mogen paarden komkommers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

mogen paarden komkommers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 12:30

'k heb thuis een aantal chinese komkommerplanten. Heb er al eerder een berichtje over geplaatst omdat er stekels aan zaten. Die stekels kun je er dus makkelijk met een doek afwrijven. Probleem is dat die komkommers best wel heel bitter zijn, en marc en ik daar niet van houden. De cavia's vinden het wel lekker, maar er zijn veel te veel komkommers voor hun om op te krijgen...

Zou ik mijn paard erop kunnen trakteren? Of is komkommer niet zo goed?


rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:11

Ik mijn paard ook een keer een komkommer gegeven, en ze is er niet dood van gegaan.
Ze vond het best om te eten, maar een chinese komkommer?

Brabantse Fries ;)

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:22

mijn paard lust ook komkommers en leeft nu nog dus Haha!

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:29

junta lust gewone komkommers sharir niet de spuugt het gelijk weer uit. maar chinese geen idee

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:46

Ik weet niet of het kwaad kan. De vraag is of je paard het lekker zal vinden.

* To Belg, or not to Belg *


_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:49

Mijn paard is GEK op komkommer!!! Hij gaat er altijd zo lekker van kwijlen en schuimen, hi hi.
Chinese komkommer is misschien iets bitter van smaak, maar volgens mij totaal niet schadelijk.
Lekker geven dus.

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:05

Volgens mij bestaat een komkommer voor 99% uit water. En het heeft verder weinig tot geen voedingswaarde, weinig ijzer ed. Dus je kan het gewoon geven lijkt me.
Juist bij cavia's moet je ermee oppassen, volgens mij. Ik heb niet zoveel verstand van cavia's maar weet dat je bij konijnen (= ook knaagdier Haha! ) op moet passen met groenten die voornamelijk uit water bestaan. Dit kan ernstige darmproblemen veroorzaken.

זכור

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:19

lis schreef:
Juist bij cavia's moet je ermee oppassen, volgens mij. Ik heb niet zoveel verstand van cavia's maar weet dat je bij konijnen (= ook knaagdier Haha! ) op moet passen met groenten die voornamelijk uit water bestaan. Dit kan ernstige darmproblemen veroorzaken.


off topic: Konijnen zijn (even voor de goede orde) GEEN KNAAGDIEREN!! maar haasachtigen!!

Wel hebben konijnen gevoelige darmen, daarom moet je oppassen met sla enzo, dit veroorzaakt gas. Maar "water"-groente is niet schadelijk voor een konijn, ze drinken hierdoor gewoon iets minder omdat ze al vocht hebben gekregen.
Meer info, zie: http://www.konijnen.nl

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 16:28

mijn paard eet altijd komkomers hij vind ze echt heerlijk
en dan gaat hij lekker boven je hoofd kwijlen Tong uitsteken

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:40

Cinzano schreef:
off topic: Konijnen zijn (even voor de goede orde) GEEN KNAAGDIEREN!! maar
haasachtigen
!!

Wel hebben konijnen gevoelige darmen, daarom moet je oppassen met sla enzo, dit veroorzaakt gas. Maar "water"-groente is niet schadelijk voor een konijn, ze drinken hierdoor gewoon iets minder omdat ze al vocht hebben gekregen.
Meer info, zie: http://www.konijnen.nl


Code
GROENTE

Als je een jong konijn na een paar dagen (of weken) groente wilt gaan geven moet dat opgebouwd worden. Opbouwen is heel belangrijk om diarree te voorkomen. Het opbouwen van groenvoer gaat als volgt: de eerste dag 1 stukje (bijvoorbeeld) andijvieblad ter grootte van een postzegel. De keutels van de volgende dag afwachten. Als die rond en stevig zijn, kan die dag een stuk andijvieblad ter grootte van twee postzegels gegeven worden. Weer de keutels van de volgende dag afwachten, als die goedblijven de groente verdubbelen.

Als de keutels goed blijven kunnen nieuwe groenten toegevoegd worden, op dezelfde manier, één voor één introduceren en de keutels afwachten. Zodra de keutels zacht worden betekent dat, dat de laatst toegevoegde groente (nog) niet verdragen wordt, die groente niet meer geven. Op deze manier kan het konijn op een gegeven moment alles eten omdat de benodigde bacteriën zich in het maagdarmstelsel kunnen vormen om het voedsel af te breken.

Het opbouwen van groenvoer is ook belangrijk voor een oud(er) konijn dat geen groenvoer gewend was. Wordt groenvoer niet opgebouwd maar ineens gegeven kan een konijn heel erg aan de diarree raken. Vooral jonge konijnen kunnen hieraan sterven. Het beste is om zoveel mogelijk verschillende groenten te geven in kleine hoeveelheden, in plaats van een grote hoeveelheid van 1 soort groente. Als er dan een keer een soort groente niet verkrijgbaar is, is dat niet erg.

bron; www.konijnen.nl

Doei, doei

זכור

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 08:37

lis"]
[quote="Cinzano schreef:
off topic: Wel hebben konijnen gevoelige darmen, daarom moet je oppassen met sla enzo, dit veroorzaakt gas. Maar "water"-groente is
niet
schadelijk voor een konijn, ze drinken hierdoor gewoon iets minder omdat ze al vocht hebben gekregen.
Meer info, zie: http://www.konijnen.nl


Code
GROENTE

Als je een jong konijn na een paar dagen (of weken) groente wilt gaan geven moet dat opgebouwd worden. Opbouwen is heel belangrijk om diarree te voorkomen. Het opbouwen van groenvoer gaat als volgt: de eerste dag 1 stukje (bijvoorbeeld) andijvieblad ter grootte van een postzegel. De keutels van de volgende dag afwachten. Als die rond en stevig zijn, kan die dag een stuk andijvieblad ter grootte van twee postzegels gegeven worden. Weer de keutels van de volgende dag afwachten, als die goedblijven de groente verdubbelen.

Als de keutels goed blijven kunnen nieuwe groenten toegevoegd worden, op dezelfde manier, één voor één introduceren en de keutels afwachten. Zodra de keutels zacht worden betekent dat, dat de laatst toegevoegde groente (nog) niet verdragen wordt, die groente niet meer geven. Op deze manier kan het konijn op een gegeven moment alles eten omdat de benodigde bacteriën zich in het maagdarmstelsel kunnen vormen om het voedsel af te breken.

Het opbouwen van groenvoer is ook belangrijk voor een oud(er) konijn dat geen groenvoer gewend was. Wordt groenvoer niet opgebouwd maar ineens gegeven kan een konijn heel erg aan de diarree raken. Vooral jonge konijnen kunnen hieraan sterven. Het beste is om zoveel mogelijk verschillende groenten te geven in kleine hoeveelheden, in plaats van een grote hoeveelheid van 1 soort groente. Als er dan een keer een soort groente niet verkrijgbaar is, is dat niet erg.

bron; www.konijnen.nl

Doei, doei
[/quote]


DIT gaat over het WENNEN aan groente, maar dat is met alles en met ELK dier, dus ook als je een hond van eten laat veranderen!!! Maar zodra ze eraan gewend zijn (hond, kat, konijn, paard) kan dit TOTAAL GEEN KWAAD!

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:54

Ik zei ook alleen dat je ermee op moet passen (wat imo uit het stukje blijkt). Niet dat ze het niet mogen hebben

Oh enne, die hoofdletters mag je best weglaten hoor, ik zie zo ook wel wat er staat.

זכור

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 09:57

lis schreef:
Oh enne, die hoofdletters mag je best weglaten hoor, ik zie zo ook wel wat er staat.


Dat doe ik om het iets meer nadruk te geven, zoals je dus ook kan doen met onderstreept, vet of schuin gedrukt, snappie.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-03 10:05

Als de baby er morgen dus nog niet is, gaan we kijken of Des komkommer lust. Zal beiden dan eerst een halfje voeren.... Groenvoer en komkommer zit trouwens wel verschil in (voor konijnen en dergelijke). mijn cavia's kunnen gelukkig prima tegen de verschillende groentes. Maar ik heb momenteel wel 5 grote komkommers, en daar doen de knavies een maand mee....


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: greendragon en 35 bezoekers