paarden 'a way of life'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
me_dana
Berichten: 29
Geregistreerd: 04-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 17:42

ik wil jullie allemaal vragen wat je van het volgende vind.

is het hebben van een paard altijd een ''way of live'' of ligt dat aan jezelf en kan het ook gewoon een hobby zijn. ben je er echt altijd mee bezig of valt dat mee als je alles goed geregeld hebt ?

nou ik hoop dat jullie reageren
groeten Party!!

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-09-09 19:44 ]</font>


carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 18:32

Voor mij is het houden van paarden een way of life geworden.
Toen ik op m'n 10de m'n eerste pony kreeg, begon het. Het is er ingegroeid en het is net zoiets als je aankleden, eten en slapen. Het is gewoon standaard geworden, een dagelijks ritueel.

Nu heb ik 2 paarden (gewoon thuis staan, dus ik moet alles zelf doen). Het is een verplichting, die meestal wel leuk is. Maar soms baal ik er ook wel van.
Ga je zaterdag avond lekker stappen, met je vrienden, tot bijvoorbeeld een uur of 4 a 5, moet je er s ochtends toch weer om 8 uur uit om de paarden te voeren.
Dat is soms wel eens heel vermoeiend en niet altijd leuk. Maar toch doe ik het graag omdat de voordelen zoveel leuker zijn.

Toch probeer ik me ook voor andere dingen als paarden te interesseren, maar vanwege weinig tijd is dat vrij moeilijk en vermoeiend.

Ik denk dat als ik nu (op m'n 17de) mijn eerste pony pas zou hebben gekregen (ipv. 7 jaar terug), dat ik het niet aan zou kunnen. Dan moet je zo 'omschakelen' naar een andere manier van leven, dat is heel moeilijk. Nu is het al 7 jaar gewoonte, en ik denk dat ik echt iets zou missen als ik geen paarden heb. Ik denk dat ik niet zou weten wat ik met m'n tijd zou moeten doen.


Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 18:44

Ik denk dat het er een beetje van af hangst. Sommige mensen die hun paard op de manege hebben staan ( worden ze gevoerd en uitgemest0 komen maar drie ker per week om te rijden en dan lijkt het me dus echt een hobby. Wanner je meer zelf voor je paard zorgen moet wordt het wel een way of live.
Mijn pony staat nu in de wei en ik ga er eens per dag heen om te rijden en de mest op te ruimen. Soms als ik heel laat thuis kom uit school ( dat is zo`n 1 a 2 keer per week) ga ik niet rijden maar kijk alleen even of alles goed met hem is.
Nu in de zomer is de verzorging dus niet heel intensief maar in de winter wel meer. Dan staat Beau op stal bij mij thuis en wordt hij 2 x per dag gevoerd en s`middags bereden. dat zou je dus wel een way of live kunnen noemen.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 20:06

Meestal is het volgens mij wel een way of life. Maar bij mij op stal staat ook iemand die gewoon standaard 4 keer in de week komt (paard staat vol pensioen en gaat naar buiten, dus die lijdt er niet onder, hoewel ik het met die van mij niet zou hoeven proberen) omdat ze ook andere dingen wil doen naast haar paard. Tijd voor zichzelf nodig noemt ze dat. Voor haar is het dus gewoon hobby.

Navragen is beter dan afvragen.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 23:24

eene paard is een way of life, zeker weten.
Tenminste...als je hem thuis hebt staan (of op pension maar alles zelf moet doen).
Ik denk dat ik elke dag een uurtje of vijf kwijt ben aan m'n paardje, helemaal in de winter.
Als ik een uurtje wil rijden ('s winters) moeten we naar de manege en ben ik sowieso al 2 1/2 uur verder. Dan het voeren, uitmesten, naar buiten/naar binnen brengen......

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 00:49

Bij mij was het ook meer een deel van mijn leven. Toen ik mijn eigen pony nog had, had ik iid het "probleem" dat ik er 's ochtends, 's middags en 's avonds heen moest om hem te verzorgen. Het hoorde er gewoon bij en ik moet zeggen dat ik ondanks de nadelen wel weer zin heb in een eigen paard Party!!
Het kost veel tijd, maar daar krijg je ook een heleboel voor terug!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:26

Het is wel een way of life ja. Je houdt namelijk nauwelijks tijd en geld over voor andere dingen. Daarnaast kom je nagenoeg alleen maar in aanraking met andere paardenmensen omdat tijd te kort schiet om met niet-paardenmensen om te gaan. bij mij is dat ook zo.

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 09:42

Voor mij is mijn paardenleven dus duidelijk een way of life.... Al heb ik best tijd om eens wat andere dingen te doen.. Als je redelijk kunt plannen, kun je ook best eens wat anders doen... Maar het grootste gedeelte van mijn tijd gaat naar mijn paardjes.. en dat zou ik ook niet anders willen... Lachen

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 15:21

Bij mij is het ook zeker een way of life want alle tijd
en geld gaan naar die twee dames en loop meer in paardrij kleren dan in gewone kleren en dat is al 15 jaar zo sinds ik vanaf mijn 12 jaar eigen paarden heb.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:23

Het is absoluut een way of living. Mijn paard staat wel bij mijn grootvader en ik moet dus niet alle werk zelf doen, maar ik heb toch heel wat minder vrije tijd dan voor ik een eigen paard had. En je moet er ook altijd rekening mee houden; ik ga bvb. geen 3 weken op reis, maar dat is natuurlijk een eigen keuze die je maakt. En je steekt er sowieso natuurlijk heel veel tijd en geld in. Maar uiteindelijk vind ik het allemaal meer dan waard!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 17:27

Paarden zijn idd 'a way of life'.
Ik moet bijvoorbeeld mijn tijd goed indelen wil ik uitkomen met rijden en verzorgen en huiswerk. Ik steek er ook vrij veel geld in, waardoor ik niet alles kan kopen (tijdschriften, boeken, kleding enz.) wat ik wel zou willen hebben. Ik heb daar gewoon voor gekozen en ik heb er geen spijt van .

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-01 20:49

Ik heb nog niet eens een eigen paard maar ben elke dag op een kleine spring/handelsstal. Samen met een jonge vrouw (Natascha) die al lang in de paarden zit regel ik zeg maar alles. De eigenaar is een boer die wel de stallen doet en zich verder met fokken bemoeid, hij gaat wel mee op concours. Toen ik daar nog niet reed deed Natas eigenlijk alles alleen. Paarden rijden in de sport, paarden verkopen, enz. Ik ga nu mee als groom op concours (wat ik trouwens errug leuk vind!). Ik rijd de paarden als ze niet kan, en ook vaak als ze wel kan. Ik heb zeg maar ook een "eigen" paard, een 4-jarige Concorde, die ik zelf dressuur ga starten, en waarmee zij gaat springen. Ik ben echt elke dag op stal om uit te mesten (van "mijn" paard), te rijden, voeren, paarden in de wei + eruit halen, jonge hengsten zadelmak maken, mee naar de les, groomen, enz. Ik moet hiervoor veel laten schieten. Ook mijn vriendinnen vragen me mee uit, maar dan kom ik weer: "Sorry ik wil wel maar ik moet er zondag 6 uur uit, ik moet groomen..." Ze vinden dat niet leuk, alleen de paardenmeiden snappen het wel. Het is dus echt een way of life. Als ik een dagje niet op stal ben word ik er gewoon gestresst van!
Het is dus moeilijk combineren, en helemaal als je in havo5 zit, en lastige ouders hebt.

Domino

Berichten: 49
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-01 19:43

Mijn paard kost me ook veel tijd, maar dat vind ik juist leuk. Laatst ving ik op stal een gesprek op: een meisje zei tegen een ander meisje; "als ik hier in m'n auto stap en wegrijdt, ben ik m'n paard vergeten, ook op m'n werk denk ik er helemaal niet aan, alleen als ik hier weer kom, want ik wil een gewoon sociaal leven." Dit waren ze ook nog eens met elkaar eens! Ik kan me dat gewoon niet voorstellen. Ik doe altijd heel veel met hem, veel mensen van die stal doen haast niks, nu hij op stal staat ga ik 2 x per dag, 's middags na m'n werk (13.30) en 's avonds. Ze verklaren me daar echt voor gek, maar anders vindt ik het zielig!
En ik heb echt nog wel een "gewoon" sociaal leven.
Gisteren kwam er een meisje langs, die was de hele dag wezen stadten, pakte een paar plakken stro, gooide dat in de box van d'r pony, en ging weer weg. "Dagje rust", zegt ze dan. Nou, ja!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Arlette1991, Belker, jazzejam, YandexBot en 83 bezoekers