Trailerdrama :(

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Trailerdrama :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 11:24

Gister zou ik voor het eerst sinds 4,5 maand weer les rijden bij Pietrick (ivm stages kon dat niet). We zouden deze keer met de trailer bij haar komen. Half 7 met de trailer bij de wei. Ewaldje gepakt en op naar de trailer.
Ik had thuis al ruzie met mjn vader gehad dus die was in een flinke pishumeur. Dus zei ik alvast dat ie het niet moest wagen Ewald meteen te beginnen te meppen. (Ewald is nogal koppig met het op de trailer gaan, je kan in principe niks bij hem maken, druk op halster gaat ie achteruit, als je van achteren maar waagt om aan zijn kont te komen gaat ie achteruit, dwars over jou heen. Hij heeft totaal geen respect en ik weet eerlijk gezegd zelf niet hoe ik dat moet oplossen. Verder in omgang en met het rijden heeft ie wel respect voor mij, maar de trailer )
Maargoed, na 5 min. had hij nog geen voet op de klep gezet en bang is/was ie totaal niet! Mijn vader had het onderhand al gehad en gaf hem een tik. Ewald meteen in paniek, steigeren en heen en weer rennen. Ik roep tegen mijn vader dat ie onmiddelijk moest ophouden omdat Ewald weer doordraaide (heeft ie 1x eerder gedaan dan gaat ie alle kanten op slaan, volgens mij is hij dan zelfs in staat om iemand te gaan trappen. Mij niet maar mijn vader wel, vorige keer moest ik eerst een kwartier met hem door de bossen stappen voor hij afkoelde..)
Maar mijn vader gaf hem nog een tik net op het moment dat hij naast de trailer staat, Ewald schiet vooruit en mijn pols klapt tegen de rand van de trailer waardoor ik hem los liet.
Nou daar ging ie hoor.. halstertouw over de grond staartje omhoog en showend over de weg.. Gelukkig ging hij het bos in..
Halverwege het bos (het is gelukkig 1 lang pad rechtdoor) is een stukje waar een aantal weides bij elkaar komen zeg maar. Net op dat moment fietste er een jongen over de weg die zag Ewald en heeft hem bij dat pad opgesloten.
Ewald was nog steeds helemaal in paniek, toen ik eraan kwam liep ik heel rustig naar hem toe, maar Ewald sprong half dr sloot in en ging door het prikkeldraad Scheve mond een wei in (waar gelukkig geen stieren stonden!!)
In de wei heb ik nog een kwartier ong. achter hem "aangezeten" Hij stond telkens op het touw, ik was doodsbang dat hij zijn nek of benen zou breken..
Op een gegeven moment stond ie zo vaak achter elkaar op het touw dat ie nog meer in paniek raakte en naar mij toe kwam, pfffff...
Hij was super bezweet, maarja hij moest weer de trailer op anders had ie gewonnen. Ik zag dat al helemaal niet meer zitten, mijn vader was pist dus die gaat maar wat op hem in slaan wat totaal geen nut heeft, hij denkt zo: vorige keer schoot ie de trailer in, doet ie nu ook wel Verward
Maargoed toch nog geprobeerd, maar toen zag ik dus dat ie allemaal striemen had (sneeen), die bijna over heel zn buik liepen.
Dus toen ben ik met hem naar stal gegaan en heb hem onderzocht en overal wondzalf opgesmeert. 2 flinken over heel zijn buik, een paar kleintjes over zijn achterbenen en bij zijn kroonrand een paar wondjes. Heb zijn benen afgespoten en hem weer de wei ingezet aangezien dat toch wel hygienischer is als zaagsel.
Oke Ewald heeft gewonnen...

Ik heb het nu helemaal gehad. Mijn vader heeft geen geduld, zit maar te roepen dat we belazerd zijn (we stonden erbij toen hij de trailer niet op wou..), dat hij miskoop van het jaar is. Ik weet het zelf totaal niet meer, ik heb er zelf totaal geen ervaring of wat dan ook in. Dus ik weet zelf ook niet wat ik moet. Het ene moment is hij zo koppig als wat (Ewald) en het andere moment raakt ie in paniek. Mijn vader wil hem gewoon nog een keer flink op zijn donder geven maar denkt er niet bij na dat het ook anders uit kan pakken. Ik ga hem iig niet meer met mijn vader opladen. Ik zoek wel een proffeioneel iemand die tegen betaling hem trailermak ofzo maakt. Want als Ewald dat niet word kan ik hem nu meteen wel verkopen, aangezien mijn vader niet gelooft in paarden recreatief houden.

Als jullie tips hebben heel graag want IK ben totaal ten einde raad...


