Paarden die instorten?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Paarden die instorten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 22:09

Ik las net het topic van Renske20 dat Quetin ingestort is, gelukkig nog wel opgestaan.
Woensdag is er net zoiets gebeurd met een paard bij mij op stal, die heeft het niet overleefd.

Ook waren er van het weekend al verhalen over paarden die op wedstrijd terrein zomaar instorten. Ik wist niet hoe oud ze waren en hoe er in de hitte met die paarden omgegaan werd.

Maar als ik nu lees het ook bij jonge paarden gebeurt. Bah...
Zal er iets heersen of aan de hand zijn? Scheve mond

En wie heeft er meer van dit soort verhalen en wat is er precies gebeurd?


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:27

Hart- en vaatziekten zijn oorzaak nummer 1 bij mensen die 'plotseling instorten'.
Mogelijk dat dat bij paarden ook steeds meer in opkomst is, degeneratie.

Nulla tenaci invia est via

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:29

joh dat gebeurt bij paarden net zoveel als bij mensen..dit soort dingen zijn niet leeftijdsgebonden of sportgebonden of ergens anders aan gebonden...........zo is het gewoon! Niet iedereen of niet elk paard is gewoon even gezond........niks aan te doen

Neff

Berichten: 662
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:30

Hoort het wel eens. Vaak ook te maken met hartfalen, net als bij mensen, die een hartaanval ofzo krijgen. Vaak een aangeboren afwijking en als er dan teveel spanning is oid, dan kan een paard zo inelkaar zakken. Zijn niet leuke dingen, maar ze gebeuren wel eens op een wedstrijd of strandrit (of gewoon thuis)


Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 23:01

Ja maar ik hoor het de laatste tijd steeds meer, of is dat gewoon toeval?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 23:03

Via Bokt hoor je er natuurlijk ook vaker over dan gemiddeld. Je kunt er wel vanuit gaan dat áls er iets gebeurt, het ook gemeld wordt. Dus dan lijkt het al gauw erger dan dat het is.

Nulla tenaci invia est via

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:27

Ik ben nogsteeds niet helemaal gerustgesteld, of ja eigenlijk helemaal niet gerustgesteld! ook al staat hij nu lekker op stal en heeft hij tot een halfuurtje geleden lekker in de wei gestaan, ik heb nog steeds geen flauw idee hoe het heeft kunnen gebeuren, en wat er dus de oorzaak van is

morgen de fysio en de DA bellen, en bij een klein beetje twijfel laat ik hem compleet onderzoeken(bij niet meewerkende ouders geef ik mn gespaarde geld voor mn rijbewijs er maar aan uit, maakt me niet uit wil weten wat er met hem aan de hand is!)

maar hetr was echt heel erg eng

voor degene die het topic niet hebben gezien, hier staat ie
[VvdD] vlak voor mn les stortte Quentin in!!!heel eng!

ik hoop dat ze een oorzaak, en vooraal een oplossing ervoor kunnen vinden, want wil het niet nog een keer meemaken!je staat zo machteloos als je paard compleet 'out' op de grond ligt en echt totaal nergens op reageert!

hij maakt zich niet zo druk om al zn schaafwonden geloof ik, wat dat betreft is het ook echt geen watje ofzo, maar wat er vanmiddag gebeurde was echt heel erg akelig.

Ik heb wel vaker verhalen gehoord, ook een paar recente, dat een paard idd zomaar neerviel, en dus ook echt overleed, ik dacht dus echt dat het met Quentin ook was gebeurd!
hij liet zich vallen, hij kreunde nog een keer, ogen draaiden weg en zn hoofd viel achterover(voor zover dat kon want hij hing dus nog aan die rubbers vast waarmee ie aa 2 kanteh vast stond) en hij deed echt niets meer!ik ben nog nooit zo geschrokken

maar goed het is nu nog goed afgelopen, maar ik kan me dus een beetje voorstellen hoe het voor de mensen is van wie hun paard echt letterljk dood neervalt

en ik denk wel dat je de verhalen als er zoiets gebeurd natuurlijk meteen op bokt leest en het daardoor vaker lijkt te gebeuren, maar toch, ik hoor er best regelmatig wat over!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:47

Vind het ook wel eng! Scheve mond

Maar denk dat iedereen er nu ook meer op is gefocussed ( ? ) omdat het nu een paar keer 'in het nieuws' is geweest... Verward

Is denk ik beetje hetzelfde als je je been breekt ofzo, ineens zie je allemaal mensen met een gebroken been... Terwijl het je daarvoor eigenlijk nooit op viel! Haha!

