tips om niet OOK vast te pakken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

tips om niet OOK vast te pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 10:17

Regina loopt meer op de rechterteugel dan op de linkerteugel. Ook wil ze rechts nog wel eens iets vastpakken.
Ik probeer er nu zo veel mogelijk aan te werken om haar op twee teugels te laten lopen.
Maar ik merk dat als het even niet wil, dat ik heel erg de neiging heb om op rechts terug te pakken (hoop dat dit duidelijk is Verward ). Doordat ik rechts veel meer in mijn hand heb, en dus het gevoel heb dat ik daar meer contact met haar heb en meer te zeggen heb, ben ik geneigd ook meer met rechts op (proberen) te lossen. Wat het probleem natuurlijk alleen maar verergert in plaats van het te verbeteren.

Wie heeft voor mij de gouden tip om ervoor te zorgen dat ik meer van die rechterteugel afblijf Rolleyes
(een geweldige manier om haar meer op twee teugels te laten lopen, is natuurlijk ook altijd welkom )

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:31

Wat dacht je van het idee om de rechterteugel van het hoofdstel af te halen Haha! Blond

Geen oplossingen, ik doe het zelf ook namelijk...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 10:56

Waldo pakt op rechts vast in de buioging. Ik krijg hem niet op mijn buitenteugel daar. Wat ik dan moet doen is juist extra rechts vragen (niet vastpakken maar naar achter halen tot hij inbuigt) rechterbeen erbij, links op druk pakken en dan langzaam rechts loslaten. Moelijk uit te leggen, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 11:31

Een intructrice in het midden die constant 'loslaten, hand naar voren, loslaten' roept Haha! . Heeft bij mij uiteindelijk gewerkt, maar ik doe het nog steeds als ik niet op let.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 12:18

Laura schreef:
Waldo pakt op rechts vast in de buioging. Ik krijg hem niet op mijn buitenteugel daar. Wat ik dan moet doen is juist extra rechts vragen (niet vastpakken maar naar achter halen tot hij inbuigt) rechterbeen erbij, links op druk pakken en dan langzaam rechts loslaten. Moelijk uit te leggen, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel!


Ik moest het even drie keer lezen, maar snap nu wat je bedoelt Haha!
Dat is idd een bekende manier als ze echt vastpakken, wat ze dus ook af en toe doet. Maar eigenlijk heeft ze constant meer druk op rechts dan op links, zonder dat ze echt vast pakt.

Iig bedankt voor de reacties

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Rocamor

Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 13:26

Als ik het zo lees, pakt niet het paard die kant van het bit vast, maar de ruiter. Het paard pakt niet vast, maar wil juist de andere (dus de linker) kant niet opnemen (snappu?). Hij moet dus eigenlijk niet leren om de rechterkant los te laten, maar om de linkerkant te accepteren.

Heel wat jaartjes geleden heb ik dit ook heel erg gehad. Mij werd destijds aangeraden om net te doen of je gek bent (kost echt niet zo heel veel energie hoor!). De vaste (rechter)kant zoveel mogelijk loslaten en ontspannen en de losse (linker) kant juist vragen. Dat kan betekenen dat je een aantal dagen met een "contrastelling" rijdt. Op die manier kun je zelf niet terugpakken en moet je paard uiteindelijk de losse kant gaan aannemen. Het ziet er in die tijd echt niet uit, maar op die manier kun je paard niet in de krul trekken en leert ie vanzelf wel weer om ook die linkerhand aan te nemen) Als je dat eenmaal weer voor elkaar hebt, zul je ook merken dat je paard makkelijker en nageeflijker gaat lopen. Geloof me op mijn woord. Je hebt het gevoel alsof je niets meer kunt. Voltes en andere oefeningen lijken nergens naar, stelling en buiging? Wat zijn dat? (maar niet stiekem pakken he!), maar na een tijdje komt er toch verbetering in. De aanhouder wint. En niet binnen een paar uur, dat kan best een hele tijd overheen gaan. Uiteraard moet je niet vergeten om in de tussentijd ook nog fatsoenlijke beenhulpen te geven.'

Ik weet niet of dit nog steeds opgaat, maar destijds heeft het mij heel goed geholpen.

En inderdaad wat een voorganger hierboven al schreef: iemand in het midden kan ook heel veel doen...

Rockes <3

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-07-03 15:05

Voor een deel heb je zeker gelijk Rocamor
In eerste instantie wil ze idd links niet aannemen (en sporadisch pakt ze rechts ook echt vast) als reactie daarop pak ik dus ook rechts vast, end at versterkt elkaar natuurlijk alleen maar.
Op advies van mijn instructrice probeer ik haar op de linkerhand wat rechter te rijden, zodat ze meer op de linkerteugel gaat lopen en op de rechterhand extra in te buigen, en evt. wat te beginnen met wat wijken en schouderbinnenwaarts.
Maar wat je schrijft, contrastelling rijden wil misschien idd ook wel helpen. Maar goed, op het moment dat ze erg dwars is heb ik toch snel de neiging (waar ik dus achteraf pas over nadenk) om haar in eerste instantie rechts terug te pakken, omdat ik daar meer contact denk te hebben Lips are sealed

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 16:24

Rocamor heeft gelijk, ik ben bij AdB geweest en die heeft het net zo uitgelegd.
dan wil ik nog even bijvoegen dat je vooral niet moet beginnen aan buigen, zijwaarts etc voordat je in beide handen gelijke druk hebt.
Anders nodig je je paard juist uit om op de slechte kant te gaan lopen.

Nog een TIP: koop het blad hemel op paarden van deze week/maand, daar staat precies uitgelegd wat je wel en niet moet doen. Het staat er goed in zodat iedereen het kan snappen.

neem van mij aan dat als je een week of 3/4 zo rijd je al heel veel verbetring merkt. Felix was na 4weken zo goed als recht.
daarbij heb ik ook veel gebruik gemaakt van de dubbel longe.
je krijgt gewoon een ander paard.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:26

Richtje, de uitleg van Rocamor klopt wel inderdaad. Misschien zou je er intussen ook eens op kunnen letten of je de linkerteugel niet langer hebt, in je gewoonte om die teugel te los te laten (om het zo maar even te noemen). Als dat zo is, dan kun je jezelf er vast aan wennen om je teugels even lang te hebben, dat is makkelijker om de gelijke druk te vinden (en te herkennen). Behalve de voorkant zou je ook kunnen opletten of je het linkerachterbeen wel genoeg activeert en er bij houdt. Soms merk je namelijk dat je ook meer paard tegen je rechterbeen hebt dan tegen je linkerbeen, ook dat moet meer gelijk worden. En dus ook recht zitten, recht achter je hand, in evenwicht, enzovoort enzovoort Knipoog. Als je samen met je instructrice werkt aan het geheel, dan wordt je paard rechter en komt hij meer in balans.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:54

Nu ik maar even:

Je hebt in ieder 1 van de weinige paarden die op RECHTS wat zwaarder is. Dat komt niet zoveel voor.

De truuk ligt erin op niet rechts losser te krijgen, maar om op LINKS meer aanleuning te krijgen.
Daar zijn 3 bekende hulpmiddelen voor:

1. Zeer veel gaan werken in (rechter)galop. Daarbij heb je namelijk een natuurlijke buiging naar rechts, waardoor je links meer druk houdt.

2. Tijdens het linksom draven op het VERKEERDE been lichtrijden, zodat je de linker(ver)buiging vermindert.

3. Altijd een zweep meenemen, en die vasthouden met je LINKERHAND (je hoeft hem niet te gebruiken, maar alleen vast te houden). De hand waarin je de zweep draagt wordt namelijk altijd een DODE HAND. Die houd je dus veel stiller/strakker. Gevolg is dat het paard daar aanzienlijk meer aanleunig op zoekt!

Deze wijsheid zul je wel niet in de theorieboeken tegenkomen, maar ik boek er zelf zeer goede resultaten mee. Dat wil zeggen dat ik de links-rechts problemen nagenoeg niet heb.


CGJ

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:06

Euh, is een dode hand zo goed dan?? Een stille hand ok, maar je zet stil EN strak erbij! ik zie liever een (wat) bewegende hand, dan een strakke stille hand. Mijn paard zoekt mijn hand in ieder geval niet op als ik die blokkeer.
het advies van Rocamor sluit ik me helemaal bij aan. Je paard is links of rechts moeilijker omdat hij links of rechts sterker is in zijn bespiering van lendenen, rug, achterhandm ga zo maar door. Ik ben het dus niet met hierboven eens dat rechts vast bijna nooit voorkomt! Als je paard altijd op een kant vastzit is dit niet goed, zowel links als rechts niet. De mijne heeft in een fase gezeten dat ik iedere keer zijn slechte kant snel opgelost had, en dat hij dan bijvoorbeeld in een uur om de 5 min wisselde, links,rechts,links,rechts.. Ben idd gewoon doorgegaan alsof ik "gek" was.. het nu is mijn paard bijna constant aan beide kanten super!

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 16:07

Ps, vraag in ieder geval nog geen stelling voor je paard helemaal nageeflijk is op beide teugels..

A lie gets halfway around the world before the truth has a chance to get its pants on

Kaunos

Berichten: 711
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 16:29

Passionato schreef:
Euh, is een dode hand zo goed dan?? Een stille hand ok, maar je zet stil EN strak erbij! ik zie liever een (wat) bewegende hand, dan een strakke stille hand. Mijn paard zoekt mijn hand in ieder geval niet op als ik die blokkeer.
het advies van Rocamor sluit ik me helemaal bij aan. Je paard is links of rechts moeilijker omdat hij links of rechts sterker is in zijn bespiering van lendenen, rug, achterhandm ga zo maar door. Ik ben het dus niet met hierboven eens dat rechts vast bijna nooit voorkomt! Als je paard altijd op een kant vastzit is dit niet goed, zowel links als rechts niet. De mijne heeft in een fase gezeten dat ik iedere keer zijn slechte kant snel opgelost had, en dat hij dan bijvoorbeeld in een uur om de 5 min wisselde, links,rechts,links,rechts.. Ben idd gewoon doorgegaan alsof ik "gek" was.. het nu is mijn paard bijna constant aan beide kanten super!


Ik denk dat CJG bedoelt dat je binnenhand dan dus niet meer de 'dode' hand is. Die dode hand maakt juist dat je de neiging krijgt om terug te trekken (en als je je zweep rechts houdt, krijg je dus het effect paard trekt en jij trekt terug). Ik heb precies hetzelfde probleem, dus ga ook met de tips hier aan de slag. Die van mij houdt inderdaad ook rechts vast en ik had ook al het idee dat hij juist probeert links te ontwijken.
Het is sinds gisteren gelukkig iets minder nadat zijn gebit weer eens bijgewerkt is, maar toch wil hij links nog minder goed aannemen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-07-03 17:40

Badankt voor al het meedenken en alle tips! Ga er zeker mee aan de slag . Nu eerst een weekje vakantie, maar daarna moet ze er echt (nog even) aan geloven Knipoog.
Ik rijd trouwens altijd al met m'n zweep in mijn linkerhand. En helaas zal veel in de galop werken lastig worden, aangezien ze daar zo gigantisch veel moeite mee heeft.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 10:17

Passionato: dat je paard nu om de 5 minuten links en rechts afwisselt is eigenlijk prima! Kun je hem volledig bewerken. Het verschil is dan nog maar miniem. Veel beter krijg je ze dan niet meer.

Maar dat rechts "vast" niet zo vaak voorkomt is gewoon een feit. Er zijn meer rechtshandige mensen ter wereld dan linkshandigen (ongeveer 70-30). Bij paarden geldt net zo iets. Daar is op zich dus niets bijzonders aan. Die worden ook links- of rechts handig geboren......

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 14:28

haha ik dacht dat mijn paard dat zo'n beetje als enige deed maar ik lees wel dat het een heel bekend probleem is ik wacht ook op de gouden tip...

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:06

Laat haar gewoon veel in de linkerstellign lopen, net iets té overdreven maar niet dat hij/zij dan schoudervoor gaat lopen. Oefen dat ook bij rechterstelling etc. Linkerstelling kan trouwens ook op de rechterhand. Ziet er wel raar uit maar werkt heel goed! Niet de hele tijd natuurlijk of tijden figuren, maar zo af en toe eens op de lange zijde.
Hielp bij mij paard ontzettend goed! (De tip heb ik van mijn instructrice gekregen, dus ik heb het niet zelf verzonnen Knipoog )


The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:22

waar het 'bit vastpakken' ook vaak door komt is het verkeerd rijden van wendingen (ik spreek uit ervaring) Als je wendingen teveel op je binnenteugel rijdt, pakken ze ook sneller vast. Je moet veeeeel meer met je benen doen (vooral binnenbeen) en dus op de buitenteugel een wending rijden.

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 22:08

The_Lady_Of_Rage schreef:
waar het 'bit vastpakken' ook vaak door komt is het verkeerd rijden van wendingen (ik spreek uit ervaring) Als je wendingen teveel op je binnenteugel rijdt, pakken ze ook sneller vast. Je moet veeeeel meer met je benen doen (vooral binnenbeen) en dus op de buitenteugel een wending rijden.


Het gaat er hier niet om dat ze de binnenteugel, maar de rechterteugel vast pakt (dat is natuurlijk ook wel eens de binnenteugel, maar niet altijd).

Touwens bedankt voor alle reacties!

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 8 bezoekers