Ontspannen paard, hoe en waarom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Ontspannen paard, hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 00:05

Hoe loopt een ontspannen paard en waarom? (svp to de point blijven en geen gezeur over methodes, gewoon beschrijven en onderbouwen waarom? Voor alle sceptici, dit is puur interesse!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:10

Een ontspannen paard loopt in takt, kiest zelf eigenlijk zijn ritme en tempo. Laat zijn hoofd en hals naar de grond zakken vanuit de schoft en over de rug (ook wel het over de schouder gaan genoemd). De ogen, oren en neus zijn ontspannen, de oren kunnen zelfs wat wiebelen. De kaak is los, dit kun je soms zien doordat het hoofd wat wiegt aan de hals (in draf zie je dat vooral omdat het hoofd dan stil is en de hals wat minder). De staart wappert kalm heen en weer in licht gedragen toestand. Zo ongeveer.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:39

het dalen van de neus wijst op ontspanning van zijn rug. een paard kan ontspannen gaan als het vertrouwen heeft in datgene dat van hem gevraagd wordt. het is een doel van de dressuur.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:44

Een echt ontspannen paard loopt meestal niet. Die staat op 3 benen, eentje op rust, bungelende onderlip en de oren op halfzeven, ogen half dicht. Knipoog

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 02:58

Margreet schreef:
Een echt ontspannen paard loopt meestal niet. Die staat op 3 benen, eentje op rust, bungelende onderlip en de oren op halfzeven, ogen half dicht. Knipoog


joepie!!! dan kan mijn paard toch nog ontspannen Knipoog

Sorry, heeeeeel Afbeelding

Moritz

Berichten: 284
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 06:07

ha Margreet, en je hebt Moritz nog niet eens gezien! Haha!

Je beschrijft hem hierboven in zijn favoriete houding *LOL* OK dan!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:07

maar ze kent Raimaer Haha!

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:41

Nog even een toevoeging bij lovely: luister naar de ademhaling, die gaat namelijk mooi in het ritme van de passen mee. Het paard neemt dan gelijkmatige, ruime passen en als het goed is gaat de mond schuimen (bij het ene paard wat meer dan bij de ander).

Teatske
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:30

En een ontspannen paard (onder het zadel) gaat knabbelen op het bit.
Ook drukt hij/zij zijn rug omhoog, het zogenaamde rond worden.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:35

Een paard dat ontspannen loopt laat je zitten in het zadel en loopt met meer veer.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 17:52

Teatske schreef:
En een ontspannen paard (onder het zadel) gaat knabbelen op het bit.
Ook drukt hij/zij zijn rug omhoog, het zogenaamde rond worden.


Knabbelen op het bit hoeft niet, als mijn paard dat doet is er juist geen verbinding. En dat mag ook niet Lachen

Verder is mijn mening, wat Lovely, Randy01 en Kitty zeggen. Dit bijelkaar is voor mij een ontspannen paard!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 18:26

hoezo mag dat niet?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:15

Ik ben het er niet mee eens dat het ontspannen paard zelf zijn ritme en tempo opzoekt. De controle hierover ligt t.a.t. bij de ruiter. Of dat is iig het streven.

Een ontspannen paard laat zich los in zijn lijf en in nek en kaakgewricht. Daarom kan een ontspannen paard aanspannen.

Even een open deur richting aqua8 intrappen: dit geeft dus aan waarom het onzin is dat een zeer rond/diep gereden paard niet ontspannen zou zijn, dat dat diepe dus onder dwang en getrek voor elkaar gekregen ziu zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:20

Zep schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat het ontspannen paard zelf zijn ritme en tempo opzoekt. De controle hierover ligt t.a.t. bij de ruiter. Of dat is iig het streven.

Een ontspannen paard laat zich los in zijn lijf en in nek en kaakgewricht. Daarom kan een ontspannen paard aanspannen.



Zep, klopt wel wat je zegt, maar je zegt het zelf al, aanspanning komt uit ontspanning, dus ook het andere ritme of tempo, hetzelfde dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:32

Ik denk toch dat je niet helemaal hetzelfde bedoelt als ik, en dat komt voort uit trainingsmethode denk ik. Ik zie het tempo en ritme niet als resultaat van een bepaalde graad van verzameling/aanspanning/wathever, maar als iets wat jij als ruiter volledig bepaalt. een soort schakelknop zegmaar.

Uiteraard moeten daar wel bepaalde voorwaarden voor aanwezig zijn, maar je begrijpt hopelijk wat ik bedoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 19:41

Ja Zep, dat bepaal je ook volledig, ik denk dat je niet helemaal snapt wat ik bedoel.
Een gespannen paard kiest ook zijn eigen takt, ritme en tempo uit en meestal is dit niet om aan te zien. Door ontspanning verandert dat en dan kun je volgens mij als ruiter verder werken om het allemaal mooi te maken. Denk dus niet dat ik een soort van passieve houding suggereer, want dat bedoel ik niet.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 20:45

Lenn schreef:
hoezo mag dat niet?????


Als er geen contact is met je hand en dus je hand niet volgt betekend dat er iets mis is met je aanleuning. En wat mij betreft hoort een goede aanleuning bij een ontspannen paard.

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:24

oh oliebol ik dacht dat je bedoelde dat er geen verbinding mag zijn.. laatmaar enzo Haha!

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 22:26

haha oliebol was sh*it, voor als je denkt dat ik je uitscheld Knipoog

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 08:49

Antoinette"]
[quote="Teatske schreef:
En een ontspannen paard (onder het zadel) gaat knabbelen op het bit.
Ook drukt hij/zij zijn rug omhoog, het zogenaamde rond worden.


Knabbelen op het bit hoeft niet, als mijn paard dat doet is er juist geen verbinding. En dat mag ook niet Lachen

Verder is mijn mening, wat Lovely, Randy01 en Kitty zeggen. Dit bijelkaar is voor mij een ontspannen paard!
[/quote]

Knabbelen op het bit is inderdaad ontspanning....en een vorm van communicatie met de berijder. Neusriemen dus los en lekker laten knabbelen!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:01

neusriemen los? met de neusriem vast knabbelt mijn paard ook het bit uit mijn hand hoor.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 10:03

Ik denk dat een ontspannen paard ook meer door zijn lijf gaat loslaten en veren. je kunt het voelen. Ik word er wel eens een beetje lui van.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-03 13:57

SuperPepeijn schreef:
neusriemen los? met de neusriem vast knabbelt mijn paard ook het bit uit mijn hand hoor.


Waarom heb jij de neusriem vast bij jouw paard? Wat is de functie daarvan of met andere woorden welk voordeel denk je daarbij te hebben en waarom?

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 14:18

-het hoofdstel blijft op zijn plek zitten;
-het bit blijft stabiel in de mond en maakt geen onnodige bewegingen;

jij gebruikt dus geen neusriem whatsoever of laat je de neusriem gewoon losgegespt?

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-03 15:51

Het wordt een lang onderwerp, maar ik wil toch nog ff wat zeggen...

In het eerste berichtje van dit onderwerp werd ook gevraagd wat nou eiglijk het doel was van een paard ontspannen rijden en er is ook op geantwoord dat dit een doel id dressuur was. Een paard heeft vanaf zijn achterbeen over zijn rug naar zijn nek toe een HEEEEEEELEEEEEEE Scheve mond lange spier lopen. Als het dier ontspant (rug lostlaten, kaak-nek gewricht los, verende beweging) is deze spier op sommige ontspannen aangespannen...hierdoor worden de spieren sterker en kan uiteindelijk nog meer vering (lees verzameling of draagkracht) gevraagd worden. Een ontspannen paard is soepel en gymnastisch waardoor hij ook minder snel last zal krijgen van spierproblemen. (We laten trauma ed even achterwegen)
Iedereen veel plezier met rijden ed, Kim OK dan!