paard los laten staan tijdens opzadelen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

paard los laten staan tijdens opzadelen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 16:25

Ik ben altijd erg makkelijk met mijn paarden en pony's omgegaan ook met heel erg nieuwsgierige pony's.
Ik laat ze namelijk altijd losstaan als ik ze poets en opzadel. Ze kunnen bij wijze van spreken, als ze geen zin hebben zo weglopen.
Wel hebben wij een hek, met stroomdraad voor de uitrit dus ze kunnen nooit de weg op als dat hek dichtzit.
Ik heb zel feen paard dat heel snel in de stress schiet. Als ik hem vastzet en ik loop er bij weg gaat hij hangen en trekt hij zijn halster(of touw kapot) Zo hebben we al heel wat halsters en touwen versleten..
Laats was de hoefsmid bij ons en ik moest wat pakken dus ik laat Luvius los en loop weg. DE hoefsmid vroeg hoogst verbaasd wa tik aan het doen was...dus ik leg hem uit dat ik dat altijd deed...
Hij kon het zich niet voorstellen en pakte Luvius snel beet..
Nu is mijn vraag is dat echt zo raar dat ik dat doe? ij loopt nooit weg...Blijft altijd bij me..
Doen jullie dit ook wel eens?


krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 16:26

De hoefsmid was trouwens nog niks aan het doen hoor...want dan houd ik hem altijd wel even vast..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:29

Ik laat de paarden ook wel eens los op de gang staan met poesten, maar blijf er wel bij.

de staldeur laat ik wel eens open en ga dan spullen opruimen
en dan blijft hij ook gewoon staan.

Maar vast zetten is wel te leren hoor, zoek maar eens, zijn al verschillende topics over geweest

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:38

owja, ik doe het ook regelmatig. ze loopt altijd los op het erf, ik poets haar dan gewoon losstaand en ik longeer haar los, ze heeft alleen een halster en een touw om als ik haar uit het weiland haal, en bij de hoefsmid. groetjes


Leven zonder paarden is geen leven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:43

Wij hebben onze paarden er ook gewoon een commando voor aangeleerd. Net als Ho, Stap, Draf etc.
No prob. Erg handig met bv opzadelen, tijdens een buitenrit als je d'r even af moet, als je nog snel even wat moet pakken etc etc.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:45

ik laat mijn paard ook altijd los staan met poetsen
en met opzadelen alleen doe ik eerst het zadel dan het hoofdstel en met hoofdstel is hij soms lastig dus dan rent hij door de wei met alleen zijn zadel op *LOL*

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:49

Normaal gesproken deed ik het wel, maar niet met m'n huidige bijrijdpaard. Hij is een hengst en voor je het weet zit hij opeens op een merrie of staat hij te vechten met een andere hengst. Zelfs als hij z'n hoofdstel om heeft zet ik hem vaak nog vast, door een halster over zijn hoofdstel te doen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:27

B'elanna staat altijd los bij het zadel, Seven ook. Alleen Wizkid zet ik nog met een touwtje vast. B'elanna en Seven is allebei geleerd dat er geen hoef uit de stal mag tenzij met toestemming. Dus als ik er ben staat de stal altijd open. Vinden ze beregezellig. B'elanna heeft er een hobby van gemaakt om (als ze denkt dat ik wegben) gauw naar het hooi te sluipen (serieus, je hoort haar niet Knipoog. Als ik dan haar bestraffend toespreek, draait ze zich om en loopt met een zeer typische uitdrukking de stal weer in. Ik zou zweren dat ze lacht op dat moment!

Farjen

Berichten: 7926
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:43

dat loslaten lijkt mij zeker te doen, alleen als de hoefsmid ofzo komt, moet hij wel best vast als die bezig is, en als je ene paardje dit niet gewend is en zijn halster kapottrekt, kan dat wel een gevaarlijke situatie geven Verward als de hoefsmid bezig is, mag ze toch niet ff weglopen omdat ze er geen in heeft? ik zou ze er dus wel gewend aan maken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:02

Wij bezochten in Zweden de stal waar de hengst Briar staat en de grooms zeiden dat ze alle hengsten poetsten en betuigden los in de gang. Ze leren zo mooi stilstaan en zich gedragen beweerden ze, ....en ze verzetten inderdaad geen voet.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:15

Ik laat de paarden 99% los, maar ze moetten wel vast kunnen staan voor dat soort gevallen, hoefsmid, tandarts vee arts etc. dan zet ik ze wel vast, wel zo mekkelijk

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:47

ik laat bonney altijd los staan ze loopt nooit weg en jean aan een lostouwtje maar ook niet goed vast ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:49

Nescio heb ik het nooit kunnen leren. Die kon nergens zijn aandacht bijhouden. Hij wist best dat ie stil moest blijven staan maar ja, de wereld was altijd interessanter. Verder doe ik het met alle paarden. Kwestie van geduld en consequent zijn.

Bij de hoefsmid oid staan ze wel altijd vast trouwens.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:43

Mijn vorige pony was er een waarbij je haar voor het huis kon zetten om dan snel binnen ff wat op te halen als je wat vergeten was of bij de stal of waar dan ook (behalve als er eten in de buurt was Haha! ) , Chriss denkt dan, bekijk het maar, vind wel een plekje waar ik nog wat kan gaan eten Cool .

Pony en paard hebben altijd halster (en touw, al dan niet vaststaand) of hoofdstel omgehad als ik aan het opzadelen was, net als poetsen buiten, binnen hoefde er niet wat om.

Met sommige dingen wil ik haar juist niet vast hebben staan, zoals vliegenmiddel opspuiten of met de waterslang afspuiten ed.
Die van nu is een paniekkikker, die ervoor ook, dus kon je ze soms ineens zien gaan hangen.
Touw kapot, hek kapot, halster door midden moeten snijden etc etc.
Dan heb ik vaak het touw wel ergens omheen, maar dan niet vast, maar het uiteinde in de hand of over de hals van het paard, dus wel enige druk, maar niet kunnen hangen.

Mijn allereerste pony was echt makkelijk, die kon je de hele dag over het erf laten struinen om het gras op te laten eten aan de zijkanten.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

aiko

Berichten: 515
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:52

bij m'n eigen paard doe ik het niet want die blijft niet altijd even netjes stilstaan, ben er wel mee bezig maar hij heeft nog net iets te veel z'n aandacht bij de vrouwtjes
maar de paarden die ik bij iemand anders rijdt kunnen allemaal ook gewoon los staan met poetsen enz. je kan ze ook gewoon even alleen laten, blijven ze ook gewoon staan en al zouden ze een keer weglopen dan kunnen ze nog niet ver. ik vind het wel handig dat losstaan je kan ze overal poetsen, opzadelen of wat dan ook

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:24

Lotte staat ook nooit vast,zelfs als ik nog even vlug het zadel of zoiets uit de kast moet nemen blijft ze staan (of ze wandeld nog even vlug naar de drinkbak Tong uitsteken)

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:32

op een afgesloten terrein kan je dat best doen.
ik de wei heb ik sharir ook zo vaak los staan als ik met hem bezig ben.
maar op niet afgesloten terrein doe ik dat niet meer hoor.
hij liep namelijk ook nóóit weg als ik na het opzadelen even het halster weglegde. en toen, na jaren braaf te zijn blijven staan, ging hij opeens een keer aan de wandel.

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:33

Ik laat Sher ook wel eens losstaan, maar ik blijf er altijd bij. Bij haar in het rijtje staan namelijk ook een paar hengsten, en helemaal als ze hengstig is lijkt het me niet zo'n goed idee om dan weg te lopen als ze losstaat....Knipoog

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:10

SharirBobby schreef:
op een afgesloten terrein kan je dat best doen.
ik de wei heb ik sharir ook zo vaak los staan als ik met hem bezig ben.
maar op niet afgesloten terrein doe ik dat niet meer hoor.
hij liep namelijk ook nóóit weg als ik na het opzadelen even het halster weglegde. en toen, na jaren braaf te zijn blijven staan, ging hij opeens een keer aan de wandel.


hihihi hij deed het ook toen melodie ontsnapt was. hiihihih

junta is dus een ras echte hangerd. als ze ergens van schrikt ofzo. en als ze dan vast staat raakt ze helemaal in paniek. heb d'r echt een tijd los gezet. maar dat werkt ook niet meer.. ze loopt gewoon weg. we hebben wel een stukje afgezet. maar is reuze irritant als je weer achter d'r aan moet lopen. ben het nu weer gewoon aan het opbouwen. maar als ik naar buiten ga loopt ze toch achter me aan. dan loopt ze gewoon los mee. 10 meter ofzo.. en staat ze vanzelf stil waar ze stil hoort te staan. maar dat had ik d'r van te voren echt goed geleerd..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:37

Mijn shet laat ik wel altijd losstaan. Die loopt je toch overal achterna. Haha! Maar met de pony die ik verzorg doe ik het bijna nooit. Als ze eenmaal weg is krijg ik haar niet zo gemakkelijk meer te pakken maar anders mocht ze van mij ook rustig los staan hoor. Lachen

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:52

Mijn paard kan zowel los als vast goed blijven staan vind het heerlijk. Vooral als je wat vergeten bent.

In het begin stonden mensen verbaasd te kijken dat ik hem neerzette en rustig weg liep soms pakte ze hem dan snel vast gevolg schrikken en weg was hij. Nu weten ze beter hij voelt zich meer op zijn gemak als je hem niet vasthoud. Vooral kort bij het bit vind hij niet fijn.

Soms maakt hij een wandelingetje vaak naar zijn stal of naar de berg met kuilgras. Geen probleem haal hem wel weer terug.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:55

Zelfde met de paarden die ik rijd...
Leys van Pris wil nog welles sociaal staan te doen met Cerutti Haha!

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:51

Hey!
Het paard die ik altijd doe (linards Lachen ) , doe ik 7 dagen per week. En die staat ook altijd overal los!! Schijnheilig Terwijl hij best nieuwgierig en ongeduldig kan zijn. Maja niemand zegt er wat van en er is nog nooit wat gebeurt. Alleen duikt hij altijd met zijn hoofd in de poetsemmer , haha. Haha!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:56

sharir schreef:
hihihi hij deed het ook toen melodie ontsnapt was. hiihihih


toen stond hij vast maar heeft zich losgemaakt
maar ik vond het eigenlijk niet zo hihi Huilen
(sharir is toen half ridderkerk door gevlogen, voor een auto gesprongen, en de meneer van die auto heeft hem toen gepakt en de politie gebeld. maar dat kwam dus omdat er een andere pony was ontsnapt (niet door haar schuld), m'n zus snel sharir vast zette en achter die pony aan ging. maar sharir had ze dus snel vastgezet en die wist lost te komen... had ze die andere pony gevangen, kwam sharir langs galopperen Scheve mond )


Tancreda4

Berichten: 23960
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:05

Genderose heb ik vaak tijdens het poetsen ook los staan. Wel de deur die het erf op gaat dicht, maar ze kan wel het hele (grote uhum Haha!) stallen complex door waggelen. Ze blijft eigenlijk altijd wel staan, maar soms loopt ze stapje voor stapje, heel onopvallend (denkt ze) richting voer. Maar even nee zeggen, en terug. En ze staat weer op de plaats. Buiten poetsen deed ik toen ze drachtig was ook altijdj los. Ook met het afspuiten, stond ze gewoon los. Maar nu met dat krijsende veulen in stal, en de verbouwing op het erf, staat ze gewoon vast, anders vliegt ze gelijk richting stal.
Opzadelen doe ik nooit los, en bij de hoefstmid hou ik haar ook vast. Iets snel pakken kan ik ook gewoon haar los laten staan, maar wij hebben geen hek van erf naar weg, dus vind ik het een beetje link. Niet dat ze snel die kant op zou gaan, maar toch. We hebben al verschijndene keren een loslopend paard op het erf gehad (union natuurlijk) die is ook nooit van het erf afgerend. Maar eens zal de eerste keer zijn...
Opzadelen doe ik meestal als ze vast staat. Anders is de kans groot dat ze me in mijn been bijt (beetje singel dwang vanwege vroegere singelwond).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HappyFlow, Leliesan en 37 bezoekers