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 08:34

Daar heb je gelijk in, nou ja laten we hopen dat het bij deze keren blijft. En dat het met Quetin ook helemaal goed komt!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:13

het kan toch ook best aan het weer liggen? het is nogal warm geweest en mensen moeten toch rekening houden daarmee als ze met hun dieren bezig zijn.

De hond is de betere mens

Sall

Berichten: 6703
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:38

Ik had het er ook al over, en dan mn over gebroken benen (ongelukken in het land). Het lijkt wel alsof het steeds vaker voorkomt, afgelopen weekend bij ons op stal en een paar weken geleden op mijn oude stal (fatale pees blessure).
Ik denk dat het idd komt doordat je meer mensen 'spreekt' (via Bokt ed) en dat het daarom lijkt of dit soort nare dingen steeds vaker gebeuren.

op zoek naar bijzondere kunst? www.paulinezeij.nl

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:00

Ik vind het ook heel eng dat je het ineens zoveel hoort.
Een kennis van mij had vroeger ook een paard die ineens dood neerviel. Alleen op dat moment zat zij er op!! Lijkt me helemaal afschuwelijk...

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:53

Renske20 schreef:
ik hoop dat ze een oorzaak, en vooraal een oplossing ervoor kunnen vinden, want wil het niet nog een keer meemaken!je staat zo machteloos als je paard compleet 'out' op de grond ligt en echt totaal nergens op reageert!

hij maakt zich niet zo druk om al zn schaafwonden geloof ik, wat dat betreft is het ook echt geen watje ofzo, maar wat er vanmiddag gebeurde was echt heel erg akelig.

Ik heb wel vaker verhalen gehoord, ook een paar recente, dat een paard idd zomaar neerviel, en dus ook echt overleed, ik dacht dus echt dat het met Quentin ook was gebeurd!
hij liet zich vallen, hij kreunde nog een keer, ogen draaiden weg en zn hoofd viel achterover(voor zover dat kon want hij hing dus nog aan die rubbers vast waarmee ie aa 2 kanteh vast stond) en hij deed echt niets meer!ik ben nog nooit zo geschrokken



Wat ik eigenlijk niet snap is waarom je hem vlak daarna nog gelongeerd hebt. Ik zou hem lekker met rust laten en evt aan de hand stappen maar in geen geval longeren of aan het werk zetten als je geen idee hebt wat het was.
Wel slim dat je hem gata laten onderzoeken want dit is niet normaal. En je ouders zullen in dit geval toch wel bijspringen? Tis immers ook jouw veilgheid waar je over praat.
Heel veel sterkte met hem en succes met de onderzoeken.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 13:17

Ik heb hem op advies van mn instructeur nog even gelongeerd, hij heeft hem eerst aan de dubbele longe gedaan en wat gestapt en wat gedraaft, daarna heb ik hem overgenomen en een beetje lateh galloperen, daarna weer laten stappen.(totaal incl uitstappen een minuut of 20 aan de longe geweest)

hij was echt weer helemaal zichzelf en om te voorkomen dat hij vandaag helemaal stijf zou zijn van het vallen was het goed als hij wat beweging kreeg

mn instructeur heeft hem nadat ik hem ff los had gezet in de bak, helemaal bekeken, toen hebben we ff gelongeerd, en daarna dus afgespoten en alle wonden/wondjes behandeld en hij was echt helemaal zichzelf(instructeur kende hem ook al voordat ik hem kocht en degene die hem t/m zn 6e toen ik hem kocht, heeft gereden was er ook bij en zij werkt in de paarden en heeft op veel grote stallen gewerkt en veel gezien enz en die vond het ook vreemd, vooral omdat je meteen erna dus echt nix meer aan hem merkte.

ik ga zometeen de fysio bellen, en meteen daarna de DA (ben net thuis van mn werk) maar hij staat nu ook in zn stal of er nix is gebeurd, hij heeft alleen een dikke bult op zn schouder van het vallen en veel schaafwonden.

zodra ik iets weet dan plaats ik een update over hem, ik hoop zo dat het nix ernstigs is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

basß
Berichten: 83
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:57

mischien heeft dat paard wel hypp

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:23

basß schreef:
mischien heeft dat paard wel hypp


hypp? en dat is?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

SuperRoos

Berichten: 7840
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 21:50

bij mensen is het ook vaak zo, en eigenlijk bij alle diern, dat met dit weer, of heel warm, of heel koud, en telkens om en om, dat ze er sneller last van hebben, en de overgang niet aankunnen, dat ze dus plotseling sterven,
via bokt hoor je er gewoon meer van omdat er zoveel bokkers zijn, het is inderdaad raar en naar, ik denk dat het enigste wat we kunnen doen is: zelf in goede conditie blijven en ervoor zorgen dat je paard en/of andere dieren dat ook zijn, maar dan nog gaan er om onverklaarbare redenen paarden of mensen dood, die eigenlijk in verhouding daar nog veel te jong voor waren,
het is echt sneu voor de mensen di ehet overkomt,
het ene paard zal wel sterker zijn dan het andere, net als bij mensen,
als je al die verhalen leest over paarden, is het bijna niet meer leuk om een paard te hebben,
maarja: een angstig mens zal angstig sterven!

* Wil jij een karakteranalyse van jouw paard!?
* Kijk dan op: http://www.karakteranalyses.nl
* Voor meer informatie mag je me een pb sturen

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:18

Zo'n eng, al stort je paard in, dan raak je volgens mij helemaal in paniek, of schrik je in ieder geval heel erg, ook al leeft het beetje nog!!

Het kan iedereen overkomen, maar je hoopt bij jezelf natuurlijk dat het je bespaard blijft....... Mijn pony zakte laatst in elkaar, nadat ze klem zat bij het hek van het land, toen ze in paniek voor een langsrijdende trekker was gaan springen... Ik had haar bevrijdt en hop, daar ging ze.... Maar het is zo'n jong beestje, de spanning werd iets teveel denk ik..... Scheve mond

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

skysari

Berichten: 825
Geregistreerd: 23-08-02
Woonplaats: omgeving Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:02

Renske20"]
[quote="basß schreef:
mischien heeft dat paard wel hypp


hypp? en dat is?
[/quote]
kijk maar eens bij western of zoek even op er zijn al meerdere topics over geweest iemand hier op bokt had geloof ik een website over hyp

"Everyone has talent. What is rare is the courage to follow that talent to where ever it might lead."

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:16

ik heb het l gevonden, ik kende het woord in cobinatie met suikerziekte

maar als ik zn bloed laat testen, dan kunnen ze dat ook vinden lijkt me

nu lijkt alles weer goed te gaan met Quentin, ik hoop dat het bloedonderzoek iets oplevert en dat het snel te verhelpen is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 12:32

ik heb heel de site van hypp doorgelezen, heb zo veel herkend!!
kleine dingen zoals hij tijdens de aanva was, maar ook hoe die paarden vaak in t dagelijsk leven zijn, ze urineren meer dan andere paarden(q ook vrij veel) en ze moeten altijd genoeg kunnen drinken, ook tijdnes transport/wedstrijd

Q vertikt het dus om dan te drinken, na een hele dag wedstrijd, is het geen uitzondering dat hij op de grond ligt, al kreundend!
werd altijd aan (lichte)koliek aanval gedacht, maae het had dit dus ook kunnen zijn!
of hij gaat dan heel raar staan, met een trillende achterhand

ik print sommige dingen van de site uit, en laat het aan mn DA lezen en ga de maker(k@rin) van de site vragen naar wat zij van Q denkt

maar het is dus wel eng om zo veel herkenbare dingen te lezen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

SophieB
Berichten: 412
Geregistreerd: 14-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-03 11:59

Ik heb het een keer meegemaakt toen ik nog op een manege reed. Ik was een jaar of 10 en had natuurlijk een lievelingspony, hardstikke leuk beestje trouwens. Ik reed bijna altijd op hem, behalve die ene les. We waren gewoon een beetje aan het rijden en toen zakte hij opeens in elkaar. Hij heeft nog ong. 20 seconden liggen stuiptrekken en toen was het over. Waarschijnlijk een hersenbloeding o.i.d., of een hartafwijking. Dat was echt een klap voor me, ben nooit meer op die manege geweest.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Jaydee_WP, JorineV, reina, Vagabondo en 141 bezoekers