Wat kan dit zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Wat kan dit zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 22:54

Hallo,

Sinds 2 weken mijn nieuwe paard van Flemmingh 4 jaar opgehaald en gaat ontzettend super, hij is braaf, lief en werkwillig nu is mij alleen het volgende opgevallen. Van de week ging ik hem uit zijn stal halen en liet hem draaien toen bleeft hij met 1 achterbeen (soort van staan) helemaal gedraaid, zijn andere been deed als het ware niet mee. Toen heb ik hem een tikje gegeven tegen dat been en toen keerde hij gewoon om. Nu heb ik hem vanmorgen afgespoten in de spuitplaats en toen ik klaar was wilde hij met het achterbeen niet lopen, (net of hij even wachte) en toen liep hij gewoon mee. Vanavond dacht ik ik ga zijn rug even masseren (want ik had al gezien dat hij gevoelig op zijn rug was) nou lekker dat ie het vond, ik klaar en hij wilde achter mij aan lopen en ook toen wilde dat been niet. (het is steeds een ander achterbeen) Hij loopt niet kreupel is niet atactisch en ook de buigproeven zijn zonder 1 stap kreupel goed verlopen, kan het zijn dat hij *is pas 6 maanden onder zadel* dat zijn achterhand sterk moet worden of dat hij last van zijn knieen of kniebanden heeft. Het is sporadisch dat hij het doen en het valt me gewoon op... Ik heb besloten om hem nu eerst een paar dagen aan een Coque te longeren voordat ik er weer op ga... Kennen jullie bovenstaande....

Groeten Larissa

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:42

Lijkt het erop of het achterbeen op slot staat? Als het ware met een schokje naar voren gaat (als het been al meewil)?

Chonelly

Berichten: 556
Geregistreerd: 30-05-03
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:03

Dat had mijn pony toen ik haar pas had ook, als ze een tijd stil gestaan had dan kon ze af en toe één van haar achterbenen niet buigen, en sprong haar been als het ware op slot. Bij mijn pony is het vanzelf weer opgehouden, ik heb het idee dat het iets met de (jonge) leeftijd te maken heeft, mijn pony was ook 4 toen ze dat deed en was ook nog niet lang onder het zadel.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:21

Ik heb er weinig verstand van, heb zelf een paard van 19, maar het lijkt mij onschuldig. Longeren met een gogue lijkt misschien wel wat, maar ik zou er bij een jong paard heel voorzichtig mee zijn. (idem met Chambon) Heb je wel eens gedacht aan een pessoa? dan moet zijn achterhand wat sterker worden en went hij er ook aan dat er iets achter zijn benen langs loopt. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken, maar ik zou geen drastische maatregelen gaan nemen. Hij is jong en misschien wel heel flexibel. Als het nou steeds om het zelfde been ging was het anders.
Wat ik in het begin al zei: ik ben een leek, maar ik ga vaak op mijn gevoel af en tot nu toe heb ik het toch wel heeeeel vaak bij het rechte eind gehad...

dola

Berichten: 1169
Geregistreerd: 23-04-03
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:38

Nou ik denk dat je het niet zomaar moet laten gaan!
Benen zijn niet zomaar wat
Als hij wat heeft of je blijft ermee lopen verknal je het zo.Je weet niet wat het is,dus ik zou toch maar een dierenarts erbij halen!
Groetjes laura

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:53

Het klinkt alsof zijn knie op slot springt. Dit moet je absoluut niet laten gaan. Het kan verschillende oorzaken hebben.

Van een simpel verkeerd bekapt zijn, als er aan de binnen onderkantn van de hoef teveel afgehaald wordt dan komen ze in gedwongen franse stand te staan (tenen naar buiten) waardoor knieen wat makkelijker uit model getrokken worden.

Het kan ook zijn dat ze een knie of knieband probleem heeft.

De enige die je dan kan helpen is de dierenarts.

Mijn knie springt ook regelmatig op slot en dat is heel erg pijnlijk. Je kunt hem dan echt niet bewegen.

De dierenarts erbij halen dus.

Djesseka

Berichten: 3465
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:18

ik zou geen risico's nemen en je dierenarts raadplegen!!! mijn paardje heeft ook last van dr benen en is heel vaak kreupel, dat kun je beter proberen te voorkomen!!!