Hengstenroepgedrag, hoe het beste hiermee omgaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Hengstenroepgedrag, hoe het beste hiermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 14:51

Mijn nieuwe aanwinst, de Spaanse hengst Licor, is superbraaf in de omgang. Hierin vertoont hij geen streepje hengstengedrag, je zou er bij wijze van spreken kunnen gaan onder liggen in de stal of wei, hij zet geen stap verkeerd.

Als ik met hem dressuurmatig rij, op een (niet afgebakend) veldje, gedraagt hij zich ook keurig, als een engeltje.

Aangezien hij komt van een stal in het hartje van de stad Ronda, en hier regelmatig naar buiten ging, is hij 100% verkeersmak. Echt een plezier om een buitenrit mee te maken.
MAAR dat is buiten andere paarden gerekend Haha!

In Spanje heb ik met hem langs merries in de wei en met andere hengsten in de piste gereden, en toen was hij doodbraaf.

Gisteren echter reed ik met hem langs een wei met een trekpaard in (ik denk een ruin, ben niet zeker) en toen begon hij heel hard te roepen, te piafferen (jaja, het zit er in Tong uitsteken ) en hij zette zijn nek erop, zodat ik eigenlijk nog maar weinig aan hem te zeggen had. Ik had ook geen zweep of dergelijke mee, omdat hij normaalgezien voorwaarts genoeg is, maar op zo'n moment luistert hij niet meer naar je beenhulpen.

Ik ben toen afgestapt en heb hem langs de hand meegenomen, hij liep braaf mee, maar bleef wel roepen en dansen.

Hoe moet ik hier het beste mee omgaan? Negeren, straffen (en hoe?)? Hem aan de hand leiden langs allerlei obstakels?

Of komt het misschien omdat alles hier nog heel nieuw is?

Ik ben er mij ten zeerste van bewust dat ik, met een hengst in huis te halen, dit soort gedrag kon verwachten. Maar graag had ik van andere mensen met hengstenervaring, geweten hoe zij met dit soort dingen omgaan.
(dus geen reacties van, "dan moet je maar geen hengst kopen en blabla", als hij alsnog veel te sterk of weet ik veel voor mij lijkt, wordt hij toch gecastreerd)

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:01

Het beste wat je normaal gesproken zou kunnen doen, is, zodra hij roept, 'em aan het werk zetten. Ik snap dat dat moeilijk gaat op straat maar hij moet zijn aandacht dus bij jou hebben en niet bij de rest van de wereld dus, aan het werk. Geef hem niet op z'n lazer maar vraag gewoon dingen als inbuigen, schouder/heup stellingen, achterwaarts zodat hij zich op jou moet focussen.

Ik heb eens een opvatting gehoord dat als je een hengst "corrigeert" (dus zweepje, sporen) voor het roepen dan gaat hij steeds meer adrenaline opbouwen voordat hij van plan is te gaan roepen, waardoor je dus een steeds groter probleem krijgt.

Groetjes, Gisela

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 15:08

Ja aan het werk zetten... Als hij bij het dressuurmatige werk eens gilt (heeft hij gisteren even gedaan), maak ik ook onmiddellijk een overgang en dan stopt hij ermee. Maar op straat is dat dus idd heel erg moeilijk... Zeker omdat hij langs die wei komt op nog geen 1 meter afstand.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 18:32

Absoluut NIET afstappen iig. Op zo'n moment kijkt hij echt niet uit waar hij loopt en hij kan zo over je heen walsen. Het beste kun je het gedrag negeren, houd hem voorwaarts, maak je wat zwaarder en praat gerust stellend. Als het echt niet gaat, dan zou je bijvoorbeeld een andere kant op kunnen sturen, als dat mogelijk is. Verder valt er weinig aan te doen, vrees ik. Dat gedrag krijg je er niet uit, dat is instinct.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-03 19:00

HIj kijkt dus WEL uit, dat is het hem net. Het is een paard dat erg veel respect voor je heeft als het op zulke dingen aankomt. En op zo'n moment voel ik mij veiliger op de grond... Andere kant op gaat helemaal niet...

