Zit met een dilema..Wie kan mij raad geven????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Zit met een dilema..Wie kan mij raad geven????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 19:47

Hallo Beste bokkers,

Ik zit met het volgende probleempje:

Ik sta met mijn paardje op een manege, bij deze manege zit ook gelijk een dekstal en handelsstal. Vorige jaar heb ik hier vakantiewerk gedaan en stond er een zwarte Inspecteur op stal. Dit paard staat er nog steeds, omdat niemand hem wil kopen. Dit komt omdat hij niet wil lopen onder het zadel. Hij kan goed dressuur en springen!!!
En omdat hij niet wil lopen wordt er maar met hem aangesold, waartdoor die straks verpest is. Op dit moment wordt er niks met hem gedaan, hij mag los in de bak en wordt af en toe gelongeerd. En gereden wordt er niet meer omdat ie eigenlijk gewoon onhandelbaar is onder het zadel.

Ondaks alles voel ik iets voor dit paard. Lovers Graag wil ik iets voor dit paard doen. Ik longeer hem als ik daar de tijd voor heb, maar ik mag er niet mee rijden.
Longeren alleen is niet genoeg, en omdat ze er zelf niet mee gaan rijden en toch weer gaan proberen om hem op te pakken ben ik bang dat ie straks bij de slager beland. En dit wil ik absoluut niet hebben Boos!
Het is een parchtig paard met een hart van goud, alleen onder het zadel (nog) niet.
Graag wil ik gaan vragen of ik hem mag gaan verzorgen zodat ik ieder dag iets met hem doe, en als ik zelf denk dat ik eraan toe ben met hem ga rijden. Want ik weet zeker als je een half jaar consequent met hem gaat trainen dat ie dan braaf is.

IK hoop dat jullie je een beetje kunnen inleven in mijn situatie, graag wil ik een aantal tips hoe ik dit kan aanpakken. IK wil gaan praten met de baas van de stal en het misschien op een soort van deal gooien. Hebben jullie advies en tips over hoe ik het gesprek het beset aan kan pakken??? En over hoe ik het beset met dat paard kan gaan trainen???
Hebben jullie ook wel eens zo'n situatie megemaakt en hoe heb je dat aangepakt??? En hoe hebben jullie toen die band met dat paard opgeboud? OF hoe kan ik die band goed opbauwen zodat hij vertrouwen in mij krijgt en dat ie weet dat ik hem wil helpen met het rijden onder het zadel???

Ik hoop op veel tips!

Groetjes van Jessica Huilen

ps: Je mag ook naar me mailen of pb-en

jessica_pieters@dolfijn.nl

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:01

ik zou als ik jou was , denk ik vragen of je het paard een halfjaar mag trainen om te kijken of het wat is , ik zou hem niet kopen . Straks wordt het niks en zit jij met dat paard opgescheept en zie hem dan nog maar eens kwijt te raken . Mijn paard is ook een schat van een beest waar ik ook echt wel een band mee heb opgebouwd , maar ik kan er niet zomaar opstappen en ik zit hier al een jaar mee , ik heb hem pas net laten inrijden toen ging het even goed en nu is het weer mis , maar mocht je hem wel echt willen kopen moet je er echt zeker van zijn dat je het zelf kunt en anders zeker weten dat iemand je kan helpen met meer ervaring , en er ook niet te veel ophopen dat het in een halfjaar lukt anders valt het alleen maar tegen als het langer duurt . Ik spreek voor een deel uit ervaring en je kan een hele hoop teleurstellingen tegenkomen.Mocht je het wel doen wees allert en zorg dat het veilig voor jezelf blijft en dan veel succes gewenst .

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:11

Een lease-konstruktie klinkt leuk, maar als het paard wel leuk gaat presteren zie hem dan nog maar eens voor een leuk bedrag te kunnen kopen.
Beter kun je dan nu de gok wagen en hem nu goedkoop kopen. Want allerlei afspraken zijn op papier leuk, maar worden nogal eens niet na gekomen als het zover is. En aan gerechtelijke procdures om je gelijk te halen zul je ook niet snel willen.

Ik kan geen inschatting maken hoe jij rijdt en hoe het paard qua karakter is, maar overschat jezelf niet. Professionele hulp zal niet altijd goedkoop zijn en brengt misschien ook niet wat je ervan verwacht.

Als je hem koopt, neem de tijd ervoor om met geduld iets ervan te maken, maar stel jezelf wel een doel en blijf niet langer 'modderen' als er geen schot inzit. Daar ben jij en het paard niet mee gediend.

