Vraagje lucerne

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24035
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Vraagje lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 11:30

Vraagje over lucerne, is dat nou rijk? Bedoel, zit er veel in waar een paard dik van kan worden? En waarom wordt het eigenlijk gegeven?
Ik geef het Gen nu, ze krijgt een kwart scherp een kruiden/muesli alles mix, waar ook veel lucerne in zit.

Groetjes Ingrid, alvast bedankt!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:16


klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 18:40

Tancreda4 schreef:
Vraagje over lucerne, is dat nou rijk? Bedoel, zit er veel in waar een paard dik van kan worden? En waarom wordt het eigenlijk gegeven?
Ik geef het Gen nu, ze krijgt een kwart scherp een kruiden/muesli alles mix, waar ook veel lucerne in zit.

Groetjes Ingrid, alvast bedankt!

lucerne kan je als vervanging van hooi voeren een 10liter emer na t eten, lekker vinden ze dat en ze gaanm er mooi van glimen he Knipoog

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:25

klaasfeuth"]
[quote="Tancreda4 schreef:
Vraagje over lucerne, is dat nou rijk? Bedoel, zit er veel in waar een paard dik van kan worden? En waarom wordt het eigenlijk gegeven?
Ik geef het Gen nu, ze krijgt een kwart scherp een kruiden/muesli alles mix, waar ook veel lucerne in zit.

Groetjes Ingrid, alvast bedankt!

lucerne kan je als vervanging van hooi voeren een 10liter emer na t eten, lekker vinden ze dat en ze gaanm er mooi van glimen he Knipoog
[/quote]

die 10 liter-emmer is dan wel de gewone losse, gehakselde+ gemelasseerde luzerne, NIET de geperste luzernebrok hé (zeg ik maar even voor de veiligheid, je weet maar nooit!! ) Knipoog

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 19:47

ik heb wel een goede ervaring met lucerne , goed spul! alleen je moet op passen dat het niet gaat schimmelen , als het telang in je voerkar heeft gelegen want dan gaan de paardjes gek doen !

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:46

klaasfeuth schreef:
lucerne kan je als vervanging van hooi voeren een 10liter emer na t eten,


Mijn paarden krijgen per dag minimaal een halve baal hooi. Ik zie niet hoe ik dit kan vervangen door de hoeveelheid die in één 10 liter emmer zou gaan Verward

Dat 'na het eten' snap ik ook even niet, bedoel je de bix??

Een paard heeft veel vezels nodig om de maag/darmen goed in beweging te houden, hoe kan de hoeveelheid in een 10 liter emmer dit evenaren??

De site van Hartog leert mij niets behalve dat ze hun eigen produkt(en) ophemelen, want niet meer dan logisch is. Voedingstechnisch gezien zegt het mij niets.

Dus ik sluit me aan bij de vraag van Tancreda4.

Ik heb een keer een beetje gekregen van een kennis en de paarden vonden het heerlijk. Ik vond het erg kortstengelig, de stukjes waren niet langer dan ong. 6 cm. Ik heb altijd geleerd dat te korte stengels slokdarmverstopping konden veroorzaken.

Graag zou ik dus ook van iemand horen die het zelf voert (zonder hooi erbij), dus als totale hooivervanger.

mirre
Berichten: 1001
Geregistreerd: 30-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:02

In lucerne zitten volgens mij wel heel erg veel eiwitten

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:44

halve baal tegen 10 liter is iid geen goedde vergelijking, als je hooi helemaal zou willen vervangen zou ik even vragen bij je voer leverancier die verteld je er wel meer over, ik zelf gaf een emmer na t eten s ochtends en na t eten s avonds vander kreeg hij nog ruwvoer (hooi naar behoefte) nu doe ik wienig met hem ivm de studie en krijgt -ie helemaal minder

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:07

Ik voor ook lucerne bij en mijn paardje wordt er wel wat voller van (letterlijk en figuurlijk Haha! ) Ze ziet er prima uit, maar krijgt momenteel niet meer dan 1 schep/ dag.
Ook ik heb gelezen dat het als vervanger van hooi gebruikt kan worden, maar dat lijkt me niet echt goed.
Met hooi kunnen ze immers veel langer prutsen dan met lucerne...