Jurypraatjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Jurypraatjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 21:38

Zo we proberen het dus opnieuw onder een nieuwe topic. Na overleg met Cody is er voor deze formule besloten.

Deze topic is voor die juryleden die gezellig met elkaar willen kletsen/brainstormen/ervaringen uitwisselen/ etc.

Vragen voor juryleden kan je gewoon blijven plaatsen onder [JV]
en deze topic is dus voor een gezellige babbel van juryleden (en natuurlijk ook andere bokkers)

Dus zoals ik al eerder aangaf, ALLE JURYLEDEN VERZAMELEN!!!!!!!!!


Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:30

gezellie, ik ben er ook bij Haha!

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 08:59

Yep doe ook graag mee

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:00

......alleen tijdens kantooruren........LOL

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:26

Ik doe ook mee. Leuk.
Heb alleen even geen tijd om iets aan te kaarten. Volgt nog.

Navragen is beter dan afvragen.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:39

Oke als we maar weten dat het er is he

Ik heb wel al een vraagje

WAt vinden jullie van de nieuwe ontwikkelingen bij de KNHS
(bv dat er nu een nieuw iemand aan het bestuur is waar iedereen verantwoording aan moet afleggen)
Het aftreden van Berends

En natuurlijk het hele verloop na de fusie

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:23

Daar kan ik heel simpel in zijn:

Dat raakt me totaal niet. Daar heb ik toch niks mee te maken.......althans ik merk er in het dagelijkse leven niks van.

De meeste wedstrijden verlopen net als anders......
De nieuwe startkaarten heb je binnen 2 weken thuis......
wat wil je nog meer........

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:24

Hmm, ik ben absoluut geen officiele jury, maar heb wel vaak manegewedstrijden gejureerd. Mag ik nu ook meedoen Haha! Knipoog

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 21:06

Tuurlijk mag je ook meedoen

Gezellig zelfs

En voor CGJ12
Ook ik merk in het dagelijks leven er niets van
alleen als wedstrijdsec. van een club heb je er af en toe mee te maken
En dan is het wel weleens vervelend ik noem bv het zoekraken van papieren, verkeerde opgaves in de paard en sport etc etc

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 22:13

Ik wilde graag weten in welke regio's jullie jureren
Ik kom dus veel in Drenthe, maar ook in Overijssel,Groningen, Friesland

en jullie?

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:13

Ik in Noord- en Zuid Holland.

Trouwens CGJ, startkaarten binnen 2 weken?? Dan heb jij zeker vrienden bij de KNHS Knipoog

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:17

Ik had de startkaart van het andere paard waar ik mee startte ook binnen een paar weken binnen hoor. Sneller nog dan de coupons waar ik drie weken op gewacht heb.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:18

Ik jureer voornamelijk in Noord-Holland, soms Zuid-Holland of Utrecht.

Maar waar ik het nu over wilde hebben is wat jullie doen als een paard/pony onregelmatig is tijdens de proef.
Als het heel erg is, maar nog niet zo dat ik denk dat ik hem eruit moet/kan sturen, laat ik de ruiter/amazone altijd even een rondje aan de lange teugel draven, kijken of het teugelkreupelheid is of echt een mechanisch probleem, en dan geef ik de ruiter/amazone als het niet beter wordt de keus, de baan verlaten met vermelding kreupel op het protocol, dus geen verliespunt, of doorrijden met kans op verliespunt.

Ik vind dat altijd de ergste nachtmerrie van het jureren, en ben dan ook heel benieuwd hoe jullie daar mee omgaan.

Navragen is beter dan afvragen.

