Aan welke criteria voldoet een goed veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Aan welke criteria voldoet een goed veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-03 17:58

Beste Bokkers,

Ik vroeg me af hoe je als rijpaardfokker kunt zien of het veulen uitgroeit tot iets bijzonders, goeds, redelijks of dat het niet de moeite van het opfokken waard is.... (lees investering).

Waar letten jullie op?

Groetjes,
Buc

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:50

Ten eerste heb je de keuze van de hengst en de merrie gemaakt met een bepaald doel. Indien het exterieur en de bewegingen van het veulen voldoen aan dat doel, (dressuurpaard, springpaard, tuigpaard etc) dan zorg je dat het zo gezond mogelijk opgefokt wordt. Als je bij jezelf twijfelt ga je ermee naar een keuring of biedt het aan bij een veulenveiling, zonder het echt te verkopen. Je hebt dan een aardige indicatie over de geschiktheid van je veulen.
Na de opfok wordt het voor het gebruiksdoel getraind en evt voor een stamboekkeuring aangeboden.
Pas daarna kan je zien of het iets bijzonder goeds wordt, alles daarvoor is gissen en hopen.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:55

het is eigenlijk altijd zo als je een mooi veulen hebt, dat het ook een mooi paard word, als jaarling en twenter kun je niet meer zien hoe die word, dan kloppen de verhoudingen niet meer.ook de beweging zit er als veulen al in , de veulens die ik heb op zien groeien kloppen allemaal wat betrefd deze stelling,de mooie veulens worden mooi en de lelijke veulens werden simpele paarden.

peggel

Berichten: 1134
Geregistreerd: 12-03-03
Woonplaats: Schijndel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 21:25

ben ik t niet mee eens. heb lelijke veulens uit zien groeien tot iets heel speciaals en andersom ook. daarbij wil uiterlijk en beweging niet altijd veel zeggen. werkwilligheid en aanleg voor moeilijkere dingen zie je niet aan n veulen. en dit geldt alleen nog maar voor n dressuurpaard. laat staan een springer of een militairy paard.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 10:26

Ik heb zelf Beagles dus ik trek maar weer een vergelijking met honden. Als een pup is geboren kan een ervaren fokker, met een geoefend oog, direct zien welke pup uit zal groeien tot een goede hond en welke minder is. Je hebt natuurlijk het voordeel dat er meerdere pups in een worp zijn, maar dan nog is het best lastig. Het hangt er overigens ook van af wat je graag ziet en met welk doel je fokt. Een showpup wordt vooral geselecteerd op exterieur en voor bijv. een jachthond is dat minder belangrijk. Deze foto's zijn overigens niet van mijn honden maar illustreren wat ik bedoel. Ze zijn wel wat klein, maar het gaat om het idee.

Beaglepups zes weken oud:

Afbeelding

Er wordt vooral gelet op expressie, bouw (topline) en hoekingen.

Afbeelding

Natuurlijk speelt ook het gangwerk een rol:

Afbeelding

Hetzelfde zal denk ik wel gelden voor veulens, of niet? Alleen duurt het wel even voordat je expertise hebt opgebouwd, vandaar mijn vraag aan dit forum.

Hoe zie je overigens of een veulen klein blijft of boven de 1.60m stokmaat wordt? Kun je dat ook al snel zien of niet?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:03

Bucephalus schreef:
Hoe zie je overigens of een veulen klein blijft of boven de 1.60m stokmaat wordt? Kun je dat ook al snel zien of niet?


Dat zie je aan de verhoudingen zoals met jouw honden
Je kan het zien als je ermee naar een keuring gaat met leefstijdsgenoten. Maar het beste zie je het bij een mooi veulen en jong paard in de opgroei.
De meeste jonge paarden die erg mooi blijven en gelijkmatig groeien zijn vaak kleintjes.
Maar net zoals bij jouw honden zie ik dat zo, en is het niet altijd gemakkelijk uit te leggen

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:09

een simpel regeltje:
als een veulen bij de geboorte 1 m is, krijgt ie een normale grootte. (iets van 1m65)

natuurlijk speelt voeding/ziekte/... een grote rol, maar je hebt hier dan toch een beeld of ie té klein zou blijven of niet.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 11:17

ik heb eens iets opgevangen van de lengte van het pijpbeen? (klok en de klepel) Dat zou niet meer groeien of zo? En daar zou je de grootte aan kunnen vaststellen

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:39

Er zijn er die zeggen dat je het aan het kootbeen kunt zien.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:31

Bucephalus schreef:
ik heb eens iets opgevangen van de lengte van het pijpbeen? (klok en de klepel) Dat zou niet meer groeien of zo? En daar zou je de grootte aan kunnen vaststellen


Er is iets met touwtjes Haha! Haha! Haha! maar ik ken dat trucje ook niet.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:35

kattebeest schreef:
een simpel regeltje:
als een veulen bij de geboorte 1 m is, krijgt ie een normale grootte. (iets van 1m65)
natuurlijk speelt voeding/ziekte/... een grote rol, maar je hebt hier dan toch een beeld of ie té klein zou blijven of niet.


'k Zou voor de stokmaat toch ook maar een beetje rekening houden met de vader en de moeder. Erfelijkheid en geslacht spelen nogal een belangrijke rol.
Wat je ook aan veulens kunt zien is bv de lengte en richting van de hals. Ook beweging vind ik wel iets blijvends, als ze als veulen niet kunnen lopen, kunnen ze 't als paard vast ook niet.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:11

Nog even iets over de kwaliteit van het veulen. Ik hoop niet dat ik iemand hier op dit Forum beledig, dat is niet de bedoeling, maar ik wil graag leren.
In de laatste IDS staat nl. op blz. 16 het winnende hengstveulen van Zeeland. Eerlijk gezegd vond ik dat veulen niet zo geweldig, met name het hoofden de topline. Het veulen op blz 17 vond ik beter, al is de beweging wel iets vlak.
Het veulen op blz 25 heeft zo'n verticale hals dat ik me afvraag of dat iets is wat ze graag zien, maar beweegt daarentegen weer beter dan de anderen (voorzover je dat natuurlijk van een plaatje kunt beoordelen).

Ze verschillen alledrie zo in type dat ik het moeilijk vind om nu te beoordelen waar je nu als fokker naartoe moet. Hebben jullie een idee?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:36

Kan je de foto's plaatsen aub. Ik heb IDS niet kan dus ook geen oordeel vellen.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 14:42

okee,
Ze komen er aan.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 15:34

Dit is alles wat ik ervan kan maken. Scanner uit het jaar blok. Kostte me 40 minuten...

Veulen 1

Afbeelding

Veulen 2

Afbeelding

Veulen 3

Afbeelding

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 15:57

voor zover ik kan oordelen op grond van deze foto's loopt veulen nr3 inderdaad wel heel hoog met de hals zodat het wat onderhals maakt maar hij beweegt inderdaad goed. Veulen nr 2 loopt ook heel goed en draagt de hals beter dan veulen nr 3. Van veulen nr 1 vind ik het wel een goed veulen maar de achterhand toont nogal hoekig op deze foto. Verder heeft het een diepere rug dan de 2 andere. Wel moet ik zeggen dat het geen goede foto is van veulen nr 1. Hij is in een andere positie genomen dan van veulen nr 2 en 3. dit zou mijn plaatsing zijn : Veulen nr 2 daarna veulen nr 3 en pas daarna veulen nr 1. Hopelijk stoot ik nu niemand voor het hoofd.

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 16:04

Nou ik dacht er net zo over als jij Petraaken. Overigens vind ik de nek van veulen 1 ook wat smalletjes. Het hoofd is vrij lang, maar dat kan idd. liggen aan de foto. De veulens stammen wel af van zeer goede moeders. In hoeverre zou dat bij de beoordeling een rol spelen? (c.q. mogen spelen)

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 16:04

Overigens feliciteer ik van harte de winnaars!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:52

Heb je de leeftijd van de veulens, dat zegt meer over de ontwikkeling.
Ik schat dat het eerste veulen het oudste is, het is erg af, lijkt wel een miniatuur volwassen paard. Buiten dat het erg overbouwd is heeft het weinig schoft, maar de beweging lijkt heel mooi en gemakkelijk.

Dit zijn duidelijke voorbeelden waarom veulenkeuringen zo moeilijk en ook vaak nietszeggend zijn.

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 18:55

En van een foto valt ook erg weinig te zeggen... ik vind het 3e veulen (overigens een register A dier) het mooist... tja... Haha!

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-03 19:01

De leeftijden stonden er niet bij, maar zo te zien zit er wel verschil in.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:02

Foto 2 is toch de Negro en foto 3 de Fidermark?

Bucephalus

Berichten: 2468
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-03 09:01

Klopt Rinske

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 09:33

Dat met het touwtje = strotouwtje van de kogel naar de elleboog trekken, dan vasthouden bij de elleboog en omhoog halen naar de schoft. Wat er overblijft moet hij nog groeien! Het klopt wel vaak maar niet altijd Haha!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 10:28

Als je vragen hebt over de toekomstige grootte, moet je me maar ff PB-en
Ik heb wel een computermodel, dat rekening houdt met geslacht en verwachte groeiremming.