vacht en voeding een relatie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

vacht en voeding een relatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 19:59

Mijn merrie heeft een hele dikke vacht nu, zelfs bij 30 graden...
In het voorjaar is ze mooi verhaard van redelijke wintervacht naar hele mooite zomervacht. Na een keer natregenen en geen zweetdeken op stal op gekregen te hebben (ik was er niet, en eigenaar geen gevoel voor) is ze weer in het haar geschoten en het wil er niet meer af.

Ik voer haar Equipecutrine bij en lijnzaadolie. Vacht glanst mooi, maar is heel dik en dat betekent na ca half uur dressuurmatig rijden een drijfnat paard.

Verder krijgt ze ca 1,5 kg basisbrok en kuilvoer. Ze heeft conditie genoeg en is ook snel weer op adem na het rijden (normale tijd).
Scheren mag niet van de eigenaar. Wie weet raad?

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:20

voeding en de vacht hebben zeker iets met elkaar te maken. als je een verkeerde voeding geeft, zal ze er dof uitzien en vies aanvoelen (niet glad dus) maar je zegt dat ze mooi glanst, dus is het teken dat ze gezond is.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:25

Ik denk niet dat na 1 keer natregenen en geen zweetdeken op een paard direct weer een dikke vacht kan krijgen.. Vacht wordt niet alleen dikker door kou maar ook door het verkorten van de dagen (licht dus). Het zal daar dus volgens mij niet door zijn gekomen.

Om terug te komen op je vraag: voer en vacht hebben zeker met elkaar te maken. Maar zoals Dookie al zei kun je dat makkelijk waarnemen.
Hoe ze aan die vacht komt ik heb geen idee maar ik denk in ieder geval niet dat het aan het voer ligt of aan die ene keer zonder zweetdeken.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 21:55

Alle paarden op stal hebben een dikke vacht, juist nu in de zomer. Mijn merrie is een koukleum (krijgt heel snel dikke vacht) en dit zit ook wel beetje in familie (moeder en broer ook). Echter in maart was ze dus helemaal door het haar heen en prachtige zomer vacht! Als het dan niet van een of twee keer koud krijgen komt, waarvan dan wel? En wat kan ik eraan doen om dit voorkomen. Ze zweet zich na een 15 a 20 min basiswerk (voorwaarts, nageeflijk vragen in bak) al suf, maar is wel snel na ca 45 min veel draf/galop werk weer op adem, binnen 10 minuten is dan ademhaling helemaal op peil, maar dan is ze nog lang niet droog. Vacht is eerder in april/mei wel doffer geweest, maar glanst nu weer goed.

Graag tips, bedankt

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 23:49

Mag je haar ook niet in 'economy' model scheren? (geen idee hoe het model heet, zo noem ik het... Haha!)
Dan scheer je een driehoek die uitloopt van de onderkant van de hals vaar de binnenkant van de voorbenen. Een paard raakt z'n warmte zo makkelijk kwijt, maar je ziet het nauwelijks en hij hoeft ook niet gelijk 3 dekens op.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 00:14

Het lijkt me geen goede oplossing om een paard in de zomer te scheren.
Hetzelfde is mij een paar jaar geleden overkomen met een paar jonge paarden die ik te vroeg weer dag en nacht buiten heb gezet. Het was toen een koud voorjaar, ze waren al verhaard, maar toen ze dus 's nachts in de kou weer buiten kwamen gingen ze weer haar aanzetten.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 00:29

Wij doen onze paarden wel in de zomer scheren. Vooral omdat je weleens op wedstrijd moet starten midden op de dag in de hitte. Zo kunnen ze nog net iets meer warmte kwijt.

Maar als je je paard daarna dag en nacht op de wei zet is het inderdaad niet zo'n slimme oplossing, en moet je de natuur gewoon zijn werk laten doen.

Maar ik vraag me op m'n beurt weer af. Wanneer je een schimmel scheert in de zomer, heb je dan een grotere kans dat ze door de zon verbranden? (ook al laat ze de de heetste uren van de dag op stal)

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:06

Vraag blijft natuurlijk hoe het kan dat een paard zo vroeg haar gaat aanzetten!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:02

Sorry ik ging inderdaad erg off-topic.

Maar ik denk niet dat het voeren in relatie staat met de DIKTE van de vacht. Wel natuurlijk met de glans enzo.

Ik denk ook dat de enigste oplossing is: dekens en scheren. Maar dat zou ik niet doen, omdat je zelf al zegt dat de eigenaar er geen gevoel voor heeft en je zo het paard alleen maar ziek maakt.

Ik zou d'r lekker zo als een bolletje wol rond laten lopen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:45

Voeren staat wel degelijk in relatie met de vacht. Een paard heeft zijn vacht nodig voor warmte en een paard dat in de zomer een dikke vacht aan zet heeft waarschijnlijk een te kort aan vitaminen.

Wanneer je paard namelijk niet door de verharing heen komt en je geeft hem een vitaminestoot dan gaat dat veel sneller. Dit gebeurt veel aan het begin van de zomerperiode. En het kan best zijn dat omdat je merrie op stal staat ze een supplement moet hebben.

Je kunt overigens bij de dierenwinkels vitaminespuiten halen. Ziet er hetzelfde uit als een wormspuit.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:35

Verhip, daar had ik nog niet aan gedacht. Bloos!