Groetjes Maaike

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3


The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:36

Een longeerlijn achter zijn kont langs helpt ook niets?? en dan steeds strakker maken.zodat ie door de druk naar voren gaat. Bij elk stapje belonen. Niet boos worden, want dan gaat ie helemaal nooit meer erop. En anders zou je iets met Emiel Voest moeten regelen, die krijgt em er gegarandeerd op, het kost je alleen een fortuin waarschijnlijk:)

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:43

Hoi,

Heel vervelend voor jou/jullie dat dit gebeurd is. Ik heb geen kant en klare oplossing, maar wat ik in ieder geval zou proberen is om ook eens te gaan oefenen ald je geen afspraak hebt, dus gewoon een keer in plaats van dat je gaat rijden o.i.d. met de trailer gaan oefenen. Dan ben je zelf ook niet gespannen en heb je geen haast. Dat voelt een paard anders echt aan.

Ik weet niet wat voor trailer jullie hebben/lenen, maar als het een tweepaards is, zou ik het schot er dan uithalen. Wie weet kun je hem wel een tijdje bij Ewald in de wei zetten, je kunt hem er dan in proberen te voeren en dat soort dingen. En dat kun je opbouwen, als hij er in blijft staan, probeer je op een keer de klep dicht te doen. En dat alles zonder haast. Er is blijkbaar toch iets wat ie eng vindt, anders doet ie vast niet zo.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes in ieder geval.

Groeten,
Judith

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:44

Toen wij ons paardje gingen halen wilde ze ook de trailer niet in.
Ze zette wel haar voorbenen op de loopplank maar als haar achterhoef maar in de buurt kwam vloog ze er naast. We zijn met 6 man in de weer geweest.
Toen hebben we er 1 longeerlijn langs gespannen en het voordeurtje opengedaan dat werkte ook niet.
En toen de 2e lijn kruislings erachterlangs ging liep mevrouw zo op haar dooie akkertje de trailer in.
Heel veel succes en laat je niet zo maar uit het veld slaan,hoor!!!
Komt vast goed!

*\o/* Life is Flantastic *\o/*

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:48

*grrr* bah, wat heb jij een rotavond gehad!! Boos! Misschien moet je vader eerst leren dat zijn wil niet wet is en dat deze manier van werken he-le-maal niet bij paarden werkt.

De wonden zijn inderdaad erg lang en aardig diep maar ze zijn schoon en zien er verder goed uit, geen vliegen e.d. er in.

Met een longeerlijn haal je de angst niet bij het paardje weg en aangezien Ewald wedstrijden rijdt zal het uiteindelijk toch op een andere manier moeten.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 11:52

Bedankt voor de snelle reacties Lachen

Helaas werkt longeerlijn ook niet, dan begint ie ook gericht te trappen enzo..
Ben ik vergeten te melden dat we na mijn vakantie (ik ga vrijdag op vakantie MET Ewald, gelukkig niet ver dus kan er rijdend heen) Elke avond willen gaan oefenen, zoals je zegt dan heb je alle tijd en geen haast.

Wij hebben een 2 paards trailer en gisteravond hadden we er geen schot in, maar normaal gesproken wel (vind ik een veiliger idee).

Bedankt voor het kijken Michèle!

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:55

Anna-Jelly schreef:
Wij hebben een 2 paards trailer en gisteravond hadden we er geen schot in, maar normaal gesproken wel (vind ik een veiliger idee).


Zolang je als je het middenschot eruit haalt maar achter (en natuurlijk ook voor) wel een stang over de hele breedt hebt, hoef je je daar geen zorgen over te maken. Ik zou dan al blij zijn als hij er in wil zonder tussenschot.
Heel goed dat je gaat oefenen met hem. Ik denk echt dat dat wel resultaat heeft.

Judith

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 12:11

Ja klopt, maar ik bedoel meer voor de bochten enzo, dat hij iets steviger staat. mijn vader rijd verder heel netje met de trailer en houd ook rekening met Ewald.

Ik hoop dat het resultaat geeft Lachen

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:21

wat een probleem!Er Zijn wel meer paarden/pony`s die er last van hebben hoor!je ben t echt niet de enigste!veel sucses met de tips die je krijg en ik hoop dat het lukt!

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:24

Hoi,

Ja, daar kan ik me ook weer wat bij voorstellen. Maar hij moet natuurlijk toch op zijn eigen benen staan en als het tussenschot eruit is, kan hij makkelijker even verstappen zonder meteen tegen het schot aan te zitten of de zijkant van de trailer. Er zijn natuurlijke meerdere wegen die naar Rome leiden en je moet ook kijken waar je jezelf het prettigst bij voelt en jij kent je paardje het beste hoor. Succes in ieder geval.

Groeten,
Judith

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:30

De methode van jouw vader werkt niet met laden, dan wordt het alleen maar erger.

Het is jullie eigen trailer dus je kunt zo vaak oefenen als je wilt. Kijk maar eens op www.paardnatuurlijk.nl voor wat tips.

Ann

Berichten: 13234
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:34

Wat een onrust, kun je niet beter oefenen met iemand met meer geduld dan je vader? Bij een paard wat niet in de trailer wil geven wij altijd een "kontje", je staat elk aan een kant en geeft elkaar een hand achterlangs onder de billen door, dan til je een beetje de billen omhoog en gaat het paard zelf de trailer in, wel alleen doen bij een paard wat niet slaat.

Gillian
Mei 1993 - Sept 2016

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:45

FOUT FOUT !! wat je pa doet...
TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP TIP !!!!!!!

Ik had (nu soms nog een keer) ook zo'n paard
een groot springpaard en wilde uit koppigheid er ook niet in
we dachten da ze bang was en haar er dus voorzichtig proberen opkrijgen
maar daar ligt het nie aan, zuiver koppigheid want
ze is altijd dominant, allé ze probeerd da altijd maar is daar al van geminderd omda ik haar meer de baas ben dan in het begin da ik haar had.
Wij gingen haar ook moeten wegdoen als het nie ging beteren
want wil er mee op competitie en da is geen werk zo van inladen anders.

Ging ook achteruit vanaf da je ze nog maar dwong met hand of zweep of aan halster kwam.
Hoe hebben we da gedeeltelijk opgelost tot nu toe...
veeeeeeeeeel geduld..
Eerste keer nix van zweep ofzo gewoon haar voor
laadbrug gezet en wij in de camion en blijven wachten tot
ze er zelf in kwam en we stonden daar met een beetje eten...
heeft een uur geduurd.
Tweede keer eerst m'n ander paard erin gezet,
ze zat er dan in 10 min al in.
Volgende keer weer alleen proberen en van een eindje van
de vrachtwagen al rondlopen met een potje eten
zoda ze da horen soms lukt da soms nie.
Dan werd da alleen om camion nog half uur,
en minder en minder...
nu meestal nog goeie 5 min.

De tip is dus NIX NIX NIX van zweep of duwen of trekken,
wel haar aandacht erbij laten houden natuurlijk want
ze zou anders in slaap vallen lol (is wel degelijk zo) en
ervoor zorgen dat ze recht voor de laadklep staat
dat ze zich geen pijn doen en er dan zeker nie meer in willen,
en wa eten juist voor neus houden en echt nix nix
geven, zo wa tegen tanden wrijven met wortel helpt wel
tot ze er inzit en dan ALTIJD ETEN GEVEN ALS ZE ERIN GAAN !!
nie veel maar als beloning paard is een gewente dier dus
veel herhalen voor ze te laden...
en na loop van tijd gaat da beter en beter !!!
Ik dacht dat het bij mij nooit ging lukken,...
maar toch gelukt met heeeel veel geduld en PS
draag veiligheidsschoenen als je dat hebt met stalen tip in
want ze vliegen er dan plots rapper in dan je denkt en zou
AI AI worden !!!!

Good luck, mocht ge nog problems hebben
en nog tip willen je moet het maar vragen hier of in privébox zou
ik hier geen repsonse geven.

Ciao,

Nicky
Laatst bijgewerkt door surferken42 op 29-07-03 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:50

Misschien werkt de methode van Monty Roberts wel voor jou. Hij maakt het paard juist nieuwsgierig naar de trailer. Hij zet m voor de laadplank en duwt het paard dan weer naar achteren, en weer naar voren tot aan de plank en weer naar achteren. En zo steeds weer. Dan een klein stukje op de klep en weer naar achter en weer opnieuw. In paardetaal zegt hij eigenlijk tegen het paard: "nee, nu mag je niet op de trailer", het paard reageert daarop en wil er dan juist wel op. Maar hij blijft het paard terug op zijn plek zetten, omdat (zo zegt M R) het dan op de trailer gaat omdat zijn baas het wil en niet omdat hij het zelf wil. En na een kwartiertje liep dat paard vanzelf op de trailer. Ik geloof dat het een beetje warrig verhaal is geworden. Anders moet je eens op zijn site kijken. Ik vond het toen wel een hele goede methode en wie weet helpt het voor jullie. Vel succes.

