Met 2pers op 1 paard starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Met 2pers op 1 paard starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 11:03

Ik rij zelf sinds begin dit jaar wedstrijden met Nevada. Het meisje waar ik haar mee samen doe gaat nu ook wedstrijden rijden. Nu ben ik van mening dat het niet eerlijk is tegen over het paard om op 1 dag met zijn tweeen te starten (ieder 1 proef), graag wil ik jullie mening hierover horen), en dat we dus beter om en om kunnen starten. Ik sta op het punt om naar de L1 over te stappen en zij gaat beginnen in de B.

Ik ben benieuwd


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:05

Volgens mij moet het best kunnen, als het paard voldoende conditie heeft. Het zou alleen een probleem kunnen zijn als de ander een compleet andere manier van rijden heeft, waardoor het paard in de war raakt als jullie om de beurt erop gaan ofzo...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:15

Kan best. Als jij straks L1 rijdt en zij begint in de B dan rijden jullie ook niet in dezelfde klasse en zal er genoeg tijd zijn om het paard uit te laten rusten en/of opnieuw inrijden.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:16

In principe moet het makkelijk kunnen hoor. Twee vriendinnen van mij startten ook samen met het zelfde paard, de ene in de L2 en de andere in de M1, geeft meestal geen problemen. Soms is de tijd tussen de verschillende proeven wat kort, maar het paard is dan toch al losgereden. Dat werkt inderdaad alleen goed als jullie de zelfde manier van rijden hebben. De organisatie van een wedstrijd houdt meestal ook rekening met de starttijden van verschillende ruiters met hetzelfde paard en ruiters met verschillende paarden

Vroeger reed ik op dezelfde pony als waar mijn moeder mee mende. Dat ging ook prima. Het is een keer mis gegaan, toen miste ik mijn springparcours omdat mijn moeder op hetzelfde moment de vaardigheid moest rijden, maar dat zijn uitzonderingen. Tong uitsteken

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 11:28

We rijden niet exact het zelfde maar er kan meer verschil in zitten. Als ik jullie reacties zie denk ik dat we het gewoon een keer moeten proberen. De eerste keer zal ik waarschijnlijk nog in de B starten omdat ik nog 1punt nodig heb voor ik over mag.

Kom je uit de regio Breda zoek je een instructrice? Kijk dan eens op http://www.eenmetjepaard.nl
Nancy Romance (Pony), Nevada (LA x Chronos) (1995-2014) M2+3, Graceful-O (Boss VDL x Lux) (2011-2018) B+2


organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:07

Geen probleem hoor
Zie je vaak genoeg gebeuren.

Of de ene ruiter moet veel aan het paard verpesten, zodat de andere ruiter rijtechnisch in de problemen komt. Dan komt er vaak mot van

Goede afspraken maken, en eerlijk blijven tegenover het paard is vaak het belangrijkste.

1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 12:28

Overigens nog 1 vraag weet iemand of we dan alle twee 2 proeven mogen / kunnen starten of maar 1 per persoon. En uiteraard wat zouden jullie doen

Kom je uit de regio Breda zoek je een instructrice? Kijk dan eens op http://www.eenmetjepaard.nl
Nancy Romance (Pony), Nevada (LA x Chronos) (1995-2014) M2+3, Graceful-O (Boss VDL x Lux) (2011-2018) B+2

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:47

een paard mag 4x uitkomen
Dus je mag inderdaad ieder 2 proeven per dag max. rijden

Als je paard een conditie heeft dat ze dit aankan , kan je overwegen om dit te doen.

Wat minder inrijden en goed opletten hoe je paard reageert, vindt ik dus belangrijk.

Vandaar in mijn vorige bericht, eerlijk blijven tegenover je paard

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:47

Mijn zusje en ik rijden ook op dezelfde pony. Op wedstrijd heeft het nog nooit problemen gegeven. Je moet goede afspraken maken. En als de wedstrijd op aanmelden is moet je zelf goed kunnen plannen.
En we starten ook af en toe allebei 2 proeven. En dan rijden we gewoon wat korter in.
En over verschil in rijden: het maakt niet zo veel uit, het paard weet echt wie er op zijn rug zit.

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:00

Wij hebben jaren niet anders gedaan met Trammelant, tot en met het Z! Tegenwoordig doen we het zo dat we ieder een paard twee proeven starten en dat dus afwisselen. Vier proeven vind ik wat veel, maar als hij goed genoeg in conditie is kun je het overwegen.

biepp

Berichten: 1510
Geregistreerd: 17-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:12

Ik ga op mijn pony op de Apeldoornse M1 dressuur + B springen rijden, en zn verzorgstertje gaat dan ook Groen dressuur + Groen springen starten.
Ik zie het probleem niet. Mijn pony heeft conditie zat, en kan dat makkelijk aan.

:)

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:29

mijn zus en ik rijden ook allebei op Silvi, en we gaan ook allebei starten. We vinden wel dat het paard er lol in moet blijven houden, dus hebben we afgesproken dat we om de beurt een wedstrijd met 2 proeven rijden. IMO is 4 proeven op een dag wel erg veel en ik zou het heel erg vinden als het paard hierdoor het plezier kwijt raakt.

