[JV] wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

[JV] wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 19:29

Ik zie bijna alleen nog maar JV, maar wel grappig *LOL*

Wat ik mij al eens afgevraagd heb:
Een heleboel jaar terug, toen ik nog met mijn pony reed kreeg ik tijdens een proef (rayonkampioenschappen ook nog eens) een vlieg in mijn oog. Wat natuurlijk heel storend is, nu is mijn vraag: wat moet je doen. Mag je even stoppen en wrijven of (wat ik gedaan heb) doorrijden en soms even tijdens het rijden met 1 hand wrijven. Dit was natuurlijk niet zo gemakkelijk en mijn hele proef was verpest.

Ongeveer hetzelfde geval: je paard heeft last van een horzel oid. Loopt met zijn/haar hoofd te schudden enz, maar kan er niet bij. Moet je dan doorrijden of even stoppen en beest doodslaan (de horzel!! Knipoog ) en weer verder rijden. Ook in dit geval zou ik voor het tweede gaan.

Maar was zeggen de jury's? Er zijn misschien geen regesl, weet ik iig niet maar wat zien jullie liever?


Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:40

Ik zou doorrijden, je hebt van die jury's die wel gelijk punten aftrekken, en dat wil ik niet riskeren.
En als die daas op de hals zit dicht bij je teugel dan kan je m er met je teugel afhalen.

Lips are sealed maar ik ben geen jury

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:19

Als je doorrijdt en je proef wordt er door verstoord heb je kans op minder punten op vele onderdelen.
Als je stopt in de proef is het een programmafout en heb je dus aftrekpunten op dat ene onderdeel. Wel binnen 45 sec je proef vervolgen en niet afstappen.

Als ik een vlieg in het oog heb wat mij dusdaanig irriteerde dat mijn hele proef verpest zou worden als ik doorrij dan zou ik stoppen , dan maar aftrekpunten.

Bij een hors of daaz zou ik proberen om hem onder het rijden weg te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:24

Er is toch wel ergens een regel dat als je paard de tong over het bit doet dat je af mag stappen het goed mag doen en door mag rijden, of heb ik het nu helemaal verkeerd?

Hoe dat met een vlieg in het oog zit weet ik niet.

De daas zou ik proberen tussen 2 onderdelen weg te meppen.
Heb ik ook een keer gedaan.
In de oefening waar hij er last van had, stond er tegen de hand, leek misschien ook zo, want hij wilde de daas weg krijgen.
aangezien ik zelf ook wel merkte dat hij er last van had, heb ik hem meteen na die oefening weg gemept en de rest van de proef weer normaal kunnen rijden.
ook geen extra strafpunten voor gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:30

opgezocht, wel offtopic
Van Heike gejat
is wel ven een hele poos terug, dus of het nog geldig is?

Stel je rijdt met je Z1 paard de ring binnen in verzamelde galop. je houdt halt bij X en vervolgt je weg in een keurige verzamelde draf op de linkerhand. Plotseling is je aanleuning weg. Tot je schrik zie je een groot roze ding uit de zijkant van de mond hangen. Tong over het bit dus. Dat wordt een flutproef. Wat doe je



1) Niets.Dat je paard zijn tong over het bit heeft, vindt de jury niet bezwaarlijk. het gaat om hoe hij loopt, niet wat hij daarbij met zijn tong doet.

2) Niets, je rijd verder, wetende dat de kans op een goede uitslag verkeken is. De tong over het bit wordt gezien als ene teken van verzet van je paard

3)je springt van je paard en stopt de tong terug. Binnen een minuut stap je weer op je paard en rijd je verder. Niets aan de hand. misschien nam de jury net een slok van zijn koffie en is het niet eens gezien.

4)je stapt naar je voorlezer en vraagt of hij de tong even wil terug stoppen

5)Je voorlezer begint een striptease in een poging de jury af te leiden van wat hij in de ring ziet

-------------------------------------


En het goede antwoord is antwoord nr 3
Je mag van je paard stappen en de tong terugstoppen. Reglementair gezien wordt afstijgen in de proef gelijkgesteld aan afvallen. De dressuurproef moet bij een val binnen 60 sec worden hervat. De oefening zal wel lager gejureerd worden.

Doe je niets aan de tong, dan is je proef bij voorbaat mislukt. Arikel 102.5 meldt dat de het paard dat het tong over het bit heeft, uiting geeft van nervositeit, spanning of verzet. De jury moet daar rekening mee houden bij de toekenning van de cijfers, zowel bij dat onderdeel van de proef, als bij het eindcijfer voor gehoorzaamheid.

De voorlezer mag niets aan de tong doen. Dat is hulp van derden. Mocht je voorlezer beginnen aan een striptease dan kun je problemen verwachten. Artikel 13.13 A-36 zegt namelijk dat elke deelnemer persoonlijk verantwoordelijk is voor de gedragingen van zijn verzorger en/of helper op en/of het nabij het wedstrijdterrein

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:11

klopt kawa, die vraag kon ik me ook nog herinneren (hardcore bokkers van het eerste uur *LOL*) maar inmiddels is het reglement veranderd Haha!
artikel 137
Afstijgen
Indien een deelnemer tijdens een proef vrijwillig afstijgt, wordt dit beschouwd als vrijwillige beëindiging van de proef en als zodanig behandeld in de toekenning van verliespunten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:14

Niet meer geldig dus Lachen
Maar het was een leuke vraag toen.

En soms blijven dingen toch nog ergens hangen bij die grote vergiet van me Haha!

