[AR] onregelmatig lopen voor de wagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] onregelmatig lopen voor de wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 15:13

Mijn paard heeft zo'n 2 maanden geleden een spier in haar linkerschouder beschadigd, waarschijnlijk is dit op het land gebeurd, maar dat weten we niet helemaal zeker.

Ze heeft toen 5 weken rust gehad en nu doe ik sinds een week of 3 weer licht werk met haar onder het zadel. Dit pakt ze heel goed op en onder het zadel zie je er nog nauwelijks iets aan.
Vandaag hebben wij haar voor het eerst weer ingespannen om te kijken hoe dat zou gaan.
We zijn expres een groot veld op gegaan om haar niet op de harde weg te hoeven laten draven.

Ze was nog even een beetje onwennig, want ze liep pas een paar maanden voor de wagen voordat ze de gedwongen rust kreeg, maar verder was ze heel braaf.
Alleen tijdens het draven ging ze toch voor weer onregelmatig lopen, stukjes liep ze goed en dan ineens weer stukjes niet zuiver.
Vooral rechtsom kon je het duidelijk zien.
Nu heeft ze nog steeds rechtsom veel moeite om zich te buigen voor de wagen, ze houdt zich nog wat te recht en valt een beetje door de wending, vooral nu het alweer een heel poosje geleden was dat ze ervoor heeft gestaan.

Nu vraag ik me dus af, heeft ze gewoon nog last van die schouder en komt dat er voor de wagen meer uit, doordat het anders belast wordt misschien, of is het een stukje spanning en het daardoor wat te veel vasthouden van de rug/schouder??

Als het echt nog van haar schouder is, moet ik haar voorlopig nog maar even niet inspannen denk ik, maar als het door spanning komt misschien juist beter weer wel...

Ik vraag me dus echt af wat het kan zijn en waar ik goed aan doe...
Wie kan me een beetje op weg helpen zo zonder het te zien met bovenstaande info?!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:34

Ik denk dat ze doordat ze moeite heeft met die buiging haar schouder op één of andere manier te veel belast. Ik zou haar voorlopig even niet inspannen of alleen over de weg mennen rechte stukken mennen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:06

het is moeilijk te zeggen zijnde geen veearts of het dus aan het aanspannen kan liggen of omdat je paardje nog last van die spier heeft.ik ga met tessebes mee qua advies.even een tijdje niet inspannen,dat kan helemaal geen kwaad en zo weet je zeker dat ze geen pijn heeft tijdens het mennen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 23:10

Ik heb vanmiddag m'n meninstructeur maar opgebeld, die komt donderdag even langs. Dan spannen we haar in en gaan we een stukje rijden, dan kan hij kijken of hij weet wat het is.
Misschien dat ik dan meer weet. Aan mijn eigen getwijfel heb ik niks zo, en mijn gevoel zegt hetzelfde als jullie, als ik het dan nog niet zeker weet span ik haar voorlopig nog maar even niet in. Daarvoor ben ik te zuinig op m'n paardje!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:14

Nouvel schreef:
Ik heb vanmiddag m'n meninstructeur maar opgebeld, die komt donderdag even langs. Dan spannen we haar in en gaan we een stukje rijden, dan kan hij kijken of hij weet wat het is.


Misschien kan hij het er even uit slaan. Knipoog
Forceer het iig niet, als het niet gaat, dan gaat het niet.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-03 11:16

Tessebes"]
[quote="Nouvel schreef:
Ik heb vanmiddag m'n meninstructeur maar opgebeld, die komt donderdag even langs. Dan spannen we haar in en gaan we een stukje rijden, dan kan hij kijken of hij weet wat het is.


Misschien kan hij het er even uit slaan. Knipoog
Forceer het iig niet, als het niet gaat, dan gaat het niet.
[/quote]

Nee tuurlijk niet, wat denk je nou helemaal van mij Boos! !
Maar ik wil weten of hij kan zien of het in die rechterwending zit en of het puur spanning en vasthouden is of dat het echt nog pijn is.
Ik baal er echt onwijs van, ik dacht echt dat we weer de goeie kant op gingen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:21

Nouvel schreef:
Nee tuurlijk niet, wat denk je nou helemaal van mij Boos! !


Dat je voldoende gezond verstand hebt om in te zien of het wel of niet gaat. Haha!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-03 09:14

Gisteravond weer dresuurles gehad onder het zadel. Ze liep als een zonnetje Lachen ! En ik maar vragen of ze wel goed liep en of hij extra wilde kijken, maar er was echt niks aan te zien! En onder het zadel zijn de wendingen toch wel iets kleiner dan voor de wagen. Ik blijf het vreemd vinden...