Strandrit, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Strandrit, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 00:43

Op stal kwam vanavond het idee te spraken om met een stel van stal een strandrit te gaan maken (met eigen paarden). Dit lijkt me dus echt harstikke gaaf, heb nog nooit op het strand gereden, en het is toch iets wat ik al heel lang wil.
Hon zou een super optie zijn, maar dat doe ik haar niet aan, dus blijft Jamey over. Echter, zij wordt buiten vaak al zo heet. Ik rij eigenlijk altijd alleen, hier door de polder of door ons "eigen bos". Ik kan haar niet los laten en durf niet te galoperen omdat ik bang ben dat ze geen rem heeft.
Ik heb eventueel een pessoa bit liggen, martingaal is eventueel wel aan te komen (of thiedeman o.i.d.) maar dat is eigenlijk helemaal niet mijn weg....
Zit dus erg in dubio. Kan ook een manege pony mee nemen, maarja, het liefst natuurlijk iets van mezelf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:51

sja als paarden het strand ruiken...dan gaan ze echt helemaal los dan is het een kwestie van vasthouden en Gaaaaaaaan!!!

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:54

ze stopt vanzelf weer, en waarschijnlijk blijft ze ook wel bij de groep

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:55

en als je je paard niet hou op het starnd dan ga je toch naar het zware en mulle zand dat is zwaar en dan kunnen ze niet zo hard gaan en worden ze vanzelf moe .ik zou met me eigen paard gaan verleden jaar ben ik met mij pony gegaan ben blij dat ik mee ben geweest was echt super tof

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 01:17

Ik zou gewoon gaan, met pessoabit.

Sharonaollie; dat kun je beter niet doen, dat is heel slecht voor de benen en kunnen ze zelfs een peesblessure ofzo krijgen.

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 01:21

jah dat kan boogiegirl me paard is er nooit van door gegaan en ik heb weleens gehoord dat je dat kan doen als er mischien van door gaan .
maar als me paard er vandoor zou gaan dan weet ik niet wat ik moet doen denk ik ik denk zelf dat ik hem gewoon zou laten rennen hij word vanzelf wel moe zoniet dan ga ik wel naar het mulle zand

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 01:59

Als de overige paarden die meegaan wel rustig zijn, lijkt het me niet zo'n probleem, zoals al gezegd, ze blijven meestal bij de groep.
Als je het niet vertrouwt zou ik er persoonlijk wel een Thiedeman o.i.d. aanhangen, better safe than sorry in zo'n geval. Ik heb liever een iets betere rem dan ik dat maar moet hopen dat mijn pony ergens een keertje stopt.

Ik scheet met Jordy de eerste keer ook zowat peuken, omdat hij toen vaak nog strontvervelend was buiten, ineens proberen weg te rennen e.d.
Maar eenmaal op het strand in de groep was er niets aan de hand, hij was heel braaf. Ik had er toen ook voor de zekerheid een Thiedeman om.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 07:24

Hey Stef,

Rijden op het strand is een ervaring die je zeker niet wilt missen, terug in het westen deed ik het bijna dagelijks, als er iets is wat ik van daar mis is dat het wel!

Fijne vrije dag! OK dan!

groetjes Car

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:24

Chiqa schreef:
sja als paarden het strand ruiken...dan gaan ze echt helemaal los dan is het een kwestie van vasthouden en Gaaaaaaaan!!!


Wat een onzin. Dat gebeurt alleen bij van die idioten die hun paard dat zelf bevestigd hebben, door ze keer op keer meteen over de kling te jagen als ze het strand op gaan.
(Met zo'n stel zou ik dus NOOIT meegaan, dat verpest je paard voor altijd)

Als er fatsoenlijk gereden wordt, gewoon meegaan, leuk!! (En als je d'r onverhoopt niet kunt houden in galop, stuur je d'r gewoon het mulle zand in, dan stopt ze echt wel)

Gewoon doen (als de groep betrouwbaar (lees niet idioot) is)! Veel plezier!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 08:47

Sonja"]
[quote="Chiqa schreef:
sja als paarden het strand ruiken...dan gaan ze echt helemaal los dan is het een kwestie van vasthouden en Gaaaaaaaan!!!


