uit de sloot drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

uit de sloot drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 19:26

Drinken jullie paarden uit de sloot als ze in de wei staan??
Die van mij staan nu op een vers stuk wei omdat het andere kaal is, maar vraag me af of ze wel uit de sloot drinken... Ik heb ze wel laten zien waar ze eventueel kunnen drinken, alleen ligt er wel wat kroos...
Gister had ik ze een bak gegeven, maar die hebben ze gesloopt Boos!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:31

Nee mijn paarden drinken niet uit de sloot, dat wil ik niet. Het is heel slecht voor de benen om zover omlaag te moeten klimmen om bij het water te komen, daarbij ben ik er ook niet van overtuigd dat het water zo goed voor ze is (botulisme e.d.). Daarom vul ik steeds braaf 2 grote tonnen, die je bijv. bij de Welkoop kunt halen, met schoon water.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:16

Die van ons drinken liever uit de sloot dan kraanwater. Op de vorige stal was er ook alleen maar slootwater. Niks mis mee zolang er maar niet van die goorlappen in de buurt zitten die rotzooi op het oppervlaktewater lozen. Wij zitten in een polder met vrij veel gemalen en doorloop van en naar de Nieuwkoopse Plassen, dus de sloten zijn hier vrij schoon.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:27

ik weet dat stilstaand water heel slecht is voor een paard, is het stilstaand of stomend water? In veel boeken over paarden enzo staat dat het echt niet goed is.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:30

de paarden hoeven bij ons niet zo ver omlaag, en drinken dus ook uit de sloot, een emmer water wijst ze vaak af als het ook maar even kan
Ik ben wel een beetje gaan twijfellen na wat maartje hier schrijft..
zal ik toch eens proberen een ton tevullen?
Dat zou trouwens wel betekenen dat ik een heel eind met emmers schoon water moet gaan slepen (het is TE ver voor een slang)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:33

Marilyn staat sinds een week nou in de wei, en ze drinkt gelukkig wel uit de sloot.
Der maatje drinkt niet uit de sloot, dus hangt er een bak aan het hek, waaruit zij kan drinken

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:34

Ons paard drinkt uit de sloot. Hij hoeft daarvoor niet ver naar beneden de wal af (is bijna even hoog als het land Tong uitsteken). De sloot is schoon met kroos, waterslakjes en waterplanten. Meestal is dat een teken dat het een schone sloot is.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:36

wij hebben hier geen sloten Haha!

Maar ik weet zeker dat die knol van mij ook voor het slootwater ging...
Ik denk niet dat het heel veel kwaad kan, als het echt heel erg slecht was, deden ze het toch ook vast niet Verward

dierenvriend

Berichten: 101
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:42

ik heb 2 weilanden. een kleiner weilandje bij mijn huis waar ze in de winter als het mooi weer is staan, en een groot weiland, zo'n 100 m verderop, en daar kan ik moeilijki, elke dag een waterslang heen brengen, dus drinken ze daar gewoon slootwater. schep het wel eerst in een grote bak die daar altijd staat. ik denk dat slootwater juist goed is om te drinken. paarden bouwen daar een weerstand van op, en zijn beter beschermd tegen virussen en ziektes, dan paarden, die altijd alles gecleand en schoongemaakte dingen krijgen, en dus ook altijd vers water. het valt me dan ook op dat tie veel gevoeliger zijn! groetjes

andor

Berichten: 873
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:45

Als andor het land op gaat dan zet ik er altijd een bak bij die ik dan met water vul. Maar die vul ik dan met sloot water. Bij gebrek aan schoon drinkwater. Hij leeft nog dus dat zal wel goed water zijn denk ik zo.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 21:54

Apple schreef:
Ons paard drinkt uit de sloot. Hij hoeft daarvoor niet ver naar beneden de wal af (is bijna even hoog als het land Tong uitsteken). De sloot is schoon met kroos, waterslakjes en waterplanten. Meestal is dat een teken dat het een schone sloot is.



Moet je ook mee oppassen, teveel plantengroei wijst op een te hoog natrium percentage dat te wijten is aan boeren die mest in de sloten/rivieren ed dumpen. Lachen

Maar als de plantengroei niet teveel is is het inderdaad meestal een schone sloot Knipoog

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30609
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:01

Hier heb je langs elk weiland sloot. Bij ons kunnen ze niet drinken, wegens schoeiing. Ik heb een waterbak staan, maar heb ook waterleiding liggen, dus slang erin, vullen en klaar.
Mijn verzorgpony's kunnen op het ene stuk wel drinken, maar op het andere niet. Dus op de ene drinken ze uit de sloot. Bij de andere krijgen ze een bak gevuld met slootwater. En echt vies is dat bij ons niet.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:03

Bij mij op stal drinken ze ook allemaal uit de sloot. Ervoor is een beetje schuinaflopend stuk zand dus ze hoeven niet ver te bukken ofzo. Ze staan vaak genoeg in een stuk met een bak kraanwater en een stuk sloot, maar ze kiezen toch echt bijna allemaal voor de sloot.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:17

Die van mij hebben altijd uit de sloot gedronken. Op de stal waar ik nu sta, is de sloot afgezet. Er staat een badkuip en die vullen we met slootwater. (houden het natuurlijk wel schoon en vers).

Het valt mij op dat als ik ze smorgens in het land zet, dan rennen ze altijd gelijk naar de bak om te drinken, terwijl ze in stal gewoon water ter beschikking hebben. Ze vinden het echt lekkerder dan kraanwater..

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 22:27

Een paard is over het algemeen erg kieskeurig wat zijn water betreft

De natuur heeft het zo geregeld dat als water bedorven is een paard dat water over het algemeen niet drinkt.

Ook ik heb een natuurlijke bron op het land
Maar als ze de kans krijgen om uit de sloot te drinken dan doen ze dat.
En ik heb een leemkop waarin bij veel regenval zich een plas komt te staan waar ze nog liever uit drinken, terwijl de bakken met bronwater gevuld er voor ze staan.

Jaren geleden had ik mijn hengst op een stuk land staan en ik vond dat hij te weinig dronk, bleek er in de bron een dode muis te zitten en dat water wilde hij dus niet drinken, we hebben natuurlijk de bron uit laten spuiten ( vandaar dat we erachter kwamen dat er een half vergane muis in zat)

Ook is het bekent dat paarden in de natuur uit een heel groot meer geen water meer drinken als er een dood paard/dier in drijft.

Dus ze weten het heel goed zelf wat ze willen. Alleen inderdaad moet de sloot natuurlijk wel makkelijk voor je paard bereikbaar zijn.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:16

hier drinken ze ook gewoon uit de sloot.. waar junta eerst stond was alles afgezet en was het water heel gor.. maar we hadden dan ook een badkuip en 4 van die grote metsel emmers vol met vers water. daar deed ze dan 3 weken mee. vroegen we aan de buren de slang en klaar...
ik denk dat ze sloot water veel lekkerder vinden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:59

ik ben eerst een tijdje elke dag heen en weer gegaan met 2 jerrycans water om de speciekuipen bij te vullen/schoon te maken, maar toen we ze een keer haddengevuld met slootwater (uit de pomp voor de sproeiers) en ineens drinken ze meer, tegenwoordig koppel ik ff de slang van de sproeier en vul de bakken daarmee, tenzij het water echt goor mocht worden dan ga ik weer slepen. Maar tot nu toe valt het me erg mee.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 00:00

Jura schreef:
Nee mijn paarden drinken niet uit de sloot, dat wil ik niet. Het is heel slecht voor de benen om zover omlaag te moeten klimmen om bij het water te komen, daarbij ben ik er ook niet van overtuigd dat het water zo goed voor ze is (botulisme e.d.). Daarom vul ik steeds braaf 2 grote tonnen, die je bijv. bij de Welkoop kunt halen, met schoon water.


Niet aanvallend bedoeld, maar ik heb gehoord dat stilstaand water juist niet goed is... sloot- of kraanwater geen verschil....

en On topic: Banjer drinkt uit de sloot ja... ze zal wel moeten want ze staat dag en nacht buiten.. Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:13

Hier willen ze ook liever slootwater dan kraanwater en het ziet er prachtig helder uit (nee dat zegt niks) met torretjes en andere beestjes.

En waarom is het slecht voor de benen Jura? Het lijkt me een goede spier/peesoefening, het zijn paarden die kunnen wel wat hebben.

Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:41

Hey mensen,

Die van ons krijgen ook slootwater, maar dat scheppen we vanuit de sloot in een bak in de wei (wat overigens wel vermoeiend is Dromen ). Er staat ook een pomp in de wei. Thuis krijgen ze gewoon kraanwater.


Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:48

mijn paard kan kiezen: weidepomp (slootwater) of zelf uit de sloot drinken (hetzelfde water) en hij drinkt meestal gewoon zelf uit de sloot.

Als ik hem op stal afspuit drinkt ie wel iets uit de tuinslang (leidingwater) maar hij vindt ermee spelen en mij nat spetteren toch leuker......de kleuter!

Rivendell

Berichten: 6818
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:59

De meeste van onze landjes hebben waterleiding met drinkbakken. Alleen aan de overkant van de weg hebben ze alleen een sloot. Mijn eigen paarden drinken liever uit de sloot dan uit de kraan.

Loena

Berichten: 391
Geregistreerd: 02-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:04

Pellie schreef:
En waarom is het slecht voor de benen Jura? Het lijkt me een goede spier/peesoefening, het zijn paarden die kunnen wel wat hebben.


Het is onder normale omstandigheden ook helemaal niet slecht voor je paard zijn benen (vind ik) Maar als het een aflopende sloot is en het heeft veel geregend, dan zuigen ze behoorlijk vast in de blub, dat vergt wel veel van de pezen.. en dan lijkt mij het niet altijd zo goed voor de paardenbenen..

Maar in alle jaren dat die van mij uit de sloot hebben gedronken, is er nog nooit wat gebeurd!

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 11:06

Mijn paarden drinken zomers uit een spreng (een beekje dat vroeger eens is gegraven voor de aanvoer van water). het is mooi schoon water. Maar omdat de kanten te scherp zijn hebben wij een weidepomp voor ze. Slang gaat in het water en ze kunnen het dan zelf oppompen. Een mooi systeem voor iedereen die geen zin meer heeft in slepen of scheppen. Wel is de eerste aanschaf vrij prijzig, maar je hebt er jarenlang plezier van.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 15:11

Mijn pony drinkt het liefst regenwater (uit plassen e.d.) als hij kan kiezen. Nu staat er bij ons in de sloten vrijwel geen water, en zijn ze afgezet. Anders zou hij vooral daar uit drinken.