Wintec

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Wintec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 12:07

Wij krijgen een zaterdag ons paard. Haha! Een stevige tinker.
Alleen zit er geen zadel bij. Pas heb ik een buitenrit gemaakt op een wintec zadel en ik vond het heerlijk zitten. Nu hoorde ik alleen dat ze vreselijk snel zouden slijten en als je er lang op rijd dat je dan blaren op je kont zu krijgen. Is er iemand die mij hier iets meer over kan vertellen. Zowel positief als negatief?

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:25

Nadat het zadel van Pepsi begin dit jaar gestolen is Huilen , hebben we een Wintec aangeschaft.
Omdat het gestolen zadel best een duur leren zadel was Geld, geld! , had ik geen zin om weer zoveel geld aan een zadel uit te geven, met het risico dat hij weer gestolen wordt!!
Omdat ik dus een leren zadel heb gehad en nu een Wintec, kan ik denk ik wel de verschillen zien en voelen.
Allereerst: er is niets mis met een Wintec, zit lekker en is ook licht met vervoeren etc.
Nadeel(tje) ik heb leren rijlaarzen en omdat het zadel van kunststof is ging dat in het begin dus piepen (vooral in de draf!).
Ik heb dat opgelost door de zweetbladen in te smeren met wat babyolie.
en ook een keer gewoon met olijfolie, helpt goed, het piepen wordt minder en je blijft goed contact houden...mits je er natuurlijk niet teveel opsmeert!! Pling . En je moet proberen om je leren laarzen niet aan de binnenkant van je been te hebben ingesmeerd met olie of zo, want anders ga je dus wel glijden!!
Ik rijd nu een half jaar met die Wintec, dus ik kan nog niet beoordelen hoe het zit met de slijtage, een leren zadel moet je wel veel meer en beter onderhouden , voordeel van de Wintec is dat je die gewoon met een vochtige doek af kunt nemen....
Dus, denk ik dat het gewoon een persoonlijke keus is , zelf zie ik geen echte nadelen aan een Wintec!!!

CK88

Berichten: 8710
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:26

mijn vriendin had ook een wintec en toen ik haar paard reed in de vakantie vond ik dat zadel ook heerlijk zitten!Over dat snelle slijten ligt er een beetje aan hoe je er mee omgaat,en ze na het rijden er geen beschermhoes omheen doet zullen ze denk ik wel snel slijten...

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:46

Wintecs zijn ook vooral heel handig omdat je zo de boom om kunt wisselen en ze inderdaad heerlijk gemakkelijk te tillen zijn. Verder kreeg ik dus wel blaren op m'n billen. Dat was wel een beetje jammer. Zelf heb ik nu een leren zadel gekocht waar ik erg blij mee ben.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:49

Ik ben erg blij met mijn Wintecje. Hij licht meestal ook goed op bredere paarden. De Thorowgood zadels met 4 singelstoten schijnen nog veel beter te liggen op bolle paardjes waar bijna alles op schuift.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:51

Ik heb mijn wintec Pro nu 2 jaar, hij ziet er nog uit als nieuw.
Niks is versleten en ik hoor ook niks piepen door mijn leren
rijlaarzen.
Blaren op mijn kont heb ik ook nog niet gehad Haha!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:54

nou voor mensen die er gevoelig aan zijn: blaren krijg je snel op een wintec.
weet niet of ie goed past op je tinker, dat ga je zelf moeten zien, eventueel met behulp van je zadelmaker.
succes!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:00

Ik heb ook nooit last gehad van blaren oid. Zelfs niet als ik met warm weer lange ritten maak.

Huisvrouw

Berichten: 1201
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Doorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:19

ik wel, juist met lange warme ritten maar goed, ik denk inderdaad dat je er gevoelig voor bent of niet. Ik heb ook heel lang zonder blaren op een Wintec gereden en opeens kwamen ze hoor! Om nooit meer te verdwijnen!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 14:35

Tja, het klinkt op zich allemaalgoed! Ik neem aan dat degenen met de blaren ze toch pas na wat langer rijden krijgen? Ik heb met die buitenrit 2 uur gereden met warm weer en niks geen last. Vind het best wel moeilijk, maar wil het inderdaad wel laten passen op t paard voor ik het koop. Lachen (even proefrijden). Gelukkig mogen we van iemand zolang een westernzadel gebruiken (hij heeft ook een tinker met dezelfde afmetingen) Ben benieuwd hoe dat rijdt.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 15:29

Had ik nog een vraagje: Gebruiken jullie het gewone lederlookzadel of de suede? En wat vind je het grootste voordeel van jouw keuze????

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:41

ik gebruik het suedezadel van Wintec, volgens de degene die het zadel heeft aangemeten zit dat wat prettiger (meer houvast door het "suede" materiaal).
Het lijkt mij een goed idee om het zadel te laten passen, want als die niet goed ligt, kunnen ze de boom weer verwisselen...en groot voordeel van dit zadel!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:00

ik heb ook totaal geen last van blaren, heb het ook intensief gebruikt, ik vraag me af hoe huisvrouw dat dan heeft, want dan moet er toch iets schuren?