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:44

Ik heb een vraag aan DE jury leden.
Kijk, hier denken heel veel jury leden anders over.
Stel je voor, je hebt een paard in de ring, die wat korte gangen heeft.
verder loopt hij goed, constant, mooi in de aanleuning en goed aan de hulpen van de ruiter, de ruiter z'n zit is goed, het is een perfect plaatje voor het oog.
Alleen het paard heeft wat korte gangen.
En hij moet uitgestrekte draf doen, dat doet hij wel, hij geeft alles wat hij kan.
maar het is niet te vergelijken bij een paard wat gewoon goede gangen heeft.
Kijken jullie dan naar WAT de ruiter uit het paard heeft gehaald, en dan het paard gewoon niet verder kan strekken en geven jullie hem een zes of een zeven, of geven jullie hem een 4 of 5 omdat hij weinig toont in de uitgestrekte draf?
Of vinden jullie dan het paard zn best heeft gedaan, en dat z'n gangen alleen een doorn in het oog zijn.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 11:56

Nou Angeliek dat ligt dus aan de manier hoe hij dat doet is de uitgestrekte draf gedragen en in balans etc. En natuurlijk het niveau

Als het bovenste het geval is haal je bij mij net een 5 a 6

Jasmijn dat is ook erg ik vind dat dus ook oliebol
En probeer dat dus op te lossen op dezelfde manier als jij

Tot een paar weken geleden op onze eigen wedstrijd, waar ik niet jureerde een meisje uit de proef werd gestuurd door dit geval, en ik dus 1 week later deze combinatie zelf in de ring kreeg en weer een week later nog een keer. Nou helaas voor ze maar ik heb ze er uit gekwakt. Het was B en ze is vaak genoeg gewaarschuwd dus toen had ik even geen medelijden.

Maar zoals jij het doet , probeer ik dus ook.
Uitzonderingen dus daar gelaten.

Maar moet je af en toe het commentaar horen wat je naar het hoofd geslingerd krijgt als je tot dit soort acties overgaat. De honden lusten er nog geen brood van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:06

Hierop reageer ik dan
iedereen weet op bokt dat ik er uit ben gezet door onregelmatigheid van Kawa
Wat dus niet zo was.

ik mocht geen lange teugel meer, niks, als vertrekken.

Mijn paard is alleen een zeikerd en 3x voor dingen opzij gesprongen in de ring, waardoor er idd geen ontspanning meer is.
Dus de takt was idd niet meer zoals hij hoorde te zijn, maar als jury hoor je dat verschil toch wel te zien lijkt me?
En ze zei dat ze hem niet opzij had zien springen, maar 2x 5 meter opzij was toch al na haar teken.

overigens had ik van beide jury leden geen opmerkingen op mijn coupon voor onregelmatigheid tot ik eruit werd gedonderd en ik kan je zeggen, ik ben nu nog pissig.
En zelfs voor 60 meter strekdraf een 6, kan dat met een kreupele?
En op welk been hij kreupel was, kon ze ook niet zeggen.

Van de schrijfster hoorde ik dat ze er daarna nog bijna iemand uit had gezet, maar net optijd was die door de spanning heen en had dus mazzel.
Fijn voor diegene, jammer voor mij, want dan had ik meer gehad om te bewijzen dat het een jury was die een nieuwe bril nodig had.

Voor de rest ben ik altijd zeer te spreken over mijn punten hoor, alleen dit blijft bij. Haha!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 12:12

Ja dat kan dus gebeuren en daarom zet ik het er dus wel op als ik zie dat een paard onregelmatig loopt en besluit dan tot een praatje met de ruiter.

Ik zet ze er nooit zomaar uit.
Niemand verdient dat. Behalve dan als je een combinatie tegenkomt die 3 weken chter elkaar te horen heeft gekregen dat de pony onr. loopt en dan gewoon doorstart.
(de eigenaar haalde in dat gesprek wel nog even aan dat de pony in mei hoefbevangen was geweest, nou dan weet je zelf toch genoeg en start je toch niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:18

had ze maar met me willen praten, maar nee
Ik ben zelf netjes gebleven (moeilijk hoor) en gezegt dat het spanning was.
Of ik toch niet mijn proef mocht vervolgen en als het dan niet beter ging alsnog stoppen.
Haar antwoord was dat ze wel wat beters te doen had.

[WD] kreupel? mag je verwijderd worden, jury geen DA
hier staat het topic van toen.

Ik snap dat het voor een jury moeilijk is, maar je kunt in de meeste gevallen toch ook wel verwachten dat een ruiter zijn paard niet door laat lopen.
Want wat heb je er aan?
je paard aan gort en toch geen wp.

En Kawa was nog nooit kreupel geweest en de wedstrijd ervoor nog een dikke wp gehaald in mijn 1e Z wedstrijd ooit gereden.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 12:23

Erg onvriendelijk.
Ik vind dat je als jury iedereen te woord moet staan, het mag natuurlijk niet ten koste gaan van het programma vandaar ook dat je tot een half uur na het sluiten van de ring behoort te blijven, dit om eventuele vragen van ruiters te beantwoorden.

En in geval van de bovenstaande situatie probeer ik altijd samen met de ruiter een oplossing te vinden. (zie hierboven)

Je komt er niet altijd uit, maar heb zelf nog niet veel opgewonden toestanden ondervonden (gelukkig)

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:11

Angeliek, idd een 5 a 6 zoals organisator. Net als ik in de discussie over rassendiscrimaniatie/fjord in de dressuur al heb toegelicht. Dan zou je nl ook een lang gebouwd paard betere cijfers voor de verzamelde draf moeten geven omdat hij nou eenmaal niet beter kan. Er is een beeld van een goede middendraf voor dat niveau en daartegen geef je punten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:16

Jasmijn: een paard moet wel ERG kreupel zijn als ik die uit de baan haal.......
Meestal geef ik een dubieus geval nadien het advies om even goed na te denken bij de volgende jury. Ze zijn namelijk niet allemaal even coulant.......

Toevallig nog in Nijmegen geweest bij de GP op vrijdag?

Daar zag ik me toch een kreupel paard aan het eind (weet even niet meer wie het was). Verstapte zich even. draafde daarna een aantal ronden zeer onregelmatig en in galop was er natuurlijk niks aan te zien. Wel boven de 60%!
Wie ben ik dan om een simpel B-ruitertje naar huis te sturen.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:19

Angeliek: in het B en L neem ik die gangen met een korreltje zout (boven de 160 zal je wel niet komen, maar 156 moet lukken)

Daarboven, of op een kamioenschap ben je gewoon de pineut. verschil moet er namelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:26

waar jureer jij CGJ12?
Want ik geloof dat jij redelijk schappelijk, rechtvaardig bent en zo zijn lang niet alle juries zijn.


CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:29

Fitzroy schreef:
Trouwens CGJ, startkaarten binnen 2 weken?? Dan heb jij zeker vrienden bij de KNHS Knipoog


Ik heb overal vrienden (of "vage kennissen" althans LOL) en die twee weken heb ik nog ruim aangehouden.

TIP.......zorg dat je een setje volledig blanco coupons in de auto hebt liggen. Er is altijd wel een idioot die in paniek is en er veel geld voor wil geven (dat ie naderhand nog een fikse boete krijgt is niet jouw probleem...)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:33

runningkawa schreef:
waar jureer jij CGJ12?
Want ik geloof dat jij redelijk schappelijk, rechtvaardig bent en zo zijn lang niet alle juries zijn.


ja, dat lijkt je wel wat hè?
Maar pas op. Technisch gezien leg ik de lat betrekkelijk hoog (volgens de ruiters). Zelf vind ik dat natuurlijk niet.

Wel durf ik te stellen dat wanneer je een punt bij me rijdt, je die VERDIEND / AFGEDWONGEN hebt en niet GEKREGEN.
Veel jurys hoor ik zoms zeggen: "ik heb niet veel winstpunten kunnen weggeven".
Nou dat is mij nog nooit gebeurd. Ik GEEF niks weg (althans geen winstputen LOL). Je hebt die punten verdiend!
en als je bij mij die punt hebt afgedwongen sla je in een andere ring echt geen modderfiguur!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers