Vraagje over hoeven...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Vraagje over hoeven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 00:11

Wanneer vet je nou de hoeven in, wanneer olie je ze in en wanneer teer je ze nou in???
Ik weet dat ze van vetten hard worden... en dat teer vooral voor de binnenkant tegen het slijten is...
Olie zal wel voor hoeven zijn die zachtere moeten worden...
Maar stel jouw paard heeft best wel snel last van brokkelhoeven of scheurtjes in de hoeven... wat zou je dan nemen??
Want van vbetten worden de hoeven dan weer zo hard dat ze gaan scheuren maar volgensmij is het zo dat als je er olie op doet dat ze dan toch ook gaan brokkelen...
MAar wie kan mij daar wat meer over vertellen??
Groetjes Ilona

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:26

Om hoeven vochtiger te maken gebruik je water. Kwartiertje tot half uur hoeven helemaal onder water zetten. Dit zou je eigenlijk iedere dag moeten doen nu het zo droog weer is.
Brokkelhoeven en scheuren worden ook veroorzaakt doordat de hoefwand op bepaalde plaatsten te lang is.
Teer gebruik je o.a. bij rotstraal, wanneer de onderkant van de hoef te zacht is (bijvoorbeeld bij aantasting door ammoniak in de stal)

Vet maakt de hoeven niet harder, het sluit ze enkel af voor vocht en lucht van buitenaf. Niet gezond dus!

Bedenk ook dat vet en teer geen dingen zijn die het paard van nature op zijn hoeven heeft. Water wel!

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 01:09

Even de hoefsmid naar laten kijken.Ze kunnen brokkelen omdat ze te zacht zijn,maar ook omdat ze te hard zijn (scheuren).Dan kun je even vragen hoe de kwaliteit is en wat er aan te doen.Succes.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 01:13

Als ze droog zijn, vet je ze in met olie of vet.
Zijn ze vochtig en zacht, teer je ze in.
Zijn ze broos en brokkelig, wil vet met laurier of laurierzalf wel helpen, en biotine door het voer doen.

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 09:41

hoeven hebben vocht nodig zodat ze niet heel droog worden en afbrokkelen... zoals callippo al zei kan je de hoeven onder water zetten. wij gebruiken biotine en hoefvocht (van de paardendrogist, moet je met een kwast op de hoeven smeren) maar als je resultaat wil zien ben je wel weer een paar maanden verder Knipoog
hoe zien dr hoeven er nu uit dan?

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 10:32

Ze zien er al een stuk beter uit dan toen ik der kocht.. ik heb ook hoefvocht gekocht maar daar gaat het brokkelen niet echt van weg... maar ik denk dat ze aardig zachte hoeven had en ook heel droog dus ik heb ze een tijdje ingevet en ze zien er nu veel beter uit...
Nu olie ik ze op het moment weer in... maar ik denk dat ik ze weer ga insmeren met hoefvocht.. daar blijken de hoeven ook goed van te gaan groeien en dat mag wel bij die korte hoefjes van der.
De hoefsmid is al een keer wezen kijken die gaf als enigste dat ik moest teren.. maar dat kwam door der rotstraal. Ze liep eerst heel erg op der straal maar dat is gelukkig al minder geworden doordat der hoeven al aardig gegroeid zijn.

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 10:33

Oja en ze krijgt ook al een paar weken Pavo Biotinforte door haar voer.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:35

Vetten doe ik niet aan.
Olie alleen als ze te hard zijn (woestijnhoefjes Lachen )
Teer als ze te acht zijn, of rotstraal hebben Lachen

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:48

Ik vet niet maar zorg ervoor dat het rond de waterbak in het land altijd wat nat is zodat de paarden daar doorheen moeten lopen elke keer als ze wat willen drinken. Dat helpt bij mij echt, ze hebben allemaal goede hoeven, niet droog.
Natuurlijk gaat het wat moeilijk als ze op stal staan...

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 12:15

sharir heeft er nu ook last van
ik rij nu daarom zelfs niet, omdat hij daardoor natuurlijk nog meer druk op z'n hoeven krijgt en ik bang ben dat het daardoor nog verder gaat brokkelen.
de hoefsmid komt langs zodra hij kan, dus als ik gewoon kan rijden hoor ik dat dan wel. neem liever het zekere voor het onzekere.
vanochtent bedacht ik me ook opeens , misschien krijgt hij wel te weinig mineralen binnen Verward. dus vanaf vanavond weer zeewier door z'n voer Tong uitsteken. niet dat dat op korte termijn zal helpen, maargoed...
een fjord bij sharir in de wei heeft het trouwens 20 x zo erg als sharir, helemaal verbrokkeld, en aan de bovenkant van de hoef bladdert het vreselijk. daar reden ze nog gewoon mee, maar die loopt nu dus kreupel....
hoeven in bak water doe ik trouwens ook. en ik olie ze nu ook in, ze zijn keihard en uitgedroogd.
(hij heeft het trouwens nog nooit eerder gehad Scheve mond )

Kimmes

Berichten: 12818
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:25

Ik vet eigenlijk ook nooit.De hoefsmid zegt altijd dat de hoefkwaliteit goed is zo.Alleen voor een wedstrijd of keuring wil ik het wel eens doen,maar dan dus meer voor het mooie.Wel spuit ik de hoeven/benen altijd af na het rijden sinds we een binnenbak hebben.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:33

callippo schreef:
Om hoeven vochtiger te maken gebruik je water. Kwartiertje tot half uur hoeven helemaal onder water zetten. Dit zou je eigenlijk iedere dag moeten doen nu het zo droog weer is.
Brokkelhoeven en scheuren worden ook veroorzaakt doordat de hoefwand op bepaalde plaatsten te lang is.
Teer gebruik je o.a. bij rotstraal, wanneer de onderkant van de hoef te zacht is (bijvoorbeeld bij aantasting door ammoniak in de stal)

Vet maakt de hoeven niet harder, het sluit ze enkel af voor vocht en lucht van buitenaf. Niet gezond dus!

Bedenk ook dat vet en teer geen dingen zijn die het paard van nature op zijn hoeven heeft. Water wel!



Is rotstraal niet een bacterie in de hoef?
En met teer sluit je alles of toch?
Zou je bij rotstraal dan wel teren?

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:59

even een vervolg op mijn bericht van vandaag.
de fjord waarover ik het had met de erge brokkelhoeven liep dus kreupel
de eigenaars zijn op vakantie. nu kwam de verzorgster vanmiddag en die wist nou niet of ze de dierenarts zou bellen of niet. zij proberen om de eigenaars te bereiken maar dat lukte niet (zitten in het buitenland).
nou heeft ze toch maar de veearts gebeld (tis natuurlijk wel zondagsdienst dus duurder).
het was dus maar goed dat ze gebeld heeft volgens de veearts, want hij had de smerigste hoefzweer die ze ooit gezien had.
en dat kwam dus door zijn hoeven. als ze gaan brokkelen krijgen ze scheurtjes waar vuil tussen gaat zitten en dat kan dus gaan zweren....
dus echt oppassen, want het was echt triest zoals dat beesje erbij stond Scheve mond wilde niet meer lopen, stond niet meer op die ene hoef, hoofd hangen, die had echt pijn....

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:50

callippo schreef:
Bedenk ook dat vet en teer geen dingen zijn die het paard van nature op zijn hoeven heeft. Water wel!


MMmzz als je zo gaat beginnen?? Een paard heeft van nature ook geen zadel op zijn rug en een bit in zijn smoel en ook staat hij van nature niet dag en nacht op stal met een deken op zijn rug.

Ik teer de hoeven alleen in als het buiten erg nat en modderig is. Mijn hoefsmit gaf als tip dat je de hoeven eerst goed nat moet maken (als het droog weer is en als de hoeven droog zijn) en dat je dan in moet smeren met creme, liever niet met vet. Hoefvocht heet dat spul en divoza heeft het wel. Zo houd je het water in de hoef en verdampt het niet. Alleen vetop droge hoeven heeft geen zin want dan sluit je de hoef juist af voor vocht van buitenaf en dat wil je met deze droogte toch niet

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:52

odje schreef:
Is rotstraal niet een bacterie in de hoef?
En met teer sluit je alles of toch?
Zou je bij rotstraal dan wel teren?


Je moet ook niet gaan teren voordat je straal helemaal goed schoon hebt gemaakt.
Als een paard rotstraal heeft (beginnend) was de straal dat heel goed af met water (eventueel met soda erbij) als hij helemaal schoon is dan pas mag je hem teren.
Anders sluit je idd de bacterien op en help het nog niet.