ieder jaar een andere hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

ieder jaar een andere hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 10:45

Na alle vragen over welke hengst te gebruiken, vraag ik mij af wie er wel eens een hengst meerdere keren gebruikt?
Als ik tevreden ben over een veulen kies ik er wel eens voor om nog een keer bij die hengst te dekken. Niet dat het een garantie geeft op dezelfde kwaliteit maar als de combinatie lijkt te kloppen wil ik dat nog wel eens een keer herhalen.

Zijn er meer mensen die dat doen en waarom wel of niet?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:04

Met Roxette heb ik al eens hengstveulen gehad van Rubiquil en ze is nu opnieuw drachtig van deze hengst. Ook haar dochter Sultana (Sultano)heeft nu een merrieveulen van Rubiquil.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:49

Ja, doen wij ook wel.
We hebben bij een Nimmerdor merrie 3 x achter elkaar Indoctro gebruikt, dit paste heel mooi.
Volgend jaar krijgt ze een veulen van Sheraton.
Op zich denk ik dat als de combinatie goed past je het wel vaker kan doen.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 11:50

wij hebben ook 2 maal flemmingh gebruikt en nu obelisk,als de combi goed bevalt of je toch nog hoopt dat het volgende veulen ander geslacht heeft kan je natuurlijk makkelijk zelfde hengst weer gebruiken.

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38702
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:51

Plus dat, waarom ik het nog een keer zou doen is dat je als een veulen pas geboren is je nog niet echt veel kan zeggen. Door nog een keer de zelfde hengst te gebruiken kan je goed zien wat je merrie doet.

Dit jaar heb ik het niet gedaan, ik heb een andere hengst gebruikt. Dit kwam ook doordat ik eigenlijk met het 'breedere' type fokken wil maar als eerste veulen voor de merrie een luxere hengst wilde.

Jan_VT

Berichten: 3487
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: in een gezellig plattelandsdorpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:56

Mijn merrie is altijd gecombineerd geweest met uniform (7 x) en nu hebben we een veulen van junior. daar zijn goede paarden van gekomen maar ook mindere.

Dit jaar hebben we wel eens voor totaal ander bloed gekozen.