Weer een tinker??

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Weer een tinker??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 20:12

Eindelijk..na lang wachten mag ik weer opzoek gaan naar een eigen paardje Lachen
Nou zit ik toch te twijfelen of ik nou weer een tinker moet nemen..ja of nee?
Mijn instructrice waar ik een paar keer les van heb gehad..vondt dat tinkers niet echt gefokt zijn om te rijden en dat je daarom tegen problemen aanloopt.Volgens haar zijn tinker geen echte rijpaarden..maar meer voor het gebruik van de kar..
Ik heb hier verder geen verstand van dus ik zou ook echt niet weten of het nou waar is wat zei zegt..
Maargoed..ze heeft mijn vader ook gesproken en heeft ons afgeraden om weer een tinker te kopen..mijn vader is het hier dus mee eens...
Zelf wil heel graag een paardje waar ik dressuurwedstrijden mee kan rijden en gewoon lekker buitenritjes mee kan maken.
Nou wil ik eigenlijk heel graag weer een tinker..maar toch ben ik dan bang om weer tegen problemen aan te lopen (zoals m'n instrcutrice dus zegt) en ik ben bang dat ik het paard ga vergelijken met Jordy..omdat het toch weer een tinker is wat ik dan heb..
Maargoed.....wie kan mij uitleggen of het nou waar is wat mijn instructrice zegt..en of het voor mij slim is om weer een tinker te kopen...?

Groetjes Simone

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:19

persoonlijk zou ik nooit een tinker, fjord, haflinger en dat soort paarden kopen maar dat is natuurlijk mijn eigen idee..
als ik jou was zou ik gewoon rustig naar leuke paarden gaan kijken en als dat nu toevallig een tinker is of niet maakt dan niet uit..
zoek een paard die echt 100 % bij je past en waar je zelf ook echt helemaal tevreden mee bent

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:25

Tinkers worden hier steeds meer gefokt om mee te rijden, er zijn echt heel luxe tinkers hoor. Maar ze zijn wel eigenwijs en over het algemeen wat "zwaarder" te rijden dan bijv. een kwpn'er. Voor de buitenritten vind ik ze ideaal. Ze zijn sterk, heel werklustig en hebben nooit peesproblemen (niet dat ik weet tenminste). Als je echt wilt gaan dressuren zou ik bijv. een welsh of een new forest nemen, of een kwpn'er. Er is genoeg keus denk ik. Voor jou is belangrijk dat ie ook verkeersmak is en het vermogen heeft om wedstrijdjes te lopen.

Ann

Berichten: 13240
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:27

Het hangt er vanaf welk type Tinker je koopt, er zijn wel degelijk Tinkers die geschikt zijn voor dressuurwedstrijden (tot een bepaald niveau). Wat wil je zelf? Ieder paard is anders, dus ook iedere Tinker is anders, een vergelijking met je eerdere paardje moet je proberen niet te maken.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 20:35

Bedankt voor de reactie's Lachen ik wil zelf niet hoog in de sport komen maar ik wil wel graag dressuurwedstrijden rijden gewoon voor m'n plezier en ik zie dan vanzelf wel weer waar ik terecht kom....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:39

Loontje hier op Bokt heeft een kruising teinker en nog wat, ze weet niet wie de vader is maar heeft wel een idee wat voor type.
En die loopt echt heel mooi en makkelijk.

Dus misschien kan je haar eens pben voor wat info.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:15

ik vond Jordy zelf, vanaf de foto's gezien, ook een vrij luxe cob of grai tinker. Mooi slank waar je wat gemakkelijker uit kan halen dan een zwaarder gebouwde tinker. Maar goed, ik ben ook maar een leek en probeer een beetje logisch te denken.
Als je hart bij een tinker ligt moet je de 'hindernissen' op de koop toe nemen en er vanuit gaan dat je weer een paardje koopt wat een eigen wil heeft en waarbij je 150% inzet moet tonen om hetzelfde te bereiken als met een kwpn bijvoorbeeld.

Ga dus zelf goed je belangrijkste wensen overdenken en ik denk dat je ouders en instructrice je willen behoeden voor 'dezelfde fout' als met Jordy. Maar jíj moet er rijden dus denk zelf goed na! Lachen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:20

Ik denk dat het voor jou nu even niet van belang is om wel of niet een tinker te kopen.
Je moet nu gewoon op zoek gaan naar een paardje waar je vertrouwen in hebt en één die al de nodige ervaring heeft en bovenal super braaf is. Als dit een tinker is, dan wordt het weer een tinker. Is dit een KWPN dan wordt het geen tinker. IMO is dit nu even van het grootste balang. En bedenk wel dat er veel verschil zit tussen de ene of de andere tinker. Ze zijn niet allemaal met hetzelfde doel gefokt, wat ze wel (bijna) allemaal gemeen hebben is dat ze zo vreselijk eigenwijs (kunnen) zijn.
Succes met je keuze!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:28

Pellie schreef:
ik vond Jordy zelf, vanaf de foto's gezien, ook een vrij luxe cob of grai tinker. Mooi slank waar je wat gemakkelijker uit kan halen dan een zwaarder gebouwde tinker. Maar goed, ik ben ook maar een leek en probeer een beetje logisch te denken.


