Afstammelingen keuringen KWPN

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Afstammelingen keuringen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 08:55

Over een maandje zijn de afstammelingen keuringen van een aantal R en S hengsten.
Diverse malen zijn hier al vragen geweest over wanneer die zijn.
Vaak van mensen die hun merries drachtig hebben van zon hengst.
Voor hen lijkt me de informatie foktechnisch niet echt relevant, ze zullen de drachtigheid niet afbreken als het tegenvalt Haha! .
Maar waar kijken jullie nu naar op o'n keuring.
Ik kijk bijvoorbeeld alleen naar afstammelingen keuringen van hengsten waarmee ik overweeg te fokken en dan vooral hoe die hengst het doet bij merries die ongeveer zo gefokt zijn als degene die ik met die hengst zou willen dekken.
Verder kijk ik naar uniforme positieve en negatieve kwaliteiten.
Als dat me allemaal niet aanstaat en de hengst wel, wacht ik liever op zijn pretaties en oudere kinderen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:39

De veulenkeuringen bekijk ik met een korreltje zout. De waarde daarvan is niet absoluut, maar heeft wel degelijk invloed.
De volboed van van Tuyl (Stravinsky) is toch duidelijk uit de gratie. Ik ben ervan overtuigd dat de betere fokkers die daar producten van hebben die "en masse" in de verkoop deden / doen. Daar keuren ze echt geen hengst meer van aan denk ik........

Die keuringen zijn wellicht belangrijker voor de hengsteneigenaren dan de merriehouders.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 09:44

CGJ12 schreef:
Die keuringen zijn wellicht belangrijker voor de hengsteneigenaren dan de merriehouders.


Maar waarom wordt zulke belangrijke informatie als, b.v. past niet op merries met veel bloed, of heeft merries met voldoende lengte nodig, niet in de rapportage opgenomen voor de mensen die er niet zijn.

En soms staan er zulke irrelevante zaken in die rapporten alsof ze de veulens op zich 1 voor 1 zijn gaan beoordelen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:05

Dat van die advisering over welke merries passen zou ik zelf heel belangrijk vinden. Wellicht zijn veulens over het algemeen zo moeilijk te beoordelen dat ze bang zijn om een beetje te kort door de bocht te gaan?

In ieder geval gaan er nu ook journalisten naar toe van andere "media" dan van IDS. Dat geeft in ieder geval weer een extra mening.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 10:27

CGJ12 schreef:
De volboed van van Tuyl (Stravinsky) is toch duidelijk uit de gratie.


Dat weet ik nog zo net niet. De meest recente miskleun was de veulenafstammelingen keuring van Contango. De hengst is zo afgebrand dat hij daardoor naar Amerika verkocht is. Tot 4 jaar later zijn kinderen op de Pavocup wedstrijden verschenen.

Kan iemand dat afstammingsrapport hier even neerzetten ter lering en de vermaak Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:59

Waar ik naar kijk zijn welke positieve of negatieve kenmerken je bij veel van de veulens terug ziet.
Welke punten vererft een hengst sterk door? Positief of negatief? Zijn dat punten die ik bij mijn merrie wil verbeteren?
Voordeel van een afstammelingenkeuring met veulens is dat je de merries er ook bij ziet.

De laatste afstammelingenkeuring die ik van het KWPN gezien heb, was de M jaargang.
Maandag ga ik kijken bij de afstammelingenkeuring van een welsh cob hengst. Daar zijn niet alleen veulens maar ook 1, 2 en 3 jarigen.
De meeste nakomelingen (en hun moeders) heb ik al eerder gezien maar ik ben benieuwd hoe ze er in een groep uit zien.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:05

Contangowas geen volboed. Bij volbloeden is het beleid veel rigoreuzer........

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:28

Abgar was wel een volbloed en hij had toch ook eerst geen goed veulenrapport gekregen. Jaren later smeekten ze om zijn nakomelingen.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:37

Ik vind het altijd erg leuk om te kijken naar de verschillen tussen de geprikte en door de hengstenhouder zelf geselecteerde veulens. Geeft soms verrassende informatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:03

sarabande"]
[quote="CGJ12 schreef:
De volboed van van Tuyl (Stravinsky) is toch duidelijk uit de gratie.


Dat weet ik nog zo net niet. De meest recente miskleun was de veulenafstammelingen keuring van Contango. De hengst is zo afgebrand dat hij daardoor naar Amerika verkocht is. Tot 4 jaar later zijn kinderen op de Pavocup wedstrijden verschenen.

Kan iemand dat afstammingsrapport hier even neerzetten ter lering en de vermaak Haha!
[/quote]

Gebeurd natuurlijk vaker bij het kwpn. Daarom vind ik het nooit zo belangrijk of een paard op de keuring hoog scoort. Keuringspaarden zijn geen sportpaarden. Blijkt maar weer al te vaak!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:22

Pipo schreef:
. Keuringspaarden zijn geen sportpaarden. Blijkt maar weer al te vaak!


Ja uitzonderingen bevestigen de regel.........
Voor dressuurpaarden gaat het toch redelijk goed op hoor...........

_Rick
Berichten: 602
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:33

Afstammelingenkeuring mogen ze van mij betreft afschaffen, omdat niemand echt veulens kan beoordelen (zie Contango inderdaad Knipoog ).

