stermerrie-percentages 3-jarigen 2003

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 10:32

Missouri schreef:
Okee, bewezen is dan dat je een mooi paard hebt wat goed kan lopen/springen.


Da's dus NIET waar. Met het voorlopig keurschap worden juist die paarden weggefilterd die het alleen van het springen moeten hebben. Die simpele beestjes van 68-61-72 die ster zijn geworden op het springen worden nu (gelukkig) geen keur meer!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:33

Dan blijft toch staan dat het keurpredicaat een volledige overbodige toevoeging geworden is. Als je merrie ster, elite, sport pref en prest is lijkt me dat voldoende. Elite zou dus mijnsinziens ook voor stermerries mogelijk moeten zijn, dat zou de gang naar de PROK bevorderen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:35

Gelijke post, ik ga dus voor predicaten die verdiend moeten worden en niet die die op een volle drukke dag gegeven worden.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:48

sarabande schreef:
[quote="Kendra]Ik vind het jury-oordeel niet vreselijk belangrijk


Nee tot je er met je eigen paarden aan overgeleverd bent Scheve mond
[/quote]

Klopt, maar tot nu toe stemt het jury-oordeel meestal toch wel overeen met onze verwachtingen Haha! Haha!. Ik ben ook een beetje een doemdenker, denk dus dat ik 'wel weer achteraan zal lopen' Verdrietig dan valt het altijd mee .

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 10:49

sarabande schreef:
Als je merrie ster, elite, sport pref en prest is lijkt me dat voldoende. Elite zou dus mijnsinziens ook voor stermerries mogelijk moeten zijn, dat zou de gang naar de PROK bevorderen.


Met ingang van DIT JAAR is PROK ook een certificaat geworden.
een stermerrie wordt dan STER PROK.
Het prokken zal dan ook steeds meer opgang gaan nemen.

Heb jij ook weer je zin.
Dat een KEUR PROK merrie trouwens verandert in ELITE is niet meer dan een handigheidje, en geeft gewoon een beetje meer allure.

Wat mij betreft mochten ze nog wel een stapje verder gaan.
Vroeger had je een UTV-merrie. En dan had je een beste.
Van mij mogen ze een predikaat maken voor deelname aan de NMK. In de volksmond gebeurt dit al, maar dat is niet officieel en komt niet op het papier te staan. Nu word je te vaak belazerd met: "de moeder was op de UTV", terwijl dat bij nazoeken soms niet het geval is. De meeste mensen geloven het meteen.

NMK geeft dan gewoon weer aan dat je een beste merrie hebt aan de hand.
In duitsland heb je al een dergelijk systeem en het dwingt veel respect af.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:53

Je hoeft niet te schreeuwen hoor Scheve mond .
Ik heb ook altijd gepleit voor, zoals in Duitsland, een apart tekentje op het papier van een nationale merrie en b.v. een derde bezichtigingshengst.
UTV merrie klonk wel goed, maar om nu een merrie met een merk aan te duiden Verward

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:00

Grootste probleem is misschien toch wel dat er zo in gerommeld wordt. Voor een leek is het werkelijk niet meer te volgen. Vooral de certificaten van merries die in de periode 93-98 3 jaar zijn geworden zijn wat mij betreft onbetrouwbaar. Er zijn toch echt een paar jaargangen geweest waarvan alle paarden ster zijn geworden (soms waren ze wat wrakkig, maar dat waardeerden ze in 't bewegen dan weer op......) en vervolgens voorlopig keur. Het volgend jaar was iedereen dan weer zo geschrokken dat er maar een paar sterren werden uitgedeeld. Volledig de draad kwijt, weinig consistentie.
Extra predikaten: liever niet, maar een vermelding op het papier dat een paard in Ermelo is geweest zou idd handig zijn (en bespaart soms een hoop zoekwerk).

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:06

sarabande"]
Je hoeft niet te schreeuwen hoor :
[/quote]
.....en dank je wel. Volgens mij had ik mijn caps-lock toch echt niet aanstaan......... LOL

[quote="sarabande schreef:
UTV merrie klonk wel goed, maar om nu een merrie met een merk aan te duiden Verward


NMK = merk???.....was me nog niet bekend, maar je bent nooit te oud om te leren.

Trouwens.....3e BEZ komt WEL op het papier te staan. Net als 2e BEZ / AANGEW / STER

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:06

sarabande schreef:
Ik heb ook altijd gepleit voor, zoals in Duitsland, een apart tekentje op het papier van een nationale merrie en b.v. een derde bezichtigingshengst.
UTV merrie klonk wel goed, maar om nu een merrie met een merk aan te duiden Verward


Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb ook vaak gemerkt dat mensen me probeerden een oor aan te naaien met "moeder op de UTV". Zo dom zie ik er toch niet uit, en bovendien heb ik een erg goed geheugen. Alles is controleerbaar!
Maar voor de goedgelovigen en leken (en mensen zonder 50 jaargangen in de strengen, haha) is het zeker een goede optie!

Kan dit niet voorgesteld worden bij het KWPN???

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:19

Kendra schreef:
Er zijn toch echt een paar jaargangen geweest waarvan alle paarden ster zijn geworden (soms waren ze wat wrakkig, maar dat waardeerden ze in 't bewegen dan weer op......) en vervolgens voorlopig keur. Het volgend jaar was iedereen dan weer zo geschrokken dat er maar een paar sterren werden uitgedeeld. Volledig de draad kwijt, weinig consistentie.


In de jaren 90 is het KWPN begonnen met het broodnodige omvormen.
Vergeet niet dat Gert van der Veen veel te vroeg vertrokken is naar de eeuwige keuringsvelden, en dat Ab Barneveld zich ook niet prettig meer voelde in zijn functie. Beide heren -en met name de laatste- acht ik hoog. Sindsdien is er al jaren een open-vacature voor hoofd-inspecteur (nog steeds als je het mij vraagt). Gelukkig was er toen een zeer kundige Rob Overbeek die de touwtjes goed in handen leek te hebben als adjunct, maar helaas is hij door nare omstandigheden nu ook uit functie.
Deze perikelen hebben wellicht hun uitwerking gehad op de keuringswijzigingen.
(Ik vind het trouwens een prima idee om toe te geven dat een vernieuwing fout was (groep2 merries) en deze fout terug te draaien)


Dat geldt ook voor dat hele EPTM / IBOP gedoe. Je moet er altijd bij vragen in welk jaar ze examen deden.VOORBEELD: in het eerste EPTM jaar werden veel 10-en op stalgedrag gegeven. Later niet meer, en werden dat 8-en. Da's dan knap l.u.l.l.i.g.

Gelukkig worden er op de LK's nu punten gegeven. Komen die trouwens op het papier te staan? Dat je van een veulen de bovenbalk van de moeder en grootmoeder kan zien? Volgens mij nog niet. Wat er nu wel voor het eerst op staat zijn de kleuren van de ouders en grootouders, alsmede hun stokmaten.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:25

Missouri schreef:

Kan dit niet voorgesteld worden bij het KWPN???


Ik zou zeggen: mail de hoofdinspekteurs ff dat er op BOKT interessante ideeën naar voren worden gebracht en dat hun inbreng gewenst is! Volgens mij is Jaques Verkerk nog jong genoeg om te weten hoe een muis werkt. Dat kan ie dan wel uitleggen aan Jaap Werners......ROFLOL
Volgens mij hebben ze straks zeeën van tijd als de CK's voorbij zijn en de afstammelingenkeuringen nog moeten beginnen.

Kunnen ze meteen even een artikeltje in IDS plaatsen om meer "kenners" in de BOKT discussies te betrekken.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:28

CGJ12 schreef:
Ik zou zeggen: mail de hoofdinspekteurs ff dat er op BOKT interessante ideeën naar voren worden gebracht en dat hun inbreng gewenst is! Volgens mij is Jaques Verkerk nog jong genoeg om te weten hoe een muis werkt. Dat kan ie dan wel uitleggen aan Jaap Werners......ROFLOL
Volgens mij hebben ze straks zeeën van tijd als de CK's voorbij zijn en de afstammelingenkeuringen nog moeten beginnen.

Kunnen ze meteen even een artikeltje in IDS plaatsen om meer "kenners" in de BOKT discussies te betrekken.


Haha! ik vind dat het KWPN ook naar de leden moet luisteren!!!! (lol) Bovendien is het een goed idee, haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:40

Missouri schreef:

ik vind dat het KWPN ook naar de leden moet luisteren!!!!


Dat is ook gebeurd door het VKEUR schap weer te gaan beschermen. Dat was een wens van de leden.

Maar meer zeggenschap voor de leden hoeft voor mij echt niet.....
Als de HANS HORNS / AREND ZOERS / HERMAN SEIGERS het voor het zeggen zouden krijgen ....... begin ik een eigen stamboek.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:44

Ik bedoelde dus niet de leden met het meeste geld... maar de gewone man (vrouw)...

Wat dat eigen stamboek betreft was iemand je voor! En dat heet nu AES...

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 11:51

wil je mijn uitspraak niet in één adem noemen met het AES of erger........het (N)ES.