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:55

Yep je moet hem inderdaad nieuwsgierig maken naar wat er binnen te zoeken is (eten dus Lachen ) maar van da voor en achteruit gaan dat zal nie echt helpen bij haar paard want da paard is EXACT hetzelfde zoals het bij mijn paard was, want telkens je ze weer van laadklep weghaalt is ze blij mijn paard want ze heeft weer 2 min haar zin gekregen.

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:59

Drommels schreef:
Bij een paard wat niet in de trailer wil geven wij altijd een "kontje", je staat elk aan een kant en geeft elkaar een hand achterlangs onder de billen door, dan til je een beetje de billen omhoog en gaat het paard zelf de trailer in, wel alleen doen bij een paard wat niet slaat.


En ook niet eentje die z'n volle gewicht dan naar achter gooit... dan lig je met z'n allen op de grond.

surferken42

Berichten: 253
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Brugge/Oostkamp/Hertsberge (belgië, west-vl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:01

hehe, ja hebben we ook eens geprobeerd vroeger van zo
handje aan elkaar te geven en met arm ze erop te duwen maar
ging gewoon op haar achterste gaan zitten was wel grappig..
maar zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzeeeeeeeeeeeeer vervelend.

Keep on riding, maar vergeet
niet van af en toe eens te rusten Knipoog

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:12

Wat vervelend wat er is gebeurd!
Pas ging ook niet de trailer in toen we hem gingen halen, ik heb nog nooit een paard zoveel zien steigeren
Heel gedoe met touwen waren ze bezig, ik maar roepen dat dat niet helpt en ik ondertussen helemaal in de stress als ik mensen zo met mn paardje zie klooien. Ik deed het niet zelf want hij was veel te gevaarlijk (niet gek, nauwelijks contact gehad met mensen en een jonge hengst).
Na een half uur hadden ze het opgegeven en met brokjes stap voor stap de trailer in gezet. Nou binnen 10 minuten stond hij erin Lachen (vraag me niet hoe, de hele trailer ging op en neer en ik verbaas me dat die houten knommel niet kapot is).


Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:23

Je moet gewoon van nu af aan vaak gaan oefenen.
Als hij in de trailer staat haal je hem er weer uit.
Week later weer het zelfde doen.
En alles met rust!
Je kan beter 5 weken lang (niet elke dag) oefenen dan dat je staat te prutsen op de dag dat je met de trailer weg moet.

Je bent wat je diepe, bezielende wens is en zoals je wens is, zal je wil zijn.
Zoals je wil is, zullen je daden zijn en zoals je daden zijn, zal je lot zijn.

recreatie +2

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:25

nou maaik je weet niet hoelang wij al met tina bezig zijn geweest.. die had echt een railer trauma.. er zijn in de trailer echt heel vervelende dingen gebeurd Verdrietig
Je grbuikt toch altijd de trailer van johan.. ik weet nog wel een aantal dingetjes dan gaan we volgende week gewoon lekker rustig oefenen met de trailer.. samen geen stress of misschien wil iemand anders wel even helpen dan hebben we ook alle tijd en lukt het heus wel!!
Komt echt wel goed!!!! liefs, marjolein

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

mandymonica

Berichten: 801
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:36

Pfoe, enerverende avond heb je achter de rug. En Ewald vast ook!

Probeer eerst uit te sluiten of hij niet domweg bang is van de trailer. Als hij ooit eens iets vervelends heeft meegemaakt of simpelweg niet zo'n klein, donker hokje in durft te lopen, dan moet je eerst dáár mee aan de slag. Een stukje NH kan daar heel goed bij helpen, dus de tips over Voest e.d. zijn wel zinvol. Je hoeft alleen niet direct de persoon zelf in levende lijve uit te nodigen, je kan zelf al een heleboel doen. Vervelend voor jou is echter, dat als je niet eerder iets op het gebied van NH gedaan hebt, je eerst echt aan een basis moet gaan werken om je dominante positie te bevestigen. Dat is vast niet de snelle weg die je pa ongetwijfeld graag zou zien...

Maar veel geduld is toch iets wat je in dit geval nodig hebt! Als je straks gaat oefenen met laden, doe dan eerst wat andere gehoorzaamheidsoefeningen. Probeer of je voorwaarts en achterwaarts tussen twee dicht op elkaar staande hindernissen door kan (begin met 1,5 meter en maak die afstand steeds kleiner, smaller dan de smalste trailer ooit zal zijn: het gaat om de oefening en het onvoorwaardelijk volgen!), probeer over een plank te lopen, combineer hindernissen en plank. Als het mogelijk is: span een zeil op maximaal 2 meter hoogte. Loop onder het zeil door. Combineer zeil en plank, combineer zeil en hindernissen, combineer uiteindelijk plank, zeil en hindernissen. Zo leer je je paard stukje bij beetje met onderdelen van die stomme trailer om te gaan. Loop er dóórheen, maar stop ook eens een keer. Doe het soms eens voorwaarts, soms eens achterwaarts.

Als dit hele spul tot het maximale wat je kan bouwen aan toe op 2 achterenvolgende dagen helemaal goed is gegaan, neem dan ook de trailer zelf er weer bij. En heb geduld! Niet gaan trekken, niet gaan slaan. Wil je paard niet verder, blijf dan rustig op dezelfde plek even staan. Sta geen stap naar achteren of opzij toe en probeer na een paar minuten stilstaan weer een stapje richting klep. Dat stilstaan gaat je paard ook vervelen, op een gegeven moment loopt 'ie echt met je mee! Het belangrijkste is, dat hij geen mogelijkheid krijgt om de stukjes ruimte richting trailer die je gewonnen hebt weer terug te nemen. Lukt niet altijd, weet ik uit ervaring, maar echt, de aanhouder wint!

Heel veel succes en laat je ons weten of Ewald uiteindelijk een braaf trailerpaardje geworden is?

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:25

Er zijn al een hele hoop tips gegeven waar je vast wel wat mee kunt, maar misschien heb je nog wat aan mijn tips:

- Maak het halstertouw (moet wel een lange zijn!) vast aan de ring aan de zijkant van je paard zijn neus, aan de rechterkant. Dan het touw achter zijn oren langs geleiden en linksvoor weer door de ring aan de zijkant van het halster heen halen (bij de neusriem dus ook weer). Dan kun je een heel klein rukje geven, waarna je gelijk weer los moet laten. Dus geen druk erop houden dan gaat hij ws alleen maar tegenspannen! Bij iedere pas die je paard de klep op doet en voorwaarts wil belonen met je stem.

- Blijf in ieder geval rustig! Dus niet oefenen als je eigenlijk nog iets anders te doen hebt, en ook niet als je echt weg moet met je paard. Ik zou ook niet te vaak oefenen, dan wordt hij er juist steeds extra op gewezen dat het misschien eng en niet doodnormaal is.

- Voer gebruiken om te belonen!

- Oefenen met laden als je paard al zijn beweging gehad heeft, dan is hij geestelijk en lichamelijk al wat moeier en hopelijk minder snel geneigd trucjes uit te halen.

Mijn paard heeft ook enorm veel moeite gegeven met laden, maar door veel geduld, af en toe een duidelijke correctie (dmv het halstertouw achter zijn oren) en vooral een hoop belonen als hij erop stond heb ik het nu voor elkaar dat hij er gewoon weer inloopt!
Het is niet een kwestie van een dagje voordat het je zal lukken, maar je geduld zal vast uiteindelijk beloond worden!

Heel veel succes ermee.

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

Kubarah

Berichten: 97
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:40

Durft Ewald wel tussen 2 hindernissen door, als je ze smal neerzet. Bijvoorbeeld op 1,5 m van elkaar?
Ik zal het ff proberen te tekenen:

------------
------------
je zet 2 hindernissen neer met 2 balken op een hoogte van ongeveer 1 meter en daar ga je tussen doorlopen!! een paard van een kennis wou ook met geen mogelijkheid de trailer in en heeft toen emiel Voest igeschakeld. ze moest eerst leren dat hij tussen de hindernissen door wou (en dan telkens iets smaller). Toen dat goed ging is ze terug gegaan naar emiel voest. en inmiddels loopt hij makkelijker de trailer op. FF kijken en dan stapt ie er zo op.. Misschien werkt dit bij Ewald ook?

Een andere moeglijkheid is om de trailer bij de ingang van de wei/buitenbak/binnenbak neer te zetten en vanuit daar te laden, kan hij in ieder geval niet langs de trailer.. maar weet niet of dat in jouw geval wel werkt.

Succes en met geduld bereik je het meest..!!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 15:12

Bedankt voor de vele reacties, nooit verwacht op zoveel tips!!!
Aan de hand loopt Ewald vrijwel overal achter mij aan, volgende week heb ik vakantie en onze trailer blijft daar staan, dus wil ik elke dag gaan oefenen.

Ik zal alles uitprinten en aan mijn vader laten lezen, misschien dat ie er dan meer van begint te snappen.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:11

Op die site van Paard natuurlijk staan hele handige tips idd.

Mijn pony kwam niet eens in de buurt van de trailer (die stopte al 3 meter van te voren) dus dan zou de Monty Roberts methode al niet werken...

Veel succes in elk geval!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Clmr, SentiBot en 43 bezoekers