paarden en weer.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-09-01 11:11

hoi allemaal,
naar aanleiding van m'n studie pedagogiek waarbij ik een onderzoek moest doen naar reacties van kinderen op het weer, ben ik van plan het onderzoek te herhalen voor PAARDEN!
ik ben dus op zoek naar mensen die mij de aankomende 2 weken, minstens om de dag (nog liever elke dag) willen mailen en daarin de volgende punten willen opnemen:
1) verliep de dag (tijd bij je paard) zoals normaal (kwam je op dezelfde tijd als normaal, geen ander voer gegeven, niet van stal verhuist ed)?
2) wat voor werk heb je met je paard gedaan (springen, dressuur, longeren ed)?
3) was het paard stijver of soepeler dan gemiddeld?
4)was het paard drukker of juist rustiger dan gemiddeld?
5) was het paard meer of minder geconcentreerd dan gemiddeld?
6) is het een paard met een evenwichtig of wisselvallig karakter?

ik hoop dat er mensen zijn die mee willen werken.
lijkt me erg leuk in ieder geval.
voor vragen kun je me altijd mailen.
liefs!!
yasmeen


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 11:35

ja hoor.ik zal mijn verslag je hier schrijven:
info:
pony,ras welsh,1.14m,merrie,3 jaar.naam tinkerbell
ze loopt nu 11 weken aangespannen.ze is van karakter vrij stabiel,niet gauw bang,rustig en dapper.ze heeft geen extreme looplust maar wil wel werken.met rijden is haar gewone tempo rustig,ze gaat niet gauw over dr tempo heen.alleen met extreem veel wind is ze nogal druk.maar anders is ze vrij stabiel.
gisteren:
ik kwam rond een uur of twaalf,zoals vaker de laatste dagen.
ze stond iets slaperig op stal.ze staat sochtends altijd buiten dus ik kom nooit sochtends.
ze had eergister een rustdag.ik heb haar aangespannen en ben dresuur gaan rijden.ze was heel lekker los,ietwat stug op rechts,maar luisterde heel netjes en goed.na 25 minuten ben ik opgehouden omdat ze zo braaf liep.
we hebben in de binnenbak gereden.
haar benen waren normaal,met afspoelen niks vreemds bemerkt.
haar gedrag was normaal.
ze had zin in dr slobber-hapje na het werk en zag er goed uit.
dr vacht is mooi vlak en zacht en glanzend.
ik zal van vandaag ook een verslagje schrijven

_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-09-02 19:11 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-01 18:08

okee vandaag:
ik was twee uur later dan normaal....
om een uur of twee was ik op stal.
met poetsen was ze erg onrustig en draaide de hele tijd rond.

verder is tinkerbell overgevoelig op de luchtwegen en met name met slecht weer gaat ze altijd hoesten.dus vandaag hoorde ik haar 5 keer hoesten.
(vervolgens kan het zo dat ze drie of 4 weken lang niet hoest)want het was erg vochtig in de lucht en daar reageert ze meteen op.daar kan ik ook niks aan doen.het is ook niet ernstig.mijn da weet ervan en zei ook dat je er niks aan kunt doen.

ik heb met haar aangespannen gereden en ze was heel braaf ,niet ontzettend voorwaarts,maar een rustig tempo,maar ze heeft wel lekker gelopen.ze was vrij rustig,niet schrikkerig ofzo.ze was niet stijf en ook niets bemerkt met afspoelen aan de benen.
ze had erg veel zin in dr slobber hapje en ze zag er verder normaal uit.

soms is het beter om te zwijgen

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-01 18:14

hi sanderijn!
hartstikke bedankt voor je reacties. ik hoop dat je er nog een paar wilt sturen van de komende dagen. samen met nog wat andere verslagen kan ik daar uiteindelijk een conclusie uit trekken (wel moet ik zeggen dat dit een vrij eenvoudig onderzoekje is op deze manier en dus niet voor 100% hard). ik heb ditzelfde onderzoek bij kinderen gedaan en daaruit bleek dat kinderen wel degelijk op het weer reageren. vooral vooraf. ze voelen als het ware onweer, wind, regen ed aankomen. mijn verwachting is dat dit bij paarden ook zo zal zijn! ben erg benieuwd wat eruit komt!
alvast bedankt en ik hou je zeker op de hoogte van de conclusie!
liefs!

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 18:26

Oke ik zal ook meedoen!

Met Shadow, ras Welsh A pony, ongeveer 1.20m (weet niet precies) 4 jaar. Ik ben hem aan het inrijden.

s'maandags heb ik een half uur priveles, was er om 4 uur. Normale tijd. Hij is stabiel van karakter, werkwillig, slim, maar heel ondeugend Knipoog

Vandaag was het nat weer en dan is tie altijd wat drukker dan normaal (niet dat ie hard gaat lopen, maar met zadelen niet stilstaan ect...dat soort dingen) Met rijden was hij eerst best braaf, maar na een tijdje had ie zoiets van bekijk het maar ik kap ermee! Verder vandaag niet veel bijzonders opgevallen, hij ziet er goed uit en is gezond.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-01 22:25

vandaag:
(regenachtig druilerig weer)
ik was rond een uur of 12 bij tinkie,maar door de regen heb ik niet gereden.ze had sochtends wel buiten gestaan en was nat.ze was erg druk vond ik en looplustig.
ik heb dr stal uitgemest en ben savonds nogmaals geweest.ze was weer erg druk.de paarden in de wei(koppel)waren ook heel druk en alsmaar aan het heen en weer galopperen.
ik heb tinkie gelongeert maar ze was eigenlijk alleen maar druk en niet geconcentreerd.
ze wilde wel normaal haar slobber hapje.
ze had niks vreemds te zien aan dr benen.
ze was wel erg voorwaarts voor haar doen( aan de hand stappen)
haar vacht voelde zacht aan maar minder glanzend.dr haren stonden iets overeind.ze heeft vanaf vanavon de deken op voor aankomende winter.
ik heb na een half uur gevoeld maar ze was er niet erg heet of warm onder,gewoon normaal.
_________________
Where is the road
I must look at the road
I must pray a little longer
Or laugh a little more

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-09-03 23:29 ]</font>

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 15:47

vandaag doe ik geen verslag want ik ben zelf erg uit mijn doen en dat geeft altijd weerslag op tinkerbell dus haar gedrag is nu niet te vergelijken darom!morgen weer een nieuwe dag

soms is het beter om te zwijgen

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-01 17:37

Vandaag was ik om half 3 op stal, is wel een andere tijd als normaal.
Bij het poetsen vertoonde hij normaal gedrag, was heel ontspannen. Ik heb hem gelongeerd, hij was erg looplustig, ging zomaar uit zichzelf galoperen (doet ie bijna nooit Haha! ) maar als ik hem in draf of stap wilde hebben deed ie dat braaf. In het begin was ie een beetje stijf, maar dat was na een paar minuten over.

Verder niets bijzonders gemerkt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 11:20

Vandaag was ik om kwart voor 11 op stal, vroeger als normaal. Meestal heeft ie op woensdag rust maar hij had zoveel ernergie dat ik hem heb laten springen (zonder iemand erop) Toen ik hem in de bak gezet had ging hij er al bokkend vandoor jammer dat ik mijn fototoestel niet bij mij had Frusty
Toen ik hem ongeveer 6x had laten springen (was daarmee kwartier bezig) ging ik nog een half uurtje met hem wandelen. Met wandelen was ie heel rustig en erg braaf.
Verder niets ongewoons gezien of gemerkt.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Ineke2

Berichten: 33031
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 08:05

Donderdag was ik om half 7 s'avonds op stal. Is normale tijd. Ik heb hem gereden en afgezien van een paar kleine puntjes ging het super! Hij was heel braaf! Party!! Na 20 minuten gestopt en naar de wei terug gebracht. Het was trouwens droog toen ik bij Shadow was.

Vrijdag ben ik niet geweest, omdat het zoontje van de eigenaresse al geweest was...en vandaag ga ik ook niet, want hij heeft een rustdag, mag lekker in de wei blijven, de eigenaresse gaat wel even kijken.
_________________
<FONT COLOR="deepgreen">
Shadow is voor de wagen geweest! </FONT COLOR="deepgreen">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-09-08 09:06 ]</font>

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 10:26

alvast bedankt voor alle reacties. ik ga door met verzamelen tot ik van 2 weken verslagen heb. inmiddels heb ik ook al iemand gevonden die uitegbreide meteorologische gegevens kan verstrekken. ik hoop dat er wat leuks uitkomt!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 13:46

Ik lees het een beetje (ahum) laat maar wil wel meedoen hoor als je nog mensen nodig hebt, wil je alles hier of op pb?

Navragen is beter dan afvragen.


yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-01 17:47

alle berichtjes zijn welkom!
maakt niet uit hier of op pb. je mag het ook naar hestia_g@hotmail.com sturen.
hoe meer mensen er meedoen hoe zorgvuldiger het onderzoekje!
ik ga nog ongeveer 1.5 week door met gegevens verzamelen. dan typ ik een verslag.
iedereen die meedoet bedankt!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 36 bezoekers