In de hoefslag: vergelijking dressuur en reining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

In de hoefslag: vergelijking dressuur en reining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 18:41

En dan met name het jureren.

Ik persoonlijk vind het een zeer goed stuk: er wordt een vergelijking gemaakt van hoe de puntenvoering met reining en dressuur is, wat de voor- en nadelen hiervan zijn en hoe de juryleden onder de loep worden genomen mbt hun "jurystatus".

Niet gelezen? toch maar eens doen Haha!


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:43

Scannen? *smeekt*

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-03 18:44

Ik zal mijn vriendjelief vragen of hij morgen wil scannen Knipoog

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 22:02

Ik ben ook heel erg benieuwd naar dat artikel. Ik wacht vol spanning.

Trouwens, ff off topic, leuk stukje in het Kompas (of was het de Schakel) over jou, Tyrza Lachen

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:13

Ja, het stuk in de Hoefslag heb ik ook gezien, was inderdaad een heldere verhandeling. Ze maken best een punt, wbt het puntensysteem en de openheid van zaken.
Ben wel benieuwd hoe de dressuurwereld hier op reageert Lachen

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 00:22

Als ik me goed herinner wordt er in de reining uitgegaan van een basisscore van 70. Ieder onderdeel van de proef wordt beoordeeld tov hoe het moet; doe je het zoals het hoort dan gebeurt er niks, gaat het onderdeel mis, dan krijg je minpunten en als je het goeddoet dan kun je punten bijverdienen. Als je alle onderdelen rijdt zoals het moet, dan scoor je dus 70. Als je drie onderdelen bijna goed hebt, dan heb je 3 keer -1 en kom je dus op 72. Je kunt maximaal 10 punten extra verdienen en er gaan maximaal 10 punten af, je totaal ligt dus tussen 60-80.

In wezen werkt dressuur precies hetzelfde, als je iets helemaal goed doet, dan krijg je een 10 en doe je het minder dan ga je omlaag. Het verschil is niet zo groot, alleen is er in de dressuur een wat grote schaal gekozen waarbij elk cijfer een oordeel uitdrukt (6=bevredigend, 7= tamelijk goed). Maar welbeschouwd is het verschil niet zo groot, bij 156/180 heb je een winstpunt omdat je de hele proef bevredigend gereden hebt, doe je het beter dan krijg je meer en doe je het allemaal slechts voldoende, dan heb je dus 26/30 punten minder.

Artikel niet gelezen trouwens.

Wel nog even de reining puntentelling nagekeken op: reining (met dank aan Colin).

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:22

Lovely schreef:
Artikel niet gelezen trouwens.

Wel nog even de reining puntentelling nagekeken op: reining (met dank aan Colin).


Misschien toch maar even lezen (als iemand het kan inscannen), ik vond het in ieder geval zeer interessant. In het artikel gaat het er namelijk om dat bij reining de + en - punten min of meer vast liggen voor diverse situaties. Bij een ongehoorzaamheid (bokken, steigeren) krijgt een paard in de reining 5 minpunten, als dit in de dressuur gebeurt in een grijze zone dan is daar geen regel voor en ligt het helemaal aan de interpretatie van de jury, het zal wel tot uitdrukking komen in de eindcijfers voor gehoorzaamheid maar nog kan de ene jury voor dit onderdeel uitkomen op een 6 en de andere op een 3.

Verder vond ik het een interessant idee dat alle protocollen opgehangen worden zodat je als ruiters en toeschouwers de verschillen kunt zien. Ook de mogelijkheid om een jurylid aan te klagen als je van mening bent dat er een grote fout is gemaakt is iets om over na te denken, hoewel die mogelijkheid minder belangrijk wordt indien de juryleden zoals bij reining iedere 2 jaar een test moeten ondergaan. Als ze die niet halen wordt hun jurykaart ingenomen.


Op zich vind ik het idee van transparantie en duidelijkheid in de dressuursport wel een positief iets, aan de andere kant verliest het daarmee naar mijn gevoel ook wel zijn charme. Ik denk dat wanneer de regels meer richting reining gaan bepaalde kwaliteiten die de dressuursport zo mooi maken ('lichtheid' het stukje expressie dat niet in woorden of regeltjes is uit te drukken, ondergeschikt wordt aan een foutloze uitvoering). Het zou de strijd overigens wel meer open en spannender maken.

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Typhoons

Berichten: 311
Geregistreerd: 13-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:28

Wil iemand die het inscand het naar mij pben? thanks, gr maud

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:43

Lovely schreef:
Als je alle onderdelen rijdt zoals het moet, dan scoor je dus 70. Als je drie onderdelen bijna goed hebt, dan heb je 3 keer -1 en kom je dus op 72.
Verward 67 Haha!

Overigens mogen de punten dan wel vastliggen, het blijft een 'jury'sport dus ook hier kan het per persoon iets verschillen. Wat bij de één een vette -1 oplevert kan bij de ander een -0.5 zijn.

Ben ook wel benieuwd naar het artikel.

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:02

de 60 punten is geen minimum score. Stel dat je basisscore 70 is, en je hebt 4 bokken, dat is voor elke bok -5, score zal dan toch echt een 50 zijn.

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:48

Ik vond het ook een erg leuk stuk - niet vanwege de exacte uitwerking, maar vanwege de uitgangspunten, namelijk dat jurering zoveel mogelijk transparant en objectief moet zijn. Ook het idee van een handboek dat regelmatig wordt aangepast aan de huidige situatie vond ik enorm praktisch.
Er is hier een ander topic waarin juryleden aangeven wat hun ergert - en dan zie je dat er nogal wat persoonlijke interpretaties zijn van een aantal zaken (bv. mbt het rijden van fouten in de proef). Eigenlijk moet dat toch niet mogen, dat je bij het ene jurylid na twee fouten wordt uitgebeld, terwijl je bij de andere zelfs niets terugvindt op je protocol.
Ook het strenge systeem voor juryleden en de scholing die ze krijgen sprak me aan.
Ik zit me altijd wel af te vragen in hoeverre dit haalbaar is - ik weet niet wie hier nog meer wel eens een wedstrijd organiseert, maar het is een crime om voor een groot concours (vooral in mei/juni) genoeg goede juryleden te krijgen, vooral voor de Be en de L. Dus uiteindelijk vraag je dan ook weer die juryleden die je liever niet op je wedstrijd hebt. Als je ook nog gaat selecteren blijven er misschien wel niet eens genoeg over.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 13:38

Voorzover ik de regels van AQHA (Quarterhorse) jury's ken worden die aangewezen door de organisatie in Amerika. Natuurlijk zullen bepaalde jury's nooit een Worldshow jureren, dus er zal wel een 'systeem' van juryklassering zijn. Wel zijn er strenge regels dat een jurylid niet in zijn eigen staat mag jureren (minder kans op 'bekenden' die voorgetrokken kunnen worden) en hij mag binnen hetzelfde jaar niet 2x in de zelfde staat jureren.

E.e.a. lijkt me binnen Nederland voor de 'engelse' jurering niet te werken, maar ik weet niet hoe hierbij de regels zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:09

Sugarmiss"]
[quote="Lovely schreef:
Als je alle onderdelen rijdt zoals het moet, dan scoor je dus 70. Als je drie onderdelen bijna goed hebt, dan heb je 3 keer -1 en kom je dus op 72.
Verward 67 Haha!

[/quote]

Uhm tja, ik had het verhaal eerst getypt met in mijn achterhoofd dat de basis 75 punten is, maar dat bleek niet goed te zijn Haha!. Maar, het doet me deugd dat het foutje opgevallen is.

Ik ben wel benieuwd naar het artikel hoor, maar ik vond het ook wel nuttig om even neer te zetten hoe de puntentelling bij reining werkt, ik kan me voorstellen dat het merendeel van de dressuurruiters dat niet weet. Dit voorkomt een hoop vragen in de trant van "hoe werkt het dan?".

De KNHS houdt de dressuurjury's wel in de gaten en deelt ook berispingen uit geloof ik. Toch is het zo dat er nog mensen in het hokje zitten die beter tijdopnemer bij de schaakbond zouden kunnen zijn, maar dat is nu eenmaal zo.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:28

De totale lap tekst zoals die in de AQHA-regels voor reining zijn op dit moment (heel lang)
Een paar belangrijke stukjhe heb ik even vet gemaakt
Citaat:
145
451. REINING
(a) Any one of the eleven AQHA-approved reining patterns
may be used and is to be selected by the judge of the class and used
146
by all contestants in the class.
(b) Each contestant will perform the required pattern individually
and separately. All horses will be judged immediately upon
entering the arena and judging will cease after the last maneuver. Any
fault incurred prior to the commencement of a pattern will be scored
accordingly.
(c) To rein a horse is not only to guide him, but also to control
his every movement. The best reined horse should be willingly guided
or controlled with little or no apparent resistance and dictated to
completely
. Any movement on his own must be considered a lack of
control. All deviations from the exact written pattern must be considered
a lack of or temporary loss of control, and therefore faulted
according to severity of deviation. Credit will be given for smoothness,
finesse, attitude, quickness and authority in performing the various
maneuvers while using controlled speed.
(d) Scoring will be on the basis of 0-Infinity, with 70 denoting
an average performance.
(e) The following will result in no score:
(1) Abuse of an animal in the show arena and/or evidence
that an act of abuse has occurred prior to or during the exhibition of
a horse in competition;
(2) Use of illegal equipment, including wire on bits, bosals
or curb chains;
(3) Use of illegal bits, bosals or curb chains; when using a
snaffle bit, optional curb strap is acceptable, however curb chains are
not acceptable.
(4) Use of tack collars, tie downs or nose bands;
(5) Use of whips or bats;
(6) Use of any attachment which alters the movement of or
circulation to the tail;
(7) Failure to provide horse and equipment to the appropriate
judge for inspection;
(8) Disrespect or misconduct by the exhibitor
(9) Closed reins are not allowed except as standard romal
reins.
(f) A rider may untangle excess rein, where excess rein may prevent
the rider from continuing the pattern, where said excess can be
straightened without affecting the performance of the horse, during
hesitations, or when settling a horse; rider’s free hand may be used to
hold romal in the normal fashion.
(g) The following will result in a score of 0:
(1) Use of more than index or first finger between reins;
(2) Use of two hands (exception in Junior, Snaffle Bit, or
Hackamore classes designated for two hands) or changing hands;
(3) Use of romal other than as outlined in 443(e);
(4) Failure to complete pattern as written:
(5) Performing the maneuvers other than in specified order;
(6) The inclusion of maneuvers not specified, including,
but not limited to
(A) Backing more than 2 strides
(B) Turning more than 90 degrees
(7) Equipment failure that delays completion of pattern;
including dropping a rein that contacts the ground while horse is in
147
motion.
(8) Balking or refusal of command where pattern is delayed;
(9) Running away or failing to guide where it becomes
impossible to discern whether the entry is on pattern;
(10) Jogging in excess of one-half circle or one-half the
length of the arena;
(11) Overspins of more than 1/4 turn;
(12) Fall to the ground by horse or rider

