[JV] Verschil jureren bij paarden of pony's

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

[JV] Verschil jureren bij paarden of pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 17:02

Vanmiddag viel ik in een discussie...
Onderwerp was dat dezelfde B of L-proef bij de paarden zwaarder wordt gejureerd dan bij de pony's. Aanleiding was een meisje dat de overgang naar de paarden zou gaan maken en een beetje bang gemaakt was voor de strengere jury bij de paarden.

De meningen waren verdeeld. Ik heb zelf geen idee. Dus ik dacht ik vraag het de juryleden Lachen


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 08:44

die ervaring heb ik wel (van 10 jaar terug), en dat wordt bevestigd door de combinatie die ik bij de ponys M zie starten. Maar ze moet zich niet bang laten maken en lekker gaan rijden.

blufy00
Berichten: 40
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:27

Het is wel zo dat bij de Paarden lagere punten krijgt dan bij de Pony's. De jury kijkt bij de paarden echt heel anders op de combinatie dan dat ze bij de pony's doen ik snap ook niet waarom hoor bedoel het blijft hetzelfde !!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:31

Het lijkt me alleen niet leuk, als er bijna geen wp's meer gehaald worden bij de ponys omdat er net zo streng gekeken wordt als bij de paarden (beetje overdreven, maar klopt wel redelijk). Moet je dan de deelnemers eens horen klagen!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:42

Ik heb mooit echt begrepen waarom de ponies tegenwoordig worden opgesplitst met de prijzen in hoogtecategorieen.
Volgens mij is daar namelijk niemand bij gebaat. Vooral niet dat ene ruitertje (die veel te groot is geworden) met die B-pony die altijd de M1-dressuur wint met 55% en het vertikt om op een grotere te gaan rijden omdat ie nu overal 1e wordt.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:07

Volgens mij is dat de vraag niet CGJ12. De vraag is of er strenger gejureerd wordt bij paarden dan pony's.
Ik maak me daar wel schuldig aan, ja. Bij ponies zie ik meer door de vingers dan bij de paarden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:12

Fitzroy schreef:
Volgens mij is dat de vraag niet CGJ12.


Weet ik wel, maar moest ik ff kwijt.

Heeft er trouwens wel mee te maken. De gedachte voor die splitsing was gewoon dat kleine ponies anders niet konden winnen. Mijn ervaring is nu juist omgekeerd. Die kleintjes hebben zo'n hoog aaibaarheidsgehalte dat ze relatief meer punten krijgen.

Ponies punt ik inderdaad gemiddeld wat hoger (Z2-ponies trouwens weer niet). Als ik ze keihard moet punten als een paard gaan de punten niet echt meevallen.

Daarom moet je met een pony ook niet tussen de paarden gaan rijden. dat moet je die pony gewoon niet aandoen.......dat heeft ie niet verdiend.


sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:23

hoi
nou ik weet wel zeker dat er strenger bij de paarden gejureerdt wordt dan de pony's want voor me paard had ik een pony en reed in de m1 mee toen ben ik overgestapt met een paard nu rij ik L2 en had gisteren wedstrijd nou me eerste proef ging gewoon goed.ik dacht dat ik wel een wp zou hebben nou mooi niet het was een nbvr wedstrijd mischien is dat het ik rij zelf bij de knhs en ik had 149 nou ik vond het niet kloppen maargoed als ik nou kijk naar mensen die bij de pony's rijden die met hun hoofden in de lucht lopen en slordig rijd en toch nog een wp rijden dan denk ik weleens waarom rijden hun wel winstpunten en ik niet terwijl mij paard netjes aan de teugel loop en niet slordig rij en op de letters rijd
dus mij menning is dat er wel heel streng gejureerd word bij de paarden
gr sharona OK dan!

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:29

Het is inderdaad zo dat er bij de pony's hoger gejureerd wordt, maar dat vind ik niet verkeerd aangezien pony's over het algemeen toch minder capaciteiten hebben dan paarden en de kinderen minder ervaring hebben. Bovendien is het niet de bedoeling dat ze gedemotiveerd worden of dat bijna iedereen in de b/l blijft hangen.

Ik vind het zoals het nu gaat wel goed!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:05

jah maar ik ben 15 en die mensen die in de L rijden zijn veel ouder en hebben meer ervaring (sommige mensen geven al les) maargoed een jury ledt erniet op hoe oud je bent .dat is wel terecht want een 15 jarige kan net zo goed veel ervaring hebben maargoed dit moest ik ff kwijt

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:13

sharonaollie schreef:
jah maar ik ben 15 en die mensen die in de L rijden zijn veel ouder en hebben meer ervaring (sommige mensen geven al les) maargoed een jury ledt erniet op hoe oud je bent .dat is wel terecht want een 15 jarige kan net zo goed veel ervaring hebben maargoed dit moest ik ff kwijt


Jij rijdt toch bij de paarden, dan is dat hier niet echt aan de orde!

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:18

jah ik rij bij de paarden ik en ik vind dat ik hier wel aan de orde ben .
want het gaat toch erom dat er bij de paarden wel strenger gejureerd word dan bij de pony's.
het is gewoon zo dat er bij de paarden strenger gejureerd word klaar.
dat meisje is toch bang gewroden om de verhalen omdat er bij de paarden veel strenger gejureerd word nou dat is zo vind ik
nou groetjes sharona

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:47

cgj12, hoezo heeft een pony t niet verdiend om tussen de paarden te rijden, ik heb nadat ik z2 bij de pony s was geworden z2 bij de paarden gereden en ook daar winst met m behaald, ik ondervond geen verschil, maar goed niet iedere pony en ruiter zijn t zelfde, t was best moeilijk maar wel een uitdaging

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:00

ja paarden wordt strenger beoordeeld dan bij de pony's Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:11

CGJ12 schreef:
Daarom moet je met een pony ook niet tussen de paarden gaan rijden. dat moet je die pony gewoon niet aandoen.......dat heeft ie niet verdiend.


Ik denk niet dat mijn pony een minderwaardigheidscomplex overhoudt aan lagere puntjes hoor Knipoog
Baasje misschien wel, maar die heeft er zelf voor gekozen..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:32

dreamegirl schreef:
ja paarden wordt strenger beoordeeld dan bij de pony's Haha!


Ben ik het ook mee eens, kijk maar eens naar de Bixie proeven.
dat is een heel laag niveau maar is ook bedoelt voor de allerkleinsten hun eerste pasjes te laten zetten zonder dat ze telkens gefrustreerd thuis komen.

Zo is het bij de pony's maar net zo, je wilt die kinderen een beetje aanmoedigen ipv ontmoedigen dus jureer je ze ook met hogere punten.
En zo ga je steeds een stapje verder, van je Shet tot je Warmbloed, van de Bixie tot GP Clown

De weg van Bixie tot Grand-Prix is lang, maar je wilt als Bixie rijder niet gejureerd worden als een GP rijder Haha!
Want dat hang je je cap vlug aan de bomen ...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:39

batje schreef:

Ik denk niet dat mijn pony een minderwaardigheidscomplex overhoudt aan lagere puntjes hoor Knipoog
Baasje misschien wel, maar die heeft er zelf voor gekozen..


Ach, ik geloof er (nog) niet zo in dat pony's onder moeten doen voor paarden. Er zijn heus leuke pony's die echt een hele nette Z proef kunnen neerzetten tussen de paarden.

De discussie hierover is al heel erg vaak gevoerd en ik wil hem niet nog is doen, maar een goede pony kan het net zo goed aan als een goed paard. Ik spreek hier niet over Grand-Prix (er zijn pony's die écht kunnen piafferen en al die andere "kunstjes" maar natuurlijk niet zo als een Warmbloed die speciaal gefokt is voor dat werk) maar t/m Z2 moet toch echt wel lukken volgens mij. Dat is immers al bewezen.

Kijk maar naar pakweg Olympic Guusje, je krijgt wat je verdiend, das al zoveel vaker gezegd.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:08

ik zelf bnen met mijn pony heel wat keren bij de paarden gejureerd.. nu zegt die jury zelf dat ze het zelfde kijken dan zowel het paard als de pony.. een paard loopt meestal veel ruimer nettere gangen.. pony is toch altijd dat hobbel iets Haha!!
Ik en nog een aantal vinden toch dat de pony bij de paarden veel strenger gejureerd word!!
want zeg nou zelf je ziet eerst een paar paarden die vrijwel netjes lopen en dan komt er een pony tussen door met veeel mindere gangen etc.

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 21:28

Ik merk dat er idd strenger gejureerd wordt bij de paarden. Met mijn hafje scoor ik bij een superproef minder hoog dan bij de pony's.

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 22:36

Het is misschien wel zo dat er hoger gejureerd wordt bij de pony's, maar dat wil niet pertinent zeggen dat de combinaties bij de paarden meteen beter zijn, of dat de paarden, dat als ze bijvoorbeeld op 'pony-niveau' gejureerd zouden worden, hoger zouden scoren!!
Ik heb bijvoorbeeld 3x achter elkaar de M2 moeten schrijven bij de paarden. 3 verschillende juryleden gehoord dus. Op dat moment reed ik zelf ook M2 met mijn pony. Toen ik mijzelf vergeleek met al die paarden die gemiddeld iets minder scoorden dan ik op dat moment ongeveer deed, vond ik die toch echt een stuk minder hoor! Dat is niet arrogant bedoeld, maar ter vergelijking zag ik dat, en vond ze echt niet beter......

roxie
Berichten: 217
Geregistreerd: 30-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:48

een bixie proef kan je toch echt niet vergelijken met pony/paarden proeven vanaf b t/m z2. sorry hoor maar dat is toch echt wel iets anders. een bixie proef is het zelfde als de peuterspeelzaal voor peuters, en vanaf de b mag je naar de middelbare school

http://62.194.152.26/fotoserver/fotos/3503.jpg
vandaag is mijn roxie z1 geworden.30-05-2004

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:53

roxie schreef:
een bixie proef kan je toch echt niet vergelijken met pony/paarden proeven vanaf b t/m z2. sorry hoor maar dat is toch echt wel iets anders. een bixie proef is het zelfde als de peuterspeelzaal voor peuters, en vanaf de b mag je naar de middelbare school


Tuurlijk wel, Bixies zijn ook heuse wedstrijden maar dan voor peuters.

Daar word helemaal niet streng gejureerd zodat ze niet ontmoedigt raken, later maken ze de stap naar de pony's waar het al iets strenger is om dan nog later de overstap te maken naar het "echte" werk in de paarden waar er heel streng gejureerd word.

Net maar hetzelfde als de kleuterschool, ook echt school maar dan zonder huiswerk en examens. Haha!
Daarna ga je naar de basisschool waar je eerste huistaken verschijnen en je toetsen krijgt en nog later ga je naar de middelbare school met heuse examens die je enorm veel stress bezorgen. (want in het middelbaar word er ook zogenaamd strenger "gejureerd")
Als je geluk hebt kan je na je basisschool "Grand-Prix gaan" rijden op de universiteit. Haha!

Is de vergelijking nou echt zo moeilijk Verward

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:11

Ik rij af en toe tussen de paarden. En normaal dus gewoon tussen de pony's. Ik denk datje dan een gpede vergelijking kan maken. En mijn conclusie is dat het hetzelfde gejureerd wordt. Zelfde puntenaantal (ongeveer), bij de paarden was het zelfs nog iets hoger dan mijn 'ponygemiddelde'.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:11

rijd je met hetzelfde dier tussen de paarden en de ponys op officiele wedstrijden? Wist niet dat dat mocht.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:20

Ja, niemand heeft er wat van gezegd. Dus dat zal wel mogen!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ctje5 en 29 bezoekers