Wil? hoevenvraag!!!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 13:32

Mijn paard heeft een scheef hoefje (rechts voor), door een licht scheve hoefas. Je kan het nauwelijks zien en er zijn zeker paarden die het ook hebben, maar er geen last van hebben. Hij draagt nu synthetische zooltjes tussen zijn ijzers en hoef. Kan je die ook gebruiken bij warm beslag? Verward

Femke


Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:00

Mijn paard staat op leren zolen en dat kan in ieder geval wel met warm beslag.
(heeft trouwens ook een ietsje scheve voetas, volgens mijn hoefsmid hebben heel veel paarden dat, hebben ze geen last van)

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 22:29

Visje

De hoefas van een paard wordt aan de voorkant van de hoef gezien scheef genoemd als de denkbeeldige lijn die door het pijpbeen naar beneden loopt vanaf het midden van de kogel uitwijkkt. zonder dat we praten over het "Frans" of "toontrede" staan. en dan moet de kroonrand ook nog evenwijdig aan de grondvlakte lopen.

Over het algemeen en zeker als het maar in lichte mate aanwezig is, kun je door de "scheve" kant, extra in te korten, en dus de evenwijdigheid van kroonrand met de grondvlakte te veranderen, de hoefas recht maken en de druk op die helft van de hoef doen toenemen, waardoor extra stimulans aanwezig is voor het afgroeien van de hoef. Daarmee zou in principe het probleem zich moeten kunnen oplossen.

In principe pas je het warme ijzer en knip je daarna het zooltje op maat. Omdat er een paar mm tusen het ijzer en de hoef komt moet je het ijzer iets ruimer passen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 11:22

[img]../upload/313/p0000010.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000018.jpg[/img]
Hier staat zijn hele been wat te ver naar buiten, zoals je wel kunt zien.

[img]../upload/313/p0000013.jpg[/img]
Rocky's zooltje

[img]../upload/313/p0000012.jpg[/img]
Hier zie je dat een hoefwand ietsje meer naar binnen is komen te staan.

[img]../upload/313/p0000016.jpg[/img]
Hier leer ik Rocky een nieuw commando om zijn hoefje op te heffen... met weinig resultaat...

[img]../upload/313/p0000011.jpg[/img]
Op de foto's is Rocky juist één dag beslagen. Over een maand en een half zal je kunnen zien dat zijn hoefjes scheef trekken naar gelang ze langer worden.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 17:13

Sorry, die foto's slaan nergens op... ik heb het nog eens op een harde bodem geprobeerd:
[img]../upload/313/p0000000.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000001.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000002.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000003.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000004.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000005.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000006.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000007.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000008.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000009.jpg[/img]

[img]../upload/313/p0000010.jpg[/img]

En voor moest je ook geïnteresseerd zijn in de rest van het paard...

[img]../upload/313/p0000030.jpg[/img]

Knipoog

Zo, ik heb zijn hoefjes ineens maar van alle kanten gefotografeerd, dan heb je er toch iets meer zicht op, hoewel het in het echt toch 'echter' is. Ik kan echt niet zeggen waar ik het meeste een knik zie. Misschien heeft hij er wel gewoon 2 Verward . De hoefsmid zegt dat hij op al zijn hoeven wel vooral op de buitenkant loopt (dat zie je aan zijn oude ijzers), in tegenstelling tot andere paarden.

Femke


Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 23:18

Visje

Je hebt er nogal wat moeite voor gedaan, wat een berg foto's. Inderdaad op harde ondergrind geeft de duidelijkste waarnemingsmogelijkheden.

Je paard is nu voor het eerst beslagen?

Omdat de wand van de hoef per jaar één keer helmaal afgroeid moet je je smid de gelegenheid geven minstens die periode te gebruiken om je paard weer lekker te laten lopen.

Blijf foto's maken en vergelijk zelf iedere keer nadat je paard beslagen is. Houd een vaste regelmaat aan zodat je paard op tijd wordt behandeld, het effect van het beslag is weg als je paard te laat wordt beslagen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-01 12:56

Het is niet de eerste keer dat mijn paard beslagen is, hoor. Het is wel de 2de keer dat hij zooltjes heeft, die hem goed bevallen.
Het probleem van onze smid is dat je altijd zijn antwoord apparaat krijgt en dat hij je nooit terugbelt wanneer je je telefoonnummer achterlaat. Zo is hij eigenlijk 3 weken later gekomen dan ik had gepland (ik reken altijd dat hij ongeveer 5 dagen komt nadat ik hem gebeld heb), wat toch een hele hoop speling geeft en waardoor hij zijn beide ijzers al had kwijtgespeeld.

Ik vind dat zijn hoeven er nog heel keurig uitzien. De DA had gezegd dat Rocky zeker geen wedstrijdpaard zou worden omdat hij te vaak 'in panne' zou liggen. Als ik kijk naar hoevensites (wat er allemaal wel niet kan mislopen en hoe pijnlijk die dingen eruit zien Misselijk ) en als ik kijk naar hoe hij op zijn zooltjes reageert (heel goed, hij heeft nog geen een keer onregelmatig gelopen), denk ik dat dat wat overdreven is. De aandoening is echt niet zo groot, zeker als ik hem echt regelmatig laat beslaan, waardoor de hoeven zo recht moegelijk zijn.
Denk jij er ook zo over? Verward
Waar zie jij het meeste de fout, in de hoef zelf of erboven? Wat is er nu precies mis. Hoe komt hetd at zijn hoefje fout groeit? Is het een botje dat in de weg zit ofzo, of iets anders? Verward

(het hele verhaal: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 23&forum=3 en http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 95&forum=3 :uiteindelijk hebben we geen verder onderzoek laten doen, omdat mijn paard weer netjes loopt.)

Femke

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 09:09

Visje

Als je paard goed loopt en blijft lopen is het goed en heeft het geen nut om te gaan meten wat er nu allemaal krom, scheef en schuin is.

Probeer bij je hoefsmid de noodzakelijkheid van het op tijd beslaan duidelijk te maken en maak meteen voor de volgende keer een afspraak op het moment dat hij je paard aan het beslaan is, dan heb je regelmaat en staat hij er niet te lang op.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-01 16:45

Hahaha! Update: ik heb zijn gsm-nummer gevonden, zomaar in de telefoongids! Wat is mijn hoefsmid nu bereikbaar Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers