[AR] 'Off-road'-wagen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

[AR] 'Off-road'-wagen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 13:42

Voor recreatieve tochten en afrijden/trainen van jonge paarden willen we een 'terrein'waardige tweewieler.
Er wordst absoluut never ever competitie of presentatie mee gereden, dus het moet praktisch én praktisch zijn Knipoog
Wagenmakerij Bakker bijvoorbeeld heeft een leuk ding, de Escape, waar ook schijfremmen op kunnen.
We zitten te dubben over het beste compromis wat betreft de wielmaat: hoe groter, hoe makelijker oneffenheden genomen worden, maar hoe hoger ook het zwaartepunt komt, dus de instabilitiet toeneemt. De maximummaat voor luchtbanden, 23", lijkt ons echter aan de kleine kant.
Iemand hier ervaring mee?

Verder een vraag over het type tuig. Alles is hier geaccidenteerd en vaak zelfs knwp stijl stijgend of dalend.
Dan tot slot het soort materiaal. Leer of nylon.

Vast bedankt.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 22:16

Tweewieler trainingswagens zijn heel practisch, alleen daar kan maar een persoon op.
Wij hebben een tweewieler van Van den Heuvel gehad, grote wielen, erg stabiel, kunnen drie personen op. Zie profiel Ilindra.
soort tuig: kunststof met onderleggers van van Rijs.
Als je steile heuvels wilt rijden is een vierwieler minder belastend voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:47

www.alfredbeekman.nl
Op deze site staan er ook verschillende.
Beekman heeft tevens een internationaal transportbedrijf dus kan hem misschien ook nog in de buurt afleveren
In mijn profiel staaat ook een erg pretigge 2 wieler, hij is gebouwd door v/d Heuvel maar deze bouwt ze niet meer omdat de wedstrijdregelementen zijn veranderd en je er niet meer mee mag starten.
Dat is ook de reden dat wij hem verkocht hebben.
In totaal heeft hij geloof ik een stuk of 12 gebouwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 11:15

Nog een puntje van aandacht bij 2-wielers, let erop dat je het evenwicht kunt instellen.
Wij hebben een tijdje een Ralleycart van Kühnle gehad waar bij dat niet goed te regelen was en dat rijdt dus onzettend beroerd, of de kar hangt te ver naar achteren en trekt vervelend aan de buitensingel of hangt te ver naar voren en geeft al het gewicht op de schoft.
Het zelfde geld voor een 2 wieler in de heuvels/bergen, ga je heuvel op klapt hij naar achteren en bij heuvel af klapt hij naar voren.
Daarom heeft een 2-wieler waar een groom achterop kan staan mijn voorkeur, deze kan de kar in evenwicht houden.
Voor een hele lichte sulky gaat dit wat minder op om dat je nagenoeg geen gewicht heb.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 12:47

Wij gaan never ever wedstrijden rijden.
Een vierwieler ís stabieler, dat zonder meer, maar ook minimaal 100 kilo zwaarder en met de dubbele rolweerstand. Gezien de stijgings% hier, is telt dat zwaarder dan wat wisselende belasting die je door zelf wat te verzitten nog voor een deel kan opvangen.

De meeste trainings-sulkies die ik gevonden heb kunnen met óf twee stoeltjes, waarvan één voor de menner, óf een 2p-bankje uitgevoerd worden. Achteraan is meestal een bagagemogelijkheid of is die makkelijk te frutten. Voor langere tochten onmisbaar.

Heb inmiddels een praktische en ook erg fraai kar gevonden, een 'Gelände-Sulky', die met alle mogelijke toeters en bellen als een supervering, remmen/parkeerrem en reflectoren onder de 95 kilo blijft. Inderdaad met verstelbaar bankje voor het zwaartepunt. Zit nog wel te dubben over 77cm. lucht- of 97 cm. massief. Lucht is véél comfortabeler, ook voor het paard door de lagere rolweerstand, maar de kleinere diameter en het lekrijden zit ik nog wat mee. Dat lekrijden los ik waarschijnlijk op met een paar trucs uit de enduro (off-road motorfietsen), maar blijft een klein nadeel. De massieve rubbers kunnen eventueel ook in extra breed (55 mm.) uitgevoerd worden wat de duurzaamheid weer wat vergroot. Keuzes, keuzes... Maar goed, de fabrikant zal beslist een deskundige mening hebben en aangezien zij er geen commercieel belang bij hebben zal hun mening vor ons zwáár wegen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 18:39

