.. waterbak tip vind ik top!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:36

Ik heb daarstraks hoefvocht van de paardendrogist besteld.
Schijnt ook goed te werken heb ik hier gelezen!

pieta
Berichten: 33
Geregistreerd: 20-12-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:07

Mijn fjord heeft in de zomer ook ontzettend last van brokkelvoeten en raakt juist daardoor weer haar ijzers kwijt. Ik heb via via een hele goede hoefzalf te pakken gekregen. Taconis hoefsmeer. Het is gemaakt van natuurlijke producten. ( vloeibaar ) Iedere dag opsmeren en dan helpt het echt perfect. Tis natuurlijk nie binnen een week weg maar ik weet zeker dat je er tevreden mee zult zijn. Het heeft bij mij ook erg goed geholpen. Het is niet heel erg goedkoop maar wel erg goed
Je bestelt het via de post.
Tel: 023-5241760
SUCCES!!! Knipoog

palma_misty
Berichten: 1
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:52

Hoi

Mijn haflinger heeft ook vreselijk slecht hoeven en is nu ook koud beslagen omdat warm beslag haar hoeven verbrand.
het advies van mijn smid is om de plek bij de waterbak nat te houden als ze dan drinken staan ze daarin en ze drinken natuurlijk met warm weer best vaak dus moet je proberen het flink nat te houden.
ook geef ik haar biotine ik zie nog geen verschil maar ik geef dat ook pas net en iedereen zegt dat het vreselijk goed is.

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:49

hai
mijn paard heeft precies hetzelfde probleem als wat jou paard heeft. Laatst was ik in Utrecht bij de bekende paarden kliniek. ik heb het daar aan de smid en aan verschillende arsten gevraagd. ze vertelde mij dat je de hoef van het paard zo droog mogelijk moet houden en dat biotine wel zou kunnen helpen maar als dat echt zou helpen kom je daar pas ruim na een half jaar achter. ook zeiden ze dat laurierzalf goed er voor is. die zalf smeer je op de hoefrand niet over de hele hoef! dat heeft geen zin want je moet de nieuwe hoef sterk maken. dit mag je trouwens niet te vaak doen ongeveer 1 keer in de week anders krijg je ontstekingen. ook dit ga je pas merken na ongeveer een jaar.
Laatst bijgewerkt door Kenzo op 24-07-03 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:51

Ehh Daan, het is Laurierzalf hoor!

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:32

Laat maar je hebt het al verbeterd Haha!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:41

Wat????
In Utrecht zeggen ze dat je de hoef DROOG moet houden?
Wat een raar advies.

Brokkelhoeven ontstaan als de hoefwand van een slechte kwaliteit is, en als de hoefwand (op bepaalde plaatsen) te lang is. Hoefschoenen kunnen je paard helpen om weer goede stevige hoeven te krijgen. En veel in het water helpt ook! Hiervan wordt de wand weer elastisch.

Enne: afgebrokkelde hoeven zijn helemaal niet zo erg als het vaak eruit ziet: in de natuur breken te lange stukken hoef ook gewoon af!

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:36

ja dat hebben ze in utrecht gezegd, enne het werkt echt waar. ik zie bij mijn paard echt een verschil. natuurlijk worden ze wel een beetje nat maar je moet ze niet iedere dag nat maken door de tuinslang er tegen aan te zetten.

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 10:55

Ik vind het erg ongeloofwaardig klinken.
Ik hield de hoeven van mijn pony ook droog, simpelweg omdat het nu heel erg warm is, en de wei ook droog is. Door die droogte zijn juist die hoeven gaan scheuren en brokkelen! Nu gebruik ik biotine plus van Naf, en hoefvocht van de paardendrogist, ook ik gebruik het nog maar net. Dus kan er nog niet zo veel van zeggen. Als je zegt dat je ze in de winter zo droog mogelijk moet houden, dan kan ik daar wel inkomen Haha!

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:00

tja ik weet het ook niet allemaal! ik hou mijn paard haar hoefjes droog omdat dat mij werd aangeraden maar als ze nat worden vind ik het ook niet erg, je doet je best en zoals het nu gaat, gaat het goed.
ieder paard zijn hoefjes zijn anders!!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:01

Dat is waar.
Als het dan ook maar allemaal helpt he, ieder op zijn eigen manier. Haha!
Kun je trouwens Rainmaker en hoefvocht gebruiken, dat je dat afwissel of hoefvocht en een ander smeerproduct? Dan om de dag ofzo?
Iemand een idee?

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:39

dat hoefvocht, staat daarbij op de bus letterlijk: hoefvocht?
domme vraag zeker, maargoed, vorige keer moest ik wat hebben tegen manen en staart bijten en ze hadden daar dus geen nederlandse fles voor. (moest dus duits gaan ontcijferen Scheve mond , was bij hyporama)
ga het morgen ook halen namelijk.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:16

Ja het heet echt hoefvocht, en het is van N.A.F (eigen merk paardendrogist).

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:13

oke dankjewel OK dan!

Larysse

Berichten: 322
Geregistreerd: 25-12-03
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-04 19:20

pieta schreef:
Mijn fjord heeft in de zomer ook ontzettend last van brokkelvoeten en raakt juist daardoor weer haar ijzers kwijt. Ik heb via via een hele goede hoefzalf te pakken gekregen. Taconis hoefsmeer. Het is gemaakt van natuurlijke producten. ( vloeibaar ) Iedere dag opsmeren en dan helpt het echt perfect. Tis natuurlijk nie binnen een week weg maar ik weet zeker dat je er tevreden mee zult zijn. Het heeft bij mij ook erg goed geholpen. Het is niet heel erg goedkoop maar wel erg goed
Je bestelt het via de post.
Tel: 023-5241760
SUCCES!!! Knipoog


Ja klopt! Ik werk bij Taconis..echt superspul.
Het ruikt lekker en de hoeven worden er super van!
Emmertje kost ong. €30 maar dan heb je wel wat!