opzijspringen in galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

opzijspringen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:59

mijn arabier kan heerlijk galoperen, ook langs de weg, maar nu ontwikkeld zich er een behoorlijk gevaarlijk probleem.

Dan zit ik in een heerlijk onstpannen galopje langs de weg, en ineens ziet ze iets op de grond, een vernadering of een tas, dan maakt ze een acure weigering of neemt een sprong opzij....de weg op!

Ik vindt dit levensgevaarlijk, ik probeer al ver voor me uit te kijken en te drijven als ik wat zie en voorwaarts.

Maar ze blijft het doen, wie heeft er hier ervaring mee?


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:03

je paard is niet echt bang van hetgene ie ziet , denk ik.

1/draaf eens langs de weg? doet ie het dan? nee?
2/ga dan terug en galoppeer erlangs.

wat denk ik ook moeilijk is: je weet dat ze het doet, dus je reageert der al op, op voorhand, voor zij het doet.

3/als ze het doet, gewoon terug rijden en terug opnieuw passeren.
4/als ze dan weer opzij springt een goeie tik geven!

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:50

Je schrijft dat je zelf al ver vooruit kijkt en van te voren al drijft. Ik heb zelf een paard gereden dat panisch was buiten en merkte dat ik zelf het probleem verergerde, door van te voren om me heen te kijken of ik niet iets zag waar hij van zou kunnen schrikken. Doordat ik zelf al begon te zenuwen over vanalles waarvan mijn paard zou kunnen schrikken, werd hij al helemaal nerveus.
Ik heb toen gewoon zo veel mogelijk geprobeerd zelf te ontspannen, en rust uit te stralen. Wel zorgde ik er dan voor dat ik mijn paard goed opgesloten hield tussen benen en teugels om snel te kunnen reageren als hij toch iets wilde gaan doen.

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:28

als ze opzij springt, stoppen en haar ernaar laten kijken. En sommige paarden springen niet opzij als je een zweepje aan de kant van de weg houd.

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:10

Ik weet over wat voor soort weg je het hebt, maar ik vind het sowieso gevaarlijk om langs de weg te galopperen! Je weet nooit wat voor rotzooi er in de berm ligt waar je paard zich flink aan kan bezeren. Ook gaten zijn vaak niet te zien. Wat mij betreft niet galopperen in de berm, ben je meteen van het probleem verlost.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."


SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:30

probeer de dingen eerder te zien dan haar.
sharir springt soms in galop ook opzij van een tas die er eerst niet lag, daarom let ik ook altijd goed op of er niets ligt. en dan ga ik gewoon stappen Lachen

langs een weg galopperen, tja als het een verlaten polderweggetje is vind ik dat best kunnen hoor. maar als er verkeer op rijdt, dan zou ik met zo'n opzijspringer dat niet doen.

oja nog iets voor silvia, wat te doen als je geen bak hebt? ik wil ook weleens een galopje maken hoor Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:56

kattebeest schreef:
Citaat:
je paard is niet echt bang van hetgene ie ziet , denk ik.


nee het is ook alleen in galop.
Citaat:
1/draaf eens langs de weg? doet ie het dan? nee?
2/ga dan terug en galoppeer erlangs.


nee zij doet het niet in draf, alleen maar in galop,
Citaat:
wat denk ik ook moeilijk is: je weet dat ze het doet, dus je reageert der al op, op voorhand, voor zij het doet.


ja ik kijk ver voor me uit maar dat komt ook omdat ik een paar keer met paard en al de weg op gesprongen ben, en daar ben ik erg van geschrokken....
Citaat:
3/als ze het doet, gewoon terug rijden en terug opnieuw passeren.
4/als ze dan weer opzij springt een goeie tik geven!


zal dat helpen denk je? Ik rijdt zonder zweep, want anders is het de hele tijd rennen geblazan!
Maar ik ga het eens proberen, bedankt voor je uitgebreid advies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:57

Silvia schreef:
Ik weet over wat voor soort weg je het hebt, maar ik vind het sowieso gevaarlijk om langs de weg te galopperen! Je weet nooit wat voor rotzooi er in de berm ligt waar je paard zich flink aan kan bezeren. Ook gaten zijn vaak niet te zien. Wat mij betreft niet galopperen in de berm, ben je meteen van het probleem verlost.


ik galoppeer alleen maar op een rechte berm wat ik overzien kan en wat vlak is, op een bobbelige berm of met hoog gras kijk ik wel uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 19:58

SharirBobby schreef:
langs een weg galopperen, tja als het een verlaten polderweggetje is vind ik dat best kunnen hoor. maar als er verkeer op rijdt, dan zou ik met zo'n opzijspringer dat niet doen.

oja nog iets voor silvia, wat te doen als je geen bak hebt? ik wil ook weleens een galopje maken hoor Haha!


ja ik vindt dat het ook moet kunnen een galopje over een rechte overzichtelijke weg, en ik neem ook terug als ik wat zie waar ze van kan schrikken, en ik galoppeer nooit langs een drukke autoweg!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:07

da's heel verstandig van je.

het kan idd helpen door eerst in draf te gaan, terug te keren en derna in galop die weg terug af te leggen.
probeer het eens! en laat je ervaring weten he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:11

doe ik kattebeest dankjewel!

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 19:04

SharirBobby schreef:
oja nog iets voor silvia, wat te doen als je geen bak hebt? ik wil ook weleens een galopje maken hoor Haha!