Het gaat dan wel wat langzamer... maar goed, ik heb geen haast... Knipoog

Hilda
Berichten: 113
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:46

Je kunt heel goed met z'n tweeen op hetzelfde paard/pony starten.
Wil je niet dezelfde wedstrijden rijden dan kun je er voor kiezen om ieder een andere dag te starten. Een paard weet trouwens ook heel goed wie er op hem/haar zit.
Succes.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:47

Ik ben het daar wel mee eens (met mause) , het paard moet er ook de lol nog wel een beetje van inzien. Om beurten lijkt mij beter, ook al zit er tijd tussen of start je verschillende klasses

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:36

We rijden wel vaker 2 uur. (waarvan een uur stappen), maar hij kan het goed aan. En het paard moet niet laten merken als hij er geen zin in heeft. Ik heb ook wel eens geen zin om naar school te gaan, en dan moet het ook!
Onze pony vindt op wedstrijd gaan wel leuk, als er maar gras is! Maar verder.. ik vind dat de ruiter lol moet hebben. Maar geen zin hebben om te werken is natuurlijk wel iets heel anders dan "of het paard wel lol heeft"...

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 00:44

Emeraldo schreef:
We rijden wel vaker 2 uur. (waarvan een uur stappen), maar hij kan het goed aan. En het paard moet niet laten merken als hij er geen zin in heeft. Ik heb ook wel eens geen zin om naar school te gaan, en dan moet het ook!
Onze pony vindt op wedstrijd gaan wel leuk, als er maar gras is! Maar verder.. ik vind dat de ruiter lol moet hebben. Maar geen zin hebben om te werken is natuurlijk wel iets heel anders dan "of het paard wel lol heeft"...
Ja maar een wedstrijd is toch anders, alles komt natuurlijk ik 1 proef voor en dan ook nog eens snel achter elkaar. Ik denk dat je beter om en om kunt doen, maar dat is mijn mening.

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 12:35

Met trainen doe ik het niet anders... Ennuhmm... om over vroeger te praten: vroeger moest een paard 6 dagen in de week 8 uur per dag werken. Nu krijgen ze de dag na de wedstrijd vrij!!! Ze kunnen het echt wel aan, en als ze het niet aan kunnen merk je het tijdens de training wel...

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 18:36

Emeraldo schreef:
Met trainen doe ik het niet anders... Ennuhmm... om over vroeger te praten: vroeger moest een paard 6 dagen in de week 8 uur per dag werken. Nu krijgen ze de dag na de wedstrijd vrij!!! Ze kunnen het echt wel aan, en als ze het niet aan kunnen merk je het tijdens de training wel...


ik zeg ook niet dat ze het niet aankunnen, dat is een kwestie van conditie. Ik heb alleen paarden meegemaakt die na maanden intensief gestart te hebben, niet meer met plezier mee gingen op de trailer. En ik vind 4 proeven op een dag voor een paard wat normaal ± 1 uur per dag in training staat ineens wel een heel stuk meer.

HedwigG

Berichten: 1403
Geregistreerd: 05-07-02
Woonplaats: Aalzum, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 22:58

monique05 schreef:
Overigens nog 1 vraag weet iemand of we dan alle twee 2 proeven mogen / kunnen starten of maar 1 per persoon. En uiteraard wat zouden jullie doen


het mag wel. maar dat is wel veel. je kunt ook elk 1 doen. dan loopt je paard toch 2 proeven. en dat doen de meeste paarden ook.

*

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 23:56

Citaat:
vroeger moest een paard 6 dagen in de week 8 uur per dag werken.


Dat niet alleen maar dan had je ook nog van die gekke boerenzoons die dan ook nog wel eens op concours gingen. Hier bij de vereniging tenminste wel. Span paarden voor de wagen, zadels ed. erop, paar paarden erachteraan geknoopt. 's Morgens vroeg weg en dan op concours naar De Wijk bv. 40 km verderop. Genoeg proviant mee voor onderweg en dan 's avonds ladderzat van de beerenburg terug komen.

Die paarden liepen dus op 1 dag een endurance van 80 km, een proefje en een springparcours... Dus 4 proeven en een ritje in de trailer... Wat een luxe hebben die paarden van tegenwoordig. Haha!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:18

Dat bedoel ik nou! De paarden van tegenwoordig zijn een beetje verwend!

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 13:24

En mensen die springen (+barage), 2 dressuurproeven, viertal en parade doen? Hoe denken jullie daarover?

Z2+14 tussen de paarden met mijn superpony!
Mijn beste maatje is met welverdiend paarden pensioen.
Vita B+21 L1+2

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:35

ikzelf vind het wel beetje oneerlijk voor t paard. doen ze hun best, moeten ze nog een keer en dan met een ANDER

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 16:49

Natasja91 schreef:
ikzelf vind het wel beetje oneerlijk voor t paard. doen ze hun best, moeten ze nog een keer en dan met een ANDER


Zolang duurt een proefje niet en het inrijden is meestal ook niet al te zwaar voor ze. Het is een kwestie van conditie ook.

Zelf vind ik dat het wel kan hoor Lachen
Zolang het diervriendelijk gebeurt Lachen

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-03 19:56

wat een onzin dat het te veel is voor het paard. is samengesteld dan soms ook zielig. dat is wel wat zwaarder dan vier proefjes lopen! ik reed met mn pony ook wel eens erg veel, viertallen, dressuur, springen, rijstijl(soms), clubkampioenschappen. tuurlijk moet je paard wel een goede conditie hebben.

als een van jullie gaat springen moet er een proefje minder gereden worden. max is 4 keer per dag dus drie proeven en een klassiek kan of twee proeven en klassiek en progressief kan ook.

op kampioenschappen mag je volgens mij niet allebei starten. maar dat weet ik niet zeker. misschien dat iemand anders je daarbij kan helpen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Iris_123, Selima, urosa, ynskek en 38 bezoekers