Ierse pony's met stang en trens??

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Ierse pony's met stang en trens??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 17:55

Ik kwam net toevallig op een Ierse site over ponysport terecht, nl

http://www.users.globalnet.co.uk/%7Epcsmith/ips/

Het viel me op dat heel veel pony's daar met stang en trens gereden worden. Ik vraag me af waarom, ik heb nog nooit gehoord dat pony's met stang en trens worden uitgebracht. In de training kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar op (inter)nationale concoursen... Verward

ps moet je ff naar gallery gaan, dan naar championships en dan een paar keer op next klikken



Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:00

De meeste die je ziet zijn Pelham bitten, die worden ook met een dubbele teugel gereden.

Goedgekeurd onderschrift :)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:04

idd, dit is bij engelse (en kennelijk ierse) wedstrijden voor bestgaand zeg maar (weet niet hoe het daar heet) heel gebruikelijk, don't ask me why

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:05

Ook zie je wel stang en trensen erbij zitten
En de pelhalm hoort ook niet thuis in van die kleine kinder handen
brrr, krijg er rillingen van.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:07

Hoe zat het ook al weer.... ???

Waar de kunde van de ruiter ophoudt.... ????

Errug triest, mar het lijkt tegenwoordig mode te zijn, een zo'n jong mogelijk kind met de meest gruwelijke straffe bitten te laten rijden....

Waaaarrrheeeeeeennnn, lijheeeidt de weeeeg....

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:23

Mag ik dan even de knuppel in het hoenderhok gooien/
Ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, maar wat ik wel goed vind, is dat die kinderen leren rijden met een dubbele teugel.
Hoe vaak komt het niet voor dat mensen een pelham kopen om dat ze problemen hebben met een paard en daar zelf mee aan gaan klooien?
Deze kinderen hebben van jongs af aan geleerd hoe je met zo'n bit moet rijden. In dat geval kun je ze meer verantwoord gaan gebruiken.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:33

Wat dacht je van fatsoenlijk leren rijden op een gewoon bit
Dat lijkt me veel beter
Want in de meeste gevallen is zulk soort bit helemaal niet nodig, maar ligt het simpelweg aan de rijkunsten van de ruiter.
Alleen dat in wilen zien, is bij vele toch iets pijnlijks, want ze rijden toch oh zo goed.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:38

Hmm rijden ze daar wedstrijd met jodhpurs en korte beugeltjes?

28-09-2007
Nothing compares too you...

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 18:44

In Wales worden alle WelshCobs met pelham gereden. Als je daar komt, het is daar gewoon gewoonte. Dit hoeft helemaal geen kwaad te kunnen hoor. Zelf heb ik mijn pony ook weleens met pelham gereden. Is een best makkelijk bit. De bovenste teugel is net als een gewoon bit, en de onderste heb je net wat meer. Wat ideaal is bij de WelshCobs.
En in Engeland en Ierland zijn ze er gewoon zo aangewend, en die pony's worden echt niet slecht gereden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:00

Heb me toevallig laten uitleggen hoe het zit met dit soort wedstrijden...... De kinderen zitten voor de "show" op deze pony's, ze worden aan een lijn gehouden en moeten mooi glimlachen en stilzitten, voor de rest rijden ze deze pony's niet in deze rubrieken (bestgaand).

Verder mogen ze idd met jodhpurs rijden o.a. in de springrubrieken.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 09:24

Inderdaad zie je meer pelhams en dergelijke in die omgeving, maar bedenk daarbij ook dat mensen veel meer buiten over de weg rijden dan wij doen en bvb ook veel meer dingen als cross, hunts en dergelijke rijden... en dat gaat -HARD-

(Overigens is het volgens mij een Noord Ierse ponyclub?)