Ik voel nergens een bobbel oid, zit juist heerlijk, en ook "in" je paard..en heb ook met extreem warm weer gereden, mss heb je sneller blaren met een zuede zadel?

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:13

Ik heb gisteren (voor het eerst) op een Wintec gereden, een buitenrit van ongeveer 2 uur, en ik heb me behoorlijk doorgereden *autsch*.
Dit heb ik nog nooit gehad op een lederen zadel, of op mijn Thorowgood (met suede).

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:23

kijk , als je gevoelig daarvoor bent (doorrijden, blaren,..), krijg je immo sneller blaren op een kunststof dan op een lederen zadel.

waarschijnlijk hangt het ook af van:
- de hoeveelheid dat je zweet
- stof van je rijbroek
- hoeveelheid -ahum vlees - je op je kont hebt.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 19:38

Nou, op mijn kont zit wel genoeg vlees. Haha!
Tijdens die rit van 2 uur had ik er geen last van.
Op de manege paarden bij ons liggen gewone leren zadels en daar heb ik sowiso geen last van.
Iemand bij ons heeft ook voor eigen paard wintec misschien dat ik dat ook nog eens mag proberen van hem.
Zou het verschil maken of een wintec bij het ene paard beter rijdt dan bij het andere? (ook als t goed past)

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:51

kattebeest schreef:
kijk , als je gevoelig daarvoor bent (doorrijden, blaren,..), krijg je immo sneller blaren op een kunststof dan op een lederen zadel.

waarschijnlijk hangt het ook af van:
- de hoeveelheid dat je zweet
- stof van je rijbroek
- hoeveelheid -ahum vlees - je op je kont hebt.


Geloof me, ik heb genoeg vlees op m'n kont Haha!
Maar het was ook de eerste keer dat ik op zo'n zadel zat, en op een vreemde, hobbelige pony, en met behoorlijk warm weer. Zullen inderdaad meerdere factoren meespelen.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 20:23

Vind het nog best lastig. Mijn man moet er ook lekker op kunnen rijden.
En die heeft tijdens die buitenrit ook op een Wintec gereden en hij had er volgens mij ook geen last van.
Zal zijn kont nog ns inspecteren!!!! Haha! Haha! Haha!
Ik heb ook wel ns op een lederen zadel mijn kont opengereden, toen we op vakantie in polen een buitenrit maakten al lag dat meer aan de kwaliteit volgens mij...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:38

Jellie schreef:
:)* Had ik nog een vraagje: Gebruiken jullie het gewone lederlookzadel of de suede? En wat vind je het grootste voordeel van jouw keuze????


suede, je zit als een huis. ik heb ook de pro en ben erg hartstikke blij mee!

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 22:47

Onderaan je tekst zie ik dat je een barefoot zadel krijgt.
Is dat om af te wisselen of wil je overstappen van Wintec naar Barefoot?
Dat is toch boomloos?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:52

Ik vind Thorowgood persoonlijk beter dan Wintec. Het voordeel van Wintec is echter dat ze een verwisselbare boom hebben. Ik heb zelf een Wintec met equisuede gehad, die vond ik erg lekker zitten, maar ik was niet tevreden over de pasvorm.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:11

Rij er nu 2 jaar mee, nergens problemen mee. En ik rij er nog op zijn onvoordeligst op begrijp ik uit alle verhalen. Een syntetische broek, met leren kont, met leren laarzen.

Geen gepiep, geen gekraak, geen gebroei, geen blaren... niets!
Ligt dus denk ik ook aan je eigen huid hoe gevoelig die is.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:30

Zijn al meerder topics over geweest maar bij deze ook even mijn ervaringen.
Ik heb een wintec pro met suede.. Ik vind het fijn rijden. Mijn bokken kan ik goed uitzitten.. Met stapritjes buiten krijg ik wel een beetje broeikont. Maar verder vind ik het een fijn zadel..

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 11:35

De oude wintec was vrij snel versleten, maar die nieuwe (met equisede=suede bovenkant) blijft heel mooi. En een groot voordeel is natuurlijkde verwisselbare boom.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 16:44

Wij zijn vanmiddag in 2 ruitersportzaken geweest en die verkoopsters waren ook allemaal wel positief over Wintec. OK dan!
Nu hadden ze in de ene zaak ook het zadel met Cair-systeeem (luchtkussens). Heeft iemand dat hier ook?
En zit er veel verschil in tussen degene met Cair en de 'gewone'?

De ene verkoopster zei dat zij zelf na degenene die ze op voorraad had geen equisede verkoopt omdat het zo vies wordt maar volgens mij valt dat wel mee aangezien jullie reacites...