Ze moeten alleen kijken naar navelbreuken etc. verder niets. Niet zo'n uitgebreid verslag waar je later niets van terugziet.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 16:32

Laten we keuringen van volwassen paarden even hierbuiten houden.
Het gaat hier om afstammelingenkeuringen waar via de veulens een bepaalde hengst op beoordeeld wordt.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:15

Waarom zijn de hengsten altijd het belangrijkste... de merrie hebben neem ik aan toch ook aardig wat invloed dan alleen maar draagmoeder te zijn? Deze opmerking is offtopic maar moest het ff kwijt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 17:17

Daarom juist Chronos zouden door mij bovengenoemde vermeldingen met welke combi de te keuren hengst het wel of niet goed doet van grotere waarde zijn voor toekomstige keuzes dan hier en daar een gesignaleerd onderdeel te rapporteren.

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:24

Idd... maar ik kijk toch liever in de keuken van de duitse hengsten. Maar er zouden idd richtlijnen moeten komen

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 17:27

Chronos schreef:
Idd... maar ik kijk toch liever in de keuken van de duitse hengsten. Maar er zouden idd richtlijnen moeten komen


Hoe bedoel je????

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:50

Chronos schreef:
Waarom zijn de hengsten altijd het belangrijkste... de merrie hebben neem ik aan toch ook aardig wat invloed dan alleen maar draagmoeder te zijn? Deze opmerking is offtopic maar moest het ff kwijt


Niet off topic - bij de afstammelingen keuringen lopen de veulens bij de moeders. En natuurlijk zijn de merries van belang, maar een hengst heeft nu eenmaal meer invloed op de fokkerij doordat ie veel meer nakomelingen geeft.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:52

CGJ12"]
[quote="Pipo schreef:
. Keuringspaarden zijn geen sportpaarden. Blijkt maar weer al te vaak!

Ja uitzonderingen bevestigen de regel.........
Voor dressuurpaarden gaat het toch redelijk goed op hoor...........
[/quote]

Is dat niet een van de problemen van dit moment? Zag in IDS de keuringsuitslag van ik meen Overijssel. Acht merries naar Ermelo waarvan zeven dressuurgefokt!!
Tja......

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:15

CGJ12"]
[quote="Pipo schreef:
. Keuringspaarden zijn geen sportpaarden. Blijkt maar weer al te vaak!


Ja uitzonderingen bevestigen de regel.........
Voor dressuurpaarden gaat het toch redelijk goed op hoor...........
[/quote]

=> bonfire.
geen keuringsbeest, ze zagen er niets in.
wel een goed sportpaard, of zeg gerust een héél goed sportpaard!


je hebt hele mooie blonde dames zonder verstand
maar gelukkig zijn er ook mooie blonde dames met een knappe bol!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 20:41

Hallo mag het weer even terug naar afstammelingen keuringen en het belang daarvan. Over keuringen versus sportpaarden graag een apart topic openen als je daar over wilt discusieren.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:11

sarabande schreef:
Kan iemand dat afstammingsrapport hier even neerzetten ter lering en de vermaak Haha!


Had het graag gedaan, maar zit helaas momenteel op mn werk en beschik dus niet over mijn geliefde hengstenboeken/computerinhoud. Eind vd week weer! (ik kan niet wachten! Haha! )

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 21:17

We zullen er op wachten OK dan!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:20

Tja afstammelingen keuring. Ik zie het als een tussentijdse beoordeling van de nakomelingen. En ook ik vind dat de informatie in het nakemelingen rapport onvolledig is en sommige informatie irrelevant. Er zou inderdaad meer aandacht aan de combinatie van bloedlijnen besteed moeten worden. De beste veulens van ..... waren in combinatie met een langgelijnde merrie met veel bloed. Bijvoorbeeld???
Je bent verplicht om eigenlijk naar alle afstammelingen keuringen te gaan om een indruk van de nakomelingen te krijgen. Via een nakomelingen rapport is dit bijna niet te doen. Daarnaast geeft het nakomelingen rapport slecht een indruk want zoals hierboven al is aangegeven is zal het niet de eerste keer zijn dat de mannen van de jury er naast zaten.
Ik ga voor mijzelf kijken vooral om te zien hoe de totale collecties van de veulens eruit ziet. En om te kijken wat voor veulen nu uit wat voor merrie komt. Om zo voor mezelf een beeld te krijgen op wat voor merrie zo'n hengst nu een goed veulen fokt. Dat lijkt voor mij nog steeds de meest relevante informatie. De hengst fokt goede rijtypische veulens is voor mij onvolledig en daar heb ik als fokker zijnde erg weinig aan!
De hengst fokt in combinatie met ... merrie zulke veulens etc... daar heb ik wat aan!

En tja het kwpn en volbloeden, zie bijvoorbeeld cassis XX?? en de zoon van de volbloed lucky boy xx Cassanova genaamd en zo zullen er nog meerdere zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 21:23

Goh zijn we het helemaal eens Haha!
Alleen alle afstammelingenkeuringen daar heeft een normaal mens met een baan of school geen tijd voor, dus maak ik een keuze voor hengsten waar ik echt in geinteresseerd ben.