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:18

Vandaar dus dat ik al aangaf niet afstijgen!!!!!!!!!!!!!!
En ook die 60 sec is 45 geworden

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:24

Je kan idd het beste even halthouden en de vlieg uit je oog halen. Horzel is meestal wel tussen 2 onderdelen weg te slaan tijdens het rijden, alhoewel dat vanaf de M wel moeilijker wordt zonder zweep, mijn zweep is tijdens de training en geweldige horzel afveger (onder zijn buik ofzo)
Ik zou het halthouden waarschijnlijk ook als programmafout aanrekenen (of ik keek per ongeluk even de verkeerde kant op Knipoog ), maar officieel hoor je het tot verzet te rekenen en dan gaan idd de seconden tellen. Maar ik zie weinig jury's met een stopwatch, dus ook dat zal zo'n vaart niet lopen, tenzij je je tentje daar op gaat slaan. Haha!

Navragen is beter dan afvragen.

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:30

Inderdaad Jasmijn in zo'n geval heb ik net even een vliegje in mijn oog Schijnheilig

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:11

Lastig he, zo'n terrein vol met vliegen!!!

Navragen is beter dan afvragen.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:06

Wat ik weleens heb gezien: paard wilde voor geen goud meer vooruit! wat bleek, moest ie plassen.. wat dan?

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:23

Hé Runningkawa (en anderen natuurlijk)

tja, die regel van afstappen met tong over het bit is inderdaad niet meer geldig, maar ik heb het een aantal jaar geleden wél gedaan. Ik was lekker aan het rijden in mijn proef, zie ik weer zo'n roze lap aan de zijkant eruit bungelen. Ik had idd gehoord dat je zelf mocht afstijgen om de tong terug te stoppen. Dus, ik halthouden voor de jury (ik was daar net aangekomen na een appuyement) en dit even navragen. Volgens mij had ze het zelf nog niet eens gezien, maar goed. Ze zei het volgende (en zo gebeurde het ook): afstappen, tong terug stoppen, binnen 60 sec. weer op je paard zitten en verder rijden. Ik kreeg dan wel 2 minpunten (strafpunten) vanwege het afstijgen.
Best wel bijdehand vond ik het van mezelf maar wilde het gewoon weten (helaas hing die tong er binnen 3 minuten alweer uit, maar jury heeft het niet (op)gemerkt).

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014


Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:36

Dancer had vorige week op concours ook zo'n actie, hij begon heel erg met zijn hoofd te schudden en hij deed zijn ene oor helemaal plat opzij..
Ik moest gelukkig al vrij snel in stap van hand veranderen en toen heb ik even flink in zijn oor lopen graaien en toen haalde ik er inderdaad een steekvlieg uit! De jury keek er niet echt van op en inderdaad had ik alleen voor dat onderdeel een 5, maar hij was wel van het schudden met zijn hoofd af! Ik denk als ik was doorgereden dat ik de hele proef aftrek van punten had gekregen, omdat hij dan niet stil aan de hand loopt......
Dus ik was wel blij dat ik het gedaan had!

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:59

Dat over die dazen is laatst ook al in een topic naar voren gekomen. Een van de andere bokker had een onvoldoende gekregen omdat deze tijdens het halthouden in de proef snel een daas doodsloeg. Nu heb ik dat ook gedaan op precies hetzelfde moment in de proef en ik heb er gewoon een dikke voldoende voor gekregen. Het ligt er denk ik gewoon aan wat voor jury je op dat moment hebt. ik kan alleen wel zeggen dat mijn paard heel blij met mij was dat ik die daas heb doodgeslagen.

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:03

paardje schreef:
Wat ik weleens heb gezien: paard wilde voor geen goud meer vooruit! wat bleek, moest ie plassen.. wat dan?


Paard laten plassen mag altijd!!!
Het probleem is dat veel paarden het niet zomaar doen als je erop zit. Maar heb je een paard die dat wel doet, mag je best even de tijd nemen.

Navragen is beter dan afvragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:25

hihi
Kawa doet het zelden, maar als hij het doet, doet hij er 10 min. over
heeel voorzichtig, bijna druppel voor druppel

zie me al staan *LOL*

Maar het mag dus wel?

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:28

Clubgenootje van me heeft laatst idd een poosje stilgestaan tijdens haar proef omdat haar paard moest plassen Lachen.

Heeft haar geloof ik niet al teveel punten gekost (er stond nog wel een lollige opmerking over op het protocol).

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:33

Als er iets grappigs op je protocol bijstaat zou ik dat juist wel kunnen waarderen. Onder het motto: Losen up!!! Het is allemaal al voor de meesten zo'n zenuwengebeuren dus dat is zoiets juist wel leuk.

Life isn't about waiting for the storm to pass...it's about learning how to dance in the rain!!!
[ITP] 25 september 1993: de dag dat ik mijn Imago kocht! [ITP] En ook Imago is op kamers in Uddel gegaan!

<3 Imago <3 R.I.P.....25-09-1990 - 19-06-2014

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 16:42

Lientie schreef:
Dat over die dazen is laatst ook al in een topic naar voren gekomen. Een van de andere bokker had een onvoldoende gekregen omdat deze tijdens het halthouden in de proef snel een daas doodsloeg. Nu heb ik dat ook gedaan op precies hetzelfde moment in de proef en ik heb er gewoon een dikke voldoende voor gekregen. Het ligt er denk ik gewoon aan wat voor jury je op dat moment hebt. ik kan alleen wel zeggen dat mijn paard heel blij met mij was dat ik die daas heb doodgeslagen.


Ja nou sorry hoor, maar als een jury een beetje gevoel heeft voor paarden snapt hij/zij toch ook dat je het paard er mee helpt. Als je oefening er niet door verstoord wordt hoort het toch gewoon te kunnen?!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers