o, wat baal ik hiervan!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

o, wat baal ik hiervan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 14:17

Ik heb 3 wkn geleden een mooie hengst gekocht en dit om hem ook als hengst te houden en misschien voor de keuringen te doen. Hij heeft internationale papieren en heeft geen samber of icon bloed in hem, de bonte hengstenvereniging vinden hem ook interessant. zie fotos op http://photos.yahoo.com/natasjastn en ga naar balladyn
Nu komt het, hij staat op een pensionstalling, heeft zijn 'eigen' weilanden waar hij dus mag staan, op een avond heb ik hem daar neergezet en een ander weiland stonden merries, 1 van die merries was die middag gedekt door Flemmingh, nu is mijn jochie uitgebroken en heeft waarschijnlijk lang genoeg tussen de merries gestaan en haar nogmaals gedekt (zegt de dierenarts) nu wordt ik daarover aangesproken maar wat ik ook erg vind is dat mijn paard helemaal gek geworden is, je kunt haast zijn stal niet meer in, hij probeerd gewoon over je heen te springen en kan natuurlijk niet meer naar buiten, nu voor de veiligheid (hij is pas 3 en nog wat groen) zal ik hem toch moeten castreren.

Misschien dat ik dat op den duur toch zou doen maar ik heb hem in eerste instantie niet gekocht om hem 3 weken later te laten castreren !!!
En wordt ik ook aansprakelijk gesteld, weten jullie hoe dit in holland geregeld is want ik hoor toch dat het eigenlijk niet kan, dat de pensionstalling de uiteindelijke verantwoordiging draagt als ik mijn paard daar achtergelaten heb en ben weg gegaan.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:26

Ja dat is zwaar boutje bakmeel. Bij ons staan ook hengsten die al eens hebben gedekt, maar die zijn met een goede harde aanpak nog wel in toom te houden. Probeer hem eens met de hengsten ketting uit stal te halen. Dus voor je de stal ingaat, of opendoet al omdoen, een goede ruk en als het goed is, is hij wel onder de indruk. Verder echt aanpakken die handel !!!!! Veel tijd insteken en veel trainen.
Ik zou het blijven proberen als ik jou was, en tot op het laatste moment wachten met castreren....


Heel veel succes.

Femke

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:27

P.s mooi paardje hoor!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:30

Ik zou hem nog niet castreren als ik jou was. Probeer hem eerst goed op te voeden, gelijk straffen als hij wat fout doet. De meeste hengsten kun je wel weer heropvoeden. Wel balen zeg, ik hoop dat het allemaal goed komt.

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:45

mijn dierenarts heeft wel eens tegen mij gezegd toen die van mij nog hengst was dat als hij zou uitbreken en een merrie zou dekken dat ik dan aansprakelijk zou zijn omdat het paard van mij is ik weet alleen niet of dit ergens wettelijk geregeld is maar mij is ook door andere verteld dat de eigenaar van de betreffende hengst aansprakelijk is voor ongewenste dekkingen.

Yokie

Berichten: 1708
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Best behoorlijk noordelijk met een dressuurhoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:29

Jij als eigenaar bent verantwoordelijk. De aansprakelijkheid voor die dekking zal dan ook voornamelijk op jou verhaalt kunnen worden. Dit kan minder worden als bv aantoonbaar is dat de pensionhouder nalatig is geweest en het hek heeft opengelaten/afrastering verwaarloosd etc...

Wel een heel vervelende situatie!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:37

Zoals ik in je profoel heb gelezen denk ik dat je wel weet hoe je met jonge hengsten om moet gaan dus je zal denk ik niet zomaar zeggen dat je er van baalt. Mijn hengst is ook even heel lastig geweest en die heb ik letterlijk 2 maanden door de box moeten schoppen eer hij in de gaten had dat er iemand in zijn box stond, want hij werd blind gewoon voor alles en liep dwars over je heen. Hij probeerd het soms nog, maar echt gewoon hard aanpakken. Ik denk dat je dat al doet, maar evengoed succes.

Poosje81
Berichten: 21188
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:42

Mijn hengst heeft gelukkig erg veel ontzag voor me, maar af en toe verliest hij me uit het oog, als hij langs de groep moet. Een flinke dreun en hij weet het weer. Ondanks dat hij veelvuldig gedekt heeft dit voorjaar en we sowieso 4 veulens van hem kunnen verwachten.
Maar over de aansprakelijkheid, je staat op een pensionstal neem ik aan?
De eigenaar van de stal wist dat je een hengst kocht neem ik aan? Want hij moet maatregelen treffen om een hengst te houden. Met mijn staleigenaar heb ik dit nadrukkelijk afgesproken. Ik mag mijn hengst houden en heb er veel voor over, máár hij moet het mogelijk maken. Ik had namelijk vorig voorjaar ook een dergelijk geval, er stond een nieuw paardje van me in het groepje waarin Baggio stond en de merries in de wei erachter kwamen door de draad en toevallig was er 1 hengstig.
Wie is nou de schuldige? Ik, omdat het mijn hengst is. Zij? omdat hun paarden door de draad gingen? Of de staleigenaar, omdat hij niet voorkomen heeft dat ze door de draad gingen.
Al met al heb ik flinke ruzie met de eigenaren van de merrie gehad én zijn ze enkele maanden vertrokken (niet dat iemand op stal daar mee zit). Merrie was gelukkig niet drachtig, want daar zou ik persoonlijk nog geen ezel opzetten.

Zou hem idd niet laten castreren en ermee aan de slag gaan, desnoods met zweep de stal in en hem echt laten zien wie de sterkste is. Soms moet je ze gewoon laten inzien dat de hormonen niet de baas mogen zijn in het leven, boven hun verstand!!

Schitterend paard by the way