Maar ik zelf zou hier niet mee gaan experimenteren. Dan zou ik eerder door een dierenarts of homeophatische arts het paard laten nakijken.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-03 22:22

Even voor de goede orde. De paarden staan pas sinds twee weken dag en nacht buiten, dus daarvoor enkele uren buiten en voor de rest binnen. De merrie is in het voorjaa goed verhaard, dus alle wintervacht eraf! Helaas is het er wel snel weer op gekomen. Ze krijgt al een multivitamine bijgevoerd, maar welicht onvoldoende.
Heeft iemand ervaring met dat spul uit de advertentie " nooit meer scheren"?

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:26

Die vitamnespuiten van de paardewinkel zijn volkomen onschadelijk, wij gebruiken ze ook vaak bij jonge paarden/veulens die moeite hebben met de vacht. De veulens krijgen zodra ze geboren zijn van de dierenarts de 1e vitamineinjectie en daarna zorgen wij ervoor met die vitaminepasta.

Daar heb ik echter nog nooit van gehoord 'nooit meer scheren'. Bekijk de ingredienten en kijk of het niet schadelijk is. Anders zou ik zeggen probeer het! Nooit geschotenis altijd mis.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:30

mijn veulen zit ok nog erg dik in het haar zou een vitaminstoot dan goed zijn?hijstaat dag en nacht buiten in de wei met gras samen maet mammie zusje en oppasmoeder

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:24

Over veulens zou 'k me maar niet te druk maken, die verharen wel in hun eigen tempo, zo rond de vier maand zijn ze er meestal wel door, afhankelijk van het jaargetijde waarin ze zijn geboren.

Sommige mensen geven regelmatig vitaminespuiten - anderen nooit. Ik behoor tot de laatste categorie. Volgens onze dierenarts is een vitaminespuit nl. onzin omdat je eenmalig een grote hoeveelheid vitaminen toedient waarvan een groot deel toch weer wordt uitgescheiden. Als je zeker weet dat er sprake is van een vitaminetekort, is het beter om gedurende langere tijd een kleine hoeveelheid vitaminen toe te dienen met het voer, dat wordt beter opgenomen.

Als je paarden niet goed door het haar komen of er verder niet zo goed uitzien is het verstandig om een analyse van je grasland en ruwvoer te laten maken. Dan weet je direct of er een tekort zit en zo ja waar je moet aanvullen.

De regel die ik altijd hanteer is: als er 1 paard problemen heeft ligt de oorzaak ws in het paard, als ze allemaal dezelfde klachten hebben ga ik er vanuit dat het aan de omstandigheden (voer, etc) ligt.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:51

Het is niet zo dat wij de paarden alleen maar die vitaminespuit geven. We doen het inderdaad 'regelmatig', 1x per jaar om ze aan het begin van het buitenseizoen een extra steuntje nodig hebben. In de winter voer ik een mengsel van kruiden waar ook een supplement bij door zit. Dit is natuurlijk ook heel belangrijk. (naast gewone sportbrok bij zwaarder werk)

Maar omdat het paard van pantarhei er op dit moment (in de zomer) last van heeft kan zo'n vitaminepasta haar net even helpen.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 15:41

mn veulen is van 14 mei en heeft eenhele dikke vacht zn zusje is van 18 mei en is nu al aardig aan het verharen.ze staan in hetzelde land hebben dezelfde vader alleen een andere moeder

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 18:54

sorayalover schreef:
mn veulen is van 14 mei en heeft eenhele dikke vacht zn zusje is van 18 mei en is nu al aardig aan het verharen.ze staan in hetzelde land hebben dezelfde vader alleen een andere moeder

Vrouwen zijn altijd 'voorlijk' toch Haha! Haha! ?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 01:09

Lientie schreef:

Daar heb ik echter nog nooit van gehoord 'nooit meer scheren'.
Bekijk de ingredienten en kijk of het niet schadelijk is. Anders zou ik zeggen probeer het! Nooit geschotenis altijd mis.


Ik volg die opmerking niet Verward . Kan ook aan mij liggen.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 09:13

Vonnie dat had te maken met de vraag van pantarhei of iemand ooit van het middel 'nooit meer scheren' had gehoord.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:13

oohw is dat een middeltje Verward Haha!

Henriette
Berichten: 725
Geregistreerd: 30-01-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:39

Soort en hoeveelheid voer heeft zeker met de vacht te maken!

Paarden schieten in een dikkere vacht als ze onvoldoende voedigsstoffen binnenkrijgen (ook al is het niet eens zo koud)!
1,5 kg basisbrok kan wel eens onvoldoende zijn om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen.
Advies: kom te weten hoeveel de fabrikant van het voer aanbeveelt om te voeren om alle essentiele stoffen binnen te krijgen. Als jouw paard te weining kilo's binnenkrijgt, dan moet je of meer gaan voeren of een supplement gebruiken.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 12:56

Henriette schreef:
Als jouw paard te weining kilo's binnenkrijgt, dan moet je of meer gaan voeren of een supplement gebruiken.

Ruwvoer bevat ook voedingsstoffen, die moet je wel meenemen in je berekening!

Jojanneke
Berichten: 26
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 13:26

Mijn pony krijgt in het land ook weer een dikkere vacht, al is het 30 graden! Ik denk dat dit meer met de overgang stal / land te maken heeft als met voer/vitaminen.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:49

natuurlijk hebben vacht en voeding met elkaar te maken heoveel krijgt het paard te eten in kilo s en wat voor voer misschien eens lijnzaadolie gebruiken