Die organisaties hebben NUL KOMMA NUL toegevoegde waarde. Intriest. Daar zat echt niemand op te wachten. Dat zijn nu echt stamboeken voor gefrustreerde 2e premie eigenaren.........

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:55

Rustig, denk om je bloed druk Knipoog

Maar op zich vind ik ook wel dat leden meer inspraak mogen hebben, maar dan wel met goed onderbouwde kritiek.

Maar word daar veel mee gesjoemeld dan met het begrip UTV-merrie?

Wij hebben op stal een merrie die 11e was van haar jaar op de UTV, maar dan kunnen anderen dus denken dat dat gelogen is?

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:57

adriana schreef:
Maar op zich vind ik ook wel dat leden meer inspraak mogen hebben, maar dan wel met goed onderbouwde kritiek.

Maar word daar veel mee gesjoemeld dan met het begrip UTV-merrie?

Wij hebben op stal een merrie die 11e was van haar jaar op de UTV, maar dan kunnen anderen dus denken dat dat gelogen is?


Precies, dat bedoelde ik dus. Een soort ledencommissie of ideeenbus ofzo.

Het is controleerbaar dus 1 telefoontje naar het kwpn en je weet het... maar er wordt idd veel over gelogen als verkooptrucje... de moeder van mijn merrie heeft er als veulen ook gelopen (met goed resultaat) maar dat heb ik dus eerst even nagevraagd...

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:02

Hmm jammer, maar inderdaad dan wel zo verstandig als je navraag doet.

En wie weet komen er idd wel stiekum inspecteurs op bokt, er wandeld hier al veel rond in de gangen van bokt.

Kendra

Berichten: 8733
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 12:37

Missouri schreef:
Ik bedoelde dus niet de leden met het meeste geld... maar de gewone man (vrouw)...


Alsjeblieft niet! Ik weet niet of jullie wel eens op vergaderingen komen van het WPN, maar als de 'gewone man of vrouw' daar aan het woord komt is het vrijwel altijd modieus geklets en gaat het bijna altijd over hun eigen (vanzelfsprekend ondergewaardeerde) paarden. De meeste mensen hebben weinig kennis en zijn ook niet bereid om hun externe geheugen uit te breiden door naar anderen te luisteren of zich echt in zaken te verdiepen.
Ik pretendeer ook niet veel te weten, (heb ook een slecht geheugen Ziek ), maar heb wel een boerenachtergrond (toch makkelijk, zulke genen) en zit in het Noorden van het land - dus veel fokkers die al jaren met bepaalde stammen fokken, mensen waar je veel van kunt leren, ook al hoef je 't niet altijd met hun eens te zijn.

Natuurlijk moet er naar de leden worden geluisterd, maar van meer democratie krijg je misschien wel meer tevreden leden (hoewel?) maar geen betere paarden.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:32

Hmm... das dan ook de verkeerde groep mensen. Helaas denken er veel dat als je harder schreeuwt dat er dan naar je geluisterd wordt. En het oog van de meester maakt het paard vet! Ik vind het jammer dat zo weinig mensen kritisch naar hun eigen paard(en) kijken. Dat is toch wel nodig als je betere wilt krijgen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:26

CGJ12 schreef:
Met ingang van DIT JAAR is PROK ook een certificaat geworden
een stermerrie wordt dan STER PROK.
Het prokken zal dan ook steeds meer opgang gaan nemen.

Heb jij ook weer je zin.


Ja het is wat om mensen te moeten antwoorden als je overdag werkt en niet achter je lol pc zit.

Maar ster + prok is geen predicaat of toevoeging, maar gewoon een realiteit.

Met merk merrie bedoel ik dat alles nu een sponsor naam heeft
Niemand weet meer wat een nationale zadelkampioen is, het heet een PAVO cup paard. Ik vind sponsoren prima, maar om zulke belangrijke wedstrijden de naam van die sponsor te geven gaat mij veel te ver.

En ja ik ben het met je eens dat de eigenwijze, maar zeer kundige Ab Barneveld veel te kort in de ring gestaan heeft en het een klap geweest is dat Van der Veen Rob niet gewoon heeft kunnen opleiden.

Nu ruzieen de Jaques en zelfs Dirk Willems om de macht, bah.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:33

CGJ12 schreef:
Dit betreft dus de percentages van de daadwerkelijk aangeboden driejarige merries in 2003.

Statistisch wordt het pas interessant als ik de merrieveulen-geboortecijfers uit 2000 ernaast leg ipv het aantal aangeboden merries!
En dan is het pas echt interssant als ik het kan relateren aan het predikaat van de moeder!!!