De kar waar ik wel wat in zie staat op www.warco.de.
De luchtbanden hebben grof profiel en zijn 3.0" breed, wat ongeveer op 70 mm. komt. (de inchaanduiding is niet helemaal omrekenbaar), wat twee keer zo breed is als standaard massief rubber. Dit geeft op harde ondergrond veel meer grip en ook met remmen uiteraard.
Onze paarden hebben een stokmaat tussen de 152 en 160, dus dat zou wat de hoogte betreft nét moeten kunnen en ligt het zwaartepunt heerlijk laag.
Wat ik een prettige bijkomstigheid vind, is dat met weinig fantasie en een beetje handigheid de kar van verlichting kan worden voorzien, want dat is op de onverlichte caminos wel zo veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 20:41

Als ik jou was zou ik er echt een groomplaats achterop laten maken.
Scheelt nagenoeg niets in het gewicht maar is in heuvelachtig landschap erg belangrijk voor het evenwicht.
Zelfs met de heuvels hier moet Albert soms behoorlijk naar achteren hangen om te voorkomen dat het gewicht op de schoft te zwaar wordt.
Het helpt tevens om je zwaartepunt te verlagen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 23:23

Een belangrijk 'accessoire' voor een groomplek is..... een groom. Voor kleine ritjes gaat dat soms wel lukken, maar voor langere tochten écht niet. Let wel, tis én een afrijkar voor de jonge paarden wat ik alleen doe én een recreatiekar voor dag- en meerdaagse tochten. Peuter in zijn autostoeltje ernaast, mijn lief te paard en karren maar. Nee, een groom gaat daarbij niet lukken.
Maarreh, de ponietjes hier trekken vergelijkbare karretjes op 16" wieltjes met drie personen de hellingen op, dus onze Andalusiërs zullen met die lichtlopende 200 kilo (max.) geen enkele moeite hebben. Tenslotte gaan ze met ruiter en zadel op hun rúg bijna twee keer zulke steile hellingen op. Wat kan de schofbelasting nu helemaal worden met zo'n licht setje? Zelfs met een hellings% van 15% wordt het gewicht niet meer dan een kilo of 30. Zet maar eens een waterpas met gradenverdeling op en een weegschaal onder de boom. Let wel, de vóórwaardse komponent kan wél fors toenemen, want die gaat over het totale gewicht, maar daar hebben we die remmen voor.

Trouwens net in het dorp een terrasje gepikt en op één na alle ingespannen paarden liepen met een normale trens terwijl een stang onder het zadel gebruikellijk is. Als reden gaf men op dat door de teugels makkelijk teveel kracht op het bit wordt gezet en een minder scherp bit voldoet.
Mijn burrman, met drie fraaie wagens, rijdt om dezelfde reden zijn paarden met rechte stang ingespannen en met brug onder het zadel.
Kijk, verkeer is hier geen punt. Mocht er eens wat drukte zijn en een paard staan te ku@@!, dan wacht iedereen gewoon even.

Ik word steeds meer wijzer!
Morgenochtend eerst met twee paarden de campo in en daarna eentje aan de lange teugel. Deze merrie is zo'n schatje dat die als eerste voor de kar mag. Voor die tijd moet ik echter nog véél droog oefenen in de mentechnieken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 07:13

Huertecilla schreef:
Let wel, tis én een afrijkar voor de jonge paarden wat ik alleen doe én een recreatiekar voor dag- en meerdaagse tochten. Peuter in zijn autostoeltje ernaast, mijn lief te paard en karren maar. Nee, een groom gaat daarbij niet lukken.


Dan wens ik je heel veel succes en veiligheid toe.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 22:18

Peuter in een autostoeltje ernaast? En als er wat fout gaat?
Lijkt me niet erg veilig voor het kind.
Als er wat gebeurt kan hij/zij geen kant op. Die zou ik maar thuislaten als ik jou was. Als er wat mis gaat, kun je zelf misschien nog van de kar afspringen, maar dat kind vastgesnoerd in het zitje heeft geen schijn van kans om weg te komen. Levensgevaarlijk

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-03 23:19

Billy schreef:
En als er wat fout gaat?


en als en als...en als de hemel naar beneden valt zijn we allemaal dood.

Wat ben ik blij dat ik uit het land van zeurpieten en doemdenkers weg ben. Hier kunnen we ons vooral richten op wat goed gaat.

Zit nú naar een film te kijken die in de renaissance speelt en ma-lief stuitert met zoontje van 4 los naast zich op de bank met de sulky door het bos. Dan lijkt me een kind in een autostoeltje in moderne terrein-sulky over een camino nog zo stom niet. Parasolletje aan het frame en hij zit lekker in de schaduw.
Mocht jullie nog verder moraalridder willen spelen; ma rijdt er in het zadel op onze señora voor.

Heb inmiddels wagenwielen met luchtbanden tot 110 cm diameter gevonden. Nóg veiliger Tong uitsteken

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:25

Moraalridder of niet, met het leven van mijn honden zou ik nog voorzichtiger zijn Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-03 23:52

Dit vind ik dus zo flauw, je vraagt om info die geef ik je en wijs je op de gevaren.
Vervolgens word ik uitgemaakt voor zeurpiet en doemdenker.
Ik rijd nu 26 jaar aangespannen en we zijn verschillende keren Nederlands kampioen tandem geweest.
Ik rijd van enkel tot 8-span en weet dus heel goed waar ik het over heb.
Ook heb ik helaas te veel ongelukken zien gebeuren.
Maar als jij denkt dat het toch niet uit maakt, ga je gang....................
Idd dood gaan we toch wel een keer maar ik doe dat bij voorkeur als ik oud en bejaard ben, rustig in mijn bed.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-03 12:20

Daarom rijden wij altijd met twee volwassen als mijn kleine neefje of nichtje mee gaan.
Eentje voor het paard, eentje voor het kind.

Ik heb eens een tweespan zien gaan met een kindje in een autostoeltje. Zonder bestuurder.... Het ene paard had het hoofdstel op de andere afgeschuurd, menner ging het goed doen, een klein ongelukje en het span was op weg naar huis.
Alles ging goed, geen scherpe bochten, geen obstakels, geen verkeer.
Je wilt er toch niet aan denken dat er met je peuter iets gebeurd.... (wagen kiept om bv. of rijd ergens tegenaan of onderdoor.) Ik zie al gebroken nekjes/ ledematen, kindjes uitgesmeerd over wegdek... Laat me een doemdenker zijn, tuurlijk kan er van alles gebeuren. Maar de kans dat je met je (onervaren Verward ) span iets krijgt is nogal iets groter dan de kans dat de hemel naar benenden komt.

Waarom wil je je kindje dan meenemen zonder groom? Veiligheid boven alles zou je zeggen, zéker voor je kindje.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-03 19:05

jantina schreef:
Veiligheid boven alles zou je zeggen...


...en dát is ten eerste een illusie en bovendien niet correct. Maar goed, dat is een levensvisie die niet uit de lucht is komen vallen. Onze tocht hierheen is een bewuste keuze geweest om onze zoon níet in Nederland geboren te laten worden. Ook de boerderij is een bewuste keuze voor een in onze ogen kindvriendelijke omgeving.
Overigens kunnen jullie er gerust op zijn dat onze Bor aanmerkelijk beter in de gaten gehouden wordt dan hier de gewoonte is. Ook wij blijven Nederlanders van huis uit.

Bedankt voor alle goed bedoelde waarschuwingen en nee, we gaan niet zomaar 'ploep' met kind op de bok en zoals ik al tweemaal schreef gaat er wél een begeleider mee, alleen ervoor te paard waar ze ons inziens meer te vertellen heeft en niet achterop.
Ook weten we nu al dat we bijvoorbeeld Arabella er nooit voor spannen, omdat die soms zelf zomaar bedenkt dat ergens een 'monster' zit en we hebben verder de keus uit twee supermakke dames.
Het ritten maken met Bor is stap 'tig' in het plan en als ergens in de weg daar naartoe een kink optreedt, dan gaat er een streep door of wordt het een jaartje later. Er is geen haast bij en wellicht gaat het niet door. We willen de mogelijkheid echter niet bij voorbaat uitsluiten door de 'verkeerde' kar te kiezen.

De tweewieler van Ilidra is een heel nette, maar een voorbeeld van wat ik dus níet zou aanschaffen juist vanwege de veilighied; ik wil een lager zwaartepunt van de opbouw, hogere bomen, meer veerweg en luchtbanden.
De Gelände-Sulky van Warco.de met 100- of 110 cm. luchtbanden (waarschijnlijk met polyurethaan vulling) en remmen is wat ik bedoel. Komt een nylon met leer tuig voor en ik twijfel nog over paniekhaken. De dissel (?) moet wel op beide bevestigingsmethoden voorbereid zijn en dan kan ik in de praktijk uitprobroberen hoe het werkt.
Ook de bitten gaan we uitgebreid uitproberen. Een bit extra kost (hier)weinig en is nooit weg. Onze 'hofleverancier' is overigens www.davidmoran.net die hier op 15 minuten vandaan zit en bijvoorbeeld het hele assortiment van Zaldi is maar een fractie van wat ze in het magazijn hebben.

Nogmaals bedankt voor de raad en zorgen en wees gerust; we gaan 'niet over één nacht ijs. Wél is het leven om van te genieten en niet om je druk te maken over alle potentiële beren op de weg als je vooraf een goede analyse van de situatie hebt gemaakt en al het redelijke hebt gedaan om te voorzien in het voorzienbare en onvoorziene.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:49

nog een interresante site voor je
www.fluga.nl
ik heb er alleen nog maar goede dingen over gehoord
en het is maatwerk, wat je maar wil bouwen ze erop/eraan

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 23:12

Zeker interessant en had die site waaschijnlijk never ever gevonden.

Ben nog druk aan het informeren en vergelijken. Doe nu ook ervaring op onder leiding van de buurman en heb er fiks wat vraagtekens bij gekregen. Vanavond ook een aantal afmetingen zitten doorrekenen wat remkrachte en kantelmoment betreft. Morgen gaan we naar een gróóóte bouwer/importeur bij Sevilla.

Snap steeds minder waarom ik vaak lees en hoor dat een vierwieler veiliger zou zijn.... Hoe zwaarder hoe veiliger indien alle andere parameters als spoorbreedte, wielmaat en zwaartepunt bv. hetzelfde zijn. Doch een vierwieler is, hoe ik de geometrie ook teken en doorreken, door de gestuurde voorwielen, en helemaal als de dissel op een centrale spil draait, minder stabiel dan een tweewieler.
Hier in de bergen kun je geen voorremmen gebruiken en dus is de maximale remvertaging ook nog een stuk minder. Immers de halve aslast, dus minder remmend vermogen, maar wél een grotere massa.
Verder hebben nagenoeg alle vierwielers een beduidend groter kantelmoment.
Op het waarom krijg ik (dan)ook(?) geen harde, narekenbare, antwoorden
Maar goed, zie waarschijnlijk wat over het hoofd. Weet jij wellicht hoe dit zit Ilindra?
Wacht dus nog even met iets bestellen/aanschaffen al heb ik op basis van wat ik nú weet de specificaties helder.

- licht i.v.m. bergachtig terrein
- meer dan twee zitplaatsen zijn niet nodig
- geen groom = geen groomplek nodig
- geremd (op de achteras)
- lange veerwegen
- gróóte wielen (i.v.m. terreinwaardigheid) en 23" is echt veel te klein
- fikse spoorbreedte
- laag zwaartepunt van de opbouw. Ik knoop zeker in het begin een zandgevulde kokerbalk onder de as(sen).
- hoge boom (jonge paarden)
- verstelbare zitplaatsen
- moet er nog een béétje uitzien, want we gaan er tenslotte ook mee naar de ferias: inclusief córdaba-pak en sevillana-jurk Cheese!

