rekening houden met warme weer

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

rekening houden met warme weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 15:07

ik las net de topic over paarden die helemaal out gaan e moest ineens hieraan denken. Gezien het niet in die topic paste heb ik een nieuwe aangemaakt.

Elk jaar gebeurd het weer, maar gezien het dit jaar wel al erg lang erg warm is, zie ik het weer vaker. mensen die er absoluut geen rekening mee houden dat het voor hun paard ook extra warm is, en dat zij daar ook onder leiden. Afgelopen week was er bij ons op stal iemand met een eigen pony op les geweest. Toen ze naar huis stapte zakte hij gewoon steeds door zijn achterbenen van de vermoeidheid en de hitte.

Een niet rijdende vriendin zei pas op een verjaardag nog heel verbaasd dat ze niet snapte waarom paarden dan toch in de volle zon gaan liggen. Mijn antwoord daarop was dat ik niet snap dat eigenaren hun paarden op een stuk land zetten waar ze met geen mogelijkheid uit de zon kunnen...

Ik houd zelf altijd rekening met het warme weer en op echt hete dagen, zorg ik ervoor dat ik of 's ochtends of later op de avond rijd en niet zo lang en intensief. Meer stappen en korter of geen zware oefeningen vragen. Ook hebben we op stal sproeiers op de daken van de stallen en de paarden staan op de heetste uren van de dag binnen.

Hoe gaan jullie om met dit warme weer in combinatie met je paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:12

helemaal mee eens
gelukkig zijn de stallen hier vrij koel
De paarden staan nu ook overdag binnen en snachts buiten.
Voor de hitte en voor de dazen.

Rijden doe ik dan alleen of voor 9 uur of savonds laat.
En dan idd met veel meer stappen er tussen door.

zoals ik laatst ook al zei, op concours zie je met +30 graden nog van die mutsen 3 kwartier losrijden alsof het 10 graden is.
Dat kan toch ook nooit goed zijn.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 15:17

wij hebben elk jaar een wedstrijd van de stal en daar kan iedereen aan mee doen die zich inschrijft, dus ook niet ponyclub/rijverenigingsleden. Een paar jaar terug ging een pony plat liggend in de trailer naar huis... En maar zeggen dat hij het zo leuk vond om de hele dag rond te draven...

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:35

Mijn pony heeft niet veel schaduw en ze kan in de stal gaan staan maar dat doet ze nooit. Maar ik zet haar niet op stal want dan is het haar eigen keus, want ze kan der altijd zelf inlopen. En met dit warme weer rijd ik rond een uur of 10 pas

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:50

De training wordt bij ons wel aangepast - minder zwaar dan normaal - en het losrijden op wedstrijd wordt wat korter dan normaal maar niet minder intensief. Paarden kunnen beter tegen de hitte dan mensen.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:39

Ik train mijn paard gewoon door (ookal is het warm) en als ik denk / merk dat hij last heeft van de warmte doe ik het die ene dag wat rustiger aan, maar verder train ik lekker door. Welliswaar probeer ik op de koelere momenten vd dag te rijden.

Verder staat hij heel de dag in de wei zonder schaduw, maar dat is naar mijn mening beter dan in die warme stal staan.

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

warm weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:46

ik probeer wel op de koelste momenten van de dag te rijden, maar toch vind ik dat het oneerlijk is tegenover je paard om in de hitte niet te rijden en wel op wedstrijd gaan. in het weekend voluit dus en door de weeks op zíjn gemakkie. ik train wel de dagelijkse dingen maar stap toch meer tussen de oefeningen door. na het rijden gaat hij de wei in, daarin staan bomen en is een loopstal. wel even het zweet eraf spoelen.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:49

ik snap ook niet dat mesnen met deze hitte gewoon midden op de dag in de brandende zon heel intensief gaan rijden, en het dan ook nog vreemd vinden dat het paard zo snel moe is Boos!