Neither a No Score nor a 0 are eligible to place in a go round or class,
but a 0 may advance in a multi-go event while a no score may not.
(h) The following will result in a reduction of five points:
(1) Spurring in front of cinch;
(2) Use of either hand to instill fear or praise;
(3) Holding saddle with either hand;
(4) Blatant disobediences including kicking, biting, bucking,
rearing, and striking.
(i) The following will result in a reduction of two points:
(1) Break of gait;
(2) Freeze up in spins or rollbacks;
(3) On walk in patterns, failure to stop or walk before executing
a canter departure;
(4) On run in patterns, failure to be in a canter prior to the
first marker.
(5) If a horse does not completely pass the specified marker
before initiating a stop position.
(j) Starting or performing circles or eights out of lead will be
judged as follows:
Each time a horse is out of lead, a judge is required to
deduct one point. The penalty for being out of lead is accumulative
and the judge will deduct one penalty point for each quarter of the
circumference of a circle or any part thereof that a horse is out of
lead. A judge is required to penalize a horse one-half point for a
delayed change of lead by one stride.
(k) Deduct 1/2 point for starting circle at a jog or exiting rollbacks
at a jog up to two strides. Jogging beyond two strides, but less
than 1/2 circle or 1/2 the length of the arena, deduct two points.
(l) Deduct 1/2 point for over or under spinning up to oneeighth
(1/8) of a turn; deduct one (1) point for over or under spinning
from one-eighth to one-fourth (1/8 to 1/4) turn.
(m) A 1/2 point penalty deduction will be given for failure to
remain a minimum of 20 feet (6 meters) from the wall or fence when
approaching a stop and/or rollback.
(n) In patterns requiring a run-around, failure to be on the correct
lead when rounding the end of the arena will be penalized as follows:
for 1/2 the turn or less, one (1) point; for more than 1/2 turn,
two (2) points.
(o) Faults against the horse to be scored accordingly, but not to
cause disqualification:
(1) Opening mouth excessively when wearing bit;
(2) Excessive jawing, opening mouth or head raising on stop;
(3) Lack of smooth, straight stop on haunches-bouncing or
sideways stop;
148
(4) Refusing to change leads;
(5) Anticipating signals;
(6) Stumbling;
(7) Backing sideways;
(8) Knocking over markers.
(p) Faults against the rider to be scored accordingly, but not to
cause disqualification:
(1) Losing stirrup;
(2) Failure to run circles or figure eights within the markers
is not considered a fault depending on arena conditions and size;
however, failure to go beyond markers on rollbacks and stops is considered
a fault.
(q) A show may have up to three approved reining classes.
(1) If three reining classes are to be held at a show, they
shall be the following:
(A) Senior reining shown with bit;
(B) Junior reining shown with bit;
(C) Hackamore/snaffle bit reining (five-years-old and
younger, shown with hackamore or snaffle bit);
(1) No horse may be entered in both junior bit
and hackamore/snaffle bit reining classes at the same show.
(2) If two reining classes are to be held at a show, they shall
be the following:
(A) Senior reining shown with bit;
(B) Junior reining shown with either bit hackamore or
snaffle bit at the discretion of the exhibitor.
(3) If only one reining class is to be held at a show, it shall
be the following:
(A) Reining-all ages - horses six-years-old and older
must be shown in bit; horses five-years-old and younger may be
shown in either bit, hackamore or snaffle bit at the discretion of the
exhibitor.
(r) While horse is in motion, rider’s hands shall be clear of horse
and saddle.
1. Run at speed to the far end of the arena past the end marker
and do a left rollback - no hesitation.
2. Run to the opposite end of the arena past the end marker and
do a right rollback - no hesitation.
3. Run past the center marker and do a sliding stop. Back up to
center of the arena or at least ten feet (3 meters). Hesitate.
4. Complete four spins to the right.
5. Complete four and one-quarter spins to the left so that horse
is facing left wall or fence. Hesitate.
6. Beginning on the left lead, complete three circles to the left:
the first circle large and fast; the second circle small and slow; the
third circle large and fast. Change leads at the center of the arena.
7. Complete three circles to the right: the first circle large and
fast; the second circle small and slow; the third circle large and fast.
Change leads at the center of the arena.
8. Begin a large fast circle to the left but do not close this circle.
Run straight up the right side of the arena past the center marker and
do a sliding stop at least twenty feet (6 meters) from wall or fence.
Hesitate to demonstrate the completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 1
AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION 149
150 AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION
Horse must walk or stop prior to starting pattern.
Beginning at the center of the arena facing the left wall or fence.
1. Beginning on the right lead, complete three circles to the
right: the first circle small and slow; the next two circles large and
fast. Change leads at the center of the arena.
2. Complete three circles to the left: the first circle small and
slow; the next two circles large and fast. Change leads at the center
of the arena.
3. Continue around previous circle to the right. At the top of
the circle, run down the middle to the far end of the arena past the
end marker and do a right rollback - no hesitation.
4. Run up the middle to the opposite end of the arena past the
end marker and do a left rollback - no hesitation.
5. Run past the center marker and do a sliding stop. Back up to
the center of the arena or at least ten feet (3 meters). Hesitate.
6. Complete four spins to the right.
7. Complete four spins to the left. Hesitate to demonstrate the
completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 2
AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION 151
1. Beginning, and staying at least twenty feet (6 meters) from
the walls or fence, lope straight up the left side of the arena, circle the
top end of the arena, run straight down the opposite or right side of
the arena past the center marker and do a left rollback - no hesitation.
2. Continue straight up the right side of the arena staying at
least twenty feet (6 meters) from the walls or fence, circle back
around the top of the arena, run straight down the left side of the
arena past the center marker and do a right rollback - no hesitation.
3. Continue up the left side of the arena to the center marker.
At the center marker, the horse should be on the right lead. Guide
the horse to the center of the arena on the right lead and complete
three circles to the right: the first two circles large and fast; the third
circle small and slow. Change leads at the center of the arena.
4. Complete three circles to the left: the first two circles large
and fast; the third circle small and slow. Change leads in the center
of the arena.
5. Begin a large fast circle to the right but do not close this circle.
Continue up the left side of the arena staying at least twenty feet
(6 meters) from the walls or fence, circle the top of the arena, run
straight down the opposite or right side of the arena past the center
marker and do a sliding stop. Back up at least ten feet (3 meters).
Hesitate.
6. Complete four spins to the right.
7. Complete four spins to the left. Hesitate to demonstrate
completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 3
152 AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION
Horse must walk or stop prior to starting pattern.
Beginning at the center of the arena facing the left wall or fence.
1. Beginning on the right lead, complete three circles to the
right: the first two circles large and fast; the third circle small and
slow. Stop at the center of the arena.
2. Complete four spins to the right. Hesitate.
3. Beginning on the left lead, complete three circles to the left:
the first two circles large and fast; the third circle small and slow.
Stop at the center of the arena.
4. Complete four spins to the left. Hesitate.
5. Beginning on the right lead, run a large fast circle to the
right, change leads at the center of the arena, run a large fast circle to
the left, and change leads at the center of the arena.
6. Continue around previous circle to the right. At the top of
the circle, run down the middle to the far end of the arena past the
end marker and do a right rollback - no hesitation.
7. Run up the middle to the opposite end of the arena past the
end marker and do a left rollback - no hesitation.
8. Run past the center marker and do a sliding stop. Back up to
the center of the arena or at least ten feet (3 meters). Hesitate to
demonstrate completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 4
AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION 153
Horse must walk or stop prior to starting pattern.
Beginning at the center of the arena facing the left wall or fence.
1. Beginning on the left lead, complete three circles to the left:
the first two circles large and fast; the third circle small and slow.
Stop at the center of the arena.
2. Complete four spins to the left. Hesitate.
3. Beginning on the right lead, complete three circles to the
right: the first two circles large and fast; the third circle small and
slow. Stop at the center of the arena.
4. Complete four spins to the right. Hesitate.
5. Beginning on the left lead, run a large fast circle to the left,
change leads at the center of the arena, run a large fast circle to the
right, and change leads at the center of the arena. (Figure 8)
6. Continue around previous circle to the left but do not close
this circle. Run up the right side of the arena past the center marker
and do a right rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall
or fence - no hesitation.
7. Continue around previous circle but do not close this circle.
Run up the left side of the arena past the center marker and do a left
rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence - no
hesitation.
8. Continue back around previous circle but do not close this
circle. Run up the right side of the arena past the center marker and
do a sliding stop at least twenty feet (6 meters) from the wall or
fence. Back up at least ten feet (3 meters). Hesitate to demonstrate
completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 5
154 AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION
Horse must walk or stop prior to starting pattern.
Beginning at the center of the arena facing the left wall or fence.
1. Complete four spins to the right.
2. Complete four spins to the left. Hesitate.
3. Beginning on the left lead, complete three circles to the left:
the first two circles large and fast; the third circle small and slow.
Change leads at the center of the arena.
4. Complete three circles to the right: the first two circles large
and fast; the third circle small and slow. Change leads at the center
of the arena.
5. Begin a large fast circle to the left but do not close this circle.
Run up the right side of the arena past the center marker and do a
right rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence -
no hesitation.
6. Continue back around previous circle but do not close this
circle. Run up the left side of the arena past the center marker and
do a left rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence
- no hesitation.
7. Continue back around previous circle but do not close this
circle. Run up the right side of the arena past the center marker and
do a sliding stop at least twenty feet (6 meters) from the wall or
fence. Back up at least ten feet (3 meters). Hesitate to demonstrate
the completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 6
1. Run at speed to the far end of the arena past the end marker
and do a left rollback - no hesitation.
2. Run to the opposite end of the arena past the end marker
and do a right rollback - no hesitation.
3. Run past the center marker and do a sliding stop. Back up
to the center of the arena or at least ten feet (3 meters). Hesitate.
4. Complete four spins to the right.
5. Complete four and one-quarter spins to the left so that
horse is facing left wall or fence. Hesitate.
6. Beginning on the right lead, complete three circles to the
right: the first two circles large and fast; the third circle small and
slow. Change leads at the center of the arena.
7. Complete three circles to the left: the first two circles large
and fast; the third circle small and slow. Change leads at the center of
the arena.
8. Begin a large fast circle to the right but do not close this circle.
Run straight down the right side of the arena past the center
marker and do a sliding stop at least twenty feet (6 meters) from the
wall or fence. Hesitate to demonstrate completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 7
AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION 155
156 AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION
Horse must walk or stop prior to starting pattern.
Beginning at the center of the arena facing the left wall or fence.
1. Complete four spins to the left.
2. Complete four spins to the right. Hesitate.
3. Beginning on the right lead, complete three circles to the
right: the first circle large and fast; the second circle small and slow;
the third circle large and fast. Change leads at the center of the arena.
4. Complete three circles to the left: the first circle large and
fast; the second circle small and slow; the third circle large and fast.
Change leads at the center of the arena.
5. Begin a large fast circle to the right but do not close this circle.
Run straight down the right side of the arena past the center
marker and do a left rollback at least twenty feet (6 meters) from the
wall or fence - no hesitation.
6. Continue back around the previous circle but do not close
this circle. Run down the left side of the arena past the center marker
and do a right rollback at least twenty feet (6 meters) from the
wall or fence - no hesitation.
7. Continue back around the previous circle but do not close
this circle. Run down the right side of the arena past the center marker
and do a sliding stop at least twenty feet (6 meters) from the wall
or fence. Back up at least ten feet. Hesitate to demonstrate completion
of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 8
AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION 157
1. Run past the center marker and do a sliding stop. Back up to
the center of the arena or at least ten feet (3 meters). Hesitate.
2. Complete four spins to the right.
3. Complete four and one-quarter spins to the left so that horse
is facing the left wall or fence. Hesitate.
4. Beginning on the left lead, complete three circles to the left:
the first circle small and slow; the next two circles large and fast.
Change leads at the center of the arena.
5. Complete three circles to the right: the first circle small and
slow; the next two circles large and fast. Change leads at the center
of the arena.
6. Begin a large fast circle to the left but do not close this circle.
Run up the right side of the arena past the center marker and do a
right rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence -
no hesitation.
7. Continue back around the previous circle but do not close
this circle. Run up the left side of the arena past the center marker and
do a left rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence
- no hesitation.
8. Continue back around previous circle but do not close this
circle. Run up right side of the arena past the center marker and do
a sliding stop at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence.
Hesitate to demonstrate completion of the pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 9
158 AMERICAN QUARTER HORSE ASSOCIATION
1. Run past the center marker and do a sliding stop. Back up
to the center of the arena or at least ten feet (3 meters). Hesitate.
2. Complete four spins to the right.
3. Complete four and one-quarter spins to the left so that the
horse is facing the left wall or fence. Hesitate.
4. Beginning on the right lead, complete three circles to the
right: the first two circles large and fast, the third circle small and
slow. Change leads at the center of the arena.
5. Complete three circles to the left: the first circle small and
slow, the next two circles large and fast. Change leads at the center
of the arena.
6. Begin a large fast circle to the right but do not close this
circle. Run down the right side of the arena past the marker and do
a left rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence -
no hesitation.
7. Continue back around the previous circle but do not close this
circle. Run down the left side of the arena past the center and do a
right rollback at least twenty feet (6 meters) from the wall or fence -
no hesitation.
8. Continue back around previous circle but do not close this
circle. Run down the right side of the arena past the center marker
and do a sliding stop at least twenty feet (6 meters) from the wall or
fence. Hesitate to demonstrate completion of the pattern.
Rider may dismount and drop the bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 10
Mandatory Marker Along Fence or Wall
The judge shall indicate with markers on arena fence or wall the
length of pattern. Markers within the area of the pattern are not
permitted.
Ride pattern as follows:
Horses must walk or stop prior to starting pattern.
1. Starting at the center marker make a large fast circle to right
on the right lead.
2. Draw the circle down to a small circle until you reach the center
marker; stop.
3. Do a double spin to the inside of the small circle at the center
marker; at end of spins horse should be facing the left wall, slight
hesitation.
4. Begin on left lead and make a large fast circle.
5. Then a small circle, again drawing it down to the center of the
arena, stop, no hesitation on these stops.
6. Do a double spin to the inside of the circle, slight hesitation,
horse to be facing left wall.
7. Take a right lead and make a fast figure eight over the large
circles, close the eight, and change leads.
8. Begin a large fast circle to the right but do not close this circle.
Run down the right side of the arena past the marker and do a left roll
back at least 20 feet (6 meters) from the wall or fence - no hesitation.
9. Continue back around the previous circle but do not close this
circle. Run down the left side of the arena past the center and do a
right roll back at least 20 feet (6 meters) from the wall or fence - no
hesitation
10. Continue back around previous circle but do not close this
circle. Run down the right side of the arena past the center marker and
do a sliding stop at least 20 feet (6 meters) from the wall or fence. Back
up at least 10 feet (3 meters). Hesitate to show completion of pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.
REINING PATTERN NUMBER 11
Approved only for Novice Amateur, Novice Youth, and 13 and under
Mandatory Marker Along Fence or Wall
The judge shall indicate with markers on arena fence or wall the
length of pattern. Markers within the area of the pattern are not
permitted.
Ride pattern as follows:
Horses must walk or stop prior to starting pattern.
1. Starting at the center marker make a large fast circle to right
on the right lead.
2. Draw the circle down to a small circle until you reach the center
marker; stop.
3. Do a double spin to the inside of the small circle at the center
marker; at end of spins horse should be facing the left wall, slight
hesitation.
4. Begin on left lead and make a large fast circle.
5. Then a small circle, again drawing it down to the center of the
arena, stop, no hesitation on these stops.
6. Do a double spin to the inside of the circle, slight hesitation,
horse to be facing left wall.
7. Take a right lead and make a fast figure eight over the large
circles, close the eight, and change leads.
8. Begin a large fast circle to the right but do not close this circle.
Run down the right side of the arena past the marker and do a left roll
back at least 20 feet (6 meters) from the wall or fence - no hesitation.
9. Continue back around the previous circle but do not close this
circle. Run down the left side of the arena past the center and do a
right roll back at least 20 feet (6 meters) from the wall or fence - no
hesitation
10. Continue back around previous circle but do not close this
circle. Run down the right side of the arena past the center marker and
do a sliding stop at least 20 feet (6 meters) from the wall or fence. Back
up at least 10 feet (3 meters). Hesitate to show completion of pattern.
Rider may drop bridle to the designated judge.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 17:10

Euhm mag het ook in het nederlands. Haha!

Euh,...?? Tsjah,...

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:59

Goed voor je Engels Lachen
Probeer anders eens een vertaalprogramma, kun je vaak nog lachen ook Lachen

Marc2
Berichten: 1163
Geregistreerd: 11-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:30


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:06

Bedankt voor het plaatsen. Het was duidelijk te lezen.

Ondanks dat de reining nu ook onder de FEI valt als officële sportonderdeel (o.a. voor de Olympische Spelen) heeft het heel wat voeten in de aarde gehad voor het zover was.
Reining heeft aardig wat 'veren moet laten' o.a. mbt de bepaling dat alleen 6 jaar 'oude' paarden mogen starten. Ineens zaten veel ruiters met de handen in het haar, want waar haal je ineens een nog goedpresterende 6 jaar oude reiner vandaan. Waar een dressuurpaard op die leeftijd pas begint is een reiner vaak al met pensioen (bwvs).

Men heeft dus heel bewust jonge paarden 'gespaard' zodat ze op 6 jarige leeftijd nog konden 'pieken'. Iets wat ik overigens geen slechte zaak vind.

Overigens wordt in het verhaal gerelateerd aan de regels van de NRHA (puur reining), deze kunnen dus afwijken van de AQHA-regels (voor alleen Quarters) zoals ik ze eerder heb gequote.


little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:19

Heel hartelijk bedankt.
Ik ga het zo even rustig doorlezen.

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-03 13:06

nog efkes onder de aandacht brengen:

Dit is dus ook zeer leerzaam voor de dressuurprikkers onder ons Knipoog

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:15

Sorry, ik kan het niet lezen.
Te klein helaas.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 13:22

...vrouwen en pc's....

klik rechtsonderin bij het plaatje dat symbool voor uitvergroten even aan Knipoog

Amor Vincit Omnia

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:28

O m g, daar hebben we Mr. Macho weer die het allemaal zo goed weet .....
Gelukkig heb ik meer verstand van .... autorijden!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:31

wat een typische vrouwelijke reactie die te trots is om te zeggen: bedankt SP!

Amor Vincit Omnia

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 14:34

Joehoeeee SP man vs vrouw of andersom-spelletjes lok je maar uit op het KH of SC, maar hier graag achterwege laten. Lachen Deze reactie kon je verwachten natuurlijk.
Beetje zonde van het topic. Wel een interessant artikel trouwens, ga er straks even goed voor zitten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DJZ en 34 bezoekers