(zal ik tzt nog wel ff doen, maar ga ik hier niet publiceren)


Nog interessanter wordt als je kijkt naar de pedigrees van de moeder en in hoeverre die aansluiten met die van de hengst. Want daar zit namelijk het probleem. Wij rotzooien alle pedigrees maar doorelkaar heen en constateren dan vervolgens dat hengst zus of zo maar matig of heel goed fokt. Maar het zijn niet de hengsten die de keuzes maken maar de fokkers. En die fokkers doen het dus maar matig of heel goed of welke kwalificatie je oer ok maar aanhangen wilt.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 21:38

sarabande schreef:
Interresante cijfers en conclusies. Sommige zaken zijn echt verbazingwekkend, b.v. het grote aantal niet 3 jarigen.
Maar wie ben ik ik doe zelf aan die trent mee.
Dus om mijn eigen beweegredenen te vertalen naar anderen (ik denk hardop): Steeds minder mensen willen afhankelijk zijn van de willekeur van de juryleden en kiezen voor harde feiten bij hun merries voor ze die aanbieden, dus PROK en prestatie.
Verder is er altijd een mode onder de juryleden. Het ene jaar lijken de Jazzen overal te winnen het volgend jaar de Kracks etc. (Val niet over de namen van de hengsten het zijn voorbeelden).
De KWPN jury heeft idd grote voorkeur voor jonge hengsten die nog in the picture lopen. Op veulenkeuringen is dat helemaal duidelijk daar winnen vaak de veulens van hengsten die nog afstammelingen moeten tonen.
Een belangrijke conclusie: er wordt heel langzamerhand idd steeds minder waarde gehecht aan de keuring als waardeoordeel, (alhoewel het helaas de enige plaast blijft om predicaten te halen,) en steeds meer aan sportprestaties.
Gelukkig maar want de tijd dat merries alleen maar keuringsresultaten behoeften te halen ligt allang achter ons.
Alleen die 3 jarige keurmerries Verward , dat blijf ik vreemd vinden en een totale degradering van dit predicaat.

Ik kan bijna niet wachten op de uitgewerkte lijsten OK dan!


Daarom moet je juryleden de boekjes afhalen zoadat wat meer naar de paarden kijken inplaats van tot over hun oren in die boekjes zitten te neuzen en vervolgens hun eigen vooroordelen zitten te keuren.
Paarden keuren doe je niet met een boekje. paarden beoordeel je op kwaliteit wat in de ring staat. Niets meer en niets minder.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:00

Anna42 schreef:
[Daarom moet je juryleden de boekjes afhalen zoadat wat meer naar de paarden kijken inplaats van tot over hun oren in die boekjes zitten te neuzen en vervolgens hun eigen vooroordelen zitten te keuren.
Paarden keuren doe je niet met een boekje. paarden beoordeel je op kwaliteit wat in de ring staat. Niets meer en niets minder.
[/quote]


AMEN
Helaas niet de realiteit... ik betrap mezelf er ook op dat ik in de boekjes zit te snuffelen... terwijl ik daar altijd zo op tegen was.

Keek net bij de uitslagen van de zadelrubriek pony's: 1e plaats v. onbekend vm. onbekend fokker onbekend

Stapels oude kranten krijgen we er tegenwoordig bij... Boos!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 09:13

Oh Anna je denkt nagenoeg net zo scherp over die keuringen als ik.
Geloof me, ik weet precies hoe er gekeurd wordt. Met 3 mensen in de ring die "overleggen" met de boekjes erbij. Inderdaad BAH BAH BAH.

Bij de 3-jarigen valt dat nog wel mee, (die zijn dan ook prima te keuren op ext / bew., en daar heb ik ervaring mee) maar dan moet je eens bij ons op de veulenkeuringen komen.........valt je de bek open.
Dit jaar mocht ik trots op 1A lopen , maar het kampioenschap is altijd weggelegd voor dezelfde eigenaren (jaar in - jaar uit terwijl die nagenoeg altijd springgericht fokken)
Zelfs terwijl het expliciet verboden was om een REG.A kampioen te maken deden ze het TOCH terwijl ik ze van tevoren had gewaarschuwd dat 'ie niet in de kampioenskeuring mocht verschijnen. "Vandaag wijken we van die regel af" was het commentaar........

Het publiek mag altijd meedoen wie de kampioen wordt........7 mensen kozen de goede. Ik ben toch razend benieuwd waar het publiek voor koos...........

Sorry, maar dit moest ik ff kwijt!.....bloeddruk daalt weer.