Aan de teugel => op m'n hand hangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Aan de teugel => op m'n hand hangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 16:48

Vandaag heb ik voor de 4e keer op Image gereden en het gaat steeds beter, ik krijg hem steeds beter aan de teugel. Hij is nogal moeilijk aan de teugel te rijden, ik moet het juiste knopje nog zien te vinden maar het gaat dus steeds beter. Alleen als ik hem dan op de plek heb waar ik hem hebben wil, gaat ie vaak op m'n handen hangen, vooral in draf. Wat kan ik daar aan doen en hoe moet ik er op reageren?

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:50

Ik denk dat wanneer je bij RT (Rijtechnisch) even zoekt dat je genoeg antwoorden zult vinden over het aan de teugel rijden.

Je vraag hoort daar ook trouwens thuis!

Ik kan maar 1 antwoord geven op jouw vraag..............voorwaarts rijden!!!

Op zoek naar de zon!!!

Kenzo

Berichten: 1390
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:56

je moet veel schakelingen maken (overgangen). daardoor gaat het paard meer op zijn eigen benen lopen en gaat dat hang gevoel in je handen weg. moet wel veel geduld hebben. door deze oefening gaat je paard ook beter reageren op je hulpen. succes!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:46

Ik weet niet hoe je hem aan de teugel rijdt. Probeer hem goed voorwaarts te rijden en ontspan je hand ook daadwerkelijk als hij goed loopt.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:48

buiten het voorwaarts drijven nog een belangrijke: vooral niet terug trekken, word je paard alleen maar nog zwaarder van. De meeste mensen (ik dus ook) hebben dan de neiging om vast te gaan zitten houden, waardoor je je paard alleen maar nog meer houvast geeft om op te gaan hangen.


iwayalover

Berichten: 7755
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Boxmeer(Noord-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:04

ha thanks! Dat wilde ik ook het gaan vragen! bedankt voor de tips. ik heb namelijk ook een manege paard waar ik vaak op rij die op je hand hangt aan de teugel.

.


Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 20:48

Ik rij hem aan de teugel door hem eerst goed los te rijden, dan komt ie na een tijdje vanzelf als ik links en rechts een paar kleine ophoudingen geef. Het kost wel moeite, ben hem ook vaak weer kwijt maar het gaat steeds beter. Alleen dan gaat ie dus naar beneden zeg maar, en dan gaat ie te diep en op mn hand hangen. Ik probeer zo veel mogelijk na te geven als ie loopt waar ik hem hebben wil, ook belonen met stem e.d. maar als ik nageef, gaat ie mee en weer hangen. Maar thnx voor alle tips, ik zal dat nog meer voorwaarts rijden eens gaan proberen, alleen dan komt ie weer omhoog met zn hoofd en kan ik weer overnieuw beginnen. Of doe ik dan iets fout?

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:28

*Tamara* schreef:
Ik rij hem aan de teugel door hem eerst goed los te rijden, dan komt ie na een tijdje vanzelf als ik links en rechts een paar kleine ophoudingen geef. Het kost wel moeite, ben hem ook vaak weer kwijt maar het gaat steeds beter. Alleen dan gaat ie dus naar beneden zeg maar, en dan gaat ie te diep en op mn hand hangen. Ik probeer zo veel mogelijk na te geven als ie loopt waar ik hem hebben wil, ook belonen met stem e.d. maar als ik nageef, gaat ie mee en weer hangen. Maar thnx voor alle tips, ik zal dat nog meer voorwaarts rijden eens gaan proberen, alleen dan komt ie weer omhoog met zn hoofd en kan ik weer overnieuw beginnen. Of doe ik dan iets fout?


Dat is waarschijnlijk omdat het dan moeilijk voor hem wordt, hij moet doorlopen en z'n hoofd naar beneden houden, hij moet dan zijn achterhand er onder zetten en dat vindt die waarschijnlijk nog erg moeilijk en daarom gooit die z'n hoofd weer omhoog. Veel trainen zodat de achterhand sterker wordt en er goed onderkomt.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:05

Ik weet precies wat je bedoelt. Ik rij niet alleen mijn pony maar ook een nimmerdor afstamming.

Die hangt werkelijk ook als een ketter. Zo super vermoeiend! En hij probeert dan natuurlijk ook te bokken, want hij heeft z'n rug toch al zo mooi rond!

