Van bit naar bosal, waar moet ik op letten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Van bit naar bosal, waar moet ik op letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 23:53

Ik wil mij 13 jarige graag omscholen van bit naar bosal, hebben jullie tips hoe ik dat het beste aan kan pakken? Blond

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 10:55

Controleer als je er naast staat of hij flexibel zijn hals 'geeft' naar links en rechts. Als je er op zit is dat je noodrem en stuur namelijk (na je zit en been natuurlijk)
Verder kan je voor de zekerheid beginnen in een kleine ruimte als een roundpenn om even te kijken hoe hij reageert.

vrolijk
Berichten: 1822
Geregistreerd: 17-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:15

heb je nog wel enige invloed op het paard dan?
ik wil namelijk ook wel met bosal rijden (buiten)
maar voor mijn idee doet het weinig
werkt het ,hetzelfde als een halster of heb je wel wat meer te zegen.
dit vraag ik voordat ik een dure bosal koop,want anders kan ik net zo goed met halter rijden toch.
in de roundpenn is wel een goed idee .

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 15:06

Een bosal drukt op de neus- en kaakzenuwen tijdens het rijden, waardoor je met een bosal dus meer te zeggen hebt dan met alleen maar een halster. En ik zou het inderdaad ook eerst ff uit proberen in een roundpenn o.i.d. Lachen

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 20:34

Stoppen kan niet door met twee handen aan de mecate te trekken. Je mag maar met 1 hand trekken, en wel om zijn hoofd naar je knie te buigen (one-rein-stop) Dit zal hij dus moeten leren. (kan ook met een bit toegepast worden)
Ik denk dat je hem evenveel 'pijn' kan doen als met een bit om hem in nood te laten stoppen buiten.. maar daar rennen ze wel doorheen, bit of niet.
Ik rijd er ook mee buiten en de de noodstop is al enige malen mijn redding geweest! Vind het een erg fijn ding.
Het is meer je eigen geestelijke omschakeling, ff leren dat 'geen bit' niet 'geen rem' betekent! Natuurlijk moet je paard er wel aan gewend zijn voor je naar buiten gaat.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-03 11:32

Dan ziet het er best positief uit. It is erg flexibel naar beide zijden en ook met bit heb ik al een beetje geoefend op de noodstop. It vond het weleenswaar niet leuk, maar dat is een noodstop naturlijk ook niet...