Zwerfkat? Dierenambulance bellen!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 20:36

Bij eenmaal, andermaal stond een berichtje van iemand die jonge katjes aanbood. Er werden elke zomer wel tig nestjes geboren daar.
zie: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... forum=5&12

Mijn reaktie was dat ze maar beter die katten konden laten steriliseren cq. castreren omdat er zoveel katten zijn.
Er werd toen geschreven dat ik niet zo snel een oordeel klaar moest hebben en me er niet mee moest bemoeien.

Mijn reaktie daarop bij eenmaal, andermaal:
Wij wonen ook buitenaf en er komt ook wel eens een kat aanlopen. Wat wij doen is de dierenambulance bellen.
Zij plaatsen dan een vangkooi, als de kat er in zit bel je ze, ze nemen de kat mee naar het asiel, wordt daar gecastreerd cq. gesteriliseerd en een paar weken later worden ze weer terug gebracht.
Kosten: Noppes!!!!!
Wij zijn natuurlijk wel donateur geworden en storten jaarlijks een behoorlijke bijdrage dat snap je wel.

Dusseh, nix geen gezeur over te snel oordelen. Ik weet heus wel waar ik over praat. En uit bovenstaand verhaal blijkt dat het je heus geen klauwen met geld hoeft te kosten om die arme dieren ''geholpen'' te krijgen.
Helaas is het voor veel mensen gemakkelijker om die katten maar te laten lopen ipv een beetje moeite te doen en rond te bellen wat de mogelijkheden zijn. einde bericht

Ik heb bij deze een nieuwe topic geplaatst onder algemeen omdat ik het idee heb dat er veel mensen niet op de hoogte zijn van het werk van de dierenambulance.
De dierenbescherming wil voorkomen dat er nog meer zwerfkatten komen. Omdat te voorkomen moet je het probleem bij de bron aanpakken. Dat zijn meestal de boerderijkatten die rondlopen en zich rap vermeerderen. Het territorium wordt te klein en de jongen gaan zwerven. Met alle overlast van dien. Door zwerfkatten op te halen bij boerderijen en dan (voor de bewoners) ''gratis'' te laten steri. cq. castr. proberen ze de overlast binnen de perken te houden. Maarreh, dan moeten mensen wel bellen en de katten op laten halen natuurlijk.
Het is het streven van de dierenbescherming om de katten in de gevangen omgeving terug te plaatsen.
Dat zou ik eenieder zeker aanraden, want zo'n kat houdt andere zwerfkatten uit de buurt.
Zijn er nog vragen hierover dan hoor ik het graag!

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 21:47

nou, wij hebben ook wat katten van de straat geplukt! En als je ze in het asiel laat opnemen, weet je dan hoeveel kans ze hebben op een goed tehuis??? zeker een zwerfkat die schuw is en waar ze niks van weten? bijna niks! En dat je dat een dier aan wilt doen bijna 23 uur per dag in een hokje net zo groot als een wc! Sorry hoor! maar dat vind ik absoluut niet goed! niks dierenambulance bellen, gewoon zelf doen. Dierenliefde heeft geen geld limiet! Sorry, maar jou instelling vind ik zwaar Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 22:12

Way to go Silvia Haha!
Je hebt helemaal gelijk. Ik zit zelf bij een dierenambulance die zelfstandig is (dus niet onder de dierenbescherming valt) maar wel in samenwerking met de DB een castratieproject heeft opgezet. Hier in het havengebied (vis Vork zitten veel zwervers en dumpers, die dus gevangen, gecastreerd (en gemerkt) en weer teruggezet worden. Ze worden elke dag in de gaten gehouden en de zieke dieren worden opnieuw gevangen (als dat lukt, is niet altijd makkelijk) en dan door een dierenarts behandeld. Ook op andere plekken wordt dit gedaan.
En Sanne: niet iedereen die een kat oid vindt heeft geld voor een operatie en/of is geen (die-hard) dierenliefhebber, dan is het tig keer beter dat ze wel bellen. Het zou trouwens ook om een vermist dier kunnen gaan die door de eigenaar gezocht wordt. De meeste (zo niet alle) dierenambulances houden een registratie bij van gevonden en vermiste dieren en kunnen dan dus nakijken of het bij de kat in kwestie ook het geval is.
Bovendien is het -GELUKKIG- in steeds meer asielen niet meer zo dat de beesten in een klein hokje zitten de hele dag. Het asiel waar ik vaak kom heeft alleen nog van die hokken voor de net binnengekomen of gevonden dieren, die nog in quarantaine moeten zeg maar. Als er dan na een periode geen eigenaar komt en het dier gezond is, gaat hij in een ander verblijf, met alle ruimte (binnen en buiten) en speelgoed, krabpalen, mandjes, noem maar op. Voor honden idem dito, ruime verblijven met speel- en ren mogelijkheid.
Ik vind het echt jammer dat je zo negatief bent.

Riƫtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 22:53

Ik wil niet vervelend doen.. maar er wordt ook regelmatig misbruik gemaakt vn de dierenambulance. Ook door de medewerkers... Er werd laatst een jong katje bij ons binnen gebracht. Die had bloedarmoede door een vlooienplaag. De eigenaar zelf bracht hem, had hem nog maar net in huis....
Dus opgenoemen, ontvlooid (in eerste instantie alleen door kammen, want dat beest was er echt slecht aantoe, datie waarcshijnlijk een reguliere vlooien-behandeling niet zou overleven, na 2 dagen met Frontline spary). Echt eenheel leuk beest. Belt die eigenaar op wanneer ze hem kon halen, nou diezelfde dag nog, want alles was verder goed, flink laten eten en aansterken en dan komt alles goed. Op wiens naam moeten we de rekening maken. Begint ze erg moeilijk te doen, want het zou ineens haar kat niet zijn (die van ons toch ook niet?). nou dan zou ze het wel via de dierenabulance doen, daar werkte ze toch als vrijwilleger. Kon ze wel wat verkeerde datums op formulieren invullen.... Alleen maar om een bedrag van 50,= tot 75,= uit te sparen... Gisteren zat het beest trouwens nog in opname, dus ze zal dat wel niet voor elkaar hebben gekregen... Maar nou vraag ik je, volgens mij kunnen ze het geld daar wel beter gebruiken als voor katten van eigen werknemers!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 23:07

rotte appels heb je overal helaas. Zoiets kan bij ons trouwens niet gebeuren, want als wij dieren zonder eigenaar naar de dierenarts brengen hoeft de ambu de behandeling niet te betalen. Als er een eigenaar bekend wordt krijgt die de rekening, en zo niet dan is dat pech. Geldt ook voor onze ritten trouwens, dat betekent dat een groot deel onbetaald blijft, want vogeltjes en wilde konijntjes enzo hebben geen eigenaar die de rekening komt betalen helaas.
Dus dierenartskosten door de ambulance laten betalen kan niet hier. Het zou natuurlijk wel kunnen dat een vrijwilliger doet alsof hij/zij met een zwerf/gevonden dier komt terwijl het in werkelijkheid een eigen dier is. Maar de dierenartsen zijn ook niet achterlijk en bij twijfel wordt gewoon contact opgenomen met de dierenambulance zelf. En als dan blijkt dat de boel geflest wordt weet ik wel zeker dat die vrijwilliger er met een hele grote boog uitvliegt...
De vrijwilligers die ik ken (zowel bij de ambulance waar ik zit als bij een aantal andere ambulances) hebben echt hart voor het werk en voor de dieren gelukkig, maar uitzonderingen hou je altijd Boos!

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-01 11:32

Citaat:
Op 2001-09-08 21:47, schreef Sanne:
nou, wij hebben ook wat katten van de straat geplukt! En als je ze in het asiel laat opnemen, weet je dan hoeveel kans ze hebben op een goed tehuis??? zeker een zwerfkat die schuw is en waar ze niks van weten? bijna niks! En dat je dat een dier aan wilt doen bijna 23 uur per dag in een hokje net zo groot als een wc! Sorry hoor! maar dat vind ik absoluut niet goed! niks dierenambulance bellen, gewoon zelf doen. Dierenliefde heeft geen geld limiet! Sorry, maar jou instelling vind ik zwaar Misselijk Misselijk Misselijk Misselijk


Als je goed hebt gelezen Sanne dan heb je begrepen dat ik groot voorstander ben van het weer TERUG plaatsen van de katten.
Helaas zullen ze dan tijdelijk in een klein hokje moeten zitten in het dierenasiel om bij te komen van de castratie cq. sterilisatie. Nou en?! Als dat betekent dat voorkomen wordt dat ze een heleboel nakomelingen produceren dan moet dat maar even.
Die ene kat offert zich dan maar tijdelijk op.
Natuurlijk heb je gelijk dat er aan dierenliefde geen geld limiet zit. Ik heb dit bericht speciaal geplaatst voor mensen die veel bij boerderijen komen waar de eigenaren gewoon geen geld uit willen geven aan al die zwerkatten.
Als ik hiermee bereik dat iemand die eigenaren er op wijst dat ze de katten kostenloos kunnen laten ''helpen'' door de dierenambulance en het gebeurt ook echt, met als gevolg dat er deze herfst en volgend jaar minder nestjes geboren worden dan ben ik al blij.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-01 12:09

Ik ben ook een voorstander van deze akties! Wat is er nou beter om die kat te helpen en weer terug te zetten? Ze kunnen zich niet meer vermeerderen, das ideaal.

Hier op het eiland hebben we daar ook wel een beetje "last" van.
Vakantiegasten nemen hun kat mee, kat loopt weg, beland in de duinen. Gasten gaan weer naar huis, kat wordt niet opgehaald/ of uberhaupt gevonden.
Kat komt vriendje tegen enkrijgt nog maar weer eens kittens......
Die kittens zien geen mensen, zijn volkomen wild en richten veel schade aan in de duin-natuur.
Hier worden deze katten afgeschoten. Jammer maar helaas, er is hier geen ambulance.

Heb dus twee weken geleden zelf een dumpertje gevonden. Die gaat over een tijd ook netjes onder het mes. Er zijn genoeg katten hier!!