Met moeite probeer ik de teugels op maat te houden, handen erg licht, maar als ie extreem gaat hangen maak ik een halve tot hele ophouding, en doe mijn been erbij. Dit doe ik heel vaak. Ik heb hem na een halfjaar weer 3 keer gereden en het gaat echt weer een stuk beter! Overgangen rijden doe ik ook, maar niet te vaak want anders word ie weer te hangerig.

succes!

Groetjes BounceBabe

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 12:11

Een paard kan alleen hangen als jij hem wat geeft om op te hangen. Zodra jij je handen vast zet, heeft je paard ruimte om lekker te gaan hangen.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 20:09

ik denk dat je vooral niet terug moet gaan hangen, en veel been heel veel been moet geven! succes ermee!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-03 21:30

Mijn pony vind het ook moeilijk en heeft de neiging te gaan hangen. Ik moet een ophouding maken en weer los laten en dat heel vlug (kan ik nog niet zo goed, beetje motorisch probleempje geloof ik Knipoog ) afwisselen. En dit natuurlijk terwijl ik hem actief aan mijn been moet houden (ook zo'n vervelend probleempje van ons Knipoog ) Maar dan mag ik hem niet helemaal losgooien... Moeilijk hoor, paardrijden is zoveel gevoel, timing en combinatie van verschillende factoren! Succes...

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 13:06

steeds kleine ophoudingen maken met je hand... Maar dan wel constant je been erbij.. als je daar dan niet de kracht voor hebt moet je maar met een klein spoortje gaan rijden

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:52

Als je paard op de voorhand is loopt hij ook niet (correct) aan de teugel. Het is erg makkelijk om te zeggen dat je paard aan de teugel loopt.

Het is de bedoeling van het aan de teugel lopen dat je paard via de achterhand de rug ontspant en zijn bovenlijn in de hals aanspant.

Zorg dat je paard voorwaarts en voor het been is. Maak veel overgangen en zorg dat de reactie steeds feller wordt.

Verder staan hier al heel veel topics over, succes.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 05:02

probeer jij eens van de teugels af te blijven en met veel been gaan rijden is ze netjes rond dan ontspan jij , of in welke positie jij haar/hem wil hebben , trekt of hangt hij ; ophoudingen en been ! en zelf ff gaan vogelen
succes

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 12:15

Kitty schreef:
Een paard kan alleen hangen als jij hem wat geeft om op te hangen. Zodra jij je handen vast zet, heeft je paard ruimte om lekker te gaan hangen.


Helemaal mee eens - en dus: hand ontspannen, been!! en overgangen.
rijden.

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 09:49

Veel overgangen rijden, en flink voorwaarts houden!
Succes!

Wie steeds achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd door de stront

Jildou7
Berichten: 9
Geregistreerd: 09-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 17:20

Voorwaarts rijden , overgangen rijden en veel oefeningen(voltes gebroken lijnen slangevoltes enz.) want soms gaan paarden v.w. dat ze zich vervelen hangen.Dus hou je paard ook bezig.

Verbeter de wereld , begin bij jezelf!!!!!!:p

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 23:25

Inderdaad heel veel overgangen rijden! Op je zit naar net geen stap rijden (je kan hem meer op het achterbeen houden, door wel terug te rijden op je zit, maar ook te drijven, zonder dat hij harder gaat) en dan weer wegrijden. Dan houd je hem wakker en moet hij elke keer zijn achterhand er weer onder zetten, zodat hij minder de neiging heeft om te gaan hangen. Ben mijn pony werkt het super! Succes!

annem
Berichten: 21
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:40

ander bitje wil nog wel eens helpen. maar eigenlijk denk ik dat je moet focussen op de achterhand, ontspanning en afwisseling dan komt het van zelf.

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 12:54

Als hij trekt los laten zo kan hij niet meer trekken en gaan jullie geen wedstrijdje aan, inderdaad net als wat Kenzo al zei veel overgangen rijden en als hij dan met zijn hooft omhoog gaat meteen weer stappen en weer aan de teugel zetten dan weer draven enz. Het duurt ff maar het werkt.
Ik wens jou en Image veel succes toe!

Groetjes Bonnie en hinikjes van Kick, Dublin en Shamrock


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Facebook en 50 bezoekers