wie bekapt ook zelf zijn pony of paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

wie bekapt ook zelf zijn pony of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 09:45

ik vroeg me af wie van jullie,die geen hoefsmid zijn
zelf zijn paard of pony bekapt.
ik ga namelijk volgende week zelf leren de hoeven van mijn shetje te bekappen.

ik ga het leren van een man die al jaren zelf zijn shetjes bekapt,
en vind t erg makkelijk als ik dat ook zou kunnen.


Mariekje

Berichten: 747
Geregistreerd: 28-05-03
Woonplaats: onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:43

Hey!

Mijn opa bekapt de hoeven van onze Shets ook altijd zelf, dat scheelt een hoop in kosten, maar is wel heel erg zwaar. Ik heb het hem al zo vaak zien doen, dat ik eventueel zelf ook wel een shetje zou kunnen bekappen, al denk ik wel dat dat flinke rugpijn gaat opleveren... Knipoog Tong uitsteken

Veel succes!


sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:52

ik ga het leren. op school Tong uitsteken
onwijs handig.. scheelt een hoop in de kosten..en je hoeft niet te wachten op de hoefsmidt die over vol zit..

Vasco nog altijd mis ik je
Peline mijn nieuwe topper

DubbelFun

Berichten: 88603
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:56

Ik vijl elke week de hoeven weer wat in vorm en de scherpe randjes eraf. De strraal die wordt vanzelf bijgehouden door het op teer lopen.
Het 'grote werk' mits nodig laat ik door een vakman doen eens in de 3 tot 5 maanden als het echt nodig is en ter kontrole dat alles nog 'recht' staat.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 10:58

Ik doe het zelf en ik volg voornamelijk de 'witte lijn strategie'.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:11

wat is dat de witte lijn strategie?

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:15

ik doe het alleen bij mijn shetlander
mijn paard heeft slechte hoeven dus dat daar durf ik niet aan te komen
dat doet gewoon de hoefsmid *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:21

Ik wil het zelf ook wel gaan bijhouden. Mijn smid vind dat een wat minde ridee maar ik wil hem dan wel af en toe even laten checken (tegen betaling) of het allemaal nog goed staat. Maar waar haal je een vijl vandaan. Bij de ruitersportzaak hadden ze die hier niet, kan je ook gewoon iets bij de Gamma halen of kan je beter dan vijlen enzo bij de Divoza bestellen en welke zijn dan het beste?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 11:26

Ik heb voor 2 weken terug nog een vijl en hoefknipper gehaald bij een Hippo vestiging.
Je kan ze ook gewoon bestellen bij Divoza.

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 11:40

ik heb een grove en fijne vijl bij de gamma gehaald,een hoefknipper moet ik nog halen.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:10

Ik vijl regelmatig zelf de hoeven bij. Zodra ik maar een scheurtje zie, haal ik hem meteen weg. De stralen snij ik niet bij, gelukkig groeien die bij mijn paardje nauwelijks. Een keer per jaar laat ik de smid langskomen, om de hoeven piekfijn te maken, zodat ik het zelf weer bij kan houden. Er komt dan bijna niets af. En ik krijg nog steeds complimentjes van hem dat mijn paard netjes op de voeten staat.

Hij is overigens ook lid van onze menvereniging, en heeft ons les gegeven in het bekappen van paarden. Daarvoor had iemand anders van de menvereniging 3 paar paardenbenen geregeld via de slager (beetje ranzig), waarop we ons konden uitleven. (Konden we niet ons eigen paardje verpesten).

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 12:56

Fjordido op bokt doet het ookw zelf bij haar paardjes! *LOL*

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 14:24

Ik hou ook de voetjes van mijn paardje zelf bij. De smid vond het zo onzinnig dat ik hem steeds voor die drie halen langs iedere voet liet komen... hij heeft mij een vijl gegeven en gezegd "je weet toch hoe een paardenvoet eruit hoort te zien?". Nou, daar kon ik het dan mee doen...
Het valt me alles bij elkaar best mee. Soms doe ik een maand niets, soms (zeker met dit droge weer) heeft ze wat meer last van kleine scheurtjes en ophaaltjes aan de rand van de hoef en dan vijl ik minstens eens per week om erger te voorkomen. Het gaat goed, eigenlijk zien ze er perfect uit en er is nu toch al bijna 2 jaar geen smid meer bij geweest...

