Mijn cavia is zielig...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Mijn cavia is zielig...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 10:21

Wij hebben thuis 2 cavia's die altijd de snetter open hebben te piepen en very druk zijn. Nou zit 1 van die cavia's al een paar dagen zielig in een hoekje en ze heeft een nat kontje. Normaal als je met een papiertje ritselde krijsde dat beest al van honger honger! Maar nou reageerd ze daar ook niet meer op. Ze is ook ietsje slanker dan normaal.. Ik zit er eigenlijk wel mee aangezien ik morgen 5 daagjes weg ga... Mijn moeder zegt dat het door de warmte komt en ze in de diaree is... Heeft 1 van jullie knaagdiertjes dit ook of weten jullie wat ik er tegen moet doen? We geven ze in iedergeval geen sla meer maar knabbeldingen en droogvoer zodat de diaree over moet gaan....Hebben jullie nog meer tips?
Alvast bedankt!!!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:28

Ik zou wel met een spuitje water in haar mondje spuiten als ze niet voldoende drinkt. WAnt anders droogt ze uit. Eet ze verder wel goed?

De hond is de betere mens

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:31

De enige tip die ik je kan geven is om met de caaf naar de dierenarts te gaan.
Als een cavia niet lekker is is het eigenlijk altijd ernstig en het gaat zelden 'vanzelf' over.
Als ze diarree hebben geen brokjes of knabbeldingen meer geven maar alleen hooi en water!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:51

Ze is nu bij de dierenarts en die zal er proberen wat aan te doen.
De dierenarts zag dat ze bult bij haar wang had.
We kunnen haar vanavond 7 uur ophalen......

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:59

Ik duim voor je dat het allemaal goedkomt!
Laat je het even weten hoe het afgelopen is?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:01

nou, ben benieuwd of de dierenarts het op kan lossen. Ik weet dat wat konijnen betreft je amper naar de dierenarts hoeft te gaan want ze weten er geen zak van. zo is er een konijn van mij doodgegaan omdat ze het geen een van allen wisten. bleek het coccidiose te zijn, volgens mij toch een veel vaker komende ziekte maar dat kwam niet in ze op. Ze konden niet verder denken dan VHD en Myxemotose. Veel konijnenliefhebbers hebben me een bepaalde dierenarts aangeraden en die wist er wel meer van. Daar ga ik voortaan naartoe met mijn konijnen.

De hond is de betere mens

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:26

Desiree schreef:
nou, ben benieuwd of de dierenarts het op kan lossen. Ik weet dat wat konijnen betreft je amper naar de dierenarts hoeft te gaan want ze weten er geen zak van. zo is er een konijn van mij doodgegaan omdat ze het geen een van allen wisten. bleek het coccidiose te zijn, volgens mij toch een veel vaker komende ziekte maar dat kwam niet in ze op. Ze konden niet verder denken dan VHD en Myxemotose. Veel konijnenliefhebbers hebben me een bepaalde dierenarts aangeraden en die wist er wel meer van. Daar ga ik voortaan naartoe met mijn konijnen.


Zo hey wat een slechte dierenarts Verward
Coccidiose komt zovaak voor!

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 12:30

Ik hoop zo dat het goed komt...
Morgen gaan ik dus 5 daagjes weg en wil niet met zoon rotgevoel weg...
Ik ga nu even met mijn rotbroertje tenissen doeiii!
(zeurt me de hele vakantie mn kop er al af om te tenissen)

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:15

heeft ie een abcesje? Hopen dat ie weer snel bij de pinken is! Hou je wel de vliegen bij hem uit de buurt? Met zo'n nat kontje is ie erg aantrekkelijk voor vliegen en hun eitjes (en de maden die er uit komen). Dus goed binnen houden of fijne vitrage om het hok hangen.

Trouwens Desiree, het is waar dat knaagdieren op veel praktijken een ondergeschoven kindje zijn. Maar net als Miep ben ik het er dan mee eens dat het de beste d'arts is geweest die je hebt gehad. Coccidiose komt idd heel veel voor. Is ook heel makkelijk op de praktijk te testen. In eerste instantie met diarree proberen wij het op te lossen met Probiotica (yep, is er ook voor paarden). Mocht het daar niet beter mee worden, of de diarree alleen verergeren wordt er ontlastingsonderzoek gedaan. Eenvoudig onderzoekje vind op de praktijk plaats, uitgebreid word opgestuurd (hoewel de meeste eigenaren dat te prijzig vinden....).

Er zijn overigens mensen die erg veel voor hun knavies over hebben. Wij hebben een familie uit Emmen die speciaal voor de knavies (en knijntjes) naar assen komen, omdat wij ook de mogelijkheid tot echo hebben. Vond ik wel heel erg apart toen ik ze de eerste keer zag. Maar heb tijdens een van de laatste avonden voor mijn verlof een lang gesprek met ze gehad, en het zijn echt hun allesies....

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 14:38

Onze dierenarts is hardstikke goed voor knaagdiertjes.
Ik had een hamster van 2 (normale hamsters worden ong 2) en die had een ontsteking bij zn ballen.
Normaal zou een dierenarts hem in laten slapen maar onze dierenarts heeft er apart tijd voor vrij gemaakt en hem geopereerd en de hamster heeft erna nog 1 jaar geleeft.

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 16:50

We mogen haar voor 7 uur ophalen tenzij de DA belt.... De DA heeft nog niet gebelt dus er is nog hoop........

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:51

Goed dat je naar de DA bent gegaan, ik heb meerdere knaagdieren verloren aan wat jij omchrijft. Hopen dat het goedkomt!

Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:55

Wat erg voor je ik hoop dat het goed komt.
Cavia's zijn moeilijke beesten hoor als ze ziek zijn is het vaak erg.
als je cavia diaree heb moet je hem yogurt geven het helpt echt ik heb het zelf meegemaakt en onze cavia is er door opgeknapt.
veel sterkte
Annick

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 21:25

Haai ben ergens aan het logeren en de cavia ging mee maar jammer genoeg is ze op de nacht van donderdag-vrijdag alsnog overleden.... ze at en dronk niet...heb zelf water in haar mond gespoten met antibiotica maar het ging steeds niet beter.....Nou ik kom maandag weer thuis en kan ik weer elke dag internetten

ThePast03
Berichten: 49845
Geregistreerd: 01-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:35

Ah nee wat jammer Huilen
Sterkte gewenst.

RodeoGirl schreef:
Haai ben ergens aan het logeren en de cavia ging mee maar jammer genoeg is ze op de nacht van donderdag-vrijdag alsnog overleden.... ze at en dronk niet...heb zelf water in haar mond gespoten met antibiotica maar het ging steeds niet beter.....Nou ik kom maandag weer thuis en kan ik weer elke dag internetten


Annick

Berichten: 1371
Geregistreerd: 10-04-03
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 22:43

ach wat erg , jammer hoor.
in ieder geval heb je gedaan wat je kon.
sterkte
Annick

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:41

jij hebt je best gedaan, meer zat er niet in. Ik had met mijn konijn toen ook mijn best gedaan. Was ik toen maar niet naar de dierenarts gegaan en had ik zelf maar geholpen. Omdat die dierenartsen (ja riette en Miep, ik ben namelijk naar 2 verschillende (!!) dierenartsen geweest en ze wisten er allebei niets van!) niet hebben kunnen helpen, ben ik met de volgende 2 konijntjes die achtereenvolgens ziek werden zelf maar aan de slag gegaan en............. ze kwamen er doorheen. Met de ontlasting ben ik naar een dierenarts gegaan die mij door konijnenliefhebbers is aangeraden, en die heeft voor 5 euro een test gedaan, het was inderdaad coccidiose.

De hond is de betere mens

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 08:58

Jammer, zeg. Wat je vaak ziet bij knaagdiertjes (het zijn toch prooidiertjes), dat ze zich heel lang goed houden. Worden ze dan toch ziek dan zijn ze ver heen, soms dus te ver. En helemaal als ze dan ook nog onder narcose moeten (is sowieso al een risico).
Sterkte!

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-03 11:17

Punky You Are Always On My Mind!

Afbeelding

I See You In Heaven........................................................................

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:22

Ah lieve Jildau, heel veel sterkte meissie!
Wat zielig!

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:30

ahh... mijna had daar ook opeens last van...
diarree enzo... zijn we naar de dokter gegeaan...
zun tanden bleken zo scheef te staan dat hij niet meer kon knagen
mja tanden bijgeveild en voortanden heel kort geknipt
dus tja zonder tanden kon die ook nie eten...
maar hij is er nu helemaal weer boven op Lachen
hij heet ook punky

gecondoleerd Ach gut

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, Joelle1996, rider, Rivendell, Tieneke en 149 bezoekers