Europe is our playground

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-03 11:15

Afbeelding
Volgens mij is dit toch echt wel een stang en trens... En het kind dat erop zit is niet ouder dan een jaar of 9. Zouden die kinderen zo beheerst en stil met hun handen zijn als nodig is met stang en trens? Ken er niet veel van die leeftijd(lees: geen)

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:12

In Engeland zijn er meer rubrieken dan Bestgaand.
Je hebt de Lead(ing) Rein voor kinderen van 3 t/m 8 jaar. Deze worden idd begeleid aan een lijn. Deze pony's mogen alleen een trens in.
Daarna is de First Ridden voor kinderen tot 12 jaar.
En er is ook nog Ridden Classes. Dat is lijkt op de NL rubriek bestgaand alleen kan het zijn dat de jury de pony's ook zelf even rijdt.

Over het algemeen is het nivo qua rijkunst stukken beter dan in NL. Waarschijnlijk omdat veel van deze kinderen eerder op een pony zitten dan dat ze kunnen lopen.

In NL heb ik nog geen welsh A of B zo zien lopen...
Afbeelding
Afbeelding

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:39

idd, ik ken toevallig iemand die dus in engeland is opgegroeid, Op nationaal Niveau gesprongen heeft tegen de toen nog top van de jeugd, Nick Skelton en de broertjes Whitaker.
Engelse zijn heel anders, engelse kinderen rijden vaak veel en veel beter dan de NL kids om de rede die MarijeR aangeeft

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:44

Ik ben het er mee eens dat de pony's mooi lopen en dat je dat minder in Nl ziet.
Maar of dat echt het werk is van die kids....
Misschien ligt het aan mij, maar op die foto's die hierop staan zie ik idd mooi lopende pony's maar kinderen met korte beugels en platte handjes.

Dus zou eerder het idee hebben dat ze door een klein goeddoorgewintert persoon zo *in*gereden worden en voor de wedstrijd wordt er een uk opgegooit.

Sorry maar zo vindt ik het op deze foto's eruit zien. *mijn mening Haha! *

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 23:57

Vergis je niet in het rijden van die kinderen. Ik heb in Engeland meerdere keren kinderen van 5/6 jaar oud een volledige cross zien rijden op welsh Atjes. Er was dan wel een volwassen begeleider bij, maar die reed zelf te paard mee.
Voor kinderen tot 6 jaar waren er ook rubrieken bij die de terreinrit reden in hun eigen tempo en zonder hindernissen. Je staat raar te kijken als die kleintjes (de jongste was 4 jaar) in volle galop een heuvel af komen stormen op hun shetlander.
Op die leeftijd is het in NL moeilijk om bij een manege te mogen lessen...

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 00:01

DePennyBitch schreef:
Hoe zat het ook al weer.... ???

Waar de kunde van de ruiter ophoudt.... ????

Errug triest, mar het lijkt tegenwoordig mode te zijn, een zo'n jong mogelijk kind met de meest gruwelijke straffe bitten te laten rijden....

Waaaarrrheeeeeeennnn, lijheeeidt de weeeeg....

waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid
dat is het zinnetje geloof ik Schijnheilig

Waar de kennis van de ruiter ophoudt,begint zijn grofheid!

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 05:19

Citaat:
Wat dacht je van fatsoenlijk leren rijden op een gewoon bit
Dat lijkt me veel beter


Mag ik je er even op wijzen, dat wat in jouw ogen in Nederland een gewoon bit is, dat in andere landen wellicht niet is?
Als je op een buitenlands site kijkt (kijk eens op een Spaanse paardensite, of hoe kinderen in de VS western leren rijden, of op een Oostenrijkse site, op wat voor bit ze rijden) hebben de mensen andere normen en waarden. Wie weet wat voor commentaar zij geven op de beroemde gebroken trensjes waar men in Nederland zo dol op is.......

In Engeland zien ze een pelham niet als een breekijzer, maar als een heel normaal bit, ik weet dat, omdat een goede vriendin van mij al jaren in Engeland woont en haar Fries daarheen heeft over laten komen en ik haar regelmatig bezoek. Als je ooit de kans hebt en op een Engelse manege kan gaan kijken, zul je je enorm verbazen over de manier van doen daar!

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:21

Da's ook niet echt helemaal waar... Als je naar paarden advertenties kijkt is "snaffle mouth" een verkooppunt, of in andere woorden... een paard dat makkelijk te rijden is op een enkel gebroken bitje...

Europe is our playground

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:46

waarom is het zo moeilijk te geloven dat kinderen van een jaar of negen goed kunnen rijden, misschien wel beter dan volwassenen.
Het ligt er net maar aan hoeveel ervaring je hebt, een kind van negen die goed is opgeleid kan meer ervaring in het rijden hebben dan een volwassene.
Waarom is het niet raar als een volwassene na zeg zo'n vijf jaar een goede opleidng gekregen te hebben met stang en trens gaat rijden met een goed opgeleid paard maar zodra een kind met net zoveel ervaring op een pony met stang en trens gaat rijden kan dat opeens niet net ofdat je pas vanaf een bepaalde leeftijd goed kan gaan rijden. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:39

smurf schreef:
Citaat:
Wat dacht je van fatsoenlijk leren rijden op een gewoon bit
Dat lijkt me veel beter


Mag ik je er even op wijzen, dat wat in jouw ogen in Nederland een gewoon bit is, dat in andere landen wellicht niet is?
Als je op een buitenlands site kijkt (kijk eens op een Spaanse paardensite, of hoe kinderen in de VS western leren rijden, of op een Oostenrijkse site, op wat voor bit ze rijden) hebben de mensen andere normen en waarden. Wie weet wat voor commentaar zij geven op de beroemde gebroken trensjes waar men in Nederland zo dol op is.......

In Engeland zien ze een pelham niet als een breekijzer, maar als een heel normaal bit, ik weet dat, omdat een goede vriendin van mij al jaren in Engeland woont en haar Fries daarheen heeft over laten komen en ik haar regelmatig bezoek. Als je ooit de kans hebt en op een Engelse manege kan gaan kijken, zul je je enorm verbazen over de manier van doen daar!

Dus omdat ze het daar als goed ervaren is het ook goed? Verward

Dan hoeft brooke hospital ook niets meer te doen, want de mensen weten ook niet beter dan wat ze doen goed is.
Blij dat er toch iemand is die hun wil leren dat het zo echt niet verder kan.

Misschien ook iemand in engeland die werking van bitten kan uitleggen?

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:49

Ok, behalve van: waar de kennis van de ruiter ophoudt begint zijn grofheid heb je ook nog:
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Als deze kinderen er netjes mee hebben leren rijden zie ik het probleem nog steeds niet.
Wat ik op de foto's zie zijn prachtig lopende pony's met de oortjes naar voren die correct gereden worden.
Daar kan menig ruiter die een paard rondsleurt aan een gebroken trensje een voorbeeld aan nemen.

Goedgekeurd onderschrift :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:04

Rij foto's staan er weinig met de s&t
dus of dat dan netjes gedaan word?

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:41

Citaat:
Misschien ook iemand in engeland die werking van bitten kan uitleggen?


ik zou zeggen: ga op missie, boek een vakantie naar Engeland om je visie op bitten uit te dragen Knipoog

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:32

Er zijn meer landen waar het rijden met een pelham of stang en trens bij pony's gewoon is. Maar is het niet zo dat er in Nederland heel wat volk op een paard met stang en trens rijdt dat niet weet hoe ze ermee moeten rijden! In veel landen om ons heen wordt er op een goede manier begeleid en/of geleerd hoe jer met een stang en trens moet rijden en dat laat hier nog wel eens te wensen over.

Gratis af te halen mooie jonge katten


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Berdien, Maanon_, Mark0919, Mieke, Sansa, Slmt9 en 36 bezoekers