Helaas blijken luchtbanden groter dan 23" níet leverbaar. Heb wel twee fabrikanten gevonden die ze kunnen maken, doch de karrenbouw is niet in staat de minimale hoeveelheid af te nemen Huilen Helaas dus de keus uit te kleine luchtbanden of de goede maat op antiek massief rubber

Het plaatje wordt steeds kompleter, maar ook diffuus. Ik heb het steeds sterker wordende vermoeden dat de betere constructeurs sterk in hun ontwerpen geremd en geleid worden door de technische wedstrijdreglementen. Daar verkopen ze nu eenmaal de meeste moderne karren voor en eenvoudige economische principes dicteren het gemeenschappelijke gebruik van zoveel mogelijk onderdelen. Het andere grote segment van de markt, de presentatiewagens, wordt nagenoeg volledig door het klassieke voorkomen geregeerd.
Het resultaat is dat er maar weinig aanbod is in wat wij zoeken.

Inmiddels wel het, voor ons, perfecte tuig van nylon/leer gevonden en een keuze voor een eerste bit gemaakt; Thiedeman met rubber. Pelham met rubber staat reserve vanwege de mogelijkheid tot dubbele teugelvoering. Eerst echter maar eens met enkel teugels leren omgaan Haha!
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 23-07-03 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:18

Waarom pak je een rijbit ipv een menbit? Ik rij zelf met een Liverpoolstang.
En wat is het nut van met dubbele teugel te rijden voor de kar? Daar heb ik nog nooit van gehoord, ben benieuwd of meer mensen dat doen.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 23:37

Een stang is in combinatie met de láánge teugels wel erg scherp voor een jong paard. Wij rijden de paarden op dikke gebroken trensen en de oudste merrie reageert op teugeldruk op de nek. Een stang is overkill.
De Thiedeman werkt bij zachte teugelvoering als een normale gebroken trens, doch door de kinketting kan het een geringe hefboomwerking krijgen indien nodig. De mate van hefboom kun je enigzins instellen door de plaats van teugelbevestiging.
De dubbele teugelvoering op de Pelham geeft je een vergelijkbare milde werking, doch de teugel in het onderste oog heeft een grote hefboom en is zo een noodrem.
De keuze voor rubber wordt gedicteerd door onze onervaren hand.
Mocht de praktijk een andere eis stellen, dan is een ander bit in een half uur geregeld.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:44

Ik denk niet dat een dubbele teugelvoering werkt over die afstand. En als je een Liverpool op het hoogste gat rijdt, heeft hij nauwelijks hefboomwerking.
Ook kun je het bit zachter maken door de kinketting wat losser te doen.
Je kunt beter een zeem om het bit doen als je hem zacht wil maken
Rubber wordt ruw en gaat schuren, en is niet zo paardvriendelijk als veel mensen denken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:48

Met dubbele leidsels rijden voor de kar is volgens mij ook helemaal niet hangbaar. Ik ben ook voorstander voor een goede liverpoolstang of een B-stang (denk dat jullie die B-trens noemen Knipoog). Verder moet ik je wel bewonderen dat je zo'n studie doet voor je overgaat tot de aanschaf!!! Te veel mensen kopen onoverwogen een kar en zo gebeuren nu éénmaal echt de meeste ongevallen door niet geschikt materiaal achter een niet geschikt paard te knopen Lips are sealed

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:48

Huertecilla schreef:
Een stang is in combinatie met de láánge teugels wel erg scherp voor een jong paard. Wij rijden de paarden op dikke gebroken trensen en de oudste merrie reageert op teugeldruk op de nek. Een stang is overkill.
De Thiedeman werkt bij zachte teugelvoering als een normale gebroken trens, doch door de kinketting kan het een geringe hefboomwerking krijgen indien nodig. De mate van hefboom kun je enigzins instellen door de plaats van teugelbevestiging.
De dubbele teugelvoering op de Pelham geeft je een vergelijkbare milde werking, doch de teugel in het onderste oog heeft een grote hefboom en is zo een noodrem.
De keuze voor rubber wordt gedicteerd door onze onervaren hand.
Mocht de praktijk een andere eis stellen, dan is een ander bit in een half uur geregeld.


Een gebroken bit met kinketting is veel scherper dan een liverpoolstang, door de knevelwerking van het gebroken mondstuk.
Juist doordat de leidsels zo lang zijn in verhouding tot teugels, is een gebroken bit af te raden voor jonge paarden, je ontneemt het paard de mogelijkheid het bit op te vangen met de tong.
Dubbele leidselvoering zoals jij dat voorstelt zou het gewicht in de mond juist erg doen toenemen. Bovendien, als je met de hulpteugel in moet grijpen komt je hulp veel te zwaar aan omdat je normaal geen contact met deze teugel wilt hebben.
Al met al geen goed plan. Doe er gewoon een iets dikkere liverpoolstang in dat werkt veel zachter.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 00:00

Billy schreef:
Ik denk niet dat een dubbele teugelvoering werkt over die afstand. En als je een Liverpool op het hoogste gat rijdt, heeft hij nauwelijks hefboomwerking.
Ook kun je het bit zachter maken door de kinketting wat losser te doen.
Je kunt beter een zeem om het bit doen als je hem zacht wil maken
Rubber wordt ruw en gaat schuren, en is niet zo paardvriendelijk als veel mensen denken.


De afstand heeft geen invloed op de arm = hefboom die in het bit zelf zit. Er veranderd door de lengte van de teugel namelijk niets in het bit of de hoek waarin het wordt 'bediend'. Door de lange teugel wordt doseren evenwel een stuk lastiger en dus de werking van het bit kritischer.
Het nadeel van een stang (voor een paard dat aan een gebroken trens gewend is) is, dat beide helften min of meer gelijktijdig bewegen als je maar aan één kant aanspant, ook al geef je nog zo netjes aan de andere kant.

Een lossere ketting is niet zachter. Hierdoor wordt alleen het moment dat de hefboom een afzetpunt krijgt wat later en in de praktijk daardoor bruusker.

Rubber ruw? Zou kunnen en vraag ik na. Lijkt me van de soort en kwaliteit rubber afhangen. Er is overigens speciaal tape voor, om het bit mee te omwikkelen, zag ik.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:07

Ben nog steeds benieuwd of jij wel eens aangespannen gereden hebt. Ik wel, en vanuit die ervaring probeer ik je te adviseren. Maar ik kap ermee, want het is vergeefse moeite. Succes ermee.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 00:07

[quote="Albert]

Een gebroken bit met kinketting is veel scherper dan een liverpoolstang, door de knevelwerking van het gebroken mondstuk.
Juist doordat de leidsels zo lang zijn in verhouding tot teugels, is een gebroken bit af te raden voor jonge paarden, je ontneemt het paard de mogelijkheid het bit op te vangen met de tong.
Dubbele leidselvoering zoals jij dat voorstelt zou het gewicht in de mond juist erg doen toenemen. Bovendien, als je met de hulpteugel in moet grijpen komt je hulp veel te zwaar aan omdat je normaal geen contact met deze teugel wilt hebben.
Al met al geen goed plan. Doe er gewoon een iets dikkere liverpoolstang in dat werkt veel zachter.[/quote]

Hmmm.... zit wat in. Heb ook een Liverpoolstang met rubber zien liggen.
Bert Jambon bijvoorbeeld echter beveelt voor jonge paarden juist een gebroken trens aan omdat die zachter zou zijn. Kortom: ben enigzins in verwarring.

Kijk, de techniek van de kar kan ik redelijk bevatten en controleren, want dat is héél eenvoudige voertuigtechniek.
Wat het bit betreft kun je zelfs als je schematisch een paardenmond tekent vaak twee kanten op redeneren. Dat van die knevelwerking komt daar echter wel uit als je aan twee kanten trekt. Vandaar dat ik aan rubber dacht.