Ik ga er morgen met nieuwe moed nog eens langs en dan zal ik er voorbij draven en hem mooi nageeflijk proberen houden...

Het gekke vind ik gewoon dat hij het in Spanje niet deed en hier wel, daarom vraag ik me af of het een kwestie van gewenning is.

En dat het instinct is, allemaal goed en wel, maar hij zal het toch minder moeten gaan doen. Het instinct van een paard is ook om weg te lopen als er bijvoorbeeld een auto langskomt, maar dat laat je toch ook niet zomaar gebeuren? Hij moet naar me luisteren op zulke momenten, en daar heeft instinct niets mee te maken...
Laatst bijgewerkt door Idra op 26-07-03 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:05

Citaat:
en toen begon hij heel hard te roepen, te piafferen (jaja, het zit er in ) en hij zette zijn nek erop, zodat ik eigenlijk nog maar weinig aan hem te zeggen had.


Klinkt mij in de oren alsof hij je zo mee zou sleuren als je niet meewerkt. In dat geval zou ik er liever opzitten, dan ernaast lopen, maar goed...
Verder merkt hij een verandering in jouw gedrag doordat je afstapt, hierdoor maak je hem alleen maar alerter op de situatie.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:26

Mijn paard die nu inmiddels al weer twee jaartjes ruin is doet dit nog steeds... Het is idd iets wat er volgens mij niet uit te krijgen is. Als hij gaat brullen probeer ik m af te leiden met een oefening. Ik rijd veel buiten en dat is dan wel veel moeilijker. Je hebt bijvoorbeeld niet altijd de mogelijkheid om een schouderbinnenwaarts oid te vragen!! Als dit niet werkt/gaat negeer ik het. Ik ga ook niet gerustsellend praten oid gewoon negeren. Ik heb namelijk gemerkt dat als ik er, op wat voor manier dan ook, aandacht aan besteed het alleen maar erger wordt..

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:29

Als mijn IJs de kolder in de kop krijgt (b'tje te voorwaarts zal ik maar zeggen Haha! ), dan laat ik hem in hoog tempo zijwaarts gaan tot hij kalmeert.
Ideetje?
Ik roep maar wat?

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:31

Tja... vervelend! Ik zet mijn mannetje ook altijd aan het werk als 'ie kuren krijgt. MAAR dat zijn eigenlijk geen echte hengstekuren*. Hij bromt wat en wil zijn hoofd de lucht in doen. Dan zet ik hem laag en rond (en idd doe wat oefeningen zoals schouderbinnenwaarts, indien mogelijk) en hij heeft zijn aandacht voornamelijk weer bij mij.


*piafferen e.d. Hij is vrij flegmatiek voor een hengst.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 21:57

Ik denk ook dat hij moet wennen, in Spanje deed hij dit niet, daar was hij gewend en zal hij de paarden die daar stonden ook allemaal al meerdere malen gezien hebben.
Als ik langs paarden moet die er voorheen niet stonden wordt Piep ook groter, maar ik heb bij hem altijd wat te vertellen gehad, dus dat wat jij omschrijft ken ik niet echt.
Houd hem idd goed aan het werk zodat zijn aandacht bij jou is en niet bij wat anders.
Ik denk dat wanneer je een aantal malen daar voorbij gegaan bent hij vanzelf rustiger gaat worden
Wel zou ik erop blijven zitten en niet ernaast gaan lopen.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:00

Zolang ie braaf en stil is met rust laten, zogauw ie begint met brullen inderdaad meteeen aan het werk zetten. Schouderbinnen, omstellen links rechts, Spaanse pas als ie dat ken onder het zadel, dat soort dingen kun je allemaal prima doen langs de weg. Inderdaad zonder slaan e.d., want daar worden ze vaak alleen maar drukker van, maar wel doortastend.
Voel je je niet zeker genoeg als je erop zit (wat wel het beste is, maar ik kan het me prima voorstellen omdat jullie relatie nog behoorlijk pril is), zet hem dan wel op dezelfde manier na het afstappen direct aan de hand aan het werk. Paar passen achterwaarts, weer voorwaarts, schouderbinnen, halt, enz. Eis zijn aandacht op een rustige doortastende manier. Je kunt best eens "hee denk drrrr om, LET op" tegen 'm grommen, maar ga niet met armens zwaaien enzo. Zorg dat hij de link: "brullen betekent harder werken" gaat leggen. Hetgeen ook inhoudt dat je hem weer laat ontspannen op het moment dat hij weer netjes op jou geconcentreerd is.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:03

