Zemelen, zo voeren of nat maken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Zemelen, zo voeren of nat maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 21:18

Misschien een domme vraag, ...

Moet je zemelen weken (als pulp) of met water aanmaken of is het gewoon droog te voeren? Ik heb het nog nooit gevoerd, maar heb nu deze namiddag enkele zakken pulp (die moet je weken, dat weet ik Knipoog) en geplette gerst gaan halen, en toen zag ik die zemelen liggen en dacht van "probeer ik eens " ... Vanzelfsprekend wil ik zeker zijn dat ik het niet fout doe voor m'n paardjes.

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:19

Ik maak ze vochtig en voer ze door de brokken heen. Droog zou ik niet doen, het lijkt me lastig kauwen voor je paard.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:21

Ik maak er altijd een soort dikke brinta van. Ik voer het als slobber, vaak met een appeltje oid erdoor Tong uitsteken.


peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:21

nat maken! maar niet te nat.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:23

Nat voeren, anders krijg je een slokdarmverstopping.

Goedgekeurd onderschrift :)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 21:27

Dus best onder de pulp doormengen dan . Zal een lekker "papje" worden. Nu zit er al gerste- en maïsvlokken door, en broodkruimels en een basiskorrel van Cavalor .... Zwelt het ook zo sterk op als pulp (pulp zwelt tot tien maar z'n eigen volume)? Alvast erg bedankt voor de hulp hoor OK dan!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:34

NAT!
Ik ken een geval op een manege waarbij een pony droge zemelen kreeg en dat is niet best afgelopen....

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:37

Zemelen zetten uit zodra het nat word. Als je het dus droog geeft kan het uit gaan zetten in de maag en trekt het al het vocht in de maag weg.
Is zeer gevaarlijk!

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:44

Nat maken dus zoals hier al meerdere malen gezegt wordt, ik doe altijd 1 schep zemelen 1 schep water, gaat perfect!

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 23:49

Eerst idd een beetje nattig maken....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 00:23

Als je uitsluitend zemelen voert is het ook niet goed. Je paard krijgt dan niet genoeg voedingsstoffen en met name calcium en phosphaten naar binnen. Zemelen vullen wel, maar er zit haast niets in.

En zoals al aangegeven: nat maken.

Je suis Charlie.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 01:04

Zie ook [PP] zemelen?

Vroeger kregen de paarden met koorts tarwezemelen. Ongeveer 1 pond en een/achtste van hun krachtvoer.

Iets vochtig gemaakte tarwezemelen helpen tegen diarree, omdat dat een stoppende werking heeft.
Zeer natte zemelen werken daarintegen weer laxerend.

Zemelen mag je nooit droog geven want dat heb je kans op een slokdarm verstopping!

Zemelen heben een hoog gehalte aan fosfor en veroorzaken als ze in grote hoeveelheden worden gegeven darmontsteking, zelfvergiftiging van het lichaam, diarree en de dood door colites X.

Dus wel heel goed opbergen dat een paard er niet zomaar bij kan als ie eens uit de stal breekt.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:09

Ik voer iedere avond zemelen met slobber. De slobber is dus apart (van Havens) en daar meng ik extra zemelen door. Dit doe ik nu ongeveer een jaar, na aanraden van de kliniek Emmeloord. Het ging eigenlijk om Razinda, maar het is sowieso goed voor alle paarden. Maar je moet het nooit droog voeren, als een paard dan gaat drinken, zet het uit.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 10:25

Zemelen kun je idd het beste nat maken. Niet te nat (drijvers Tong uitsteken) want dan is het meer water dan wat anders natuurlijk.
Het is ook handig als je supplementen voert om die er door heen te doen Lachen Zoals Equigold Mix ofzo Lachen

Nooit teveel zemelen voeren trouwens want daar zit megaveel vitamine B in. Wat bij "overdosis" ervoor zorgt dat lichaamsprocessen zich in een versneld tempo gaan afspelen (stofwisseling enz.).

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-03 13:21

Wat is bokt toch een gaaf medium hé Knipoog. Over op het eerste zicht iets banaals toch héél wat bijleren ... is het niet het beste excuus als je alter-ega weer 's komt vragen wat je "nu weer doet op dat forum" Haha!!!!??? Ik word er alvast weer een stukje wijzer bij!

Ik kan alvast jullie gerust stellen, nee, ik geef niet alleen maar zemelen. Ben ook naar het toppic dat heike aanbrengt gaan kijken. Als ik dit doorlees doe ik het dus zonder het te weten juist goed.

M'n knullen hun avondmaal ziet er vanavond alsvolgt uit (en is al van gisterenavond aan het "sudderen" Haha! :

Half kilo'tje gedroogde pulp
Twee handen geplette maïs
Twee handen geplette gerst
Hand cavalor basisbrok (voor de smaak Haha!)
Hand cavalor mengsel 02 (mengeling zonder haver met kruiden, voor de smaak Haha!)
Beker broodkruimels
en twee handen zemelen
Het geheel even mengen, water bijvoegen (liter of vijf/zes) en wellen maar. Vanmorgen was het al behoorlijk aangezwollen, en "het" was droger dan het normaal is. Ik heb nog wat water bijgevoegd dan. Die zemelen dikken de boel dus toch behoorlijk aan. We zullen vanavond zien hoe lekker ze het vinden

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:26

ik geef zemelen na het rijden, maar weet iemand of je er warm, koud of kokend water op moet doen?

Je paardjes worden trouwens wel verwend zeg Haha!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:35

De temperatuur van het water maakt niets uit voor de zemelen.
Maar een paard moet je geen kokend-water-hete zemelen voeren!! (maar dat snap je zelf denk ik ook wel)

Wij deden ook wel eens de restjes kruiden thee door de zemelen mengen als het water genoeg was afgekoeld. Bijvoorbeeld brandnetelthee of kamillethee.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:40

In de zomer maak ik het aan met koud water.
In de winter verwarm ik het water met kokend water. Maar ik doe het wel zou dat het niet te warm wordt. Ik moet er met mijn handen nog makkelijk in kunnen qua temperatuur Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:46

Mickey schreef:
In de zomer maak ik het aan met koud water.
In de winter verwarm ik het water met kokend water. Maar ik doe het wel zou dat het niet te warm wordt. Ik moet er met mijn handen nog makkelijk in kunnen qua temperatuur Knipoog


Haha, zo doe ik het dus ook. In de zomer vind ik het wel fijn voor Imker om een koude snack te krijgen en in de winter juist het omgekeerde. Hij is er helemaal gek op OK dan! !

Toos paardloos

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 13:58

Laiser ook Imker *LOL*
Het zit echt letterlijk tot achter zijn oren Haha!

xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:15

Vonnie84 schreef:
De temperatuur van het water maakt niets uit voor de zemelen.
Maar een paard moet je geen kokend-water-hete zemelen voeren!! (maar dat snap je zelf denk ik ook wel)


snap ik ook wel Haha!

ik laat het dan altijd afkoelen, maar de laatste tijd maak ik het gewoon met koud water. Ik was bang dat dat niet goed zou zijn of zo Knipoog

haha, bij mij zit de hele stal onder, starlights neus, mn borstelkoffer, het raam, de etensbakken en als ik niet uitkijk ik ook nog Haha!

silco
Berichten: 130
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: N-B aarle-rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 14:36

Ik weet niet of jullie het weten,maar zemelen zijn NIET goed voor je paard. Ik heb het altijd gevoerd en een voedingsdeskundige zei tegen mij, dat het bij jonge paarden artrose en bijj oudere paarden osteoporose veroorzaakt!!
Dus ik zou dr nog maar eens over nadenken!! Je hebt zoveel andere voermiddelen!!!

IEDEREEN DE GROETJUZZ!!!

WIE KOMEN ER ALLEMAAL UIT BRABANT????

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:14

Voor het rijden maakt ik altijd zemelen en slobber met nog het een en ander erin maak het aan met warm water en als ik weg ga krijgt mijn paard het.
Zemelen krijgt ze voor de darmen.

gekkie
Berichten: 40
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:20

silco schreef:
Ik weet niet of jullie het weten,maar zemelen zijn NIET goed voor je paard. Ik heb het altijd gevoerd en een voedingsdeskundige zei tegen mij, dat het bij jonge paarden artrose en bijj oudere paarden osteoporose veroorzaakt!!
Dus ik zou dr nog maar eens over nadenken!! Je hebt zoveel andere voermiddelen!!!


Kan je dit onderbouwen, ben wel erg nieuwsgierig aangezien er zoveel mensen zemelen voeren. Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 15:25

Wij doen een klein beetje zemelen op de bodem van de emmer zodat de olie daar intrekt. Maar nat maken deden we niet. Nu vraag ik me af. Als wij elke dag dat beetje geven. Ongeveer een handje of 3 is dat gevaarlijk dan?

Natmaken ga ik vanaf morgen dan ook maar doen. Wat stom zeg. Zo zie je maar dat je altijd kan leren

'Paint' it 'Black'


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Armani1985 en 132 bezoekers