Ik zou alleen eens een cursus moeten volgen om handigheidjes te leren die je eigen rug ontlasten, want als ze eens niet zo erg meewerkt (uit luiheid of om dat er ergens iets érg interessants te zien is), dan is het best wel zwaar. En ik wil de straal bij leren werken. Zomers is er met recht geen vuiltje aan de lucht, maar in het box-seizoen wil ik er nog wel eens te laat achter komen dat er ergens een oud stukje straal een beetje los zit, dan komt er troep onder en dat zou natuurlijk rotstraal op kunnen leveren. Zo ver is het nog niet gekomen, gelukkig, maar dat is dan toch wel lastig. Die losse flappen snij ik er dan op zo'n moment overigens wel af, maar ik durf niet zo ver te gaan om er echt een heel laagje af te snijden...

**TROTS** Mijn eigen toko! Hulp nodig bij ziekteverzuim? Vitendo Casemanagement!
Lieve lieve Moon, rust zacht **15-06-1993 - 12-09-2019** Voor altijd in mijn hart...
Dag gouden mensenvriendje, veel te vroeg heb ik je moeten laten gaan. Nooit meer pijn.
Ceskiyo D'leh **20/06/2018-19/09/2023**

ebony

Berichten: 852
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-03 14:33

wauw..er zijn er dus best veel die dat zelf kunnen.
ik hoop dat het mij ook gaat lukken.
misschien heeft er nog iemand tips?

mijn lieve spirit is naar seren verhuisd.


Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 16:34

Ik zie soms mensen die zelf met een mesje stukjes van de straal weghalen, maar zelf zou ik het niet doen. Ik ben veel te bang dat ik wat fout doe. Haha!

Wel heeft mijn opa 1x (toen [**] supervervelend was bij de smid en 1 hoef niet eens gedaan was Boos! ) de hoeven gekapt/geveild. Hij stond daarvoor namenlijk helemaal scheef. Boos! Gelukkig was het resultaat daarna veel beter, maar zelf doen...nee.. Haha!

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 19:55

Ik doe Dennis ook zelf. Al hoef ik er weinig aan te doen. Binnen kort ga ik een paar dagen met een hoefsmid meelopen om het echt te leren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:02

lol ik zou me er zelf niet aan wagen, zou te bang zijn iets verkeerd te doen

maar wow dat er zijn die dat kunnen, hoedje af *LOL*

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 20:11

De eigenaresse van Pervinco deed hem ook altijd zelf beslaan, ze vond € 15 de 2 maanden voor de smid te duur... Aangezien ze niet recht kapte liep dat beest een paar dagen kreupel... Zij had daar geen last van, ze liet hem zondags een half uurtje rennen en bekapte hem. En dan bleef ze weer een week weg...

Maar aangezien ik toch een aantal keren in de week rij (momenteel dan niet vanwege de wond aan zijn been) en ik toch al zo'n beetje alle kosten voor dat beest op mijn brood krijg heb ik gezegt dat ie maar gewoon door een smid bekapt moet worden...

Bijvijlen vind ik tot daaraantoe, maar echt bekappen... Nee, daar begin ik niet aan! Die mensen hebben er niet voor niets voor geleerd denk ik dan maar....

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 23:13

Bertus en ik hebben afgelopen winter een curcus gevolgd en wij doen de pony's dan ook zelf.
Naar Salty laat ik elk half jaar een keer kijken, omdat die scheef afslijt.

Wij hebben wel eerst geoefend op dode voeten, dat was maar goed ook, want nog regelmatig werd het leven geraakt in de eerste lessen!

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Belker

Berichten: 15292
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 08:00

MIjn zwager heeft een cursus gevolgt. Ik heb vroeger op de ponyclug geleerd om de hoeven met vijlen netjes te houden. Nu doe ik het af en toe maar ik heb er niet het juiste gereedschap voor. Soms doet mijn smid het even snel tussen door als hij toch op stal is. Het vijlen dan.

Fiesta, freiberger, what else?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers