plassen onder het zadel (eerst nooit)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

plassen onder het zadel (eerst nooit)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 10:04

ik vroeg me iets af en dacht...laat ik het eens op bokt plaatsen.
Mijn tinkie had tot voor een week terug nog nooit onder het zadel geplast.....

als hij al moest liet ie het pas lopen als hij op het land stond.
maar sinds van de week plast ie dus onder het zadel (al 4 keer)en niet een heel klein beetje ook....lijkt wel of ie leeg loopt.

wie weet of dit iets te maken heeft met vertrouwen o.i.d?of zou hij het gewoon doen omdat ie zo nodig moet?????

Mister B

* it takes wings to make miracles happen*


Lestria

Berichten: 1066
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:13

Het is natuurlijk erg warm geweest de afgelopen tijd waardoor zowel mens als paard meer drinkt dan normaal. Logisch dat ze ook meer gaan plassen.

Wellicht een combinatie van vertrouwen en hoge nood Verward

Beter een einde met pijn dan pijn zonder einde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:15

Kan zijn dat hij gewoon ontdekt heeft dat dat ook kan. Milena plaste vroeger nooit buiten haar stal, en nu gewoon overal. Op de stenen, in de wagen, maakt haar niet uit. Als ze moet plassen, plast ze. Behalve onder het rijden.
Leonardo daarentegen durft dat niet. Die plast alleen in z'n stal. Was gewoon zielig toen hij op een stal kwam waar ze in de zomer de hele dag naar buiten moesten; durfde hij niet te plassen. Dat arme beest stond op klappen toen hij het eindelijk deed...

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:36

Dat is idd een beetje naar ja Sonja, ik heb een beetje hetzelfde meegemaakt.. is al heel lang geleden, maar michelle die plast dus absoluut niet op stenen.. stond ik bij manege tinte, daar kwam ik nl iedere dag met michelle, een beetje te poetsen.. stond ze ineens raar te doen, alsof ze moest plassen ,maar ze hield het in, elke keer druppeltjes eruit, wij stonden allemaal verbaast te kijken!

Toen in een stal gezet, en ja hoor, daar kwam het!

Vervelend zijn dat soort dingen altijd..

Gelukkig loopt ze met een buitenrit zelf al een berm in, en dan weet ik het al..

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 19:56

Lars heeft het ook sinds 2 weken. Eerst deed hij het ook nooit onder het zadel. Ja als we meer dan 2 uur gingen rijden en dan na een half uur raar lopen ed. Maar nu bijna elke keer als we een uurtje rijden. Hop het gras in en plassen.....
Hij heeft het ook ondekt!!

Poosje81
Berichten: 21187
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 20:21

vertrouwen, daar heeft het ook mee te maken
een paard dat plast is kwetsbaar, dus ze moeten zich compleet op het gemak voelen met ruiter en omgeving willen ze het doen
zo rijd ik een merrie die altijd 50 meter voor de strandopgang plast
alsof ze weet dat ze er daarna geen 'tijd' meer voor heeft (ze is nogal opgefokt op het strand)

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:35

Plassen doet Taran ook niet graag onder het zadel. Sinds een wedstrijd, waarbij het echt te lang duurde, plast hij nu af en toe onder het zadel.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:45

Nico deed het eerst ook nooit onder het zadel, nu af en toe. En anders wacht ie net zo lang totdat hij in de wei staat, of dat je hem even snel in zn stal zet. Soms zie je gewoon aan hem dat ie supernodig moet (komen al druppeltjes uit), snel zn stal ingooien en dan doet ie het gelijk.

Lucky laat het altijd gewoon lopen als je hem in de stalgang aan het poetsen bent.. ja leuk Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:40

Ik zou je echt niet kunnen zeggen waarom hij t ineens wel doet. Mijn pony mest of plaste ook nooit buiten de deur, ze heeft het 1 keer gedaan toen we een rit van 4 uur achter de rug hadden. Maar nu de laatste 2 weken heeft ze ineens twee keer in de grote plas in t bos geplast. Ik denk dat dat komt omdat ze zolang weg van "huis" is, en t water bevorderend op haar uitscheidingsstelsel werkt ofzo? Mij maakt t niet uit, t is goed voor haar om te ontlasten lijkt me.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:49

Dat herken ik wel. Ons paard wilde eerst ook niet onder zadel plassen en eigenlijk het liefste alleen in zn stal.
Toen kwamen we een keer terug van buitenrit en je zag aan alle kanten dat hij moest plassen. Uiteindelijk heeft hij het toen maar naast de trailer op de stenen gedaan (arme beest).
Vervolgens zagen we tijdens ritten wel dat hij moest plassen, maar dan wilde hij niet als we er stil voor gingen staan. Gewoon telkens stil gaan staan, de tijd geven (andere paarden in de groep gingen gelijk staan plassen Tong uitsteken). Uiteindelijk viel het kwartje en hoewel hij het niet graag doet gaat hij nu wel plassen als hij nodig moet.
Dan nog doet hij het alleen op buitenrit en als we gewoon in de bak rijden wacht hij totdat hij op stal staat (blijkbaar kan hij dat wat beter overzien).

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 11:54

Toen ik voor de tweede keer op Tinka reed terwijl de eigenaresse stond te kijken ging Tinka ook plassen. Eigenaresse was helemaal verbaasd, had ze nog nooit eerder onder het zadel gedaan de afgelopen jaren.
Eigenlijk is dat zo gebleven, als ze moest dan moest ze.
Op een gegeven moment voelde ik het ook aan, tijdens het draven, ze ging net wat minder ontspannen lopen. Als ik dan ging halthouden kon ik er donder op zeggen dat ze inderdaad ging plassen.
Wel een fijn idee, want anders zit het toch een beetje in de weg met rijden. Wel kwam het in de zomer veel vaker voor hoor, dat ze het echt kwijt moest, in de winter wachtte ze vaak wel tot we weer op stal waren.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fayyah19, Fudge, Iris94, rocky_1995, Sjors050, turtlelito, Verara en 166 bezoekers