Welk hoefvet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Welk hoefvet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 18:53

Ik vroeg me af WAT nou precies een goed merk hoefvet is... Kore heeft erg snel last van droge voeten, en zonder ijzers zelfs van brokkelhoeven. Heb nu van de Paardendrogist Hoefolie, maar ik vind het maar niks. Het loopt er zo vanaf, heb het gevoel dat het helemaal niet helpt.

Wat gebruiken jullie, waar zijn jullie erg tevreden over??

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:54

Hmm... heb er zelf geen verstand van, heb het wel, maar gebruik het zelden, maar ik heb zelf zoiets van.. vet is toch vet?

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 18:55

nee dus.....

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:59

Bij droge voeten c.q. brokkelhoeven kun je beter geen vet gebruiken, zo is ons door de hoefsmid verteld. Vet sluit de hoef af voor vocht van buitenaf en juist vocht is zo ontzettend noodzakelijk om de hoef minder droog te maken. Zie ook dit topic: [MD] Harde hoeven met scheurtjes??? En nu...

Deze hoefsmid raadde ons Hoefvocht (crème) van de Paardendrogist aan. We gebruiken het nu net een paar dagen, dus kan nog niets zeggen over het resultaat. Maar deze hoefsmid zit al twintig jaar in het vak, wat dat betreft vertrouw ik er wel op dat hij niet met iets onzinnigs aan komt zetten.

vlieg

Berichten: 2908
Geregistreerd: 25-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:28

Citaat:
Vet sluit de hoef af voor vocht van buitenaf en juist vocht is zo ontzettend noodzakelijk om de hoef minder droog te maken.

Niet als je het op een natte hoef smeert. Verder ben ik ook niet zo voor vet en olie en al die andere troepjes.
Ik heb wel vaker goede verhalen over dat hoefvocht gehoord, of het echt werkt weet ik niet.
Pedicure wil ook nog wel eens helpen.
Je hebt nou ook springschoenen van harry´s horse die je nat moet maken. Die zijn ongeveer 7 euro.
De buitenkant van de hoef is (en blijft zolang je die springschoenen om hebt) dan vochtig, terwijl de zool gewoon droog blijft.
Ook geen ervaring daarmee.....

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:36

Rainmaker...

Maar wel godsgruwelijk duur Tong uitsteken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:25

van mijn hoefsmid moet ik iedere dag de voeten natspuiten en alleen 2 x per week de kroonranden insmeren met vet of olie, niet de hoef zelf, dat schijnt teveel af te sluiten.

Overigens heb ik enorme mazzel, want mijn paard heeft superhoeven, terwijl hoeven van dit ras wel eens een zwak punt zijn!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:40

ik ben ook op de tip van rainmaker afgegaan maar heb het deze week binnen gekregen dus heb nog geen beeld van de werking.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:02

Ik heb Hoefvocht vandaag binnengekregen.
Daarnet voor het eerst erop gesmeert, en het trekt lekker in.
Hopelijk werk het.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:40

Het is inderdaad het beste om als je dan vet of olie gebruikt, dit op natte hoeven te doen. Even wachten tot de druppels water verdwenen zijn en olien/vetten maar! Ook ik doe alleen olie op de kroonrand om deze soepel te houden, op advies van mijn hoefsmid.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:24

ik zelf vind vet echt niks... tis plakkerig en t werkt voor geen meter. ik gebruik zelf alleen afe net toe wat teer op de straal, mijn pony heeft hele goeie hoeven. maar ik denk dat je idd maar is hoefvocht (paardendrogist) moet gebruiken. dat leek mij ook wel wat!

Kazoo
Berichten: 217
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 16:09

Vet of olie heeft so wie so alleen zin als je het op de kroonranden smeert. Aangezien de rest van de hoef uit dode hoorn bestaat, kan er toch niks worden opgenomen (net zoals je bij jezelf de nagelriemen kunt invetten. je nagel zelf zal niks opnemen). Elke dag natspuiten en de kroonranden invetten.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:29

Kazoo schreef:
. Aangezien de rest van de hoef uit dode hoorn bestaat, kan er toch niks worden opgenomen


Waarom trekt water en hoefvocht er dan wel in?
Of bedoel je het anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:32

Keratex hoofhardner heeft bij Kawa geweldig geholpen
Ik heb het gebruikt om aanraden van mijn smid en sinds dien scheurt en brokkelt er niets meer en blijven zijn ijzers zitten tot de smid ze eronder uit haalt.

Dit in tijde van droogte, maar ook in tijden van modder.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 17:35

Ik heb zelf hoefolie van leovet en daar ben ik tevreden over. Hoefvocht heb ik ook gehad en beviel ook.

-X- Anja

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:32

smurf schreef:
van mijn hoefsmid moet ik iedere dag de voeten natspuiten en alleen 2 x per week de kroonranden insmeren met vet of olie, niet de hoef zelf, dat schijnt teveel af te sluiten.

Overigens heb ik enorme mazzel, want mijn paard heeft superhoeven, terwijl hoeven van dit ras wel eens een zwak punt zijn!
afspuiten heeft geen zin Knipoog je moet dan echt 10 minuten waterstraal erop houden,zodat het echt kan intrekken/opnemen.


ik zelf heb de hoefcare van merk sectolin (goed geschreven?)

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:46

AnjaKos schreef:
Ik heb zelf hoefolie van leovet en daar ben ik tevreden over. Hoefvocht heb ik ook gehad en beviel ook.

-X- Anja


Heb ik ook, alleen nauwelijks gebruikt. Sproei de hoeven paar keer per week af met water en verder doe ik er eigenlijk niks aan, ze zien dr goed uit, dus ze hebben niks te kort naar mijn idee.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:36

Ik gebruik op aanraden van iemand hier van bokt ook hoefvocht.
Nu gebruik ik dit nog niet zo lang en mijn paard heeft van zijn eigen al mooie hoeven dus kan er weinig van zeggen.
Nu ze in het land staan maak ik bij de drinkbakken altijd een modderplas zodat ze daar in kunnen/moeten gaan staan.
Alleen met dit warme is die plas binnen een uurtje al weer weg.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 14:20

Ik heb ook goede ervaringen met RAINMAKER (paardendrogist), t'is inderdaad duur, mmar je hebt er weinig van nodig en 2x per week insmeren (ook de straal etc) help bij mijn paardjes goed!!
De hoeven zijn ECHT minder droog en brokkelig( door het droge weer!)