Gewoon, iemand opzoeken die wel een bak heeft! Knipoog

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

Morrie

Berichten: 22299
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:35

ik heb ook geen bak, de dichtstbijzijnde is een half uur stappen..... en mijn paard doet het ook: enorm opzij springen in galop, ik heb er, toen hij nog in Brabant stond en ik zandbanen kon rijen, diverse malen bijna af gelegen!

ik galoppeer nu nooit meer, ik ben doodsbang geworden, ik laat het aan mijn (20 jaar jongere) medeberijdster over, die is nog soepel en niet bang!

Ik zou niet weten wat je eraan kan doen, omdraaien en teruggalopperen vind ik geen optie, dan denkt ie dat ie naar huis mag......en sta ik snel weer op stal!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:13

Sox springt ook vaak in galop opzij. En voor heel onbenullige dingen, een schaduw of een bloeiend bosje. Ik word er wel eens kregelig van en dan krijgt ze een mep maar dan wordt het echt niet minder. Wat wel helpt is de zweep aan de kant houden waarop ze wegspringt, ik hou hem dan naar voren zodat ze hem goed kan zien Knipoog. Dat helpt wel. En natuurlijk als ze is weggesprongen terugdraaien, laten kijken naar het bosje of schaduw, tja, en opnieuw er langs galopperen, dan is het over. Maar het probleem blijft wel bestaan. Voor mijn ouwe rug is het ook niet best. Er kwam eens een man uit de bosjes gedoken, wat die daar deed??, maar ze sprong wel 5 meter opzij, ik moest daarna een half uur strekoefeningen doen om mijn rug weer in proportie te krijgen Boos!

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:07

misschien een beetje dom om langs de weg dan te gaan galopperen?? Ik zou daarom dus nooit langs de weg galopperen...neem dan gewoon een zandpad ofzo waar als ie opzij springt het niet zo erg is.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:37

in Brabant is dat geen probleem: zandbanen genoeg, maar waar ik b.v. sta heb je polder met (als je mazzel hebt) gemaaide bermen en dat is je buitenrit Huilen Verward

www.moritz.nl.nu
profiel met foto's, 17-6-2003

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 19:38

Tegen wie heb je het nou Spoekie?? Tegen Chiqa neem ik aan. Ik galoppeer ook alleen maar op zandbanen en bospaden maar ook dat is gevaarlijk: voor mij dan. Vaak begin ik na 10 minuten stappen al gelijk met een handgalopje dan is ze de eerste "stress" al kwijt. Het scheelt ook wel van rit tot rit. En ik heb het vage idee dat nu ze met een stel nerveuze kwpn-ers in de wei staat zelf ook nerveuzer aan het worden is. Komt denk ik door dat gejaag in de wei van die heethoofden. Het zal wel weer overgaan hoop ik Knipoog Ik ben er één keer afgeworpen, toevallig ook in een berm die naast een heel rustig asfaltweggetje loopt, vlakbij stal. Viel met mijn hoofd net naast de berm op het asfalt, geen cap op (dom jajaja) en tig hechtingen in het ziekenhuis. Dat vind ik het nadeel van bermen maar als je niks anders hebt, tja...

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:56

Soxje schreef:
Tegen wie heb je het nou Spoekie?? Tegen Chiqa neem ik aan. Ik galoppeer ook alleen maar op zandbanen en bospaden maar ook dat is gevaarlijk: voor mij dan. Vaak begin ik na 10 minuten stappen al gelijk met een handgalopje dan is ze de eerste "stress" al kwijt. Het scheelt ook wel van rit tot rit. En ik heb het vage idee dat nu ze met een stel nerveuze kwpn-ers in de wei staat zelf ook nerveuzer aan het worden is. Komt denk ik door dat gejaag in de wei van die heethoofden. Het zal wel weer overgaan hoop ik Knipoog Ik ben er één keer afgeworpen, toevallig ook in een berm die naast een heel rustig asfaltweggetje loopt, vlakbij stal. Viel met mijn hoofd net naast de berm op het asfalt, geen cap op (dom jajaja) en tig hechtingen in het ziekenhuis. Dat vind ik het nadeel van bermen maar als je niks anders hebt, tja...


Ja ik had het tegen chiqa.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:35

spoekie schreef:
misschien een beetje dom om langs de weg dan te gaan galopperen?? Ik zou daarom dus nooit langs de weg galopperen...neem dan gewoon een zandpad ofzo waar als ie opzij springt het niet zo erg is.


ik galoppeer niet langs een drukke autoweg, kijk wel uit heb wel verstand in mn donder, maar ja wat moet je als jeniet veel gelegenheid heb om te galoperen, en je rijdt op een redelijk brede berm, nou dat ga ik toch echt wel een galopje wagen!

We zijn niet allemaal rijk voorzien van brede veilige galopbermen. En...met veel verkeer kijk ik dus echt wel uit...

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 11:39

heb je het al eens geprobeerd?
eerst het stuk dat je wil galopperen draven,
daarna terugkomen en het stuk weg dat je dan dus al 'verkend' hebt, galopperen?
hoe ging dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 18:09

hoi Kattebeest ik heb het idd geprobeert, en het ging vandaag heel goed!

Ik moet heel zelfverzekerd rijden en als ik in de verte iets zie liggen goed drijven een denken dat ik er al voorbij ben, maar ik moet zeggen ik heb ook nog niks engs langs de weg zien liggen maar ik zal je mn ervaring zeker laten weten!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers