Waarom een liverpoolstang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Waarom een liverpoolstang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 14:50

Toen ik laatst Navy met 2 lijnen aan het longeren, en er voor de grap even achter ging lopen, pakte zij dat heel goed op. Ze heeft voor de kar gelopen (o.a op de drafbaan), en zo verrassend was dit dus niet, maar goed, ik liep toen tegen de vraag aan waarom zo´n groot deel van de paarden voor de kar met liverpoolstang gereden worden?
Meer controle? Lijkt me niet, een correct afgericht paard zou ook te mennen zijn met een trensje, niet?
Zal waarschijnlijk een "Oja, natuurlijk.."-antwoord zijn, maar ik ben benieuwd..

Groetjes

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:04

Het is toch om te zorgen dat je meer controle hebt. Het werkt scherper in dan een trens en als je paard in een hete bui is, dan kun je de leidsels nog een gaatje lager doen, zodat de hefboomwerking sterker is. Natuurlijk kun je ook mennen op een trensje, maar als je in moet grijpen heb je bijna niks te vertellen. Met onder het zadel rijden kun je je gewicht nog gebruiken, maar dat gaat met mennen natuurlijk niet.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:33

Vooral een kinketting erachter is belangrijk. Je hebt anders echt niets te zeggen als de pony/paard ervan door gaat. Dit hebben wij een keer ondervonden. Met kinketting en liverpool is dus veiliger.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:22

ik citeer hier een ervaren vierspanrijder, als een paard voor de kar aan de haal gaat, moet je binnen enkele sprongen galop controle hebben, lukt dat niet kan je alleen nog maar bidden.
Lijkt me duidelijk dat je dus maar 1 rem hebt Haha!

Marcella

Berichten: 36721
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:21

Een heel hoop verzekeringen dekken niet als je met een gewoon trensje rijd. Dus als je een ongeluk veroorzaakt met een trens dan ben je de pineut en kan je alles zelf betalen. Je moet minimaal met een stang bit rijden voor de kar.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:24

Als een paard voor de kar aan de kletter gaat, kun je een stuk minder trucjes toepassen dan onder het zadel. Je kunt hem niet bij wijze van noodstop omtrekken bijvoorbeeld, ergens tegenaan parkeren is ook geen optie (noodstop met kar is iets lastiger) en het paard uit zijn evenwicht halen gaat ook al niet, je hebt echt alleen de leidsels. En je hebt een heel gevaarte achter je paard hangen, levert ook weer gevaren op zoals scharen, omkiepen (denk eens in wat er kan gebeuren als in volle galop 1 of 2 wielen in een schuine berm terechtkomen, ooit eens meegemaakt, niet fijn), ergens achter blijven hangen etc.
De uitspraak van geral klopt dan ook echt.

Het is dus gewoon veiliger, de meeste paarden die ik ken die aangespannen lopen, lopen onder het zadel ook gewoon op een normaal trensje. En natuurlijk is elk bit zo hard of zacht als de handen die de teugels vasthouden...

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:25

En bedenk eens wat je paard allemaal achter zijn kont heeft hangen.

Als hij aan de kletter gaat, kan hij daar flink veel schade aan zichzelf en omgeving oplopen.
Het is ook meer voor de veiligheid.
Ik reed zelf ook aangespannen met mijn Haflinger, reed haar altijd op het eerste gaatje (onder de ring).
Als jij een rustige hand hebt, dan is er niets aan de hand, maar krijgt ze het in haar bol, dan heb je haar zo terug.
Lachen