Frankrijk verbant e-mail

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Frankrijk verbant e-mail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 18:33

    Frankrijk verbant e-mail

    PARIJS (ANP) - De Franse regering gaat het woord e-mail uit alle officële documenten, publicaties en websites bannen. Parijs geeft de voorkeur aan het nieuw-Franse courriel, een samentrekking van courrier électronique (elektronische post).

    Het besluit, bekendgemaakt door het ministerie van Cultuur, is de jongste stap in de onafgebroken strijd van taalpuristen tegen de verbastering van het Frans met Engelse woorden, meldt de Amerikaanse nieuwszender CNN zaterdag.


Heeft toch nog lang geduurd dat ze er een frans woord voor hebben bedacht...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 19:01

Ik las het zaterdag ochtend in de krant...
Ik vind het maar een beetje lijken op een uit de handgelopen vete tussen Engeland en Frankrijk. Daarom willen ze ook zoveel mogelijk woorden uit hun eigen taal hebben i.p.v. Engelse woorden erbij doen. (zoals wij wel doen)...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:11

Om een land te vinden dat zo veel mogelijk "vreemdtalig"woorden uit zijn taal verband, hoef je niet helemaal naar Frankrijk te kijken hoor. Onze zuiderburen kunnen er ook wat van...Haha!

geldbeurs i.p.v portemonnee
regenscherm i.p.v. paraplu

Maar als ik autobanden nodig heb dan moet ik vragen om Pneu's en een schroevendraaier is een tournevis...

Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:16

Ik heb het trouwens aan een van mijn (Franse) collega's gevraagd. Het woord courriel bestaat al heel lang, maar word door heel weinig mensen gebruikt. De meesten zeggen toch gewoon "e-mail", en zullen dat naar alle waarschijnlijkheid ook blijven doen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:38

Las het een tijd terug al ergens ja... ach Engels verbannen maar wel zelf nieuwe woorden er tegenaan gooien... die lui zijn niet wijs...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:08

Sypheron schreef:
... die lui zijn niet wijs...


Vertel mij wat, ik heb er dagelijks mee te maken. En als er ergens lastpakken tussen zitten, dan zijn dat de Fransen wel. Met op een tweede plaats de Engelsen...

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:28

Engelsen zijn lastig als je naar Spanje op vakantie gaat *zucht*...

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:12

Cassidy schreef:
Maar als ik autobanden nodig heb dan moet ik vragen om Pneu's en een schroevendraaier is een tournevis...

Verward


tweemaal een dialectwoord, geen algemeen Nederlands