tegen rhino enten wel of geen nut

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

tegen rhino enten wel of geen nut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 10:18

De een zeg als er veel vreemde paarden op stal wel doen. De ander is weer van mening dat het geen enkel nut heeft.
Wat vinden jullie ???


Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:24

Het heeft alleen nut als alle paarden op stal geent zijn.
Het blijft namelijk nog een aantal weken actief.
En als er een paard bij staat die niet geent is dan blijft deze veel langer besmet dan paarden die wel geent zijn.
En zo besmet hij steeds weer al die andere paarden die wel geent zijn.
Zo blijft het virus dus in de stal en heeft het enten voor jouw geen nut.
Groetjes Diana

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:29

Ik ent zelf altijd wel 2 keer per jaar rhino, dit omdat ik een paar jaar geleden op en stal heb gestaan waar rhino was uitgebroken.
Helaas zijn er toen 5 paarden overleden en de rest werd erg ziek met zeer hoge koorts.
Wel moet je 2 keer per jaar enten anders zou het zowieso gen zin hebben.
Ook heeft de dierenarts gemeld dat de injectie dus niet altijd goed kan beschermen omdat rhino in zoveel verschillende soorten zich kan voordoen dat ze dus niet overal tegen kunnen beschermen.
Ook zei hij als je zoiets goed doet je de gehel stal moet enten , en je dus zo optimale bescherming hebt van de entstof.
Omdat ik drachtige merrie's heb laat ik ze dus wel enten, maar het is geen garantie.

Nadezda

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:41

Wij enten niet tegen rino. Wat ik weet is dat volledige bescherming door enting haast niet mogelijk is (zie ook het verhaal van Nadezda). Ik kies er voor zo weinig mogelijk vreemde paarden op stal te hebben. Wel ga ik op wedstrijd en naar de keuringen - dat is dan het risico dat ik neem.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:01

enten tegen Rhino heeft alleen zin als de hele stal het doet en tegelijk.
Anders kan de infectiedruk alsnog te hoog worden, waardoor ook geente paarden de ziekte krijgen.

petraaken

Berichten: 44201
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:04

Toch vind ik dat enten wel zijn nut heeft. De paarden zijn er beter tegen bestand en je hebt minder kans op een abortus als je met een merrie fokt.


pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 23:06

VOlgens onze veearts moet je minimaal vier keer per jaar enten tegen rhino en ook nog alle paarden tegelijkertijd. Dan kunnen de paarden nog wel ziek worden, je voorkomt het er dus niet mee, maar hebben er minder last van en de gevolgen zijn doorgaans minder extreem. Er is nog geen middel ontdekt dat een paard immuun maakt voor RHino. Er zijn wel allerlei preventieve andere middelen te vinden. Heeft laatst een hele tips en trucs site van gestaan nav uitbraak ergens. weet naam site niet meer

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 08:09

Ik heb het er dus met mijn veearts over gehad omdat ik mijn merrie weer wilde laten dekken. Zij vertelde mij dat de rhino enting bij een lichtere uitbraak van rhino kan helpen tegen een abortus maar als je een zware rhino besmetting krijgt je paard echt wel aborteerd. Ik moest meteen denken aan het verhaal van Max haar paard, maar ik vrees dat zij gewoon heel erg veel geluk heeft gehad.
In overleg met de VA heb ik dus besloten om niet te enten, daar ik waarschijnlijk ook de enige ben op stal.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Pegassus97
Berichten: 726
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:29

Je moet idd 4 maal per jaar enten tegen rhino, maar wij hebben geen vreemde paarden bij ons, dus doen we het ook niet.
Het zal wel nut hebben, maar veel mensen willen niet 4 keer per jaar de dierenarts betalen. En als je op een grote stal staat, heeft het al helemaal geen zin, als jij het wel doet, en de andere niet...

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:32



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Emmaollie2, Ferera, Nancy01 en 124 bezoekers