Jordy wordt nu ook een tank ineens, hij is flink aan het uitdijen Haha!

Maar ik denk niet dat de problemen die jij beschrijft aan het type paard liggen. Net zoals bij KWPNers heb je tussen Tinkers ook een wereld van verschil. Koudbloedjes kunnen naar mijn mening wel wat eigenwijzer zijn, omdat ze minder snel ergens van onder de indruk zijn, wat ook weer zijn voordelen heeft. Maar aan de andere kant onder KWPNers kom je weer sneller heethoofdjes tegen.
Jordy was/is qua gedrag met rijden niet echt 'tinkertypisch' om het zo maar te zeggen, hij voldoet niet aan het stereotype tinker.

Verder ga ik helemaal met Richtje mee, je moet een paard vinden wat jij vertrouwt, dat is het belangrijkste.

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:20

kies geen ras, maar kies een type met een karakter wat jou aanstaat.
ga voor de inhoud en niet de verpakking.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:29

Anke schreef:
kies geen ras, maar kies een type met een karakter wat jou aanstaat.
ga voor de inhoud en niet de verpakking.

En ga naar verschillende paardjes kijken. Richt je niet alleen op KWPN-ers of Tinkers maar ga ook naar Arabiertjes, e.d. kijken. Zoals Anke ook al zegt, het gaat niet om het ras maar om het karakter van je toekomstige paard.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:40

Ik en het met Anke en Flettie eens. Maar: mocht je toch met een Tinker thuis komen, dan zou ik als ik jou was niet meer bij deze instructrice gaan lessen. Het is duidelijk dat ze niet weet wat ze met een Tinker moet aanvangen en geen idee heeft hoe met deze paarden om te gaan. Zoek dus naar iemand die het wel ziet zitten om met jou en je Tinker aan de slag te gaan.
Maak voor jezelf een lijstje wat je positief vond aan Jordy en wat je negatief vond. En dan bedoel ik niet alleen maar het uiterlijk, maar juist het karakter en alles wat met het rijden / longeren etc. te maken heeft. Natuurlijk is iedere Tinker anders, maar het blijven over het algemeen sterke paarden die een duidelijke leider nodig hebben. Als jij die leider niet kunt zijn, dan is een Tinker geen paard voor jou.
Natuurlijk heeft ieder paard een leider nodig (voordat ik iedereen weer over me heen krijg...), maar mijn ervaring is dat een Tinker die geen duidelijkheid heeft, heel snel de kluts kwijt raakt (met alle gevolgen vandien)

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:53

oh ja die kluts herken ik wel. gam is het ook snel kwijt en vooral met rijden!

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-03 13:47

Bedankt voor de reactie's
Het klopt wel dat ik dus alleen maar naar de "verpakking" kijk.....want ik heb dan weer in m hoofd dat arrabiertjes veel te druk voor mij zijn...
En ik ga niet meer bij die instructrice lessen..dat was al ik al niet meer van plan Lachen

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:15

iedereen loopt onderscheidt te maken tussen de types, dat een brede niet geschikt is voor dressuur, ik rijd zelf geen dressuur ofzo, maar met mijn brede tinker kan ik heel veel, namelijk wijken, nu ook in draf, wendingen om voorhand, achterhand etc, heel veel van die dingen, het is juist vet als je met zon tank het dressuurterrein op komt, dan krijg je wel eevn respect, dat wou ik even zeggen, want die meningen kloppen dus niet
bij ons staan namelijk 2 tinks op stal, mijne en een rijtypische, maar mijne *lees: brede, hele brede* heeft daar veel meer aanleg voor,

als die dingen kan je wel testen tijdens proefritjes hoor, of ze aanleg hebben voor iets

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:20

Je moet kopen wat jij wilt.



Als jij graag een tinker wilt moet je dat doen en laat je vooral niet tegehouden door anderen, het is jou paard en jij maakt uit welk paard, al ziet ie groen geel met paarse stippen. Jij moet er plezier mee hebben.
Niet dat je straks op je kwpn er zit en dan alleen maar loopt te kijken naar tinkers.

Verder ben ik van mening dat elk paard z kan worden al zal de een zijn onderdelen beter aflopen als de ander.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:44

Als iemand mijn paard Z kan krijgen voordat ze bejaard is geef ik een bokt-party Lachen