Lentigo
Berichten: 232
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 08:50

Bedankt voor de tips!
Kopen gaat voorlopig toch nog niet. IK denk dat ik eerst een poosje met hem wil gaan trainen aan de longe en als ik zelf denk dat ik er klaar voor ben om dan met hem te gaan rijden. En dan kan ik altijd nog een beslissing nemen om eventueel te kopen.
Deze week ga ik even met de eigenaar praten.

Groetjes van Jessica

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:32

Veel succes alleszins. Ik hoop dat je het mag proberen. Dit zou in ieder geval een leerrijke ervaring zijn.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:10

Wat voor constructie je ook bedenkt, ik denk dat eerst de oorzaak van het gedrag vastgesteld moet worden. Hoe oud is het paard? Is er al eerder op gereden? Je zei dat hij goed in dressuur en springen was, dus neem ik aan dat er al eerder op gereden is. Misschien last van zijn rug of andere medische problemen? Een paard doet niet voor niets zo.

Wat doet ie precies onder het zadel? Stilstaan, bokken, wegrennen, stijgeren?

Hoe is hij ingereden? zijn er dingen verkeerd gegaan?

Pas als je weet hoe en waarom hij dat gedrag vertoont kan je er iets aan gaan proberen te doen.

Tot die tijd, Riskeer niet je nek voor iemand anders zijn paard!!!

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:19

Hou ons op de hoogte! Lachen

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:03

Op de manege waar ik gewoond en gewerkt heb (part time gewerkt) hadden ze 3 halflingers staan, recht uit de opfok (zo schuw op het begin dat je er totaal niets mee kon doen) 2 daarvan draaiden vrij snel bij, en waren ook zo ingereden. De derde, Mayor, kon je nog steeds niet aan een halstertouw leiden!. Nu heb ik dus helemaal niets met halflingers (sorry als ik iemand beledig) maar deze vond ik interessant, omdat hij zich niet als halflinger gedroeg, en bovendien ZEER ruim liep, heel mooi gewoon. Verschillende mensen hadden al e.e.a. geprobeerd, de stalhouder, die verschrikkelijk goed met paarden om kan gaan, en er 100den ingereden heeft was al verschillende keren de stal uitgemept (hoeven uitkrabben) Nu was die manege wel heel tolerant, want Mayor was inmiddels 4 en nog niet ingereden! (om een voorbeeld te geven ze hadden ook 4 ex manegepaarden die "met pensioen" alleen in de wei stonden) Maar ik liep zelf ook altijd te verkondigen dat ik "zeker niet voor een manegepaard zou verongelukken" dus ook niet voor Mayor.
Uiteindelijk in de winter op een zondagmiddag heb ik hem uit de stal gehaald omdat er nog steeds geen hoefsmid bij had gedurft. Ik heb hem in de binnenbak aan een longeerlijn gelaten (alleen) en ik heb gewoon z'n hoeven uitgekrabt! ook achter, hij liet het allemaal toe! Toen dacht ik van: ik ga jou longeren....hij liep (wel snel) maar alsof hij het gewend was. Alsof ik aanvoelde dat het momentum goed was ben ik er toen ook maar gewoon op gaan zitten gewoon zonder zadel(wel een stalmeisje vast laten houden + emmer bix) Hij deed helemaal niets!!! gelopen, zelfs een stukje gedraafd. De adrinalinestoot die ik toen had was nog groter als toen ik mijn eigen paard inreed! Omdat ik te groot was voor Mayor heb ik met een kleiner (rustig) meisje geprobeerd (na om de dag 3 weken er zelf opgezeten te hebben) haar eropgetild, maar helaas Mayor wilde er niets van hebben! werd helemaal gek! dit verschillende keren geprobeerd, ook gezorgd dat dat meisje hem overdag af en toe snoepjes voerde en zo. helaas heeft hij nooit iemand anders op zijn rug geduld. Toen ik vanwege een andere baan verhuisde heeft hij koliek gekregen (slag in de darmen) en is nog geopereerd in Utrecht (waar ik hem natuurlijk vaak op heb gezocht) helaas is hij toch na 6 weken aan complicaties overleden. Ik ben dus de enige die er ooit op heeft gezeten.

Hiermee bedoel ik niet te zeggen dat ik een of ander wonderkind ben (ik kan nog net op een paard blijven zitten, daar houdt het op!) Maaar soms klikt het gewoon ondanks alles (met "alles" bedoel ik dat ik zeker niet dol ben op halflingers) met een paard, soms kiezen ze gewoon hun maatje.

Ik zou proberen een contract te sluiten dat ik dit paard kan leasen, en binnen een 1/2 jaar kopen voor een NU vastgesteld bedrag, als dat is wat je wilt!