paard duwt je been tegen de bakrand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

paard duwt je been tegen de bakrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-07-03 13:44

ik rijd een vosje, een heel lief paard enzo... tijdens het rijden zijn er nogal wat problemen omdat hij niet op het been reageert. drijven helpt niet, met de zit ook niet, zelfs een tik brengt hem niet vooruit. de stem wel.
maar hij loopt je soms tegen de bakrand aan. dan kan je moeilijk gaan drukken met je been, ten eerste reageert hij niet en ten tweede is het erg moeilijk in zo'n positie te drukken. volgens mij doet hij het niet om je kwijt te raken, want daarvoor bestaan leukere trucjes. hij lijkt geen tikken of benen te voelen. hoe haal ik hem best van die wand af?

Enya - Daya :-)


Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:19

Binnen hoefslag (kwartlijn noemen jullie dat in Belgie geloof ik) rijden en daar ook blijven rijden. Zo leert je paard op eigen benen lopen ipv aan de bakrand vastgeplekt en het is meteen een goede oefening voor jezelf.
De eerste weken dat ik Tjalko aan het inrijden was, heb ik de hoeflsag niet gezien, die wten ze later snel genoeg te vinden!

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:21

buitenteugel goed eraan houden zodat hij zich recht maakt en dus niet zn middenhand tegen de wand aan gooit. Desnoods wat stelling naar buiten vragen, buitenkant hol maken, als het heel erg is.
Succes

She's my lady Lovers

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:09

Ja meer op de buitenteugel houden.. kweet niet of hij zijwaartse hulpen kent, maar anders een heel stuk opzij zetten met het buitenbeen, en verder idd op de binnenhoefslag rijden, veel paarden lopen niet meer op eigen benen door een bakrand, bovendien móet je op de binnenhoefslag wel de buitenteugel er meer aan houden anders valt hij weer terug naar de hoefslag uit automatisme.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:15

ja heb het oo met mijn paardje en het hierbovengeschrevene helpt echt!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:46

Gewoon vantevoren al goed begrenzen, zodat hij niet eens zover komt.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:55

ja dat sowieso

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 17:41

hoi
dat heb ik ook gehad en rij nu met kleine wieltjes en dan net zolang schoppen totdat hij vooruit gaat en als ie bokt nog harder schoppen en anders op de binnen hoefslag gaan rijden dan kan die niet meer kleven

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 07:14

Vaak zie je dat als een paard tegen het schot "leunt" en hierbij de ruiter z'n been klem rijdt de ruiter probeert met het buitenbeen het paard naar binnen te laten lopen (soort wijken dus). Hierbij zie je dus vaak dat de ruiter met z'n gewicht naar buiten komt te zitten. Probeer eens gewoon je gewicht naar binnen te brengen. Het is in eerste instantie erg moeilijk omdat je reactie dus omgekeerd is, maar uiteindelijk zal je merken dat dit werkt.

Succes ermee.

melodica
Berichten: 68
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Best

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 15:41

Mijn paard heeft hier ook een tijd last van gehad. Op de linkerhand ging hij op de 'tankstand' wat zoveel was als onbestuurbaar worden. In de bocht voelde je al dat het ging komen en ja hoor, daar ging weer een dure rijbroek aan flarden. Mijn instrukteur had hier een gouden regel voor: EERST ZIJN HOOFD EN DAN PAS JOUW KNIE TEGEN DE MUUR. Het klinkt hard, maar het werkte op dat moment wel. Het was heel duidelijk dat het een probleem was wat ik zelf veroorzaakte, want als ik hem lange teugel gaf liep hij niet tegen de muur. Nu gaat het eigenlijk heel goed, want zoals ik al zei voel ik het aankomen. Ik pak hem dan terug, en breng hem naar binnen door beide handen naar binnen te brengen en mijn gewicht iets naar binnen te leggen. Zo kan ik hem dan perfekt op de binnenhoefslag brengen, en dan vervolgens een hele tijd hier blijven rijden. Dit vraagt van mij wel dat ik er de hele tijd op bedacht ben, want oh, hij loopt zo graag op die hoefslag.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 18:59

suzie wat lu l jij nou weer man!!! zo behandel je een paard niet... Zo'n fout als tegen de bakrand aanlopen/hangen is er gewoon ingeslopen, doet hij dus niet uit kwade wil en daar hoef je hem niet met wieltjes voor in elkaar te schoppen Stoom uit je oren Stoom uit je oren Stoom uit je oren en al helemaal niet vooruit schoppen, maar dan in ieder geval nog opzij, anders slaat de hulp al helemaal niet op het probleem

Klopt ja Brigitte, het is inderdaad ook vaak een gewichtsfout van de ruiter, ik ga ook altijd automatisch naar buiten zitten met voltes en dergelijke om hem mee naar buiten te 'sleuren' maar moet dus andersom, is enorm moeilijk af te leren moet ik zeggen, maarja gaat/komt goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:53

Hmmm, dit komt me bekend voor. Had ooit een ex-fokmerrie en tijdens het inrijden had ik doorlopend blauwe knieen. Heb toen veel rechte lijnen gereden in het bos, daar werd het wel beter van. In de bak was het trouwens soms ook pure chantage, want soms probeerde ze mij vanuit stap dwars door de omheinig heen te krijgen. Oplossing: stroom op het lint gezet en 2 keer gewoon in het lint laten lopen. Het enige nadeel was dat ik daardoor ook een keer stroom pakte, maar daarna is ze nooit meer tegen de omheining aangelopen. Denk alleen niet dat je dit zomaar bij elk paard even uit kan proberen, omdat de kans natuurlijk ook nog bstaat dat ze dan helemaal niet meer richting hoefslag willen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 10:58

Ik vind dat je echt wel boos op je paard mag worden, maar flink je sporen erin zetten en stroom vind ik dan weer niet nodig. Een dressuurzweepje in je buitenhand en goed je buitenbeen eraan houden en zelf niet teveel focussen op de bakrand. Op het moment dat je paard jou pijn doet mag je echt wel flink boos worden natuurlijk, als ie het in volle galop doet ben je een been kwijt, maar straf hem dan wel zo dat ie begrijpt waarom je straft.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:00

binnenhoefslag (tweede hoefslag) en buitenkant begrenzen..........

_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 11:08

ik heb dit ook gehad met de haflinger waar ik op rij... mijn insturteur zei dat ik te veel met mn binnenteugel reed.. dus gewoon een kwestie van je buitenteugel erbij houden ... helpt iig wel bij mij *LOL*

Time flies when you're having fun!
Hij is eindelijk van mij :D
[RT-HAW] Brendon (fries) voor het eerst op HAW

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:46

Mijn paard deed dit ook altijd, totdat ik tussen het hek zat en m'n enkelbanden verrekte en mijn scheenbeen kneusde. Toen was het tijd voor drastische maatregelen. Ik heb nooit meer op de buitenhoefslag gereden (sinds een jaartje doe ik het weer), heb een hekel aan goed door de bochten rijden (ik verkramp helemaal bij de gedachte dat ik er weer tussenkom).
Het probleem is idd dat het paard op de bakrand leunt, dit is niet goed. Volgens mij heeft het ook te maken met de graad van africhting. Op dit moment kan ik mijn paard zodanig plaatsen dat hij het wel uit z'n bolle hoofd laat om aan de bakrand te kleven. Dit is gewoon de opleiding die hij destijds nog niet had (amper zadelmak). Veel figuren rijden, de hele rataplan, iig niet op de hoefslag blijven rijden omdat hij zo leuk nageeflijk is (doe ik ook te veel), veel figuren om het paard goed door zijn lijf te laten lopen, zijwaartse gangen oefenen (wijken, schouder voor/binnen etc).
Bij het andere paardje (hengst) werkt het iig prima, die loopt nu als een zonnetje, nu de laatste nog, want die heeft er ook een handje van. Voor zover ik weet heeft het echt te maken met onervarenheid bij het paard.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 20:51

mijn gam leerde zichzelf dit truukje ook aan tot mijn juf zei dat ik moet leren sturen! dus het lag niet aan hem, hij kreeg de ruimte van mij, maar ik moest inderdaad leren om de buitenteugel er aan te houden. Lachen

dus meisje met de wieltjes, leer jij ook eens sturen?

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 10:20

de buitenteugel hield ik er wel aan, maar hij 'valt' meer. bedankt voor alle reacties!!!!!
de binnenhoefslag nemen is idd dé tip! en zweepje ofzo zal niet werken, dat 'voelt' hij niet.
ik vind het serieus jammer om dan de buitenstelling te vragen, omdat hij soms al moeilijk juist stelt Knipoog
mijn zit, inderdaad, ik leun dan naar buiten, omdat ik hem 'weg wil duwen', dat klopt idd niet!
de buitenhand begrenzen is moeilijk, hij loopt er dan dwars door heen, soms. dan geef je benen, maar dan reageert-ie weer niet... maar met de binnenhoefslag moet het lukken

ik merk trouwens dat hij ook veel moeite heeft met diagonalen en middelijnen! dus hij zoekt inderdaad wel houvast, is niet om me kwijt te raken...
bedankt iedereen voor de tips!

Enya - Daya :-)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 10:45

zweepje aan de buitenkant tegen de schouder een beetje bijtikken als hij "erdoorheen loopt" kan heeeeel goed helpen.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-03 10:56

hij voelt benen noch zweepje. gekke voorgeschiedenis wel, waar ik ook niet veel van af weet. maar hij reageert niet of heel slecht op de zweep, zeker niet op het bijtikken. en wanneer hij erdoor loopt ligt hij al meteen tegen de rand, eer ik de reflex heb van m'n zweep op te heffen Haha!

ik had trouwens nog wat gemerkt, op wandeling trekt hij ook zo tegen de andere paarden....? hij wilte er ook op gaan hangen. de tips hier gegeven werken dan beter (alst andere paard opzij gaat heb ik wat ruimte), maar t is toch gek...

Enya - Daya :-)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 17:05

Hmm nouja dat heb ik zelf ook, ik loop/hang ook altijd onbewust tegen iedereen aan Haha!

suzie66
Berichten: 97
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 17:32

sorry hoor maar jij vraagt voor mensen om antwoordt en ik trap mijn pony helemaal niet in elkaar en als je denkt dat ik moijn pony in elkaar trap komen jullie maar us kijken op de site krijg ik aleen maar poedersuiker comentaar

paardrijden is net als bloed: je kan niet zonder

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-03 12:17

suzie; ik vind je aanpak ontzettend verkeerd, omdat ik al gezegd had dat het paard mij er niet probeert af te krijgen maar problemen had met zijn evenwicht! en zelfs al deed hij het expres, zou ik er nog niet in beginnen trappen. je ontkent dat je het doet, maar raadt het wel aan?? ga je site-views maar elders halen, ik geloof je wel, maar dan moet je dat ook niet als advies geven!!
met wieltjes doe je je paard serieus pijn! en tuurlijk gaat hij dat bokken, doet immers pijn. ik zou ook gaan bokken. uiteindelijk reageert hij erop. maar hoe?? leert hij zo ontspannen en in evenwicht lopen?
je tweede bericht is alsof je het eerste niet eens getypt hebt, ik hoop dat je je fout inziet. en ik hoop dat het waar is dat je het niet doet. maar er stond wel in je berichtje 'ik heb dat ook gehad, ik rijd met wieltjes nu, en dan zo hard schoppen tot ie vooruit gaat' ....... you know?

lenn, we gaan jouw ook eens wat spoortjes geven Haha! dat je zo niet gaat hangen!! Knipoog

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:40

bubbels schreef:
Ik vind dat je echt wel boos op je paard mag worden, maar flink je sporen erin zetten en stroom vind ik dan weer niet nodig.


Ik vond die 2 schokjes anders nog best diervriendelijk. Ik bedoel.. het paard wist dat er stroom op zou kunnen staan, want dat stond er ook altijd op als ze losliep in de bak. Ik hoefde dus niet eens boos te worden, ze merkte vanzelf dat het geen fijn gevoel was om tegen de omheining aan te lopen. Daarna had ze geen enkel probleem meer om gewoon de hoefslag te volgen in plaats van het hek Haha!. Ze liep ook zelf het stroomlint in trouwens, dus ik stuurde haar er niet tegenaan. Ik zit me ineens ook te bedenken dat je stroom hebt en stroom. Bij ons stond er zoveel (of zo weinig) op dat je het zelf vast kon houden en vast kon blijven houden, geen 220 dus Haha!. Alleen in galop heb ik nog wel eens wat paaltjes meegepakt, maar daar kon het beest weinig aan doen, de galop was gewoon heel erg knudde in het begin en dat was alleen met veel oefenen en tijd op te lossen.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 15:56

Ja ik vind ook dat als het paard zélf tegen de stroomdraad loopt, hij het het snelste uit zichzelf niet meer zal doen. Dergelijke oplossingen zijn vaak het slimste, alleen ik zou het niet doen omdat ik dan zelf ook stroom krijg haha.

Citaat:
lenn, we gaan jouw ook eens wat spoortjes geven dat je zo niet gaat hangen!!

eeuhm.. nee Nagelbijten / Gniffelen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: YandexBot en 13 bezoekers