Wat een onzin. Dat gebeurt alleen bij van die idioten die hun paard dat zelf bevestigd hebben, door ze keer op keer meteen over de kling te jagen als ze het strand op gaan.
(Met zo'n stel zou ik dus NOOIT meegaan, dat verpest je paard voor altijd)

Als er fatsoenlijk gereden wordt, gewoon meegaan, leuk!! (En als je d'r onverhoopt niet kunt houden in galop, stuur je d'r gewoon het mulle zand in, dan stopt ze echt wel)

Gewoon doen (als de groep betrouwbaar (lees niet idioot) is)! Veel plezier!
[/quote]

Slaat inderdaad helemaal nergens op. Ik kom al jaren op het strand en ik heb in het begin inderdaad die fout ook gemaakt, maar dat heb ik Patricia intussen ook weer afgeleerd en het gaat goed.
Mocht je eraan twijfelen dat er fatsoenlijk gereden wordt en rekening met elkaar gehouden wordt, kom dan in september met de NVVR naar Haamstede, dan wordt er gegarandeerd rekening met je gehouden.
Pessoiabit zou ik terughoudend mee zijn, Tiedemann is een goed hulpmiddel. Als ze echt niet te houden is, dan op de volte in het mulle zand, doet ze echt niet langer dan een rondje. Risico op peesblessures is gering, het zand is los en zuigt niet, maar ga er natuurlijk geen hele einden in galoperen, het is wel zwaar en dus wel een belasting.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:16

Als je voor het eerst naar strand gaat moet je je paard nooit helemaal laten gaan. Dan verpest je het voor alle volgende keren dat je gaat, en kun je nooit meer genieten van een lekker ontspannen ritje over het strand.

Ik doe de eerste keren dat een paard op het strand komt altijd rustig aan, lekker aan de lange teugel stappen en als ze ontspannen genoeg zijn een rustig drafje en evt een klein galopje.
Pas als ze al heel vaak op strand zijn geweest en er helemaal ontspannen en vertrouwd zijn laat ik ze wel eens echt gaan, maar 9 van de 10 keer hoeven ze dan helemaal niet zo nodig keihard, en galoperen ze lekker in flink tempo aan de lange teugel!
Daar geniet ik veel meer van dan een paard wat al een kilometer voor het strand loopt te stuiteren!

Ik zou proberen met je groepsgenoten af te spreken dat jullie rustig aan doen op strand en rekening houden met elkaars paarden en elkaar!
Is je paardje echt heel sterk buiten en wordt je er zelf onzeker van zou ik gewoon het pessoabitje en de martingaal meenemen. Die werken als het nodig is, en werken niet als 'ie ontspannen is. Mits je zelf natuurlijk ook ontspannen blijft en niet blijft 'trekken' als er niks aan de hand is. Als je je paardje zelf de kans geeft te ontspannen en eens z'n neusje naar voren te strekken worden ze vaak vanzelf veel rustiger.

Heel veel succes en plezier en laat even weten hoe het was!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:52

Ik zou gewoon met Jamey gaan hoor, als ik jou was. Als je met een groep gaat, wil ze daar waarschijnlijk toch wel bij blijven. Het is goed om te overwegen of je haar op het strand wel aan zal kunnen met hetzelfde bit waarmee je in de bak rijdt. Ik zou die Pessoa in doen en eventueel nog kijken voor een hulpteugeltje. Als je op het strand komt, dan worden de paarden meestal overweldigd door het ultieme gevoel van vrijheid, waardoor ze soms lichtelijk uit hun dak willen gaan. Druk dit gelijk de kop in en rij een normaal tempo.

Naar het zware zand sturen, zoals Sharonaollie zegt, is een noodoplossing voor als je haar echt niet kunt houden. Van één keertje zullen ze daar echt niet opeens een peesblessure krijgen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:22

Hoi Stef

Gewoon met Jamey gaan. Ik neem aan dat als jullie met een hele groep gaan dat er dan niet gescheurd gaat worden (en anders spreek je dat af). Gewoon normaal rijden zoals je altijd doet.
Veel paarden zijn de eerste keer op het strand erg onder de indruk van de ruimte. Je hebt kans dat ze dus gaat 'zwalken' omdat ze minder orientatie punten heeft om recht te lopen. Ook kan ze juist meer steun gaan zoeken bij de andere paarden.
Thiedemann is goed idee en mocht je haar echt niet kunnen houden dan kun je het mulle zand in.
Veel plezier verder.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:18

het zijn altijd anderen die je bang maken.
Deden ze bij mij ook.

"oh nog nooit op het strand ...dit en dat en zus en zo"

Gewoon rustig blijven, hoe nerveuser jij wordt hoe nerveuser het paard.
De eerste keer was ik bijna de enige die zijn paard lekker aan een lang teugeltje liet lopen.

Ik heb daarna wel de fout gemaakt om steeds te gaan crossen, als ik nu alleen ben gaat het prima maar met een groepje is het eerst nog wel even vechten maar dan is het wel goed.

Lekker gaan dus met jamaica.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:32

Ik train m'n paard ook op het zand, maar dat is wel iets wat je heel geleidelijk moet opbouwen. De pezen moeten er echt aan wennen en uitharden, want een paard dat nooit op zand loopt ineens in vliegende galop het mulle zand insturen - tja, dat is niet zo lekker voor de benen. Dat zou ik als noodoplossing houden.

Verder? Met je groep afspreken dat er beheerst gereden word. Dat gescheur op het strand brengen mensen hun paard zelf bij, en Oh! wat heb ik daar een hekel aan. Gewoon lekker een eind draven en een rustig galopje kan prima, maar als je mede-ruiters zoiets hebben van 'gaan we lekker scheuren' dan zou ik in ieder geval niet meegaan.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:42

hoi,
ik ging eerst ook altijd alleen met mijn haflinger buitenrijden, omdat ze vervelend reageert op vreemde paarden. dan was ze in haar eentje ook moeilijk te rijden.
nu komt er af en toe een groepje ruiters in mijn bak rijden, dus die paarden kent ze nu en we hebben een buitenrit gemaaklt, nou ik ken haar niet terug in vergelijking met die andere buitenritten zo braaf was ze, gewoon omdat ze nu niet alleen was....
dus ik kan je aanraden eerst eens thuis in een groepje een buitenrit te maken, als dat goed gaat en niet te heet is, zou ik haar meenemen naar het strand....
Laatst bijgewerkt door missnynke op 29-07-03 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:43

jah, rustig galopje... maar van de paarden die mee gaan, is er (voor zover we weten, wat ze bij de vorige eigenaar deden weten we niet altijd) maar 1 een keer op het strand geweest.
Dus wat als de rest aan de kletter gaat? En, het mulle zand in, tja, als ze een stuur heeft wel Haha!
Misschien gewoon het eerste stuk lopen, en als het goed voelt er pas op ofzo...
Grr, wou dat ik niet zo'n angsthaas was

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:48

nee hoor je bent geen angsthaas, je bent je bewust van de gavren, dat is juist goed....
tja aan de kletter op het strand is op zichj niet zo erg, en qua vallen val je niet hard, maar je moet je paard dan wel weer terug kunnen halen....die is wel in een vreemde omgeving,
ik zou idd als ze erg heet is, er eerst een stuk naast gaan lopen om te wenne, dan kun je er later alsnog op....
en ik zou een dag kiezen waarop het niet/amper waait, dan scheelt vaak ook....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:50

stef schreef:
Misschien gewoon het eerste stuk lopen, en als het goed voelt er pas op ofzo...


Zou ik niet doen hoor. Als ze er dan vandoor wil, dan hang jij er achteraan of ze loopt lekker los over het strand, dan kun je er beter gewoon op zitten.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:52

ernaast heb ik meer over jamaica te vertellen dan erop *spreek uit ervaring Haha!*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:53

stef schreef:
ernaast heb ik meer over jamaica te vertellen dan erop *spreek uit ervaring Haha!*


Ook als ze er vandoor gaat?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 12:58

yup, dan gaat ze er nl niet vandoor, en dan heb je IMO zowiezo altijd ernaast meer te vertellen dan erop, omdat je ze makkelijker tegen kan houden

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:59

Ik ben met Taran ruim een jaar geleden voor het eerst op het strand geweest. (Nu al een paar keer) Ik heb er dan een pelham in, met dubbele teugel. Vooral omdat we meestal eerst een stukje door de duinen stappen, en anders houd ik hem daar niet.
Taran kwam op het strand, en vond het allemaal wel eng, maar niet echt erg, omdat ze met een groep zijn. We hebben eerst gestapt, daarna gerdaafd. En zo afgewisseld. Ook een paar keer flink hard in galop. Maar hij is op het strand echt braaf. Op het strand heb ik een hele goede rem, hij heeft nog geen een keer geprobeerd er vandoor te gaan. Ondanks dat ik met de pelham met alleen de bovenste teugel echt rijd, onderste hangt los.
Ik zou het gewoon doen. Eerst lekker stappen tot de paarden ontspannen, en dan pas rustig draven. Veel plezier.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:04

Op het strand kan je wel degelijk hard vallen.

Ik ben met paard en al gevallen en had wel een paar ribben gekneusd Boos! .
Paardje struikelde toen we in volle galop zaten.

Ik dacht dus ook rustig te beginnen met een langzaam galopje achter iemand anders aan. Alleen mevrouw dacht daar anders over en nam een speurt en daar gingen we.
Ik heb haar naar het duin gestuurd en kreeg haar toen weer redelijk terug.

Met mijn jonge paard ga ik pas als ik er echt klaar voor ben en dan maar met 1 persoon waarvan ik weet dat ze haar paard goed onder controle heeft.