Hoe maak je zo'n western zadel vast op een paard??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-01 13:55

Mijn echtgenoot kwam vorige week thuis van zijn werk met een pony westernzadeltje (had iemand weggegooid!) Affijn na een paar uurtjes poetsen zag hij er weer prima uit. Leuk voor de kleinkinderen op onze kruising shet/haflinger.
Alleen hoe bevestig ik dat zadel nu op de pony???? (ik kom zelf uit de dressuur hoek).
Aan weerszijden van het zadel zit een smalle leren riem van ongeveer 1 meter lang, bevestigd aan een ring voor de stijgbeugelriemen. Verder zit er een koordsingeltje bij met aan weerszijden een ring. Wie helpt ........
Petra

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 14:13

Oke...kijk hoe groot het singeltje is en schat hoeveel ruimte je nodig hebt tussen zadel en singel...dan maak je de singel als eerste vast aan de rechterkant van het zadel (rechts als je er op zit Haha! ) Je haalt de riem 2 (of 3, ligt aan de ruimte die je nodig hebt) keer door de ring, houdt de gewenste afstand over tussen zadel en singel en doe op die hoogte de gesp van de singel door het gaatje van de riem. Dit laat je zitten (als het tenminste goed zit) en maak je NIET iedere keer los...Leg het zadel op de pony, haal de riem 2 (of 3, ik doe liever 2 keer en dan frommel ik de rest van de riem weg in mijn singel, maar dat kan met een koordsingel niet... Verdrietig dus voor jou misschien 3 keer) door de singel en trek de riem aan totdat het zadel stevig op de pony ligt en je wel nog 2 vingers tussen paard en singel kan houden. Als je gespen hebt doe je de gesp van de singel in het gaatje in de riem en het overgebleven stuk riem haal je nog een keer door de riem, tenzij je nog een ander "flapje" hebt zitten iets hoger en iets voor de ring, dat is dan vaak bedoeld om het restje riem door te halen...als je geen gespen hebt kan je een stropdasknoop maken. (tsss...hoe leg ik dat uit...sorry...ff over nadenken...heb al lang geen stropdasknoop hoeven maken...) Nou ja, het is een beetje een warrig verhaal geworden, ik hoop dat je er wijs uit komt...succes!

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 19:31

misschien helpt dit?

Afbeelding
Afbeelding

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-01 21:58

Ja...met zo'n losse ring aan het zadel idd sowieso een stropdasknoop er bij maken...ik heb een driepuntszadel, oftewel een "gat" in mijn zadel waar de riem doorheen moet, dat is zo stevig dat ik geen stropdasknoop heb bij mijn zadel, maar bij een ring zou ik dat toch wel doen... Knipoog