Allergie voor stof... wat kan je daaraan doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Allergie voor stof... wat kan je daaraan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 10:43

hallo,
Mijn paard is erg allergisch voor stof. Ze heeft er last van als ze graast, inspannen en soms op stal. Als ik der ga longeren of rijden begint ze te hoesten ( hiervoor heb ik der hoestmix gegeven) maar met grazen enzo heeft ze het ook..
Is daar nou eigenlijk iets tegen?

Groetjes Ilona


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:34

dat is niet zo fijn nee,is toch niet je nieuwe paard wat je gekocht hebt...?
mijn paard kan er namelijk ook niet zo goed tegen.
worden de stallen bij jullie door de staleigenaar gedaan?
dan zullen ze wel s'morgens gedaan worden he?
ik zou als de stallen gedaan worden hem niet binnen hebben dan,en pas echt paar uur erna als alles weg is weer binnen zetten.
hooi goed nat maken of kuil geven.
en heel erg veel buiten laten staan,is iets belangrijkste.
en met rijden ook goed uitkijken,bij ons stoft bv de binnebak welleens,nou dan kun je daar al niet rijden,beste is ook de buitenbak te gaan rijden.
heeft die ook geen bronchitis?
ik heb van de dierenarts ventiplumin (goed geschreven?) gehad en eens poeder,nou geef ik haar gewoon niets meer.
en ze staat de hele dag buiten,alleen s'nachts dus op stal.

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:15

je kan ook vragen als de bak heel erg stoffig is of er gesproeid mag worden ofzo... je hebt ook volgens mij speciaal hooi voor paarden die allergisch voor stof zijn maar het hooi nat maken of kuil werkt idd ook...
en ik ben het eens met beautifull_mickey

............

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 17:35

Mijn paard krijgt kuilgras en daarbij valt het wel mee. MAar als ik lekker met der gaat grazen dan heeft ze het in dat droge gras best wel erg ( ook vooral als het hoog gras is)
De bakken worden bij ons wel elke dag gespoten maar ik kan nog neit buiten rijden ivm dat ik der nog aan het inrijden ben.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:41

nemo schreef:
hallo,
Mijn paard is erg allergisch voor stof. Ze heeft er last van als ze graast, inspannen en soms op stal. Als ik der ga longeren of rijden begint ze te hoesten ( hiervoor heb ik der hoestmix gegeven) maar met grazen enzo heeft ze het ook..
Is daar nou eigenlijk iets tegen?

Groetjes Ilona

Weet je heel zeker dat je paard allergisch is voor stof en niks anders heeft?
Je schrijft dat ze er soms last van heeft op stal, mijn paard heeft stofallergie en gaat op stal altijd hoesten.
Met regen of heel vochtig weer heeft ze nergens last van, met heel droog en stoffig weer (dagenlange droogte en/of wind) staat ze de hele dag te hoesten.
Bij mijn paard is de diagnose gesteld dmv bronchoscopie dus ik weet het zeker, maar heel vaak wordt er bij een paard dat hoest gezegd dat het een stofallergie is en verder nix onderzocht.
Bij stofallergie helpt ventipulmin niet, het enige wat je kan geven is iets om de luchtwegen te verzachten bv fenegriek en natuurlijk zorgen voor zo min mogelijk stof.
Mijn paard staat dag en nacht op de wei en komt alleen binnen om te voeren.
In de winter staat ze alleen snachts binnen, ze gaat dan smorgens zo vroeg mogelijk naar buiten en zo laat mogelijk naar binnen.
Als ze binnen staat, staat ze in een lege box (om te voeren) of met houtvezel erin (als ze wat langer binnen moet).
Verder krijgt ze alleen kuilgras of nat hooi.
Als het erg droog is sproei ik de wei en de bak (als ie te droog is rij/longeer ik niet).
Poetsen doe ik zo min mogelijk en als ik poets doe ik het buiten zodat het stof niet om Luna heen blijft hangen.
Ik heb mijn stalgenoten op de hoogte gesteld en gevraagd of iedereen rekening met Luna's allergie wil houden, dus niet vegen, niet opstrooien of hooi losschudden als Luna binnen staat en geen hooinetten tegen Luna's box aan hangen.
Natuurlijk moet ik daarvoor ook wel eens iets laten of een ander helpen als hij/zij een probleempje heeft maar das logisch.

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:43

nemo schreef:
MAar als ik lekker met der gaat grazen dan heeft ze het in dat droge gras best wel erg ( ook vooral als het hoog gras is)

Dit lijkt meer op pollenallergie.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 18:12

Het was laatst met rijden echt hoesten maar als ze graast of als ik der hoofd aan het poetsen ben en er komt stof bij der neus in de buurt dan begint ze te proesten... dus dan is het niet echt hoesten..
KEnt iemand dit?


beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:07

tinkerlune,fenegriek helpt al helemaal niet,maakt het meesatl erger.
ook niet iets richting bronchitis?

Je kunt gedachtens niet controleren,Je kunt alleen leren stoppen ze te geloven....

Hobbelende Vosjes Pester #44 *LOL*

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:31

Nemo staat je paard op stro? Als ze een stofallergie hebben, kan je kuilvoer of nat hooi geven wat je wilt, maar zolang ze dan alsnog op stro staan houd je de allergie in stand!
Beter is houtkrullen o.i.d. daar zitten niet die schimmelsporen in die die stofallergie veroorzaken.

Fab heeft er allang geen last meer van gelukkig! Ook niet in de wei en zo.

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 20:33

mijn eerdere rijpony had dit ook. wij zijn toen naar de veearts gegaan en die heeft er iets tegen gegeven. ze moest uiteindelijk weg omdat het te erg werdt. maar die pillen hebben goed geholpen!!!

wie het laatst lacht......snapt de grap niet Haha!

Camelanz
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-03 15:20

mijn pony heeft chronische bronchitus, tevens stofallergie. Hij had het al toen ik hem kreeg, maar ik was (en nog steeds) zo gek op hem dat ik dat op de koop toenam. Hij staat op rap, goede open boxen, ik mest alleen uit als hij er niet instaat, en hooi nat maken is goed maar kost ook heel veel tijd wanneer je paard op een pensionstal staat. Met poeders etc. heb ik ook slechte ervaringen (ik heb wel al aardig wat geprobeerd) Veel kruiden die erin zitten zijn niet goed (te sterk, veroorzaken op termijn meer kwaad dan goed) Hoewel ik wel baat had bij simicur, al is het homeopatisch. veel lichte arbeid is goed. Ik ben nu inmiddels 3 jaar verder, en ook al heeft hij hele goede periodes en is hij inmiddels tot M dressuur gekomen, is hij nu een slecht recreatie paard geworden. Ik heb hem al die tijd heel goed verzorgd, maar ik denk dat de dressuur hem geen goed heeft gedaan. Ik ben daar inmiddels een half jaar geleden mee gestopt en op aanraden van de kliniek heb ik hem van de zomer dag en nacht op het land gezet. Dit hielp echt!!!!! Maar ook al voerde ik hem niet bij, is hij nu hoefbevangen. Ik ga dus volgende zomer op zoek naar een paddock waar hij dag en nacht kan staan (evt. loopstallen aan zandbak)

Als ik jou was zou ik een keer naar een kliniek gaan en een endoscopie laten uitvoeren, dan weet je zeker waar je aan toe bent. Want over een allergie kunnen ze uiteindelijk heen groeien, maar als het brochitus is al dan niet chronisch moet je oppassen, dit kun je alleen zeker weten door een endoscopie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: inge_romeo en 80 bezoekers