"castreren die ploert" (LOL) Knipoog

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 12:39

Mijn merrie (!) doet dit ook wel eens. Het gebeurt voornamelijk als er sprake is van een confrontatie met groepen paarden die ze niet kent (bv in een stapmolen, of als ze naar haar toekomen als ik langs een weiland rijd). Ik heb het idee dat ze zich dan geintimideerd voelt. Ze maakt zich dan vijf keer zo groot. Ik kan me goed voorstellen dat je afstapt, want op dat moment is mijn paard iig toch blind en doof voor alle hulpen. Tot nu toe ben ik er wel op blijven zitten (wist niet of ik er in die opgewonden toestand nog wel op zou komen!) en ben ik zo nonchalant mogelijk mijn pad vervolgd. Heb gemerkt dat alles wat ik extra doe, haar gedrag alleen maar aanwakkert. Dan duurt het ook nog eens extra lang voordat je er langs bent. Haar haantjesgedrag is voorbij zodra we de "bron" voorbij zijn.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:03

CGJ12 schreef:
"castreren die ploert" (LOL) Knipoog


(Hard) aan het werk zetten, deze lolbroek. ~~}>

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Botervlieg op 28-07-03 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 13:46

Botervlieg? Was da? Werken??? Haha!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:02

In zijn geval:
de beursnoteringen volgen op zijn pc. Zucht.
Schijn je erg LOL-lig van te worden (NOT).
En verder doet hij - naar ik begrepen heb - nog iets aan stalhouden? Tong uitsteken

Schijnheilig

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:05

hmmm, tja , je moet wat als mensen zich niet echt heel veel voor je interesseren he Haha!

maar om on topic te blijven bij het WEL-interessante gebeuren Haha! : ik zou niet straffen. Het is voor hem een natuurlijk instinct en dat afstraffen zou denk ik niet eerlijk zijn. Hij snapt het dan ook niet echt. Wel goed aan het werk houden en voorwaarts.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:11

Fasel schreef:
.......ik zou niet straffen......... .


Kijk en daarmee ben je op een concoursterrein natuurlijk WEL een ANDER tot last.
Ik vind het prima als een ander zijn paard niet straft, maar het is toch triest als je op een brullende hengst rondrijdt (hem met opziet niet straft, omdat hij dat hormonaal gewoon van je mag) en de andere paarden steeds terug gaan blèren.

Zou leuk worden als ik alle mooie vrouwen op het concoursterrein ook maar achterna zou fluiten. En dan houd ik me nog in ....... Schijnheilig

.........dan zouden de dames ook zeggen: castreren die ploert! LOL

Jurenko

Berichten: 265
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:26

Reageert hij goed op je stem?
Als hij dit doet zou je tijdens het brullen best een bestaffend woordje kunnen geven zoiets van gedraag je.

Desnoods een duwtje met je vuist in de hals geven dan heeft hij weer even de aandacht bij jou, en dan toespreken.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:35

CGJ12"]
[quote="Fasel schreef:
.......ik zou niet straffen......... .


Kijk en daarmee ben je op een concoursterrein natuurlijk WEL een ANDER tot last.
Ik vind het prima als een ander zijn paard niet straft, maar het is toch triest als je op een brullende hengst rondrijdt (hem met opziet niet straft, omdat hij dat hormonaal gewoon van je mag) en de andere paarden steeds terug gaan blèren.
[/quote]

Idd, niet straffen. Als je hem niet in de hand kunt houden als hengst, dan moet je hem castreren. Hij mag heus wel EVEN brullen en raar doen, maar daarna moet het ook klaar zijn. Je zal het er nooit helemaal uit krijgen, maar je kunt erop oefenen dat het sneller over is en dat hij dan gewoon moet luisteren.