wie weet of je beter met ijzers kan gaan springe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

wie weet of je beter met ijzers kan gaan springe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 10:31

hoi
ik heb en vraagje: als je wedstrijde gaat springen kan je dan beter ijzers nemen of kan je ook gwoon zonder ijzer gaan springen want ik had er met iemand een hele discussie over


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:40

Als je buiten wil springen kun je misschien beter ijzers nemen. Hier kun je proppen aan bevestigen om te helpen bij de afzet.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:55

Op gras (zeker als het nog licht vochtig is) heb je ijzers met kalkoenen nodig. Ik spring met Baduh alleen op zand en daarvoor heeft hij geen ijzers.


katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 11:59

maar je kan opzich toch wel met ijzers rijden?

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:07

katinkaaa schreef:
maar je kan opzich toch wel met ijzers rijden?


Tuurlijk, de meeste springruiters hebben ijzers, echter idd op gras moeten er stiften (kalkoenen) ingedraait worden ter voorkoming van uitgelijden.

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 12:08

ik bedoelde je kan toch ook zonder ijzers rijde

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:09

ja dat kan... echter uitkijken op gras, want dan heeft je paard geen grip en kan uitglijden.

Maar zolang je niet op gras rijd is er niets aan de hand

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 12:10

oke dank je wel want dat vroeg ik me namelijk af

Eindelijk L springen
zaterdag 12 juni kringkampioenschap in bergen
zaterdag 19 juni ch in heiloo

Replay

Berichten: 442
Geregistreerd: 04-12-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:42

Nee, idd. maar ik zou wel ijzers nemen als je, zoals ik, ook veel buiten stapt op het harde. dan heb je ijzers om twee redenen.

Sky is the limit

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:48

In droge tijden kun je best zonder ijzers rijden en zijn punten niet nodig. Allen bij een gladd, natte grasbodem hebben ze toegevoegde waarde die punten.

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:14

helaas wonen we in nederland en is het moeilijk zeggen wanneer het droog is hier. Ik heb een paar keer een paard zien uitglijden op nat glad gras en daar word je niet vrolijk van

DAG LIEVE MAMA. I love you and I miss you
28 mei 1941 - 21 januari 2009

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:28

ik vraag me dan wel af of je wel op gras kan springen als je paard geen hoefijzers heeft...ik ben niet echt van plan om het uit te proberen.....
proppen zijn toch zodat het paard dat ijzers heeft toch kan springen, maar als hij nou geen ijzers heeft??

katinkaaa

Berichten: 560
Geregistreerd: 25-05-03
Woonplaats: heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 10:37

ja want mijn paard heeft geen ijzers en als ik toch op gras moet springe spring ik alleen als het gras droog is en anders nie want ik wil nie echt graag dat mijn paard ongelukke krijgt. Schijnheilig

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:53

ja, maar ik vraag me dus wel af of een paard zonder ijzers nou gevaarlijker is, dan een paard met ijzers en proppen. Een paard met ijzers gaat in de sneeuw ook op z'n bek, dus doe je er proppen onder, maar een paard zonder hoefijzers niet......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:46

Met oefen springen ben ik al eens met paard en al uitgeschoven.
Deze had toen nog geen ijzers, omdat hij nog niet officieel weg hoefde.

Dus voor mij geen twijfel meer

De paarden die ik sprong, hadden ijzers en werd er op gras gestart kregen ze kalkoenen in.
Zelfs in de grootse blubzooi geen last gehad.
Wat ik om eerlijk te zijn niet uit wil proberen zonder ijzers.

Want het is niet alleen het springen, maar een scherpe wending inzetten is ook iets om uit te glijden.

Verder wat betreft de vergelijking in de sneeuw.
Mijn paard heeft ijzers, maar is nog nooit uitgeschoven in de sneeuw.
Maar ook niet in een natte wei, zonder stiften.

Waarom dan niet zou je denken?
Omdat je paard dan niet "dwingt" een scherpe wending te maken.
een paard dat het hele jaar door buiten staat, weet heel goed, dat als het nat is, hij niet zo scherp door een bocht moet, of iets eerder moet remmen voor de draad.
Maar in het parcours, wil je wel dat er scherp gedraaid kan worden.
Dus moet je voor zekerheid gaan.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:29

ik bedoelde trouwens meer ijzel ofzo, mijn paard glijd dan wel uit als hij ijzers onder heeft, maar de paarden zonder ijzers kunnen zonder problemen lopen, logisch ook wel.
ik dacht zelf ook wel dat ijzers met proppen betere grip geven dan zonder ijzers (als je paard een scherpe bocht wil laten maken, bijvoorbeeld), maar wel onhandig als je geen ijzers hebt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:52

Met ijzel komt er hier geen 1 op de stoep
of er word eerst gestrooid of ze worden los in de binnenbak gegooid Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:57

geen binnenbak, helaas.....als bijvoorbeeld de plassen in het weiland bevroren zijn, zie je dat de paarden met ijzers heel veel moeite er mee hebben (is natuurlijk wel wat anders dan als je erop zit maar toch) en de paarden zonder ijzers totaal niet!! is logisch want ijzers zijn super glad. Is er trouwens niet een methode om proppen in te zetten (of iets dergelijks) zonder ijzers. Ik zou het namelijk echt zonde vinden om mijn paard alleen op ijzers te zetten, om die paar keer dat je op nat gras gaat springen....iemand een suggestie??

Hilde_92

Berichten: 2680
Geregistreerd: 03-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:45

je kan beter met ijzers springen en dan een soort noppen en onder draaien dan staan ze heel stevig

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 14:55

blando schreef:
je kan beter met ijzers springen en dan een soort noppen en onder draaien dan staan ze heel stevig


Jah idd kalkoenen!!
Als ik ga springen op het gras heb ik ze echt altijd in want als je ze dan niet in hebt glijden ze echt zo door de hindernis!!! en ook als je op een springwedstrijd komt heeft iedere springruiter (vooral in de hoge klasses in de B heeft niet iedereen het) ijzers met kalkoenen erin!!!!

Live,LOve,'ndLaugh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-03 10:51

Ze zeggen dan paarden met ijzers hun benen boven de hindernis hoger optrekken. Of het waar is weet ik niet.

Kick

Berichten: 198
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 19:24

Ik rijd en spring altijd met ijzers Haha! Haha! Haha! Haha! Haha! maar dan in de bak he niet op het gras, en in de winter gaan zijn ijzers af vanwege de eventwele sneeuw
Ach gut

Groetjes Bonnie en hinikjes van Kick, Dublin en Shamrock

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 22:19

Ik rijd op concour alleen dressuur, en heb alleen voor ijzers, waar ik als ik op t gras rijd ALTIJD kalkoenen in heb.
Als ik in hogere klassen M/Z dan ga ik denk ik wel rondom op ijzers zetten, dat is niet eens nodig, maar vooral met natte bodem geeft het meer vertrouwen.
In de winter blijven de ijzers lekker onder, daarvoor hebben ze strooizout uitgevonden Haha!

Ik spring dus alleen op zand, maar zou ik op gras springen dan zou ik ze ook rondom doen en stiften natuurlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers